بازدید 19317
چند عامل موفقیت تاک‌شوهای مطرح؛

مهران مدیری می‌تواند با شب‌نشینی به جیمی کیمل و استیون کلبر برسد؟

بلیت‌فروشی برای چنین برنامه‌های علاوه بر آنکه بخشی از هزینه‌های برنامه را پوشش می‌دهد، باعث می‌شود مجری و کارگردان برنامه در طول برنامه ری‌اکشن‌های یک جامعه نمونه را داشته باشد و اگر برنامه با تاخیر چند ساعته پخش شود، بخش‌هایی که غیرجذاب بوده را کوتاه‌تر نماید و نسخه جذاب‌تری را برای عموم مخاطبان ارائه کند.
کد خبر: ۹۱۷۸۲۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۲ 13 August 2019

مهران مدیری می‌تواند با شب‌نشینی به جیمی کیمل و استیون کلبر شود؟مهران مدیری ضبط برنامه تازه‌اش را در شرایطی برای شبکه نمایش خانگی و سرویس‌های وی او دی آغاز کرده که شرایط این «تاک شو» تازه به کلی با «دورهمی» متفاوت است و مردم باید برای تماشای آن پول پرداخت کنند اما آیا او در این مسیر موفق می‌شود که تماشاگر تلویزیون را این بار در بستری تازه و هزینه‌زا به سمت خود جذب کند یا این تجربه منجر به شکست می‌شود؟ پاسخ به این پرسش با اما و اگرهای فراوانی همراه است.

به گزارش «تابناک»؛ پس از قطع سرویس‌های ارزش افزوده به عنوان منابع مسئله‌ساز کسب درآمد از جیب مردم از گزینه‌های درآمدزایی برخی برنامه‌های تلویزیونی، این برنامه‌ها تعطیل شد و از میان این برنامه‌ها، تعطیلی «دورهمی» ساخته مهران مدیری بیش از دیگر مجموعه‌ها جلب توجه کرد. اکنون مشخص شده مهران مدیری در حال تولید سری تازه برنامه‌‌اش با همان فرم «تاک شو» برای شبکه نمایش خانگی و سرویس‌های وی او دی است و ضبط ده قسمت اول این برنامه‌ از سه شنبه 22 مرداد آغاز شده است.

برنامه تازه مهران مدیری با دشواری‌های تازه‌ای همراه است، چرا که در درجه نخست مسیر دشوارتری از سریال‌های کمدی شبکه نمایش خانگی برای جذب تماشاگر دارد، به ویژه آنکه تماشاگر باید برای خرید این مجموعه‌ها پرداخت کند. همین مسئله ریسک موفقیت برنامه تازه مدیری را بالا برده و با اما و اگرهایی همراه ساخته، به خصوص آنکه پخش چنین برنامه‌هایی در قاب دی وی دی در دنیا مرسوم نیست و معمولاً برنامه موفق از طریق VOD‌ها نیز پخش نمی‌شوند.

مهران مدیری می‌تواند با شب‌نشینی به جیمی کیمل و استیون کلبر شود؟

مهران مدیری توانایی دستیابی به موفقیت چهره‌هایی چون جیمی کیمل و استیون کولبر را البته در اشل ایران دارد و این واقعیت را در برنامه دورهمی نشان داد اما نکته دقیقاً این است که چه تاک‌شو و چه برنامه‌های برای طبقه بزرگسال مشهور به لیت نایت تاک‌شو همچون دورهمی از شبکه‌های تلویزیونی پخش می‌شوند و بستر پخش دیگری برای آنها تاکنون نتوانسته رقابت کند و این در حالی است که قاعدتاً غول‌هایی چون آمازون و نتفلیکس ظرفیت پخش چنین برنامه‌هایی را داشتند.

ویژگی دیگر این برنامه‌ها این است که یا به صورت زنده پخش می‌شوند و یا با تاخیر چند ساعت از ضبط پخش می‌شوند و برخلاف دورهمی روزها و یا هفته‌ها قبل ضبط نمی‌شوند. حال قرار است برنامه‌ای ساخته شود که ده قسمتش بدون توجه به رویدادها یک جا ساخته شود و در نهایت نه از تلویزیون، بلکه در بستر شبکه نمایش خانگی پخش شود. آیا می‌توان به همان اندازه هیجان و جذابیت را با خود به همراه بیاورد؟

یکی از دلایل پخش زنده یا با چند ساعت تاخیر از ضبط، امکان پرداختن به سوژه‌های روز سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است که اغلب این جنس و سطح شوخی‌ها در فضای ایران از سوی هیچ جریانی تحمل نمی‌شود. مهران مدیری در دورهمی که پشتوانه صداوسیما را داشت نیز در مواردی با چالش مواجه شد و در نهایت نیز البته مرتضی میرباقری معاون سیما اذعان کرد حرف‌هایشان را از زبان امثال مدیری می‌زنند و عملاً همه اتهامات منتقدین این برنامه را تایید کرد!

مهران مدیری می‌تواند با شب‌نشینی به جیمی کیمل و استیون کلبر شود؟

مدیری  که با چنین پشتوانه‌ای متاثر از چنان سرویس‌هایی تحت فشار قرار گرفته بود، در بخش خصوصی چطور می‌تواند شوخی تیزی کند؟ در این تاک‌شوهای مطرح طی هر برنامه با تمامی مقامات ارشد متناسب با اخبار روز شدیدترین شوخی‌ها صورت می‌پذیرد. آیا چنین ظرفیتی برای شوخی وجود دارد یا متهم به تخریب می‌شود؟ به نظر می‌آید پاسخ روشن است و مدیری توان استفاده حداکثری از این ظرفیت تاک‌شوهای مشهور دنیا را ندارد.

عامل دیگر جذابیت تاک‌شوهای روز آمریکا، سیستم بلیت فروشی است. بلیت‌فروشی برای چنین برنامه‌های علاوه بر آنکه بخشی از هزینه‌های برنامه را پوشش می‌دهد، باعث می‌شود مجری و کارگردان برنامه در طول برنامه ری‌اکشن‌های یک جامعه نمونه را داشته باشد و اگر برنامه با تاخیر چند ساعته پخش شود، بخش‌هایی که غیرجذاب بوده را کوتاه‌تر نماید و نسخه جذاب‌تری را برای عموم مخاطبان ارائه کند. البته در این مدل دیگر خبری از کنترلرهای پشت صحنه نیست که تماشاگر را برای لحظه دست زدن یا خندیدن هدایت و مدیریت کنند و همه چیز به ری‌اکشن واقعی تماشاگران دست‌چین نشده سپرده می‌شود.

از جمله دیگر عوامل موفقیت این برنامه‌ها، برخورداری از اسپانسرهای بزرگ مالی که به سازندگان و مجری آنها اجازه می‌دهد مثلاً به یک باره به تمامی تماشاگران یک رقم قابل توجهی هدیه بدهد یا شخص خاصی که یک اقدام اخلاقی در خیابان انجام داده را به برنامه دعوت کنند و مثلاً یک چک ده هزار دلاری به او بدهند. شاید در این بخش مدیری بتواند چنین اسپانسرهایی داشته باشد و تنها در این مورد با برنامه‌های آمریکایی‌ رقابت کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۷
مهران مدیری آخرین سرمایه صداوسیماست
با حذف مدیری صدا و سیما عملا توخالی خواهد بود
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
برنامه های مهران‌مدیری ...یعنی مردم برای مشکلاتی که باید حل شوند ولی نمیشوند باید جک درست کنند . مشکلات مردم را به طنز تشبیه کنند تا فلان فرد ناراحت نشود یعنی در جامعه چون حق انتقاد مدیرفته نیست بصورت طنز باید گفته شود یعنی بیان مشکلات در غالب طنز یعنی بجای حل مشکلات مردم مسولان به مردم‌پاسخگو باشند به ما نگاه میکنند و میخندند و بی تفاوت میشوند
مهران مدیری وقتی در نلویزیون برنامه میسازد حسابی پول در میاورد وقتی در شبکه خانگی برنامه میسازد شکست میخورد. واقعا مردم فازشان چیست؟ دارند به مدیری چه پیامی می فرستند؟ مثلا میگویند تو هنرمند خوبی هستی ولی ارزش پول دادن نداری؟ برنامه هایت خوب است ولی بی پولی؟ البته صدا و سیما هم از جیب مردم می بخشد ولی خود مردم برای کارهاش پول نمی دهند. مثل اینکه مهران مدیری بی استعداد نیست ولی استعدادش همیشه کال است. مثل میوه کال درختانی که مردم فقط دوست دارند مفتی از درخت بردارند و بخورند ولی ارزش پول دادن ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
خیلی خوب گفتی
حیف وقت و حیف پول
آدم دلش برای نسل های بعد میسوزد. ما خودمان گرچه بعد از انقلاب زندگی کردیم اما محصولات فرهتگی ما آن چیزهایی بود که در قدیم تولید شده بود. فیلم های ناب قدیمی مثل قیصر و گنج قارون و خیلی خیلی های دیگر. اما نسل های بعد وقتی می خواهند به قدیم یعنی امروز برگردند هیچ چیز ندارند. کاملا تهی. همانطور که ذخایر و منابع و طبیعت نخواهند داشت فرهنگ هم ندارند. زندگی شان خاکستری و سرد و بیهوده است. باز خدا بیامرزد پدر فردین و صیاد و وثوقی و هزاران مرد و زن قدیم که برای ما خاطره ساختند.
بهتر است که جمله زیر:
"همین مسئله ریکس موفقیت برنامه تازه مدیری را بالا برده و ..."

ویرایش شده و از واژه بهتری بجای "ریکس" بکار برده شود. بنظر منظور نویسنده واژه "ریسک" یا خطرپذیری بوده که اشتباها "ریکس" نوشته شد. اما با توچه به داشتن واژه های معادل فارسی بهتر است آنرا با معادل های فارسی چون خطرپذیری یا خطر جایگزین کرد.
صد درصد موفق میشه
پاسخ ها
بی نام
| Czechia |
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
فکر نمی کنم موفق بشه آقای مدیری خیلی پول پرست شده
مدیری، همون صمدآقاست البته با چهل سال تاخیر!
مهران مدیری ادم باهوشی هست. اما خوب هر ادمی فراز و فرودی داره. اما در کل همه از صدا و سیما برن که هیچی دیگه
تنها فردی است که از صدا و سیما انتقاد نکرد!
"ریکس" رو خوب اومدی....!
ریکس؟؟؟؟؟؟
تابی جون ریسک رو ریکس نوشتی عزیزم
ریکس. بیسواد
ریسک عزیزم، نه ریکس
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار