بازدید 4589

صلیب سرخ نسبت به جنگ‌های مدرن هشدار داد

کد خبر: ۹۱۷۹۳۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۰ 14 August 2019

رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ عرصه درگیری‌های مدرن را پیچیده توصیف کرد و گفت سرعت توسعه فناوری‌ها، خط مقدم جدیدی را در فضای سایبری ایجاد کرده است.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، پیتر مائورر روز سه شنبه که به صورت تله کنفرانس در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره قوانین بشردوستانه برای صلح و امنیت بین الملل سخن می گفت، افزود: کنوانسیون‌های ژنو سمبل ماندگار و مشترک بشریت هستند. ریشه همه این ایده‌ها که در همه تمدن‌ها وجود داشته اند، محدود کردن آثار ویرانگر جنگ ها بوده است. امروز، سالروز تصویب جهانی کنوانسیون های به عنوان یکی از بزرگترین دستاوردهای همکاری بین دولتی است.

وی ادامه داد: کنوانسیون‌ها به ما نشان می‌دهند وقتی دولت‌ها برای حمایت از قانون و اصول بشردوستانه اقدام جمعی و فردی انجام دهند، چه چیزی امکان پذیر است.

رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ اضافه کرد: حقوق بشردوستانه بین المللی از غیرممکن‌ها نمی‌پرسد. هنگام مذاکره در مورد معاهدات، کشورها با ایده آل‌های رفیع دور نمی‌شوند. آنها واقعیت‌های جنگ را دانستند و برای محافظت و احترام به زندگی و عزت انسان، قوانین ذاتی عمل‌گرایانه وضع کردند.

مائورر تاکید کرد: امروز حقوق بشر دوستانه بین المللی به عنوان ابزاری اساسی برای دولت‌ها برای مقابله با چالش‌های معاصر از منازعات همچون عملیات ضد تروریسم در درگیری‌های مسلحانه است. قوانین بین المللی بشردوستانه بین ضرورت نظامی و بشریت تعادل برقرار می‌کند.

وی یادآور شد: هر روز، قوانین بین المللی بشردوستانه در حال نجات جان و حمایت از زنان ، مردان و کودکان در درگیری‌های سراسر جهان است. ما به درستی در مورد تخلفات به دلیل پیامدهای غم انگیز و مشهود می‌شنویم اما باید در هنگام رعایت قوانین بین المللی بشردوستانه ، نیروی محافظت و تأثیرات مثبت را نیز شناسایی کنیم.

این مقام صلیب سرخ خاطرنشان کرد: احترام به قوانین بین المللی بشردوستانه، خطر آسیب های جسمی و اجتماعی جوامع را در دراز مدت کاهش می دهد.

مائورر با بیان اینکه "در این دوره از جنگ‌های طولانی، مردم سال‌ها یا حتی دهه‌ها با جنگ و خشونت زندگی می‌کنند"، گفت: با احترام به قوانین بین المللی بشردوستانه، می‌توان از شهرها جلوگیری کرد و اینگونه تعداد کمتری آواره می شوند و مدارس، بیمارستان‌ها و بازارها باز می‌ماند.

وی افزود: با اینکه کنوانسیون های ژنو به تصویب جهانی رسیده اند اما مشخص است که در رنج و وحشت ناشی از درگیری‌ها، رعایت نمی‌شوند. کمیته بین المللی صلیب سرخ بیش از حد معمول تاثیر نقض قوانین بین المللی بشردوستانه را همچون قتل‌های غیرقانونی، شکنجه، تجاوز، شهرهای تخریب شده و آسیب روانی می‌بیند.

رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ ادامه داد: چالش این است که اطمینان حاصل شود که نه تنها قانون با دکترین رسمی و رویه‌های نظامی ادغام می شود، بلکه به یک استاندارد اخلاقی رفتار در بین نیروها و افراد هم تبدیل شود. هنگامی که جنگجویان با انتخاب مخالفت با قوانین مواجه می‌شوند، می‌دانند و می‌گویند "این اشتباه است، من این نیستیم".

مائورر تصریح کرد: شکی نیست که میدان نبرد مدرن یک عرصه پیچیده است. جنگ شهری، تعداد فزاینده ای از گروه های مسلح و شرکای جنگی، معضلات جدید و دشواری را به وجود آورده است. به سرعت فن آوری های توسعه یافته در حال ایجاد خط مقدم جدید در فضای سایبری و همچنین راه‌های جدیدی همچون سیستم‌های تسلیحاتی خودکار و فناوری‌های از راه دور برای مبارزه هستند.

وی با تاکید بر اینکه "جهان نمی تواند فرصت حفظ بشریت را در این مرزهای جدید از دست بدهد"، خواستار اقدامات بیشتر و بهتر در عمل به وظایف انسان دوستانه در مواقع درگیری برای احترام به زندگی و عزت شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل