بازدید 8182

شش دلیل برای ترس از جایگزینی «ریال» با «تومان»!

کد خبر: ۹۱۸۰۰۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶ 14 August 2019
نتیجه حذف چند صفر از واحد پول کشورمان چیست؟ فرار از اقتصاد بحران زده یا در آمدن از چاله و افتادن به چاه؟ پاسخ دادن به این سوال چندان ساده نیست، اما همان گونه که مسئولان بر مزایای این اقدام تاکید دارند، بد نیست مخاطرات این اقدام نیز مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش «آزادی»، با تصویب لایحه پیشنهادی بانک مرکزی کشورمان مبنی بر تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان و حذف چهار صفر در هیات دولت، رویدادی که از یکی دو دهه پیش برخی دولت مردان وعده اش را می‌دادند و بر مزایای پرشمارش برای اقتصاد کشور تاکید می‌کردند، در آستانه تحقق قرار گرفته است.


اتفاقی که به باور دولت مردان، از جمله فواید آن حفظ کارایی پول ملی، تسهیل و بازیابی نقش ابزار‌های پرداخت نقد در تبادلات پولی داخلی، هماهنگی با عرف جامعه درباره واحد پول ملی، کاهش هزینه چاپ و نشر اسکناس و سکوک، حل معضل شمارش و حجم بالای اسکناس و بازگرداندن مسکوکات به چرخه تبادلات مالی است.


افزون بر این موارد، می‌توان به تاثیرات روانی قدرت گرفتن پول ملی نیز اشاره کرد که بی شک اتفاقی تاثیر گذار در جامعه ایرانی است. جامعه‌ای که به باور بسیاری از کارشناسان، بسیاری از مسائل از جمله تورم یا تشکیل صف خرید و فروش در آن، تحت تاثیر موارد روانی است تا واقعیات اقتصادی با پیش بینی‌های کوتاه و بلند مدت. اما آیا همه ماجراست؟


اندک تاملی کافی‌ست تا دریابیم تغییر واحد پول کشورمان و حذف صفر، چون تیغی دو دم است که در کنار مزایای یاد شده، می‌تواند نگرانی‌هایی نیز بیافریند و چه بسا، آسیب‌های بزرگتری به اقتصاد کشورمان وارد کند. آسیب‌هایی که در شرایط فعلی اقتصاد کشورمان که بحران زده و گرفتار رکورد و تورم شدید است، بسیار جدی به نظر می‌رسند و حتی تا حدود زیادی ترسناک هستند. آسیب‌هایی که در ادامه برخی از آن‌ها را مرور خواهیم کرد:


۱- هزینه جایگزینی
نخستین اشکالی که به حذف صفر از پول ملی و تغییر نام آن وارد است، هزینه جایگزینی پول قدیم با پول جدید است. تنها کافی‌ست بدانید که در حال حاضر بیش از ۵۰ تریلیون ریال اسکناس و مسکوک در دست ایرانیان است تا دریابید چه هزینه سنگینی برای خروج این پول از گردونه استفاده و جایگزینی آن با اسکناس‌ها و مسکوکات جدید به کشورمان تحمیل خواهد شد.


۲- اختلال در محاسبات
دیگر اشکالی که با تغییر ارزش پول ملی (حذف صفر و تغییر نام) بروز خواهد کرد، اختلالاتی است که در رابطه میان اطلاعات قبلی و جدید بروز می‌کند؛ اختلالاتی که ممکن است در حساب و کتاب‌های مردم بروز کند و حتی منجر به شکل گیری پرونده‌های قضایی شود و یا در پایگاه‌ها اطلاعاتی و مالی بروز و نمود یافته و در بهترین حالت، کندی امور و اتلاف وقت را موجب شود.


۳- تورم
از دیگر اتفاقاتی که می‌بایست با تغییر در پول ملی انتظارش را کشید، تورم است چراکه با این تغییر، بسیاری از کالا‌ها و خدمات در مسیر ارزشگذاری مجدد قرار می‌گیرند و از یکسو شاهد گرد شدن قیمت‌ها به سمت بالا خواهیم بود و از سوی دیگر، بسیاری از عرضه کنندگان خواهند کوشید جفا‌هایی که تصور می‌کنند بر ایشان روا داشته شده را با ارزشگذاری بالاتر، جبران نمایند. اتفاقی که اگر برای برخی کالا‌ها و خدمات هم رخ دهد، ممکن است به سقوط دومینوی نرخ‌ها منجر شود.


۴- تغییر الگوی مصرف
به باور کارشناسان، از بروز تورم تا اثرات روانی تغییر واحد پول، مجموعه عوامل مختلف دست به دست هم خواهند داد تا در کوتاه مدت، تعادل رفتار مصرف کنندگان بر هم بخورد و حتی بودجه بندی خانواده‌ها و شهروندان به تنش‌های مالی مبتلا گردد. رویدادی که ممکن است موجب افزایش مصرف و کاهش پس انداز ایشان شده یا برعکس، اتخاذ سیاست‌های ریاضتی را به دنبال داشته باشد که نتیجه هر دو رفتار، برهم خوردن بازار عرضه و تقاضا هم خواهد بود.


۵- تحریم
یکی دیگر از اتفاقات نامطلوبی که با تغییر واحد پول رخ خواهد داد، ضرورت ارزشگذاری دوباره پول کشورمان در بازار‌های جهانی است که همان نرخ تبدیل تومان به دلار و ارز است. نرخی که تحت تاثیر عوامل گوناگونی است که از جمله آنها، تحریم هاست. تحریم‌هایی که به قصد آسیب زدن به اقتصاد کشورمان طراحی شده‌اند و ساده انگارانه است اگر تصور کنیم همزمان با تغییر پول ملی مان، به سمت و سوی تضعیف پول جدید سوق داده نخواهند شد.


۶- فقدان جامعیت.
اما آیا حذف ۴ صفر از پول ملی کشورمان و جایگزینی «ریال» با «تومان» به تنهایی برای به سامان کردن اقتصاد کشورمان کافی است یا این اتفاق تنها زمانی موثر خواهد بود که در کنار آن، برنامه جامعی برای تثبیت اقتصاد کشورمان طراحی شده و به اجرا در آید؟ آیا چیزی درباره چنین برنامه جامعی شنیده‌اید؟ درباره هماهنگی قوای سه گانه در این خصوص و یا تدارک قوانین و مقرراتی برای دوری جستن از آسیب‌های تغییر واحد پول یا اعمال اقدامات انقباضی در عرصه سیاست‌های پولی یا انضباط مالی چه؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۵
دوست عزیز کدام هزینه جایگزینی؟ مگر با امضای قانون پول جاری را دور می ریزیم ؟ به مرور پولهای جدید با نوع جدید چاپ می شوند. ضمنا تعداد اسکناسهای لازم هم به شدت کمتر خواهد بود.
ابهام هم الان بیشتره و همینطور سایر موارد شما هم قابل نقد است
پیشنهاد می‌کنم از واحد پول افغانستان استفاده کنیم ، حداقل ارزشش بیشتر است !
چیزی که قطعیت دارد این است که دولت به هیچ وجه از این کار قصد واقعی اش را آشکار نمیکند! اینکه میگویند برای راحت تر شدن محاسبات مالی و ارقام این کار را میکنند حرف مفت است. ژاپن بدون حذف صفر یا تغییر واحد پولش همچنان از ارقام درشت در مبادلات و چاپ اسکناس استفاده میکند و هیچ مشکلی هم ندارد! آقایان خواب بدی برای اقتصاد کشور و مردم دیده اند و مردم با احساس این آینده ی تاریک از الان دست به اقدامات واکنشی می زنند که پیامدش تورم افسارگسیخته است و ...
مجلس باید جلوی این حماقت دولت روحانی را بگیره مگه اینکه این دستور از بالا اومده باشه !!!
ما که الان واحد پولمون ریاله تیتر چی زدی؟؟
همین الان هم که تومانه دیگه چه فرقی می کنه؟
به نام خدا
یک پیشنهاد عملی که قابل رسیدگی و اجرا است . هرچند اجرای این کار در ان دولت بعید به نظر می رسد و هرچند بسیاری از تکنولوژی های این کار در کشور وجود دارد و حتی کشورهایی مثل مالزی را می بینیم که در این کار پیش قدم هستند .

این پیشنهاد عملی این است.

چرا باید در عصر دیجیتال پول کاغذی داشت؟ در حالیکه با ایچاد کیف پول دیجیتال و بهره گیری از تکنولوژی NFC که حتی به صورت برچسب به گوشی های فاقد این تکنولوژی اضافه می شود،هزینه سالیانه چاپ و نکثیر پول های کاغذی و مسکوکات را صرف توسعه کشور و ایجاد اشتغال کرد ؟

چرا هنوز در سنت های غلط گذشته گرفتاریم ؟؟؟ لذت امضای رییس بانک مرکزی در پای اسکناس ها تا چه حد است؟
روزی ریال ایران با ارزش ترین پول بود مدیریت ناصحیح را با تغییر واحد پول نمی توان لاپوشانی کرد
چرا این همه دردسر ارزش ریال را ببرید بالا همه چیز حل میشه اگر نمیتونید دولت لایق را سر کار بیارید
اینا موهوم نیست .از محاسنش بگید که شیر تو شیر میشه راحتر میدزدید اختلاسا میشه 200 تومن با لب غنچه بگید
آقای روحانی چرا نمیذارید مردم و کشور در آرامش باشن؟این تیم دولتی که دورت جمع کردی دارن کشور رو به قهقهرا میبرن، کی میخوای متوجه بشی؟ یا متوجه نیستی یا خودتم این به قهقهرا رفتن رو خواهانی, تمام دلایل نویسنده مقاله کاملا درست, دقیق، مستدل و منطقیه و خواسته و حرف تقریبا همه مردم هم همینه،هیچ دلیل منطقی برای حذف صفر وجود نداره، با اجرای حذف ۴ صفر موجی از نارضایتی بر نارضایتیهای قبلی اضافه خواهد شد، بیشتر از این مردم رو تحت فشار نذارید
فقط باید احمق باشی .....
اول باید تحریم را خنثی کنیم و با دنیا گفتگو کنیم
بیشتر استدلالها احساسی و غیر منطقی است. مثلا استدلال اول: "هزینه جایگزینی پول قدیم با پول جدید ". طبیعی است که شما وقتی قرار است لباس نویی را جایگزین لباس کهنه کنید باید هزینه بپردازید ولو اینکه لباس کهنه هنوز کارایی داشته باشد.
باقی استدلالها نیز پاسخ های ساده و منطقیی از این دست دارند.
بهترین نتیجه حذف 4 صفر از پول ، کم شدن رقم اختلاس هاست . اینجوری کسی که 4000 میلیارد اختلاس کرده رقمش می شه 1 میلیارد . بنابر این ما مردم کمتر حرص می خوریم و اختلاس گران عزیز هم با این تمهید مبتکرانه قادر هستند رقم های بالاتری را بالا بکشند .
دست دولت درد نکنه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار