بازدید 2344

واکنش عفو بین‌الملل به تصمیم رژیم صهیونیستی درباره دو نماینده آمریکایی

در واکنش به تصمیم بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و ارییه ادرعی، وزیر داخلی این رژیم مبنی بر ممانعت از ورود رشیده طلیب و ایلهان عمر، دو نماینده کنگره آمریکا و پس از توئیت‌های ترامپ که از این تصمیم نتانیاهو حمایت و آن دو نماینده را یهودستیز توصیف کرد، سازمان عفو بین‌الملل تاکید کرد، انتقاد از سیاست‌های رژیم صهیونیستی به منزله آزادی بیان بوده و به معنی یهودستیزی نیست.
کد خبر: ۹۱۸۸۱۰
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۹ 19 August 2019

در واکنش به تصمیم بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و ارییه ادرعی، وزیر داخلی این رژیم مبنی بر ممانعت از ورود رشیده طلیب و ایلهان عمر، دو نماینده کنگره آمریکا و پس از توئیت‌های ترامپ که از این تصمیم نتانیاهو حمایت و آن دو نماینده را یهودستیز توصیف کرد، سازمان عفو بین‌الملل تاکید کرد، انتقاد از سیاست‌های رژیم صهیونیستی به منزله آزادی بیان بوده و به معنی یهودستیزی نیست.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه القدس العربی، نهادهای سازمان عفو بین‌الملل در اراضی اشغالی و آمریکا طی یک واکنش مشترکی اعلام کردند، انتقاد از سیاست‌های دولت رژیم صهیونیستی در چارچوب آزادی بیان قرار دارد و نمی‌توان این اظهارات را یهودستیزی قلمداد کرد.

در این راستا،‌ مدیر کل سازمان عفو بین‌الملل در اراضی اشغالی گفت، دولت رژیم اشغال‌گر بدون هیچ شرطی به رهبران دیگر کشورها مانند رئیس جمهوری فیلیپین و افسران ارشد ارتش میانمار که مظنون به نقض حقوق بشر، جنایت‌های جنگی و جنایت‌ علیه بشریت هستند، اجازه می‌دهد وارد اراضی اشغالی شود. رژیم صهیونیستی با افتخار از رهبرانی مانند رئیس جمهوری مجارستان و برزیل که از تشکیلات جدید نازیسم حمایت می‌کنند، استقبال می‌کند، اما از یهودستیز خواندن کسانی که به انتقاد از سیاست‌های این رژیم می‌پردازند، إبا ندارد.

این مسؤول بین‌المللی با بیان اینکه اسرائیل تنها با استناد به دیدگاه‌های سیاسی اشخاص منتقد این رژیم، مانع از ورود آنها به اراضی اشغالی می‌شود، تصریح کرد، نمی‌توان انتقاد از سیاست‌های اسرائیل و نقض حقوق بشر توسط این رژیم را اقداماتی خشونت‌آمیز دانست.

همچنین مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین‌الملل در آمریکا گفت: ترامپ به سخنان جنجالی و تفرقه آمیز خود ادامه می‌دهد و این مساله‌ به کسانی که برای دفاع از حقوق اساسی خود می‌جنگند، آسیب می‌زند. آزادی بیان بخشی از حقوق اساسی انسان است و مخالفت با سیاست دولتی یا ابراز نارضایتی از نقض حقوق بشر را نمی‌توان یهودستیزی یا انزجار از ملت خاصی تعبیر کرد.

وی افزود: ما از همه کسانی که از حقوق بشر حمایت می‌کنند، انتظار داریم با صراحت نسبت به اقدامات ضد حقوق بشری واکنش نشان دهند.

نهادهای مذکور سازمان عفو بین‌الملل بر ضرورت توقف شهرک‌سازی‌های غیرقانونی، توقف بازداشت‌های اجباری فعالان فلسطینی از جمله کودکان و احترام به آزادی بیان و اندیشه تاکید کردند.

همچنین در این خصوص، یک پژوهشگر یهودی تاکید کرد، تعریف تحریف شده از یهودستیزی به صورت روزافزون در جهان، رژیم صهیونیستی را از نقد و انتقاد مصون می‌دارد و این رژیم از این مساله برای ساکت کردن منتقدان خود سوء استفاده می‌کند.

یک تاریخ‌نگار یهودی هم گفت، تعدادی از فرهیختگان یهودی و غیر یهودی اسرائیلی به تعریف تحریف شده از یهودستیزی کمک می‌کنند و کسانی را که به لحاظ سیاسی به ویژه در موضوع درگیری اسرائیل و فلسطین با رژیم صهیونیستی مخالف هستند، همواره ضدیهود توصیف می‌کنند.

همچنین سردبیر روزنامه معاریو نوشت، نتانیاهو با ترامپ، روابط شخصی بسیار خوبی دارد اما این ارتباط نتانیاهو و رژیم صهیونیستی را تابع ترامپ می‌کند. نتانیاهو در تصمیمش برای ممانعت از ورود دو نماینده مذکور به اراضی اشغالی که انتقاداتی را در تل‌آویو و جامعه یهودی در آمریکا به نتانیاهو وارد کرده است، تنها به خاطر شخص ترامپ، در مقابل همه ایستاده است. او در این خصوص حتی در مقابل نزدیکان خود از جمله خانواده‌اش، وزارت خارجه و امنیت اسرائیل، وزرای حزب لیکود، رهبران داخل حزبش و سفیر اسرائیل در واشنگتن ایستاد که چند روز پیش گفته بود، رژیم صهیونیستی باید به این دو نماینده اجازه ورود دهد. او در مقابل همه این اشخاص و مقامات ایستاد تا از ترامپ حمایت کند که نسبت به دادن اجازه ورود به طلیب و عمر به اراضی اشغالی ابراز نارضایتی کرده بود.

وی افزود، نتانیاهو باید میان منافع اسرائیل و ترامپ یکی را انتخاب کند، نتانیاهو و ترامپ در دوره انتخاباتی قرار دارند. سرنوشت نخست وزیر اسرائیل ظرف یک ماه مشخص می‌شود اما ترامپ همچنان در آغاز مسیر انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد و از این دو نماینده دموکرات به عنوان پرچم قرمزی برای جلب حمایت پایگاه مردمی و انجلیکانی خود استفاده می‌کند. ترامپ به این لطف نتانیاهو نیاز داشت که پس از هر توییت ترامپ درباره این دو نماینده به او این لطف را عرضه کرد. هر چند که این دو نماینده با رویکرد پیروزگونه به فلسطین سفر کنند، باز هم نتانیاهو متحمل ضربه‌ای می‌شود، ضربه‌ای که خودش داوطلب دریافت آن از سوی ترامپ است.

سردبیر روزنامه معاریو در ادامه به نقل از یکی از نزدیکان نتانیاهو نوشت، نخست وزیر اسرائیل می‌توانست تصمیم دیگری بگیرد اما او هر آنچه که آرزویش را داشته مانند دستیابی به قدس اشغالی، جولان و حمایت سیاسی نامحدود و کمک به رقابت‌های انتخاباتی به وسیله ترامپ به دست آورده است و اکنون هنگامی که رئیس جمهوری آمریکا نیاز به کمک دارد، نتانیاهو نمی‌تواند به او پشت کند. تصمیم نتانیاهو تنها پاسخ مثبتی به بخشش‌های ترامپ نیست بلکه او می‌خواهد ترامپ را تحت فشار قرار دهد تا پیش از انتخابات پارلمانی که قرار است ۱۷ سپتامبر برگزار شود، به اراضی اشغالی سفر کند و همچنین یک ائتلاف دفاعی بیهوده را با او اعلام کند. وی در پایان نوشت: نتانیاهو پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی به هر چه از ترامپ رسد، نیاز دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل