بازدید 31283

استقبال مسيحيان لبنان از هنرنمايي جانباز ايراني +تصویر

کد خبر: ۹۱۸۴۹
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۴ 04 April 2010
وقتي نام «حسين نوري» را مي‌شنويم، بي درنگ تصوير وي در حين نقاشي کردن، در ذهن ما شکل مي‌گيرد. هنرمند جانبازي که قلم مو بر لب، بر بوم نقاشي نقش عشق مي‌زند ،اين بار در ايام عيد احرار و جمعه عظيم مسيحيان لبنان، آنان را مسحور هنرنمايي خود کرده است.
  
نوري سال 1333 در مشهد متولد شد و در دوران نوجواني مبارزات فرهنگي عليه نظام پهلوي را آغاز کرد. وي پس از مدتي توسط ساواک دستگير شد و در طول چهار ماه حبس و تحمل شکنجه و ضربات کابل و ميله آهني از ناحيه ستون فقرات، دچار ضايعه نخاعي شد و در واقع سال‌ها قبل از پيروزي انقلاب، او جانباز شده بود. دو برادرش احمد و محمود نيز به فاصله هشت ماه در عمليات والفجر دو و کربلاي پنج به شهادت رسيدند.

اين داغ‌ها او را هر لحظه استوارتر ساخت تا با وجود بي حسي دست‌ها و پاها و مشکلاتي که در ناحيه حنجره، کليه‌ها و ريه و اعضاي داخلي بدن داشت، به شکل جدي در عرصه هنر فعاليت کند.

برپايي نمايشگاه تابلوهاي نقاشي استاد جانباز «حسين نوري» در نقاط مختلف بيروت، با استقبال چشمگير شهروندان لبناني مواجه شده است.

به گزارش ايرنا از بيروت، نمايشگاه تابلوهاي نقاشي استاد نوري با همکاري همسرش «ناديا مفتوني» از تاريخ 16 مارس در بيروت پايتخت لبنان آغاز به کار کرد و تا 4 آوريل ادامه خواهد داشت.
اين نمايشگاه با 41 تابلوي نقاشي در مراکز مختلف بيروت چون دانشکده هنرهاي زيباي دانشگاه لبنان، دانشگاه سن ژوزف، حوزه علميه رسول اکرم (ص) و وزارت جهانگردي لبنان برگزار شده که مورد استقبال اساتيد و دانشجويان هنرهاي زيبا و به خصوص مسيحيان لبناني قرار گرفته است.

استاد نوري با ابراز خرسندي از برپايي نمايشگاه آثارش در لبنان در گفت وگو با خبرنگار ايرنا در بيروت، گفت: لبنان از تمامي کشورها نظير فرانسه، آلمان ،چين و الجزاير که چنين نمايشگاهي را در آنها برپا کرده بودم، بيشترين استقبال کنندگان را داشت و در مدت کوتاه سفر به لبنان توانستيم چند نمايشگاه را در اين کشور برگزار کنيم.

وي با تشکر از دست اندرکاران اين نمايشگاه افزود: مسيحيان لبنان از تابلوي نقاشي حضرت مريم که در پاسخ به کاريکاتوريست دانمارکي کشيده ام، استقبال خوبي داشتند.

نوري چند سال پيش در اقدامي نمادين چند روزي قلم مو به دهان به ترسيم چهره معصوم حضرت مريم در مقابل سفارت دانمارک مشغول بود که در آخرين روز همايش گفت وگوي ديني ايران، انگليس و ايرلند از آن پرده برداري شد و حيرت انديشمندان اروپايي را از اين همه احترام برانگيخت.
وي چند سال پيش به خاطر علاقه و احترام قلبي که به اديان الهي احساس مي‌کرد، تابلوي مريم مقدس را ترسيم کرد.

او به عنوان نماينده خيل عظيمي از هنرمندان ايراني و جانبازان انقلاب اسلامي دست به اين اقدام زده است و اين تصوير را منطقي ترين و انساني ترين پاسخي مي‌داند که يک هنرمند مسلمان مي‌تواند به توهين کنندگان بدهد زيرا که او به جد عقيده دارد: اگر زشتي را کنار زشتي قرار بدهيم ديگر تشخيص حق از باطل و دروغ از حقيقت براي جهانيان دشوار خواهد شد، اما درست زماني که زيبايي در کنار زشتي نورافشاني مي‌کند زشتي به ناچار در تاريکي خود رسوا و شرمنده مي‌شود.

صدايي که هر لحظه آرام و آرامتر مي‌شود و گاه حتي آنقدر آرام که نامفهوم مي‌شود، حالا در تمام رسانه‌ها به گوش مي‌رسد، نوري با صداي لرزان و مرتعش خود و با قلم مويي که به دهان گرفت آنچه را که مي‌خواست نشان داد و خواسته قلبي او چيزي نبود جز احترام به ساحت مقدس اديان الهي.

«به عنوان يک مسلمان چندي پيش کار تابلوي حضرت مريم را به خاطر دل عاشقم شروع کردم که در اين ميان مسأله توهين به حضرت ختمي مرتبت پيش آمد و من به عنوان يک مسلمان ايراني غيرتم اجازه نداد که سکوت کنم».
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
افرين براين همت بلند
ما به داشتن چنین فرزندان ایران و اسلام افتخار می کنیم و آرزوی سلامتی و بهروزی برای ایشان و خصوصا همسر فداکار ایشان از خداوند آرزو می کنم.
یه طوری گفتی استقبال کسی ندونه فکر می کنه چه خبر بوده به خصوص در رابطه با + تصویر لطفا" در خصوص نشر خبر تفکر بیشتری به خرج دهید.... با تشکر
انشاء ا... موفق باشند
لطفا یک چند تا عکس از استقبال کنندگان بگذارید؟ این چه تیتریه؟ مگه لبنان مسلمان نداره؟؟؟
خیلی عالی بود.انشاء الله حضرت زهرا بزرک بانوی عالم و سرور زنان عالم شفایشان را از طرف خداوند عنایت کنند.
عملیات والفجر 2 در سال 1362 و عملیات کربلای 5 در سال 1365 انجام شده و فاصله آن ها 41 ماه بوده نه هشت ماه کمی در نوشتن دقت کنید.
احسنت! باید قدر سلامتمیمونو بدونیم و از خدا ممنون باشیم
اینها بهشتیان روی زمینند!
ای ول ایرانی
لطفا اشتباه نكنيد بدينوسيله اصلاح شود برادران شهيدش از بيسيم چي هاي لشكر5 نصر خراسان بودند خدابا اربابشون محشوركند كه شهادتشان كربلاي 2 (مهران)تابستان 65 و كربلاي 5 شلمچه زمستان 65 بود
با آرزوی سربلندی و موفقیت برای ایشون و خانواده ی محترمشون.
همین عزیزی که اینهمه سعادت نصیبش شده شاید قبطه این رو می خوره که مثل برادراش شهید نشده و از قافله جا مونده..
شاید..
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار