بازدید 4355

نشست ۲۵ برابری دشت‌های خراسان از حد بحرانی

کد خبر: ۹۲۰۷۵۷
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۱ 28 August 2019
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: میزان نشست دشت‌های استان خراسان ۲۵ میلیمتر است که حد بحرانی آن یک میلیمتر می‌باشد و این آمار بسیار تاسف بار است چرا که دشت‌های ما ۲۵ برابر بیش از حد بحرانی نشست دارند.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، محمد علایی در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت امروز در استانداری برگزار شد، میانگین بارش خراسان رضوی در سال را ۲۲۰ میلیمتر اعلام کرد و افزود: این رقم نسبت به آمار میانگین جهانی کم است.

وی ادامه داد: متاسفانه در ۶۰ سال گذشته حجم برداشت از منابع آبی استان روند صعودی داشته که در بهترین شرایط باید برای جلوگیری از تنش آبی حداکثر ۴۰ درصد از منابع آب تجدید پذیر برداشت شود، در صورتی که در طولانی مدت این آمار به ۱۴۶ درصد رسیده یعنی بیشتر از ظرفیت منابع آب زیرزمینی برداشت کردیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه متاسفانه به لحاظ کسری مخزن رتبه اول را در کشور داریم، گفت: همچنین طبق آمار ارائه شده یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب کسری منابع زیر زمینی داریم.

علایی با بیان اینکه میزان نشست دشت‌های استان خراسان ۲۵ میلیمتر است که حد بحرانی آن یک میلیمتر می‌باشد، اظهار کرد: این آمار بسیار تاسف بار است، یعنی دشت‌های ما ۲۵ برابر بیش از حد بحرانی نشست دارند، گرچه در این زمینه کار‌های زیادی انجام شده، اما نا تمام مانده است، زیرا همه عوامل موثر و مسئولان حوزه آب فعال نبودند.

وی ادامه داد: طبق برنامه همیاران آب اخیرا همه عوامل موثر در حوزه آب با دیدگاه‌های مختلف با یکدیگر گفتگو داشتند و طبق سند ایجادی مقرر شد تا سال ۱۴۰۵ کسری مخازن آب زیر زمینی به صفر برسد که همکاری استاندار در این زمینه بسیار موثر بود، زیرا او و نهاد‌های مختلف از جمله دانشگاه، قوه قضائیه، روحانیون، کشاورزان، نمایندگان و ائمه جمعه و جماعت نقش پررنگی در این تصمیم گیری داشتند.

علایی با بیان اینکه در کنار داشتن طرح و برنامه مسئله آب باید دغدغه هر خراسانی شود، اظهارکرد: در این زمینه رسانه‌ها می‌توانند نقش موثری ایفا کنند.

وی خرید و فروش آب برای کشاورزان را تنها از طریق فعال شدن بازار آب اعلام کرد و گفت: روز گذشته معاون وزیر اعلام کرد که تا آخر هفته آینده وزارت نیرو مجوز انتقال و شیرین سازی آب از دریای عمان را صادر می‌کند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه خراسان رضوی به نشست سالانه آب‌های زیرزمینی دشت مشهد اشاره کرد و گفت: با توجه به این رویداد ۵۷ درصد روستا‌های ما تخلیه شدند واین افراد به شهر‌ها مهاجرت کردند.

علایی با انتقاد از عملکرد وزارت خانه بهداشت و علوم افزود: این دو وزارت خانه پس از گذشت ده سال موفق به تهیه استاندار بهداشتی آب نشدند و با وجود پیگیری‌های ما هیچ پیشنهاد و طرحی برای استاندارد و کیفیت آب ارائه ندادند.

وی طرح انتقال آب از دریای عمان را بزرگترین طرح انتقال آبی کشور دانست و ابراز کرد: این طرح توسط بخش خصوصی اجرایی می‌شود که هزینه آن پنج میلیارد یورو پیش بینی شده است که البته این عدد قطعی نیست.

علایی با بیان اینکه انسجام مدیریتی بی نظیری در استان برای بهبود شرایط آب وجود دارد، عنوان کرد: عمیات اجرایی بازگشایی کشف رود در محور شاهنامه با اعتبار ۱۵ میلیارد ریال و بازگشایی رودخانه دوغارون در شهرستان تربت جام با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال از دیگر پروژه‌های افتتاحی در هفته دولت است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر