بازدید 20097
اتفاقی که در حاشیه جشن سینما قرار گرفت؛

چگونه شهردار تهران برنده جایزه بهترین مستند ایران شد؟!

با وجود این، انتخاب زمستان است، برای برخی ناظران ممکن است شائبه برانگیز باشد، ولی برای قضاوت نهایی درباره دقت در انتخاب این مستند و سزاواری اهدای جایزه‌ بهترین مستند بلند جشن سینما، باید تا جشنواره سینماحقیقت صبر کرد و منتظر نمایش این فیلم در مهم‌ترین رویداد مستند ایران شد. بی‌شک اهالی مستند داوری جدی و بدون مماشاتی به این انتخاب و کیفیت آن خواهند داشت.
کد خبر: ۹۲۱۲۳۷
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳ 01 September 2019

چگونه شهردار تهران برنده جایزه بهترین مستند ایران شد؟!بیست و یکمین جشن خانه سینما یک حاشیه عجیب داشت و آن هم اهدای جایزه بهترین مستند بلند به اثری بود که تهیه‌کنندگی‌اش را پیروز حناچی بر عهده داشت و از قضا در زمان اهدای این جایزه، اساساً موضوعی که کمرنگ شد، کارگردان این مستند بود؛ اتفاقی که اسباب شگفتی را در پی داشت، چون معمولاً در دوره‌های پیشین نیز از این ظرفیت برای تقدیر از شهرداران یا دیگر مسئولین استفاده می‌شد تا آنها با خانه سینما همراه باشند، ولی اینکه یک جایزه فنی به شهردار تهران اهدا شود، اتفاق قابل تأملی است!

به گزارش «تابناک»؛ «از همکارانم در خانه سینما تشکر می‌کنم و یادی می‌کنم از سیف الله داد که بنیانگذار این برنامه بودند. فیلم زمستان است از آنجایی ساخته شد که من در سفری به خیابان استقلال ترکیه رفتم، به این نتیجه رسیدم که این تجربه را تکرار کنم چرا که ما هم خیابان لاله زار را داریم که قدیمی‌ترین خیابان تهران است. تلاش بر این بود که به ارزش‌های شهرمان اشاره کنیم و تلاش بر این است که این خیابان را به شخصیت اصلی خودش که زمانی درگاه تجدد کشور بود برگردانیم.» این مونوگ پیروز حناچی شهردار تهران پس از دریافت جایزه بهترین مستند در بیست و یکمین جشن بزرگ سینمای ایران بود.

چگونه شهردار تهران برنده جایزه بهترین مستند ایران شد؟!

همان گونه که مشخص است، حناچی خود را یکی از اهالی خانه سینما می‌داند و سینماگران را همکارش خطاب می‌کند و حالا با اهدای این جایزه فنی به او در قامت تهیه کننده یک مستند بلند، شاید پربیراه نیز نگفته باشد. برخورداری از برخی کرسی‌های خاص نظیر شهرداری تهران کلید هر دری و مجوز ورود به هر جمعی است و بنابراین شاید اگر حناچی مستند می‌ساخت و چنین جایزه‌ای نمی‌برد، باید شگفت زده می‌شدیم اما اساساً کارگردان این مستند کیست و چرا به گونه‌ای رفتار شد انگار این فیلم توسط حناچی ساخته شده است؟!

«زمستان است» مستندی با موضوع خیابان لاله زار تهران که هشتاد و پنج دقیقه ساخته شده، اثر مهرداد زاهدیان مستندساز باسابقه کشورمان است. زاهدیان درباره دلیل انتخاب این موضوع گفته بود: «من علاقه مندی زیادی به موضوعات و لوکیشن های شهری دارم و از آنجا که مستند قبلی من درباره میدان توپ‌خانه بود و خیابان لاله زار که پتانسیل های زیادی به لحاظ موقعیت و فضای شهری دارد، در امتداد این میدان واقع شده است، نظر من را به خود جلب کرد. به همین دلیل سراغ این موضوع رفتم.»

چگونه شهردار تهران برنده جایزه بهترین مستند ایران شد؟!

زاهدیان دلیل همکاری خود با پیروز حناچی، شهردار فعلی تهران در مقام تهیه کننده مستند «زمستان است» را این گونه بیان کرد: «ما هر دو در دانشکده هنرهای زیبا درس خوانده ایم؛ من در گروه تجسمی و ایشان در گروه معماری. حناچی اکنون استاد دانشگاه هنرهای زیباست. قبل از اینکه وی شهردار تهران شود، پروژه «زمستان است» را با همکاری هم شروع کردیم دلیل آن هم این بود که وی روی موضوع خیابان لاله زار اطلاعات زیادی دارد. ایشان با دیدن مستند «میدان بی حصار» من ابراز تمایل کردند که با هم روی موضوع خیابان لاله زار و ساخت چنین مستندی همکاری کنیم. حناچی چند ماه است که شهردار تهران شده، ولی ما حدود سه سال روی مستند «زمستان است» وقت گذاشتیم و به تازگی مراحل فنی آن را به اتمام رسانده ایم.»

با وجود این، انتخاب زمستان است، شاید برای برخی ناظران شائبه برانگیز باشد؛ اما برای قضاوت نهایی درباره دقت در انتخاب این مستند و سزاواری اهدای جایزه‌ بهترین مستند بلند جشن سینما، باید تا جشنواره سینماحقیقت صبر کرد و منتظر نمایش این فیلم در مهم‌ترین رویداد مستند ایران شد. بی‌شک اهالی مستند، داوری جدی و بدون مماشاتی نسبت به این انتخاب و کیفیت آن خواهند داشت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۴
البته همیشه در ایران صاحب فیلم تهیه کننده فیلم ه و جایزه بهترین فیلم در جشنواره فجر - به عنوان نمونه- هم به تهیه کننده داده میشه.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
منظورشان مستند شهردار سابق تهران هست خیلی جالب بود فیلم هندیه
مهندس اسماعیلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
دلم میخواست به این نظر 50 60ئ تا مثبت بدم تا بهتر دیده بشه.
با این تیتری که تابناک زده حالا هی ملت همیشه خودکم بین نا امید هی میان تراوشات ذهنی مریضشون رو مینویسن.
شما رسانه ای ها خودتون خوب میدونید بار تیتر چقدر زیاده. چرا تیترهایی میزنید که عامل نا امیدی بشه.
ما که دیگه به تهران فکر نمیکنیم شهردار تهران هم مال خودتان.
مستند هشتاد و پنج دقیقه ای در یاره یک خیابان، پرگوئی غیرلازم و خسته کننده ای باید باشد
چشم براه ویدئوی آن هستم
پاسخ ها
مهندس اسماعیلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
شما مستند ندیدی احتمالا جناب. خیابانی با سابقه تاریخی که محفل های زیادی از هنری و سیاسی و اجتماعی در اون شکل گرفته چرا باید 85 دقیقه براش زیاد باشه؟.
این یعنی اینکه همه چی تو این کشور سیاسی و جناحیه وقتی که فردوسی پور بعد 20 سال کار و معروفیت تازه که شاخ به شاخ شده با صدا و سیما مهم شده و دعوت به جشنواره میشه گویای همه چیزه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
برو بابا چی رو به چی ربط میدی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
برو بابا چی رو به چی ربط میدی
وقتی که هیچی سرجاش نباشه همینه شهرداری که از عهده اداره وظایف شهرداری ناتوانه میره تهیه کننده میشه
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
متن خبر رو نخوندی، ساخت این مستند مربوط به 3 سال پیشه که حناچی هنوز شهردار نشده بود و در حال تدریس در دانشگاه بوده
والا کلا اقای حناچی همیشه بدون هیچ دلیلی منتخب یک ماجرایی میشه .مثلا چندسال پیش جشنواره ای فیک تحت عنوان جشنواره چهره صنعت ساختمان برگزارشد و حناچی به عنوان چهره سال صنعت ساختمان رفت لوح تقدیر گرفت.جالبه که اون موقع معاون معماری وشهرسازی بود.بعد اینکه چطوری چهره سال صنعت ساختمان شد علی اعلم!
این هم لینک خبر
ایشان سال قبل هم محقق برگزیده دانشگاه تهران شدند در حالی که شرط آن حضور تمام وقت است -ایشان آیا تمام وقت در دانشگاه حاضر هستند؟!
از هنرمندان هم شانس می‌آوردیم.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر