بازدید 14568
پیمانه اقتصادی؛

لایحه دولت: «پارسه» پول خرد مردم ایران می شود/ شگرد سایپا برای گران‌فروشی سراتو/ افزایش غیر قانونی بلیت هواپیما در قشم ایر و زاگرس/ روزهای کم نوسان دلار و سکه

این پیمانه تیتر‌هایی همچون معرفی شش خودروساز به تعزیرات، قیمت طلا به رغم کاهش همچنان در اطراف ۱۵۰۰ دلار نوسان می‌کند، شاخص کل بورس تهران در ارتفاع ۲۶۶ هزار واحدی، بازار اوراق مسکن؛ دیدار «تسه»‌ها از منطقه ۴۰، طلای سیاه به بالای ۶۰ دلار در هر بشکه رسید، ارزش ریال بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته و کاهش قیمت دلار و یورو در بازار تهران را در بر دارد.
کد خبر: ۹۱۹۳۷۶
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 22 August 2019

تابناک اقتصادیهر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون معرفی شش خودروساز به تعزیرات، قیمت طلا به رغم کاهش همچنان در اطراف ۱۵۰۰ دلار نوسان می‌کند، شاخص کل بورس تهران در ارتفاع ۲۶۶ هزار واحدی، بازار اوراق مسکن؛ دیدار «تسه»‌ها از منطقه ۴۰، طلای سیاه به بالای ۶۰ دلار در هر بشکه رسید، ارزش ریال بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته و کاهش قیمت دلار و یورو در بازار تهران را در بر دارد.

لایحه دولت: «پارسه» پول خرد مردم ایران می شود

پایگاه اطلاع رسانی دولت نوشت: با اجرای طرح اصلاح نظام پولی در قالب حذف چهار صفر از پول ملی و بازنگری در اقطاع اسکناس و سکه، نقش این ابزار در نظام­‌های پرداخت کشور، می‌یابد. در این راستا، دکتر حسن روحانی، لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور را که در جلسه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ هیأت وزیران به پیشنهاد بانک مرکزی به تصویب رسید، برای طی تشریفات قانونی به مجلس ارسال کرد. براساس این لایحه، واحد پول ایران به تومان تغییر می یابد و هر تومان برابر ۱۰۰۰۰ ریال جاری و معادل یکصد پارسه است. برابری پول­‌های خارجی نسبت به تومان و نرخ خرید و فروش ارز توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در چهارچوب نظام ارزی حاکم و با رعایت ذخایر ارزی و عنداللزوم تعهدات کشور در مقابل صندوق بین­‌المللی پول، محاسبه و تعیین می­‌شود. دوره گردش موازی و اعتبار همزمان "تومان" و "ریال" که در این قانون "دوره­‌گذار" نامیده می‌­شود، حداکثر دو سال خواهد بود. طریقه جمع‌­آوری و شرایط خروج اسکناس­‌ها و سکه‌­های ریال از جریان، بر طبق قانون پولی و بانکی کشور حسب مورد، تعیین یا اجرا می­‌شود. پس از پایان دوره­‌گذار، تعهداتی که پیش از این براساس واحد پول ریال ایجاد شده است، تنها با واحد پول تومان قابل ایفا خواهد بود.

معرفی شش خودروساز به تعزیرات

رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از معرفی شش خودروساز به سازمان تعزیرات خبر داد. به گزارش صدا و سیما، عباس تابش افزود: این شش خودروساز که ایران‌خودرو، سایپا و کرمان موتور نیز در میان آن‌ها دیده می‌شود، به دلیل تخلف در قیمت خودرو‌ها به این سازمان معرفی شده اند. وی گفت: یکی از این شرکت‌ها نیز برای کارت طلایی الحاقیه‌ای اضافه کرده بود که بر این اساس هزینه کارت طلایی هم افزایش می‌یافت که کل مصوبه شرکت مربوطه در این باره باطل شد و دیگر الحاقیه‌ای به کارت طلایی اضافه نخواهد شد.

قیمت طلا به رغم کاهش همچنان در اطراف 1500 دلار نوسان می‌کند

از آنجایی که که سرمایه‌گذاران در انتظار نتیجه نشست ماه جولای فدرال رزرو هستند تا سرنخ‌هایی در مورد نرخ بهره بانکی امریکا بیابند، قیمت طلا در معاملات دیروز در نزدیکی 1500 دلار در نوسان بود. قیمت طلا روز سه شنبه به بالای 1500 دلار در هر اونس رسیده بود. هر اونس طلا در بازارهای جهانی با 8.42 دلار افزایش 1498.78 دلار فروخته شد.

شاخص کل بورس تهران در ارتفاع ۲۶۶ هزار واحدی

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز (چهارشنبه سی ام مردادماه ۹۸)، با افزایش ۳۱۸۶ واحدی معادل ۱.۲۱ درصد به رقم ۲۶۶ هزار و ۱۲۷ واحد رسید. این در حالی است که در فرابورس نیز شاخص کل با رشد ۴۴ واحدی به رقم ۳ هزار و ۵۷۹ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۸۶۰ واحدی معادل ۱.۲۱ درصد به رقم ۷۱ هزار و ۸۹۴ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۱۶۵۹ واحدی معادل ۲.۳۶ درصد، عدد ۷۲ هزار و ۱۲۵ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۱۱۱۲ واحدی معادل ۲.۳۶ درصد به رقم ۴۸ هزار و ۳۳۹ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۳۹۳۰ واحد افزایش معادل ۱.۳۱ درصد را رقم زد و به سطح ۳۰۳ هزار و ۷۶۳ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۱۷۷۴ واحد افزایش معادل ۰.۹۳ درصد به رقم ۱۹۳ هزار و ۳۶۷ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۸۸۸۴ واحد افزایش معادل ۱.۶۷ درصد همراه بود و عدد ۵۴۱ هزار و ۴۰۵ واحد را به نمایش گذاشت.

لایحه دولت: «پارسه» پول خرد مردم ایران می شود/ شگرد سایپا برای گران‌فروشی سراتو/ افزایش غیر قانونی بلیط هواپیما در قشم ایر و زاگرس/ روزهای کم نوسان دلار و سکه

سهام اروپا رشد کرد و سهام آسیایی درجا زد

روز چهارشنبه، سهام اروپایی در حالی رشد کرد که سرمایه‌گذاران منتظر انتشار صورتجلسه اجلاس فدرال‌رزرو هستند تا سرنخی در مورد سیاست‌گذاری پولی آینده این بانک به دست آورند. سهام آسیایی اما به دنبال سقوط دیشب وال‌استریت درجا زدند. شاخص پن یوروپین استاکس۶۰۰ در آغاز معاملات امروز ۰.۴ درصد رشد کرد. داکس آلمان ۰.۶۸ درصد رشد کرد، کاک فرانسه ۱.۰۴ درصد جهش کرد و فوتسی انگلیس ۰.۷۵ درصد بالا آمد. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی، پس از ۳ روز رشد، امروز نه منفی شد و نه رشد کرد. نیکی ژاپن ۰.۲۸ درصد افت کرد، اما بازارهای چین با رشدی جزئی روبه رو شدند. کامپوزیت شانگهای ۰.۰۱ درصد و هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۰.۱۵ درصد بالا آمدند. ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۹۴ درصد سقوط کرد و کوسپی کره‌جنوبی ۰.۲۲ درصد رشد کرد. رییس‌جمهور ترامپ سه‌شنبه شب دوباره تکرار کرد، آماده توافق تجاری با چین نیست. در بازار ارز، دلار اندکی در برابر ین ژاپن تقویت شد و به نرخ برابری ۱۰۶.۴۸ رسید.

شگرد سایپا برای گران‌فروشی سراتو

یک نمایشگاه‌دار خودرو در مورد عملکرد سایپا در فروش خودرو و تأثیر آن بر قیمت‌های بازار به فارس، گفت: سراتوی سایپا قبلاً با قیمت 90 میلیون تومان و اقساطی فروخته می‌شد، ولی پس از بالا رفتن قیمت ارز و نرخ کالاها در کشور، در حالی که این خودرو در بازار 290 میلیون تومان معامله می‌شد، شرکت سایپا قیمت 295 میلیون تومانی را برای سراتو اعلام کرد. وی ادامه داد: در این شرایط با توجه به اینکه قیمت کارخانه از قیمت بازار بالاتر بود، خریداری برای سراتو از کارخانه وجود نداشت، در نتیجه سایپا نیز که حدود 2 تا 3 هزار دستگاه سراتو را برای فروش داشت، اعلام کرد که خط تولید این خودرو جمع‌آوری می‌شود. محمدی افزود: شب عید سایپا قیمت 220 میلیون تومان را برای سراتو اعلام کرده بود و حالا به فاصله کمی از این قیمت‌گذاری، دوباره قیمت این خودرو را 75 میلیون تومان افزایش داده و به 295 میلیون تومان رسانده است. به گفته وی، پس از باز شدن سایت فروش سراتو و عدم فروش این محصولات با قیمت جدید، سایپا از جمع‌آوری خط تولید سراتو خبر داد و به این ترتیب توانست بیش از هزار دستگاه سراتو را اینترنتی به فروش برساند. به گفته محمدی، قیمت کارخانه‌ای چانگان نیز قبلاً 127 میلیون تومان بود که اخیراً به 155 میلیون تومان رسیده است.

بازار اوراق مسکن؛ دیدار «تسه»‌ها از منطقه 40

روز گذشته، اوراق وام مسکن معاملاتی عموما منفی را تجربه کردند. دیروز در حالی که قیمت سهام در جریانی همه‌جانبه افزایش یافت، ۷۵ درصد امتیازهای وام با افت قیمت به کار خود پایان دادند. بر خلاف شاخص‌های سهام که رکوردهای جدیدی را به ثبت رساندند، عرضه‌ها در بین امتیازهای وام در مقیاس روزانه تشدید شد. شدت افت قیمت‌ها به خصوص در نیمه دوم معاملات به حدی بود که اغلب امتیازها در پایین‌ترین سطح قیمت روزانه قرار گرفتند. اگرچه متوسط قیمت‌ها به سطح ۴۲ هزار تومان برگشت، فشار فروش در برخی از امتیازها منجر به سقوط قیمت به کانال ۴۰ هزار تومانی و حتی پایین‌تر از این مرز شد. این کمترین قیمتی است که از نیمه دی‌ماه ۹۲ تا به امروز در این بازار ثبت شده است. «تسه»ها در مهر ۹۲ کف ۳۵ هزار تومانی را هم تجربه کرده‌اند.

طلای سیاه به بالای 60 دلار در هر بشکه رسید

پس از اینکه گزارشی نشان داد، ذخایر نفت آمریکا بیش از انتظار کاهش یافته است، قیمت نفت به بالای 60 دلار در هر بشکه افزایش یافت؛ اما ادامه نگرانی‌ها در مورد رکود اقتصادی در جهان مانع از افزایش بیشتر قیمت‌ها شد. هر بشکه نفت برنت با 33 سنت افزایش 60.36 دلار فروخته و هر بشکه نفت خام آمریکا با 13 سنت افزایش 56.34 دلار به ازای هر بشکه معامله شد. آمریکن پترولیوم گزارش داد، ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به 16 آگوست 3.5 میلیون بشکه کاهش یافته است. ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در نیویورک گفت: «قیمت نفت خام به علت گزارش امریکن پترولیوم تقویت شد.»

بلومبرگ: ایران در حفظ ارزش پول ملی موفق بوده است/ ارزش ریال بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته

شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی ویژه به اقدامات بانک مرکزی و دولت ایران برای حفظ ارزش پول ملی پرداخت و نوشت: ایران در حفظ ارزش پول ملی موفق بوده است.

در این گزارش آمده است: تحریم‌های آمریکا با هدف آسیب به اقتصاد ایران درحال اجراست. ایران نیز برای مقابله با این سیاست‌ها برنامه هایی برای بهبود وضعیت اقتصادی خود به اجرا درآورده است. یکی از آخرین اقدامات ایران برای کاهش فشارها انجام اصلاحات در ساختار پولی و پول ملی این کشور بوده است. تشدید تحریم‌ها و کاهش درآمدهای نفتی، فشارهای موجود بر ریال را بیشتر از همیشه کرده است. ایران مدت زیادی تلاش کرده بود ارزش پول ملی را حفظ کند و مانع از کاهش ارزش ریال شود و در این راستا نرخ رسمی برابری ریال و دلار را ۴۲۰۰۰ ریال به ازای هر دلار حفظ کرده است. با کاهش عرضه ارزهای خارجی در سیستم بانکی، تقاضا برای ارز در بازار سیاه ایران بیشتر شد. از ابتدای سال ۲۰۱۹ تا اوایل ماه می، ریال حدود ۳۰ درصد ارزش خود را از دست داد و هر دلار در بازارهای ایران ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان دادوستد می‌شد. ایران در مقابله با این وضعیت، سیستمی از چند نرخ متفاوت ارز ایجاد کرد تا وضعیت بازار سیاه را مدیریت کند. پس از آن بود که ساختار "نیما" برای استفاده تاجران در سال گذشته ایجاد شد؛ اما خیلی از صادرکنندگان ترجیح می‌دادند ارز خود را در بازار غیررسمی به فروش برسانند، چون نرخ ارز در سامانه نیما به نرخ رسمی ارز نزدیک بود.

اما در ماه‌های اخیر بانک مرکزی ایران اجازه داده که نرخ ارز در سامانه نیما بالاتر رود تا شرکت‌های بیشتری تشویق شوند ارز خود را در این سامانه عرضه کنند. از سوی دیگر، دولت ایران اعلام کرده که قصد دارد چهار صفر از ارز ملی ایران حذف کند. بلومبرگ در ادامه می‌نویسد: اقدامات دولت و بانک مرکزی در بالا بردن ارزش ریال موفق شد. از ماه می تاکنون ارزش ریال بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته و نرخ برابری آن با دلار به کانال ۱۱ هزار تومانی رسیده که خیلی نزدیک به نرخ ارز در سامانه نیماست.

افزایش غیر قانونی بلیط هواپیما در قشم ایر و زاگرس

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان: متإسفانه افزایش غیر قانونی قیمت بلیت هواپیما در شرکت‌های هواپیمایی قشم ایر و زاگرس، ​محرز است. به گزارش صدا و سیما، آقای عباس تابش در حاشیه سرکشی از این دو شرکت در جمع خبرنگاران افزود: همچنان با افزایش غیر قانونی بلیت هواپیما مواجه هستیم. به عنوان نمونه قیمت بلیت رفت و برگشت تک نفره تبریز- بندر عباس، یک میلیون و ۵۶۲ هزار تومان به فروش می‌رسید. وی اضافه کرد: با مکاتباتی که با سازمان هواپیمایی کشوری داشتیم، قرار شد مبنای قیمت‌ها همان افزایش آذر سال ۹۷ باشد؛ اما به نظر می‌رسد ایرلاین‌های داخلی در عمل، قیمت‌ها را بدون مجوز افزایش داده اند. رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در پاسخ به این پرسش که دلیل افزایش قیمت این شرکت‌ها چیست، گفت: این شرکت‌ها مدعی هستند از انجمن شرکت‌های هواپیمایی مجوز گرفته اند، در حالی که انجمن هواپیمایی و هر انجمن دیگر در کشور صلاحیت قیمت گذاری برای هر نوع خدمت و کالایی را ندارد و باید طبق مصوبه شورای هماهنگی‌های اقتصادی سران سه قوه مجوز خود را از ستاد تنظیم بازار بگیرد. وی افزود: متاسفانه با وجود مکاتبات صورت گرفته با سازمان هواپیمایی برای ارائه مستندات مبنایی تعیین نرخ بلیت هواپیما، شرکت‌های هواپیمایی و ایرلاین‌ها تا این لحظه هیچ مستنداتی برای نرخ‌گذاری خود به این سازمان اعلام نکرده‌اند.

اتحادیه طلا و سکه: سکه امامی 4 میلیون و 160 هزار تومان

در پایان معاملات دیروز به نقل از اتحادیه طلا و سکه؛ هر قطعه سکه تمام طرح قدیم 4 میلیون و 80 هزار تومان و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) نیز 4 میلیون و 160 هزار تومان رسید. هر نیم سکه بهار آزادی نیز 2 میلیون و 150 هزار تومان و هر ربع سکه بهار آزادی نیز یک میلیون و 350 هزار تومان قیمت گذاری شد. هر سکه یک گرمی نیز، ۹5۰ هزار تومان معامله و هر گرم طلای ۱۸ عیار، ۴۱6 و 4۰۰ هزار تومان ارزشگذاری شد. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار آب‌شده که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، به رقم یک میلیون و ۸04 هزار تومان رسید.

 کاهش قیمت دلار و یورو در بازار تهران

در پایان معاملات روز چهارشنبه، بازار ارز با افت نسبی قیمت‌ها مواجه شد، به گونه‌ای که بر اساس اطلاعات سامانه سنا بانک مرکزی که بیانگر میانگین وزنی نرخ خرید و فروش ارزبر مبنای معاملات ثبت شده در سامانه نظارت ارز توسط بانک‌ها و صرافی‌های مجاز کل کشور است؛ هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۱۵۵۰ تومان خریداری و با افت ۵۰ تومان نسبت به روز دوشنبه، به قیمت ۱۱۶۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته شد. همچنین هر اسکناس یورو، به قیمت ۱۳۰۵۰ تومان خریداری و در مقابل به نرخ ۱۳۱۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد. این ارز نیز همانند دلار، با کاهش ۵۰ تومان همراه شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱۰
خبر در مورد فروش خودرو بسیار تاسف آور است. اگر به عنوان یک مصرف کننده به دنبال خرید یک ماشین (البته نه سراتو) باشید متوجه ظلم به مصرف کننده میشوید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
ازعجایب روزگار (فقط درکشورما) اینست که باوجودشرکتها وبانکهای بیشمار ورشکسته ورشدمنفی اقتصادی ۶-۷ درصدی وافت (دستوری) قیمت ارز همچنان شاهدرشدورکوردرنی بورس هستیم !!!!
عبدالهی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
اگر تغییر واحد پولی ایران هیچ هزینه ای ندارد لابد می خواهند در تعطیلات تابستانی مدارس پاکنی دست بچه ها بدهند تا صفرهای اضافی را که از آن دل خوشی ندارند پاک کنند.. البته یادمان باشد فقط برای تغییر سربرگ ها. نرم افزارها و چاپ اسکناس های جدید صدها میلیارد هزینه خواهیم داشت که می توان با آن 1000 بیمارستان و 2500 مدرسه در تراز جهانی ساخت.
ناشناس
| Thailand |
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
ایران فقط پارس نیست
برای اجتناب از اختلاف افکنی نام پارسه را با نامی ایرانی و نه فقط مرتبط با استان فارس تغییر بدهید
چرا حاضر نیستید بپذیرید ؟؟؟؟ که قیمت همه کالا ها کمی بیشتر از رشد قیمت دلار رشد کرده اند و باید هم چنین باشد . در غیر این صورت توسط همسایگان به تاراج خواهند رفت
مشکل اصلی اقتصاد غیر مولد و واسطه ای مملکت است که به دلیل دولتی بودن و انحصاری بودن کار را به اینجا کشانده است
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
چرا باید قیمتها بیشتر از رشد دلار اقزایش پیدا کند این سودها در جیب چه کسانی می رود؟
تاراج در مورد کالاهایی است که با سهمیه ارز ارزان قیمت تولید میشوند و بصورت رسمی و قانونی صادر میشوند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
سوال اين است ك چرا قيمت دلار بايد افزايش پيدا كند و اين داستان نوسانات شديد قيمت ارز كه تقربا هر شش هفت سال يك بار رخ مي دهد كي قرار است متوقف شود. چه زمان سياست خارجي و داخلي ما به ثبات و تعادلي منطقي مي رسد و بالاخره چه زمان قرار است ما مردم كف كوچه و بازار آرامش را حس كنيم؟
نوبتی هم باشد نوبت هواپیمابی هاست
خودروسازها دهها هزار میلیارد تومن زیان انباشته دارند ولی سهام شان رشد میکند مشخص است دستکاری شده است بقیه هم به همین ترتیب
پارسه ؟؟!! کار بی فایده دیگر از دولت
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
واحد پول تومن است پارسه بخاطر کوچک بودن عملا بی استفاده است و کاربردی پیدا نخواهد کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
ﻛﺎﺭ ﺧﻮﺑﻴﻪ. ﻧﻆﺮ ﺑﻲ ﺭﺑﻄ ﻧﺪﻫﻴﺪ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
پارسه رو بخاطر دلخوشی ایرانیها تصویب کردند...وگرنه همه مخالف اند ...تومان هم که قاجاری و مغولیه بخشی از فرهنک کشور ما نیست..
...
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
یه کار درست بلد نیستند .طرح خوبی بود در آخر خراب کردند تا امروز موافق این طرح بودم از حالا علیه آن تبلیغ خواهم کرد. این اختلاف افکنی بین اقوام است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
ناشناس ۱۱:۵۹ چرا تا الان کلمه مغولی_ترکی تومان واحد پول بود،اختلاف افکنی نبود؟؟؟؟حالا از کلمه پارسه ناراحتی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
آقا پارسه دیگه چیه؟ چه کسی از این اسم استفاده می‌کنه؟ مگه ریال چشه؟ باید توجه داشت که یک اسم قابلیت پذیرش و استفاده عمومی داشته باشه
ناشناس
| Netherlands |
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
پارسه خوبه واحد تومان را که مغولی هست را هم به دریک تفسیر دهید
چرا باید یک واحد پول جدید ایجاد کنیم و موضوع را برای مردم پیچیده تر کنیم . با حذف 4صفر همان تومان و ریال میتواند کارایی داشته باشد و همزمان با تغییر واحد پولی چالش بیشتری بوجود نیاید
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
واحد پول تومن است و واحد ریزتر چه ریال باشد چه نباشد استفاده ای از ان نمیشود و کسی را هم سردرگم نمیکند
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
هیچ کشوری از حذف صفرهای پولش به جایی نرسیده. بلکه اگر هم رشدی را تجربه کرده در سایه تلاش بیشتر بوده است. .این دیکته خارجی هاست تا هم ماشین آلات لازم آنرا بفروشند و هم کاغذ آن را
لطفا یه تحقیق علمی تر در مورد واحد پول ملی بکنید!! دریک اولین پول دنیا و برای ایران است
اگه هر ماه یک میلیون از درآمدمو برای خرید خودرو اختصاص بدم، چهل ماه طول میکشه تا بتونم پراید بخرم و برای خودروهای دیگه که نگم بهتره. عمرمون کفاف نمیده.
پاسخ ها
داود
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
ماشااله وضعت خیلی خوبه حتما حقوق آنچنانی میگیری که میتونی ماهی یک میلیون کناربذاری.
ممد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
سلام برادر مگه چقدر حقوق میگیری که یک میلیون هم برای خوردو اختصاص میدی حتما وضعیت خوبه انشاالله من که ماهی یک و هشتصد میگیرم به زور صبحانه و نهار میخوریم با 4 نفر شام هم که رژیم میگیریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
فکر میکنی ۴۰ ماه دیگه پراید ۴۰ میلیونه؟شیب افزایش قیمت و تورم خیلی بیشتر از شیب افزایش حقوقه
ناشناس
| Netherlands |
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
حقوق 75ماه لیسانس با13ست
ا



سابقه کار و رسمیسال 83پیکان خریدم
5/600000
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
منظورش اینه که از حداقل های زندگی برای پس انداز بیشتر استفاده کند.
باید واحد پولمان دینار یا درهم باشد چونکه همه چیزمان عربیست...
بلیط کرمان - تهران و یا بلعکس زاگرس ایر در آذر ۱۸۵ هزار تومان بوده ولی الان ۴۲۵ هزار تومان است! روی چه‌حسابی؟!!!
اقتصاد کشور به اندازه کافی دچار مشکل و بیماری است تغییر واحد پولی یک شوک جدید به اقتصاد است که هزینه های فراوانی هم دارد
واحد پول خرد باید "پشیز" باشه
اینکه اسم پول خرد پارسه باشه هم یک جور توهین برای فارسهاست و برای بقیه اقوام هم حساسیت قومی ایجاد میکنه! باید اسمی باشه که حساسیت قومی درست نکنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
فکر کنم اگر واحد پول خرد ترکی میشد از نظر شما خیلی هم خوب بود
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
من که چیری بنام قوم فارس نمی شناسم این کشور هم مثل همه کشورها از اقوام مختلفی تشکیل شده است از تعصبات بی جا دست بردارید
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
تومان هم ترکیه ولی چندین ساله کسی با اون مشکل نداشته
ناشناس
| Germany |
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
، اینجا ایران است، از هر قومی که باشیم باید بپذیریم سرزمین پارسی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
من فارس هستم اما به این نظر که
اینجا ایران است، از هر قومی که باشیم باید بپذیریم سرزمین پارسی است
انتقاد دارم
کورش بزرگ که خود فارس بود کاملا قدرت و فرهنگ را بین پارس و ماد به عدالت تقسیم کرد و به ما پیام داد که ایران سرزمین همه انهایی است که از دیر باز در آن زندگی کرده اند هم به نام و هم به رسم و هم به قدرت
اشکالی ندارد که واحد پول بزرگ تومان ترکی باشد و واحد پول خرد یک نام فارسی داشته باشد
به نظر من واحد پولی تومان و ریال باقی بماند و در حد فاصل تغییرات می توان از آن به ریال جدید یاد کرد.
پارسه شدن قسمتی از واحد پولی (تومان و پارسه) شائبه تمایلات به یک قوم خاص را می دهد و در حالی که ایران اسلامی از قومیت های مختلف و متحد ( فارس و ترک و کرد و عرب و... ) تشکیل شده است باید اعمال در حد ملی ما نماد وحدت و همبستگی باشد بنابراین
نامگذاری پارسه را رد می کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
امان از این کوته فکری ها
این کشور بالاخره یک نماد میخواد یانه
ریال واحد پول تعدادی از کشورهای همسایه است
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
مردمی از سراسر دنیا در سرزمینی بنام امریکا جمع شدن و قوی ترین کشور جهان را ایجاد کردن ولی ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم و دائم از روی آگاهی یا نا آگاهی حرفهای تفرقه افکن مطرح میکنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
کشور بزرگ را با احترام به هویت ها تشکیل دادند نه تلاش جهت حذف ملیتهای مختلف...
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
مردمی که در یک چهار چوب جغرافیایی مشخص زندگی کنند صرفنطر از رنگ ، دین ، و زبان آنها ملت میشوند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
جهان در حال یکی شدن است عده ای هنوز از کلمه ملیتها برای مردم یک ملت استفاده میکنند
به سایت سایپا بروید . قیمت سراتو چیزی فراتر از این 295 است. آپشن هایی تعریف کرده که قیمت را به 306 تومان می رساند. آپشن که فقط باعث سود بیشتر سایپا است و چیزی به فروشنده نخواهد رسید .
واقعا شرم اوره که یه واژه مغولی رو به واژه ایرانی برتری دادید.
پارسه برای مردم ایران سابقه تاریخی نداره و درست کردن پارسه نوعی تبعیض نژادی محسوب میشه ، پول خرد همان ریال، شاهی، عباسی و یا هر اسم دیگری که دارای سابقه باشد می‌توان استفاده کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
پارسه نشانی از عظمت گذشته این کشور است و نشانی از اتحاد اقوام این کشور که بزرگترین امپراتوری جهان را تشکیل دادند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
پارس مفهوم نژادی ندارد . آمیختگی نژادی در قالب ازدواج طبقاتی در ایران از دیرباز رواج داشته . بازنگاری تاریخ ایران بر پایه مفاهیم تبارگرایانه ضد کلیسایی اروپا ، احمقانه است و مشخصه پادوهای استعمار و فریفتگان آنان به شمار می رود .
انتخاب پارسه بعنوان پول ملی تصمیم نژاد پرستانه است
پارسه چه اسم زیبایی...مشت محکمی بر دهان ایران ستیزان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
ایران ستیز افرادی مثل شما هستن،ایران هرگز پارس
نخواهد شد،ایران یعنی همه اقوام.با کلمه پارسه ایران کوچک شده و تبدیل به یک منطقه ای از ایران میشه.
با این پارسه یک نان سنگک دو رو خاشخاشی برشته چند پارسه؟ ممنون از راهنمایی
این آقای ناشناس به تومان که واژه ترکی-مغولی است ایراد ندارد ولی به واژه پارسه ایراد دارد.
بگویید اقتصاد را فریز کردیم و ثبت سفارش را تعطیل و اقتصاد را با تبر دو نیم کردیم با رکود فوق دستوری و این گونه ارز را ۲۰ درصد اوردیم پایین !!!!
هر روز بلومبرگ یک خبر مثبت از اقدامات ما می زند جالب نیست؟؟؟
راستی یکم هم به بلومبرگ بگویند از بورس هم گزارش بدهد که ان دیگر غوغا است و روزی ۵۰۰۰ واحد روی ان میرود.
جوانان ما هر روز سوادشون بیشتر میشه لازم نیست صفر کمک کنید چون الحمدلله می تونیم اعداد بزرگ رو هم بخونیم فقط می خواهند سر مردم رو گرم کنید
فقط خبر بدبختی میاد
بهتره باقی گران فروشها را هم دستگیر کنند
دولت همیشه بجای حل مسئله سعی در پاک کردن صورت مسئله می باشد آقای روحانی، آقای جهانگیری کجا رفت تورم تک رقمی !!!
نامگذاري نام پارسه براي پول خرد كار نيكوبي است، نام پارس براي ما ايرانيان غرور مي آفريند، خليج پارس، پارسه(تخت جمشيد)...
من نمی دونم این دولت ها چرا و به چه مناسبت همه سعی می کنند در مواقع مختلف به احساسات ملت خدشه وارد کنند؟
1 - باید ظرف دو سال اسکناسهای فعلی را جمع نمود
2 - نام اسکناس ایران را باید ( دریک) گذاشت. واحد پول زمان هخامتشیان. بدینوسیله نوعی پیوند بین ایران مدرن فعلی با تاریخ و فرهنگ گذسته ایجاد می شه
3 - نام سکه را باید ( زریک ) گذاشت که از زر و طلا ماخوذ شده
4 - هم نام و هم تلفظ دریک و زریک زیبا و آسونه. مثلا مردم می تونند راحت بگند هزار دریک و بیست و پنج زریک
5 - با تکرار این واژه ها این دو کلمه قشگ که پشتوانه ملی و تاریخی هم دارند، به تدریج متداول و ورد زبان مردم می شه.
6 - بکار بردن پارسه به عنوان پول خرد مطلقا درست نیست. پارسه همان تخت جمشبد است و نباید اسم یک مکان دوست داشتنی و محبوب بین مردم را تا حد واحد پول خرد ملی پائین آورد
7 - اصولا کشور در حال توسعه است و برای توسعه دولت اجبارا باید از بانک مرکزی پول استقراض کنه. بنابراین حذف چهار صفر در حال حاضر از اسکناس جایز نیست و باعث اختلال اقتصادی می شه. یا دولت و مجلس از این طرح بگذرند و یا فقط یک صفر رو حذف و اسکناس ها رو مطابق با تومن کنند.
8 - بدیهی است وقتی که کشور به توسعه مطلوب رسید می توان نسبت به استحکام پول ملی و تغییر نام در فرصت مقتضی اقدام کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
کارآگاه دریک؟
مردم از تغییر سیستم پولی حمایت نکنند.
متاسفانه افکار نژاد پرستی به سرعت در حال رشد است و کسی هم جلودارش نیست.
با این کلمات به ایران صدمه نزنید و جرقه های نژاد پرستی به اتش تبدیل نکنین.
تومان و ریال بهترین واحد پولی هستن،تومان واحد بزرگ و ریال واحد کوچک.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
چه ربطی دارد؟
و از گذشته پارس به این سزمین گفته می شده
چرا اسم پارسه!! یه اسمس بگذارید شاما همه اقوام ایرانی شود....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
پس چرا تا الان برای تومان،یاد همه ی اقوام ایرانی نبودی؟
ناشناس
| Netherlands |
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
پارسه نماد تمام اقوام است ، نماد تارخ پرشکوه ایران است
این اسم نژادپرستی را به ذهن متبادر می کند. ایران مساوی پارس نیست. اگر راست میگن اسمش را بلوچه، ترکه یا کرده بگذارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
نژاد پرست شما هستید یک کمی فکر کنید متوجه میشوید
چه بجث های بیهوده ای اینکه پارسه بهتر است یا تومان والا نه پارسه به فقرای فارس کمکی می کند نع تومان دردی از نیازمندان ترک برطرف می کند همه اینها زمان خودشون از آن ثروتمندان بوده بدون در نظر گرفتن نژاد و قومیت
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
کسانی که بحث نژاد پرستی را مطرح میکنند بیشترین نژاد پرستی را خودشان دارند همه هم این را میدانند
با سلام
شهریور 97 مبلغ 100 میلیون تومان برای جک اس 5 پرداخت کردم که اردیبهشت 98 تحویل بدهند متاسفانه در اواخر خرداد دعوتنامه دادند که مابقی مبلغ یعنی 185 میلیون تومان دیگر پرداخت شدهمزمان تعهد گرفتند که دو ماه بعد تحویل دهند که هنوز تحویل نشده این در حالی است که بعد از قریب یک سال خواب پول قیمت جک اس 5 در بازار هم اکنون 275 میلیون تومان است، آیا انصاف است که 285 میلیون بابت خودر 275 میلیونی آنهم با شرایطی که عرض شد اخذ کنند و تحویل هم ندهند، کجا شکایت کنم؟
این کلمه پارسه کلمه بسیار زیبا و با مسمی ای است. پارسه یکی از اصطلاحات بازی چوگان است و بسیار به اوضاع فعلی قیاس می شود. خلاصه اسبی هست و بلزیکنانی سوار بر آن و چوبی هست و گویی که سواران آنرا به هم پاس می دهند
پارسه. اختلاف افکنی بزرگ در میان اقوامه چرا به خود نمی آیید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
عامل اختلاف افکنی شما هستید
پارسه نمای وحدت ایران است
هر تومان برابر ۱۰۰۰۰ ریال جاری و معادل یکصد پارسه است.
مگر 4 تا صفر رو برنمیدارن.

دوباره، هر یک تومان برابر 10000 ریال شد.
بهتر بود که هر تومان برابر 10 ریال باشد.
همان روال قدیمی که بود. رواج و قابل قبول بودن این مطلب، برای مردم راحت بر بود.
چرا از واحد دریک که واحد پول ایران قدیم و بنمایه دینار و درهم است و این دوکلمه از دریک مشتق شده است استفاده نمیگردد؟ چرا در نامگذاری واحد پول از مردم نظرخواهی نمبگردد؟
اگر « پارسه » را واحد جدید پول ملی و معادل 10000 ربال یا 1000 تومان در نظر می گرفتند و تومان را پول خُرد و از اجزاء واحد جدید به شمار می آوردند ، با مقاومت روانی مواجه نمی شد و سریعتر جا می افتاد . ( من از پیشنهاد دهندگان حذف 4 صفر و نام « پارسیک » برای پول جدید بودم . نظرم عوض نشده ، روند اجرا به گمانم ایراد دارد . )
بجای تومان پارسه رو میگذاشتید و پول خرد همان ریال باقی میموند بهتر بود. گرچه این بازی ها چیزی از واقعیت این که ارزش پول ملی ما بسیار پایین هست کم نخواهد کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
اشتباهی مثبت دادم
برای واحد پول ملی از مردم نظرسنجی شود
واحد پول پارسه خیلی منطقی نیست باعث اختلاف افکنی بین قومیت ها میشود اگر نمی خواهند ریال یا تومان باشد بهتر است درهم یا دینار باشد ما که همه چیزمان عربی شده است بگذارید پولمان هم عربی شود شاید بهتر شود
پاسخ ها
محمد شریفی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
درم و دینار خودش برگرفته شده از دریک سکه طلای دوره داریوش هست ،
ما هم میتونیم از نامهای باستانی استفاده کنیم مثل «دریک» و هم میشه مبتنی بر اونها نام جدیدی درست کرد. مثلا «ایرا» که از ایران گرفته شده یا نامهای دیگه. بالاخره نامهایی مثل دریک هم که از اول تاریخ وجود نداشتن یکی اونها رو درست کرده.
دینار و درم (درهم) و دریک در زمان ساسانی استفاده میشده. میشه این اسمها رو کمی تغییر هم داد. مثلا «دینا» یا «دنا»
واحد پول پارسه درست نیست. پارس الان نصف کشور هم نمیشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
پارسه نشانی از تاریخ ایران است
این پارسی که گفتی کجاست تهران زمانی که پایتخت شد 15000 نفر جمعیت داشت در حال حاضر همش اقوام مختلف هستند و شهرهای بزرگ دیگر هم به همین ترتیب هستند
حرفی جز تفرقه افکنی ندارید
بابا اسم پارس و پارسیان رو با چسبوندن به پول و اقتصاد پوچ ایران بی ارزش نکنید.
والا این دوستانی که ادعا میکنند پارس و پارسی نژاد پرستی حساب میشه خدمتشون عرض کنم که 2500 سال پیش که نقشه رو نگاه کنید ، امپراتوری ایران شامل خیلی دیگر کشورهای دیگه هم میشده و بهش میگفتن پرشیا!!! یعنی از قدیم پارس یا پرشیا بوده و بعدها اقوام دیگه در دل اون جای گرفتن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
یعنی 2500 سال پیش میگفتن پرشیا؟؟
مگه نمیگین اروپا نبوده ما بودیم نکنه کلمه پرشیا هم فارسیه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
ناشناس جان ۱۷:۴۹ ! والا هر نقشه قدیمی رو که نگاه کنی زده پرشیا! اصلا اون قدیما کلمه ایران نبوده !
پارسه دیگه از کجا آمد؟ این کار آگاهانه یا ناآگاهانه موجب اختلاف می شود
بعضی‌ها نمی توانند راحت بشینند. این پارسه را از کجا آوردید؟
... تومان واحد اصلیست که واژه ای تورکی میباشد
تابی جون من چندین بار تو همین تابناک نوشتم که متاسفانه تو کشور ما نژاد پرستی بیداد میکنه ولی کو گوش شنوا؟؟؟؟ پول خرد این مملکت رو پارسه کردن تا اوج نژاد پرستی تو این کشور به نمایش گذاشته بشه.آیا تو این مملکت فقط قوم فارس زندگی میکنه یا ملتهای دیگر هم زندگی میکنن؟؟؟ و آیا فقط فرهنگ فارسها عزیزه و دوست داشتنی و سایر ملتهای ساکن این مملکت فرهنگ و زبانشان بی ارش و پوچ هست؟؟؟
پاسخ ها
محمد شریفی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
به هر حال تو کشوری زندگی می کنید که زبان رسمی اش پارسی و اسم کشور پارس و اکثریت پارسی زبان هستند.....مخالفت شما با این اسم از نژاد پرستی بالاتر هست بلکه بی احترامی به قوم اکثریت هست....چطور تومان را که کلمه ای ترکی است نگاهی نمی اندازی و فقط پارسه که جزو خرد واحد پول شده را نگاه می کنید....
در ضمن واحد پول نه پارسه درست است نه ریال پرتقالی نه تومان تورکی...بلکه باید دریک باشد...اولین سکه طلا ضرب شده در کل تاریخ که جهانی رد و بدل میشد و درهم و درم و دینار هم برگرفته از واژه دریک می باشد.
دشمنی با پارسه دشمنی با عظمت ایران است که با تلاش تمام اقوام ایران بوجود آمده بود
جهان عظمت ایران را با پارسه میشناسد
هوا برید زمین بیایید خودتونو بکشید هم این اختلاف ملتهای دیگر ایران با شما فارسها تموم شدنی نیست چون خیلی راحت توهین میکنید به غیرخودی ها

هفته پیش تهران بودم سمت لاله زار تو بازار الکتریکی ها دونفر باهم حرفشون شده بود یارو برگشت به اونیکی گفت چی بهت بپم ترکی دیگه... بهش گفتم داداش منم ترکم شما با ترک مشل داری یا با این آدم؟ با یه نفر دعوا میکنی چرا به یک ملت توهین میکنی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
افراد همه حرفی به یکدیگر میزنند دلیل نمیشود ما چیزی بنام فارسها نداریم شما هم از تعصبات کور دست بردارید
پشیز و پاپاسی بهترین اسامی ای هستند که برای واحدهای پول جدید میشه انتخاب کرد!
پارسه یک واژه کاملاً بی معنی در مناطق آزربایجان، کردستان، لرستان، اهواز و بلوچستان است...
پاسخ ها
آتیلا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
اشتباهی منفی دادم ...حق باشماست
تنها نامی که از ایران در کتاب تاریخ دانش اموزان سراسر جهان وجود دارد پارسه است
مگر مملت همه پارسه هستن که پارسه گذاشتین، از کی پرسیدین به این نتیجه رسیدین؟!
پاسخ ها
محمد شریفی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
مگه مملکت زبان رسمی اش تورکی هست که واحد اصلی پول رو تومان تورکی گذاشتن؟
دولت بجای پرداختن به مسائل اقتصادی و تولیدی. هردفعه یک مورد حاشیه ای درست میکنه
واحد پولی پارسه قابل قبول به نظر نمی رسد
حالا که قراره پول خرد پارسه باشد چرا بجای تومان پارس را انتخاب نمی کنید که هر دو حداقل نام ایرانی داشته باشند.
واحد اصلی دلار باشه واحد ریزتر هم سنت در راستای خراب کردن دلار
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل