بازدید 12525

عراق برای پاسخ به حملات مشکوک هوایی علیه خود چه خواهد کرد؟

حملات و انفجار‌های اخیر در عراق، اذهان بسیاری از ناظران و کارشناسان نظامی عراق و منطقه را درگیر خود کرده است. در مورد منشأ این حملات نیز گمانه زنی‌های متعددی مطرح شده است. در این میان، دولت و جریانات سیاسی و مقامات سیاسی و کارشناسان نظامی عراق، در مورد نحوه پاسخ به این حملات و مهار آن‌ها اظهارات متنوعی را مطرح کرده اند.
کد خبر: ۹۱۹۵۱۱
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۷ 23 August 2019

حملات و انفجار‌های اخیر در عراق، اذهان بسیاری از ناظران و کارشناسان نظامی عراق و منطقه را درگیر خود کرده است. در مورد منشأ این حملات نیز گمانه زنی‌های متعددی مطرح شده است.

به گزارش «تابناک»؛ در این میان، دولت و جریانات سیاسی و مقامات سیاسی و کارشناسان نظامی عراق، در مورد نحوه پاسخ به این حملات و مهار آن‌ها اظهارات متنوعی را مطرح کرده اند.

برخی از ناظران عراقی در مورد اینکه برای مقابله با این حملات مشکوک چه باید کرد، مباحثی را مطرح کرده اند. عده ای از این ناظران بر این باورند که آمریکا در این ماجرا، نه تنها به پیمان نظامی خود با عراق عمل نکرده، بلکه احتمالا از این حملات آگاه بوده است، به گونه ای که ابومهدی مهندس، یکی از فرماندهان گروه حشدالشعبی در عراق طی بیانیه‌ای، آمریکا را تنها مقصر حملات سه روز اخیر به پایگاه‌های نظامی این گروه اعلام کرده و گفت: از این پس نیز هر اتفاقی که بیفتد، مسئولیت آن با آمریکاست.

وی هشدار داد: گزینه‌ دیگری جز دفاع از پایگاه‌های خود نداریم و برای انجام این امر نیز از استفاده از سلاح‌های پیشرفته‌تر امتناع نخواهیم کرد.

در این راستا، برخی کارشناسان عراقی معتقدند باید به سمت همکاری امنیتی و نظامی با ایران و روسیه برای مقابله با این حملات پیش رفت، به طوری که «هاشم الکندی»، کارشناس امنیتی عراق در پی ادامه حملات مشکوک به مواضع استقرار نیروهای الحشد الشعبی در عراق تأکید کرد، بغداد گزینه‌های زیادی برای پایان دادن به این حملات دارد.

الکندی در گفت‌وگو با وبگاه خبری المعلومه گفت: «یکی از گزینه‌ها خرید سامانه‌های پدافند هوایی از روسیه یا ایران برای حفاظت از آسمان عراق در برابر حملات آمریکایی‌هاست، زیرا حتی قبل از حمله به الحشد الشعبی عملیات‌های جاسوسی پهپادهای آمریکایی در عراق وجود داشت و سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکایی در الرضوانیه عراق گواه این موضوع است.»

عراق برای پاسخ به حملات مشکوک هوایی علیه خود چه خواهد کرد!؟

الکندی با بیان اینکه آمریکا بارها درباره حمله به الحشد تهدید کرده بود، گفت: «آمریکا الحشد را دشمن خود می‌داند، زیرا نقشه‌هایش در عراق را ناکام گذاشته؛ از همین روی، به دنبال تضعیف و نابودی آن است. مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا هم درباره حمله به الحشد و گروه‌های مقاومت توسط رژیم صهیونیستی تهدید کرده بود.»

وی افزود: «آمریکا می‌خواهد بگوید حملات علیه الحشد اسرائیلی است، اما به واقع امر این حملات آمریکایی است. آمریکا می‌خواهد این پیام را به عراقی‌ها بدهد که خطر شما را تهدید می‌کند و حضور نظامیان آمریکایی در عراق ضروری است.»

الکندی تصریح کرد: «آمریکا دو سال است از مواضع الحشد جاسوسی می‌کند. پهپاد ساقط شده در الرضوانیه هم دو روز پایگاه الصقر الحشد الشعبی را بمباران کرده بود؛ بنابراین طراح و مجری این عملیات خود آمریکاست.»

این کارشناس عراقی گفت: «عراق می‌تواند از روسیه سامانه اس‌-300 یا اس-400 خریداری کند. اگر در این خصوص تحت فشار آمریکا بود، گزینه خوب کمک از ایران برای خرید سامانه سوم خرداد است که موفقیت آن در مقابله با پهپادهای جاسوسی آمریکا ثابت شده و ایران هم برای ارائه آن اعلام آمادگی کرده است.»

«حکیم الزاملی»، رئیس سابق کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق هم در مورد احتمال حمله پهپادهای رژیم صهیونیستی به عتبات عالیات در شهرهای مقدس این کشور هشدار داد.

الزاملی این اظهارات را پس از سلسله حملات مشکوک به مواضع الحشد الشعبی بیان کرد و از دولت بغداد خواست با عقد قرارداد با روسیه برای خرید سامانه S-300 ، سامانه پدافند هوایی را توسعه دهد.

الزاملی گفت: «سلسله حملات به مراکز استقرار نیروهای الحشد الشعبی از طریق هواپیماهای جاسوسی از مدت‌ها قبل آغاز شده و دولت دست روی دست گذاشت و حالا این حملات در پایگاه‌های الحشد الشعبی در «صقر» و «بلد» تکرار شد. این منطقی نیست که منتظر اعلام نتایج تحقیق بمانیم وقتی خود مقامات صهیونیست به حملات پهپادی علیه پایگاه های صقر و بلد اعتراف می‌کنند و اطلاعاتی در این خصوص نزد طرف عراقی موجود است.»

الزاملی توضیح داد: «این نگرانی وجود دارد که حرکت هواپیماهای بدون سرنشین ادامه یابد و در مقطع پیش رو عتبات عالیات را هم هدف بگیرد و سناریوی جنگ داخلی تحت فشار فشار آمریکا و رژیم صهیونیستی به عراق بازگردد.»

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۱۳
سلام
شیربچه های حیدر کرارسپاه پاسداران انقلاب اسلامی هرکار می کنید بکنید فقط نفت کش انگلیسی را شده یک روز بیشتر از توقیف کشتی خودمان نگهدارید.این موضوع اهمیت حیاتی دارد.
روسیه اگر می توانست تو سوریه از پایگاههای ایرانی دفاع میکرد در ضمن بعد از اینکه مجلس و دولت عراق قانون تصویب کردند که حشدالشعبی در ارتش عراق ادغام بشود دیگر وجود آن غیر قانونی میباشد!
نتانیاهو رسما تایید کرده که کار انها بوده و دیگر مشکوک نیست.
احتمالا عراق هیچ کاری نخواهد کرد چون عراق هیچ کاره ی بیش نیست .
خدایا

در ایران بدنیا آمدن ما حکمت داشت اما حکمت وجود همسایه های بد و جنگزده و بدبخت بیچاره که دست نیازشان همیشه به سمت ایران دراز است چه بوده !!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حمله به مواضع دولت عراق یا پایگاه های ایران؟
شکر خدا می کند و دعا به‌اسراییل
عرا کشور نیست. استان فراموش شده ی استعمار و موی دماغ همسایگانش است.
باید برای جلوگیری از تکرار پاسخ داد.
هیچی ،،،چکار می خواهد بکند ،،،تا سینه جلوی اربابانش امریکا اسراییل خم خواهد شد دست بوس همیشگی خواهد بود
این حملات علیه عراق نیست بلکه علیه نیروهای ایرانی است چرا حشد الشعبی نمیخواهد سلاحهای خود را تحویل دولت عراق دهد.
به سمت آمریکا عربستان و اسراییل خواهد رفت
امریکا دوستان ، مگر شماها نمیگید به منطقه کاری نداشته باشید! چرا درباره مسئله ای که در عراق افتاده اظهار نظر می کنید؟ چون به نفع کدخدا هست نظر میدید!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار