بازدید 8937

کودتای رهبر حزب مخالف دولت انگلیس علیه جانسون

کد خبر: ۹۱۸۱۶۲
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۷ 15 August 2019

کمتر از یک ماه از انتخاب بوریس جانسون به عنوان نخست وزیر انگلیس، رهبر حزب اصلی مخالف دولت در نامه ای به نمایندگان مجلس خواست تا از طرح او برای کنار زدن دولت جدید و انتخاب او به عنوان رئیس موقت دولت برای جلوگیری از احتمال خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا حمایت کنند.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، «جرمی کوربین» در این نامه که یک نسخه آن را در توییتر منتشر کرد، نوشت نه دولت و نه رای مردم در همه پرسی سال ۲۰۱۶ پشتوانه ای برای خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا بشمار می رود. وی افزود که قصد دارد تا در اولین فرصت لایحه عدم صلاحیت دولت را «زمانی که از موفقیت آن اطمینان کسب کند» به اجرا بگذارد.

رهبر حزب کارگر ابراز امیدواری کرد که در صورت رای عدم اعتماد پارلمان به دولت بوریس جانسون، به عنوان رهبر حزب مخالف اعتماد نمایندگان را برای تشکیل دولت موقت و برگزاری انتخابات سراسری جلب خواهد کرد.

کوربین در ادامه این نامه عنوان کرد که حزب او به دنبال توافق درباره چگونگی خروج از اتحادیه اروپا است و در صورت نیاز، مهلت برگزیت را تمدید خواهد کرد.

وی همچنین حمایت خود را از برگزاری همه پرسی مجدد برگزیت که در آن گزینه ماندن در اتحادیه اروپا گنجانده خواهد شد، اعلام کرد.

کوربین امیدوار است که با این حرکت، ائتلافی را در میان سایر احزاب سیاسی و نمایندگان مخالف خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا از حزب حاکم محافظه کار ایجاد کند. با این حال حزب لیبرال دموکرات که اصلی ترین جنبش سیاسی ضد برگزیت در انگلیس را عهده دارد مدعی است که جرمی کوربین قادر به ایجاد اکثریت در پارلمان نیست.

کارولین لوکاس رهبر حزب سبز هم اعلام که بر علیه صلاحیت جانسون رای خواهد داد اما برخلاف حزب کارگر معتقد است که پیش از برگزاری انتخابات سراسری بایستی همه پرسی برگزیت برگزار شود.

همچنین «لیز سویل روبرتس» رهبر حزب پلید کیمرو ولز از اینکه کوربین موضع روشنی را در حمایت از ماندن در اتحادیه اروپا اتخاذ نکرده ابراز ناخرسندی کرد.

در همین حال یک سخنگوی دفتر نخست وزیری انگلیس طرح رهبر حزب کارگر را رد کرد و مدعی شد که انتخاب کوربین به اقتصاد کشور آسیب می زند. وی گفت:‌ گزینه ها روشن است: یا جرمی کوربین نخست وزیر می شود که در آن صورت نتیجه همه پرسی کنار خواهد رفت یا بوریس جانسون نخست وزیر می ماند و به رای مردم احترام می گذارد.

این سخنگو عنوان کرد، جرمی کوربین معتقد است که سیاستمداران می توانند رای مردم را چنانچه مطابق میل آنها نباشد لغو کنند.

جانسون به تازگی در یادداشتی که در صفحه فیس بوکش منتشر کرد نوشت که برخی نمایندگان با همکاری بروکسل تلاش می کنند تا مانع خروج انگلیس از اتحادیه اروپا شوند. او همچنین در توییتی کوربین را متهم کرد که قصد دارد تا سال ها با اتحادیه اروپا مذاکره کند و در نهایت نتیجه همه پرسی را لغو کند.

بر اساس برنامه اعلام شده، انگلیس ۸۰ روز دیگر از عضویت اتحادیه اروپا خارج می شود و جانسون بر خلاف سلف خود اصراری برای توافق با اتحادیه اروپا درباره تداوم همکاری های پسابرگزیت ندارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر