بازدید 8985

افزایش هشدارها در مورد ظهور مجدد داعش در سوریه

بسیاری از ناظران و کارشناسان نظامی و همچنین مقامات سیاسی و نظامی کشورها، مرگ داعش در سوریه را اعلام کرده اند. با این حال، اخیرا هشدارهایی در مورد ظهور دوباره داعش در سوریه داده شده است. در همین رابطه، فرستاده چین امروز (سه‌شنبه) گفت، خطر احیای قدرت داعش در سوریه وجود دارد.
کد خبر: ۹۱۹۱۴۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۰ 20 August 2019

بسیاری از ناظران و کارشناسان نظامی و همچنین مقامات سیاسی و نظامی کشورها، مرگ داعش در سوریه را اعلام کرده اند. با این حال، اخیرا هشدارهایی در مورد ظهور دوباره داعش در سوریه داده شده است.

به گزارش «تابناک»؛ در همین رابطه، فرستاده چین امروز (سه‌شنبه) گفت، خطر احیای قدرت داعش در سوریه وجود دارد.

به گزارش رویترز، شی شیائویان، فرستاده ویژه چین در امور سوریه به خبرنگاران پس از گفت‌وگو با فرستاده ویژه سازمان ملل در ژنو گفت: هم اکنون خطر احیای قدرت سازمان‌های تروریستی چون داعش در سوریه وجود دارد.

وی همچنین به این مسأله اشاره کرد: ما شاهد نشانه‌هایی از احیای قدرت مجدد چنین گروه‌های ترویستی در سوریه هستیم؛ بنابراین، ضرورت دارد که تروریسم پایان یابد. این مقام همچنین خواستار پیشرفت در روند سیاسی بین دولت سوریه و اپوزیسیون شد.

رکز تحلیل صوفان در گزارشی تأکید کرد، داعش همچنان در قید حیات بوده و حالش در عراق و سوریه خوب است.

در ادامه این گزارش آمده است، نمی‌توان درباره بازگشت داعش به عراق و سوریه صحبت کرد، زیرا داعش و نیروهایش هرگز این کشورها را ترک نکردند.

در گزارش یاد شده آمده است، نیروهای داعش با عقب‌نشینی و در ادامه از دست دادن مناطق تحت کنترل خود در سوریه پراکنده شده و با استفاد از مدیریت بد مناطق آزاد شده و عقب‌نشینی جزئی نیروهای آمریکایی و نیز اختلافات میان دشمنانشان، در خفا فعالیت می‌کنند.

در گزارشی که اخیرا منتشر شد، بازرس کل وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد، هرچند داعش مناطق تحت کنترل خود را از دست داده، بازگشته و قدرت خود را برای آغاز حملاتی در عراق و ازسرگیری فعالیت‌هایش در سوریه طی فصل جاری تقویت کرده است.

در ادامه گزارش پنتاگون آمده است، داعش در زمینه ازسرگیری عملیات‌ خود در دو کشور عراق و سوریه موفق عمل کرد، به ویژه که نیروهای بومی آنجا نمی‌توانند برای مدت زمان طولانی در حالت آماده‌باش بمانند و حفاظت از مناطق تحت کنترل خود را تضمین کنند.

افزایش هشدارها در مورد ظهور مجدد داعش در سوریه

در گزارشی که به اواسط ژوئیه گذشته بازمی‌گردد، شورای امنیت نیز تأکید کرد، داعش به وضعیت جدید عادت کرده و در تلاش است شرایط را برای ازسرگیری فعالیت‌های خود در پایگاه‌های سابقش در سوریه و عراق فراهم کند.

کارشناسان سازمان ملل نیز در گزارش خود تأکید کردند: این عملیات پیشرفت بیشتری در عراق دارد، به شکلی که ابوبکر بغدادی، رهبر این گروه تروریستی و بیشتر فرماندهان آن در عراق اقامت دارند.

آنها افزودند: مناطقی در عراق و سوریه وجود دارد که مسئولان به خوبی بر آنها کنترل ندارند و گروهک‌های داعش در آنجا رفت و آمد دارند.

گروهک‌های داعش موجود در این مناطق اکنون به عملیات‌های ترور، انفجارها، ایجاد کمین‌ها و نیز اخذ مالیات روی آورده‌اند.

همچنین این گروه تروریستی در تابستان جاری جهت ضربه زدن به مسئولان محلی در این مناطق، تضعیف و نیز انعکاس ناتوانی آنها در بازسازی مناطق ویران شده در درگیری‌ها، محصولات کشاورزی را در سوریه آتش می‌زدند.

مرکز تحلیل «رَند» نیز هفته گذشته گزارشی با تیتر «بازمی‌گردد و توسعه می‌یابد» را با تغییر شعار معروف داعش یعنی "باقی می‌ماند و گسترش می‌یابد" منتشر کرد.

کارشناسان این مرکز پس از بررسی وضعیت مالی داعش پس از کسب قدرت و نیز فرصت‌های موجود برای این گروه تروریستی اظهار کردند: داعش همچنان بیش از ۴۰۰ میلیون دلار به شکل‌های مختلف در سوریه و عراق و حتی کشورهای مجاور آن را در اختیار دارد.

در ادامه این گزارش آمده است، در صورتی که داعش تصمیم به بازگشت بگیرد که ما باور داریم این امر رخ خواهد داد، این گروه تروریستی شیوه‌های خوبی را در پیش خواهد گرفت که از جمله آنها می‌توان به صرف بودجه روی پروژه‌هایی که می‌توانند درآمدهای ثابتی را برایش ایجاد کنند، اشاره کرد.

همچنین در گزارش یاد شده آمده است، گمان شد داعش شکست خورده است، درحالی که همچنان با اقدامات مجرمانه خود همانند آدم‌ربایی‌ها، سرقت‌ها و قاچاق برای تامین درآمد داخلی قادر است بودجه مورد نیاز خود را تأمین کند.

در ویدیویی که داعش روز یکشنبه منتشر کرد و در دومین ویدیوی این گروه تروریستی پس از شکست نظامی در مارس گذشته داعش تهدید کرد، عملیات‌ خود علیه ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا و نیز عملیات‌هایش علیه کردها را افزایش خواهد داد.

وزارت دفاع آمریکا اخیراً در گزارشی به اقدام داعش در سازماندهی دوباره صفوف خود برای حضور مجدد در سوریه با بهره‌برداری از خروج آمریکا از سوریه و تقویت توانمندی‌های تسلیحاتی این گروه در عراق اشاره کرد.

در این گزارش آمده است: داعش با وجود از دست دادن خلافت خودخوانده خود، توانسته است توانمندی خود در عراق را تقویت کرده و فعالیت‌هایش در سوریه را در سه‌ماهه چهارم از سر گیرد.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نیز یک روز بعد از صدور این گزارش یعنی در هفتم ماه اوت گفت که بعد از سرنگونی خلافت خودخوانده داعش در عراق و سوریه، این گروه داعش تا 300 میلیون دلار پول دارد.

وی در گزارش خود به شورای امنیت درباره تهدید ناشی از داعش گفت: داعش می‌تواند از این پول‌ها برای پشتیبانی از اقدامات تروریستی در داخل عراق و سوریه یا خارج آنها از طریق شرکت‌های غیررسمی حواله پول استفاده کند و با داشتن شبکه‌ای از حامیان و گروهک‌های وابسته به خودش در سایر مناطق خاورمیانه و آفریقا و آسیا، خودکفایی مالی داشته باشد.

مرکز مطالعات جنگ واشنگتن در گزارش خود در اواخر ماه ژوئن 2019 میلادی با عنوان «بازگشت دوباره داعش: ارزیابی شورش آینده داعش» آورده است: گروه داعش امروز قوی تر از دوره دولت اسلامی عراق است که میراث‌دار القاعده در سرزمین رافدین بود. در سال 2011 میلادی گروه داعش حدود 700 تا 1000 جنگجو در عراق داشت، اما شمار جنگجویانش در ماه اوت سال 2018 میلادی براساس ارزیابی آژانس اطلاعات نظامی به 30000 نفر رسید. گروه داعش توانست ارتش بزرگی را از گروهی کوچک باقی‌مانده در سال 2011 میلادی تأسیس کند که این گروه را قادر کرد تا فقط ظرف سه سال، شهر فلوجه و موصل و شهرهای دیگری از عراق را اشغال کند و بر بخش بزرگی از شرق سوریه سیطره یابد و گروه داعش با سرعت بیشتر از گذشته خود را بازخواهد یافت و در تولد دوباره خود به سطحی خطرناکتر از قدرت خواهد رسید.

به‌ عقیده تحلیلگران، به‌ نظر می‌رسد که ظهور البغدادی در یک ویدئو در 29 آوریل سال 2019 میلادی نیز سرآغازی برای بازگشت داعش بعد از سازماندهی ساختار نظامی، امنیتی، مالی، شرعی و رسانه‌ای و تدوین نقشه‌های نظامی برای ازسرگیری جنگ فرسایشی باشد.

نکته جالب توجه این که فرستاده آمریکا در امور سوریه اذعان می‌کند که عناصر داعش در جنوب فرات در حال تحرک هستند؛ در حالی که نیروهای آمریکایی در این منطقه حضور دارند و پایگاه آنها فاصله چندانی با عناصر داعش ندارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۱
پایان داعش که تبریک گفتیم چی شد پس ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
چاخان بود که اونم چیز جدیدی نیست...
به دلیل فساد بالاو ناتوانی نظامی عراق و سوریه در مقابله با داعش معلوم بود داعش برمیگرده.داعش گستره عظیمی از شبکه مالی و نظامی در افریقا و اسیا داره و میتونه از اونها استفاده کنه و نیرو بگیره و جذب کنه. از طالبان در افغانستان تا گروههای تندرو در اندونزی و سریلانکا و فیلیپین و هند و پاکستان تا بوکوحرام افریقا.شکست دادن داعش با بمباران حاصل نمیشه و جنگ.با بستن کانالهای مالی اونها انجام میشه که اونهم همکاری چندین دولت افریقایی و اسیایی با هم را میخاد که خودشون هم فاسد نباشند و گرفتار رشوه و حرص پول نباشن
داعش نمیتواند مانند قبل قدرت بگیرد بد ون کمک نیروهای ارتجالی منطقه.
مشکل می سازد ولی روزی برای همیشه نابود خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۰۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
امثالش همیشه هستن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
منظورت احیانا ارتجاعی نیس که؟! :))))
احیا میشه؟ چرا همه خودشون را زدن به ندونستن؟ یعنی هیچ کسی تو این دنیا نمیدونه داعش زاییده ترکیه و آمریکاست؟ چین هم نمیدونه؟ بقیه هم نمیدونن؟
مگه با این همه خرج که ایران در سوریه کرد نگفت پایان داعش بعد دو ماه بعد گفتن سه ماه .
کشوری که از هرج ومرج عراق و سوریه منفعت میبرد و همچنان خواهان تداوم عمر گروههای تروریستی میباشد؛ ترکیه است.
دنیا باید این واقعیت را درک کند و خیلی قدرتمندانه وقاطعانه در مقابل ماجراجویی های اردوغان بایستد در غیر این صورت آتش جنگ دوباره با دمیدن اردوغان به این خاکستر نیمه جان شعله ورتر خواهد شد.
با سلام
ما ایرانی ها یک مثلی داریم که می گوید کار را ان کسی کرد که تمام کرد اگر ایران و روسیه در این معضل به کمک سوریه رفتند باید تا نابودی حتی اخرین نفر داعشی در کنار سوریه باشند نباید اجازه داد داعش با حمایت امریکایی ها و هم پیمانانشان دوباره قوت بگیرند یا بوسیله امریکایی ها به سرزمین هایی دیگر منتقل شوند انتقال انان به افغانستان یا کشور های همسایه دیگر برای ایران خطرناکتر است تا سوریه - در اخبار صدا و سیما گاهی خبر انتقال داعشی ها توسط امریکاهایی ها به افغانستان به گوش می رسد داعشی در افغانستان از هر جایی دیگر برای ایران خطرناکتر است چون مرز های ما در قسمت شرقی خیلی کنترل دقیقی برای ورود وخروج اتباع افغانستانی نمی شود داعشی وافغانی از نظر ظاهری خیلی به هم شبیه هستند واین هشداری است به مسئولین کشوری ولشکری ما - داعشی وشبهه داعشی هر کجای کشور های همسایه ما باشد بدون درنگ باید نابود شود چون از هیچ قانون انسانی والهی پیروی نمی کند .
ترکیه داره با طرف های درگیر بازی میکنه.
ترکیه از خودش فقط بدنامی به جا میذاره.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان