بازدید 7304
۲

والیبال ایران تاریک و مه‌آلود در اطلاع‌رسانی

دکتر فرزاد کفیلی
کد خبر: ۹۱۹۹۹۴
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸ 25 August 2019

والیبال درمحبوبیت به فوتبال نزدیک شده است؛ قهرمانی نوجوانان و جوانان جهان برای ایران می‌آورد و ایرانیان زیادی را هم‌دل می‌کند. اما امروز در حالی که فدراسیون والیبال ماه‌هاست با سرپرست اداره می‌شود، دوران بسیار تاریکی در اطلاع‌‌رسانی و مدیریت اخبار به نفع سودجویان و به ضرر مردم برای آگاهی از آن‌چه در والیبال می‌گذرد، سپری می‌شود.

منظور از دوران تاریک در اطلاع‌رسانی و خبررسانی در والیبال چیست؟ مثال زیر منظور نگارنده مطلب را روشن می‌کند. وبسایت فدراسیون والیبال در یکی دو ماه اخیر درباره تیم ملی والیبال زنان به نقل از مشاور فنی تیم که در واقع همان سرمربی تیم است اخباری با این تیترها منتشر کرده «می‌توانیم در قهرمانی آسیا نتایج خیره‌کننده‌ای بگیریم»، «هدف والیبال بانوان حضور در چهار تیم برتر است»، «بیش از ۱۰ لژیونر معرفی خواهیم کرد»، «می‌خواهیم در میان ۲۰ تیم برتر جهان باشیم». این‌ ادعاها هیچ‌کدام اتفاق نیافتاد و صرفا فضاسازی و سطرهایی به دور از واقعیت درباره تیم ملی زنان ایران بود.

با احترام به دختران ایرانی که بیشترین و بهترین عملکردشان را در قهرمانی آسیای سئول به کار گرفتند، تا امروز با هدایت جواد مهرگان از پنج مسابقه چهار باخت و یک پیروزی بدست آوردند که بدترین نتایج آن باخت ۲۵ بر ۹ به کره‌جنوبی و ۲۵ بر ۱۲ به چین تایپه بود. اطلاع‌رسانی غلط و آن‌چه روابط عمومی فدراسیون والیبال از سرمربی بدون کارنامه زنان ایران منتشر کرده به خوبی ترسیم غیر واقعی از وضعیت این تیم را نشان می‌دهد.

مثال‌‌های متعددی در یک سال اخیر قابل طرح است؛ در هفته اخیر مربی تیم ملی زنان در میانه‌‌ی مسابقات قهرمانی آسیا به دلیل بیماری از کره‌جنوبی به تهران بازگشت و یا سرمربی تیم نوجوانان ایران چند روز پیش از مسابقات جهانی پاسور تیمش را تغییر داده و از تهران پاسور دیگری به تونس رفته است. نه تنها اطلاع‌رسانی درستی در این موارد انجام نشده که فصل تاریک فدراسیون افشین داوری در تلاش برای مخفی نگه داشتن این زوایا چه به صورت ناخواسته به دلیل دانش پایین روابط عمومی و مدیریت اخبار وچه خودخواسته و آگاهانه به نفع سودجویان فعال در والیبال است.

امروز به طور رسمی کسی نمی‌داند چرا یکی از مربیان تیم نوجوانان ایران که در بازی‌های آسیایی هم روی نیمکت ایران نشسته بود تنها دو هفته مانده به مسابقات جهانی تونس همکاری‌اش را با تیم متوقف کرد؛ یا حتی اسامی همراهان تیم‌های پایه و ملی ایران به‌طور کامل منتشر نمی‌شود به خیال این‌که مردم و کارشناسان والیبال را سردرگم می‌کنند، درحالی که روزنامه‌نگاران راستین ورزش راه‌شان را برای انتشار اخبار باز می‌کنند.

اخلال در انتقال واقعیت‌‌های ورزش، تنها مسیر صعود ورزشکاران و تیم‌ها را تاریک‌تر و سخت‌تر می‌کند؛ فضای مه‌آلود و تاریک امروز والیبال نشات گرفته از سیاهی و تاریکی مدیریت حاکم بر آن است. مدیریتی که تقریبا هیچ از والیبال نمی‌داند و در جهت سودجویانی گام بر می‌دارد که ویترینی زیبا در این تاریکی می‌سازند و این‌طوراز آب گل‌الود ماهی می‌گیرند. ساده‌تر این‌که روابط عمومی و مدیریت اخبار ورزش، چیزی فراتر از چند ویدیو و تبریک گفتن تولد ملی ‌پوشان در شبکه‌های اجتماعی است. کامنت‌های مردم وقتی اینستاگرام فدراسیون والیبال چهارمین باخت تیم زنان را «ادامه بدبیاری» می‌‌خواند، خود گواه میزان آگاهی مردم در مقابل جریان‌سازی‌های کهنه و کم دانش است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
لطفا کامنتهای مردم را منتشر کنید ببینیم نظر مردم چیست
با سلام اگر چه بطور کل نمیتوان این نوشتار را رد کرد اما برخی واقعیتها در مورد والیبال را نباید از نظر دور داشت. اگر چه والیبال هم بسان فوتبال و سایر ورزشهای گروهی بر مبنای عملکرد تیمی است اما تفاوت ماهوی آن با این ورزشها این است که بردن تیمهای باتجربه و ماهر و دارای بازیکنان شاخص توسط تیمهای کم تجربه تر و ضعیف تر در انجام مهارتهای و تکنیکهای تقریبا غیر ممکن است. لذا قرار گرفتن در مقابل تیمهایی چون چین تایلند تایپه کره ژاپن و حتی اندونزی و قزاقستان کار سختی است چه برسه به بردنشان اما همین که در این مسابقات تونستیم اندونزی و هنگ کنگ را برده و به مقام هفتم برسیم نشان می دهد که در غرب آسیا رقیب نداریم و اما باید کار بیشتری انجام دهیم و از از بازیهای تدارکاتی بیشتر و بیشتر سود ببریم. مطمئنا چنین تدارک و برنامه ریزی ما را به تیمهای برتر آسیا و حتی جهان هم می رساند. یادمان نرود که تیمهای نامبرده در بالا در مواقعی تیمهای قدر دنیا را هم می برند مانند کره و چین و ژاپن و حتی تایلند که سابقه بردن تیمهایی چون آمریکا صربستان ایتالیا هلند و کوبا و روسیه را دارند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر