بازدید 3489
اقتصاد در گذر زمان

از "انحلال بانک صنعتی و معدنی" تا "شکسته شدن رکورد خرید گندم"

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سومین روز شهریور ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۱۹۹۲۶
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 25 August 2019

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سومین روز شهریور ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

3 شهریور 1328، بانک صنعتی و معدنی ایران منحل شد.

3 شهریور 1337، يك چاه نفت جديد در كرمانشاه كشف شد.

3 شهریور 1341، ليندون جانسون معاون رئيس جمهور آمريكا كه در تهران به سر مي برد ضمن ديدار با شاه در مورد ادامه حمايت هاي آمريكا و همچنين تأكيد آمريكا بر لزوم اجراي رفورم هاي اقتصادي و اجتماعي در ايران به وي اطمينان داد.

3 شهریور 1356، وزارت دفاع آمريكا امروز طرحي به ارزش 1/1 ميليارد دلار در مورد فروش اسلحه به ايران، آلمان فدرال، سوئد، هلند و استراليا تسليم كنگره كرد كه نزديك به 70 درصد آن به ايران تعلق دارد.

3 شهریور 1390،  استیو جابز مدیرعامل شرکت اپل به دلیل تشدید بیماری سرطان از سمت مدیرعاملی این شرکت خداحافظی کرد.

3 شهریور 1392، اولین میهمان خارجی حسن روحانی، سلطان قابوس پادشاه عمان بود که در راس هیاتی بلند پایه با استقبال محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه وارد تهران شد و در مجموعه سعدآباد مورد استقبال رسمی قرار گرفت.

3 شهریور 1395، در دولت محمود احمدی ‌نژاد ۸ فروند نفتکش غول ‌پیکر ایران بدون امضای قرارداد حقوقی در اختیار یک تبعه یونانی قرار گرفت که نامبرده با سوء‌استفاده از موقعیت، هر ۸ فروند کشتی نفتکش را به همراه محموله‌ های نفتی موجود در آن در اختیار گرفت و از حوزه جغرافیایی کشور خارج کرد. از این ۸ فروند نفتکش تاکنون ۵ فروند به ایران بازگردانده شده، اما سه فروند از این نفتکش ‌ها کماکان مفقود است. در بررسی ‌های صورت گرفته مشخص شد این سه فروند نفتکش توسط تبعه یونانی به فروش رسیده و در نتیجه بالغ ‌بر ۱۰۰ میلیون دلار از اموال ملی از بین رفته است.

3 شهریور 1397، مدیرکل خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: میزان خرید تضمینی گندم رکورد سال گذشته را شکست. سیدمومن نیافر با اشاره به اینکه میزان خرید تضمینی گندم در مقایسه با سال گذشته ۵ درصد افزایش یافته است،­ افزود: تاکنون ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم به‌صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شده است. وی گفت: ارزش گندم خریداری شده ۱۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است که ۷۳۰۰ میلیارد تومان به گندم‌کاران پرداخت شده است. مدیرکل خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود: تا پایان فصل برداشت گندم، ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم خریداری خواهد شد.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار