بازدید 25844

زنگ هشدار «پمپئو» از پایان تحریم های تسلیحاتی ایران به صدا درآمد!

براساس برجام در سال 2020 تحریم تسلیحات سبک و متعارف ایران به پایان می‌رسد. در سال 2023 تحریم‌های مربوط به تسلیحات سنگین و موشکی اتمام پیدا می‌کند و در 2025 قطعنامه‌های پیشین سازمان مل علیه ایران که عمدتا قطعنامه‌های فصل هفتمی بودند دیگر قابلیت بازگشت خود را از دست می‌دهند.
کد خبر: ۹۱۷۷۶۶
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰ 13 August 2019

بسیاری از ناظران بر این باورند که یکی از دلایل و اهداف اصلی آمریکا برای نابودی فوری برجام این است که ایران نتواند از لغو تحریم های تسلیحاتی که به موجب برجام در اکتبر 2020 پایان می یابد، بهره یابد. در واقع، یکی از کابوس های آمریکای ترامپ این است که تحریم های تسلیحاتی ایران در برجام پایان یابد و ایران بتواند در بازار تسلیحاتی جهان فعال شود.

به گزارش تابناک، در همین رابطه، «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در یک پیام توئیتری با انتشار تصویر یک ساعت شمار نسبت به انقضای تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران و پایان ممنوعیت سفر قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس هشدار داد!

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه لینکی از سایت وزارت خارجه آمریکا را در توئیت خود قرار داده که در آن زمان پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران به صورت کاهشی به جلو می‌رود و طبق آن تحریم‌های تسلیحاتی ایران روز ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۷ مهرماه ۱۳۹۹) یا به عبارتی دیگر ۱۵ ماه و ۷ روز دیگر به پایان خواهد رسید و پس از آن ایران می‌تواند به فروش تسلیحات پرداخته و از کشور‌هایی نظیر روسیه و چین نیز تسلیحات خریداری کند.

وزیر خارجه آمریکا در بخشی دیگر از پیام توئیتری خود از تمام متحدان و شرکای آمریکا می خواهد برای متوقف ساختن رفتارهای بی ثبات کننده (!) تهران در منطقه، فشارها بر حکومت ایران را افزایش دهند.

زنگ هشدار «پمپئو» از پایان تحریم های تسلیحاتی ایران به صدا درآمد!

لازم به ذکر است که تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران در سال های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ برای ممنوعیت فروش سلاح به ایران و صادرات سلاح از ایران وضع شد. در پی دستیابی قدرت‌های جهانی و ایران به توافق هسته ای ۲۰۱۵ موسوم به «برجام» مقرر شد که این تحریم ها ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ و پس از آنکه گزارش‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تأیید کرد، برداشته شود.

پومپئو در آذر ماه سال پیش نیز گفته بود ممنوعیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران نباید در سال ۲۰۲۰ برداشته شود. او از شورای امنیت خواسته بود تا «اقدامات بازدارنده و بازرسی را در بنادر و آب‌های بین‌المللی» برقرار کند تا «تلاش پیگیر ایران برای دور زدن محدودیت‌های تسلیحاتی را خنثی کند».

به گواه برخی از ناظران بین‌المللی دوام برجام و رسیدن ایران به تاریخ‌های درج‌ شده در برجام به عنوان تاریخ انقضای تعهدات یا انقضای تحریم‌ها، کابوس تیم ترامپ است.

به زبان ساده‌تر می‌توان گفت که هدف امریکا از تحریک ایران برای خروج از برجام، ممانعت از رسیدن ایران به تاریخ‌های حیاتی در توافق است: براساس برجام در سال 2020 تحریم تسلیحات سبک و متعارف ایران به پایان می‌رسد. در سال 2023 تحریم‌های مربوط به تسلیحات سنگین و موشکی اتمام پیدا می‌کند و در 2025 قطعنامه‌های پیشین سازمان مل علیه ایران که عمدتا قطعنامه‌های فصل هفتمی بودند دیگر قابلیت بازگشت خود را از دست می‌دهند. اگر ایران زودتر از 2025 از برجام کنار بکشد، تحریم‌های سازمان ملل و قطعنامه‌های پیشین به شکل خودکار علیه تهران فعال می‌شوند.

این دقیقا همان سناریویی است که دولت ترامپ به دنبال تحقق آن در قبال ایران است چراکه بازگشت قطعنامه‌ها، ایران را مجددا مانند پیش از برجام ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد قرار می‌دهد که تحریم و گزینه نظامی را مجاز می‌داند.

محدودیت‌های تسلیحاتی قطعنامه ۲۲۳۱ در قبال ایران

قعطنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، از تمام کشورهای جهان خواسته است که محدودیت‌های تسلیحاتی زیر را در ارتباط با ایران به مدت پنج سال رعایت کنند:

* تأمین، فروش و یا انتقال مستقیم یا غیرمستقیم هرگونه تانک جنگی، خودروهای رزمی زرهی، سامانه‌های توپخانه‌ای سنگین، هواپیماهای رزمی، بالگردهای تهاجمی، ناوهای جنگی، موشک‌ها و یا سامانه‌های موشکی، مطابق با اهداف «فهرست تسلیحات متعارف سازمان ملل»

* تأمین مواد مرتبط، شامل قطعات یدکی، از داخل و یا از طریق قلمروهای تحت حاکمیت‌شان، و یا توسط اتباع آنها و یا افراد تحت حاکمیت آنها، یا با استفاده از هواپیماها و یا کشتی‌های حامل پرچم‌های آنها، اعم از اینکه از قلمروشان نشأت گرفته یا خیر، به ایران یا برای استفاده در داخل ایران و یا در جهت تأمین منافع ایران.

* ارائه آموزش فنی، منابع یا خدمات مالی، پیشنهادات، دیگر خدمات و کمک‌های مرتبط با تأمین، فروش، انتقال، تولید، حفظ و نگهداری و یا استفاده از تسلیحات و مواد مرتبط توصیف‌شده در این بند فرعی، به ایران توسط اتباع این کشورها و یا از داخل یا از طریق قلمروهای تحت حاکمیت‌شان

* این بند باید تا مدت پنج سال پس از «روز پذیرش برجام» و یا تا زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش تأیید «جمع‌بندی مبسوط» را ارائه دهد، اجرا شود؛ بسته به اینکه کدام زودتر اتفاق افتد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۲۳
در تحریم مسئولین چیزی از دست نمیدن
مردم قربانی تحریم ها هستند
بازار گرمی برای نگه داشتن ایران در برجام و عدم برداشتن گام های بعدی است برای ۱۵ ماه! طبق برجام فروش نفت و معاملات بانکی تضمین شده است ولی می بینید که چه بی معنی است این تضمین. تحریم تسلیهاتی هم ایضا
شاید این هم از زرنگی تیم مذاکره کننده غربی باشده که چند تا بند را طوری تو توافق قرار داده اند که ایران به هر قیمتی برجام را حفظ کنه (تعهدات خودش را انجام بده) حتی اگر امریکا از ان خارج شود و منافع برجام از بین برود!!!!!!!!!!!! الان این بندها طوری شده که ما هر سال بیشتر حریص می شویم برجام را حفظ کنیم.
انشالله اون روز معامله تسلیحات رو هم به کوری چشم دشمنان ببینیم
نگرانی آنها قابل درک است
به خدا قسم که اگر همه تحریم های ایران را همین امروز بردارند با مدیریت و تفکر فعلی سر سوزنی اسایش و رفاه مردم ایران افزوده نخواهد شد . آمریکا و تحریم و جنگ بهانه ای بیش نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
الان فهمیدی
بنظرم اونها دوست دارند که ایران یک طرفه در برجام بماند و از این طریق ایران را تحریک میکنند که اگه تحمل کنید تا اینقدر دیگه تحریم تمام میشه گرچه تمام شدنی نیستو فقط منظورشون ضعیف شدن ایران است
تا چشتون در آد.
خدا رو شکر...چیزی به برداشتن تحریمها نمونده...بعد اون میتونیم با خیال راحت توپ و تانک بخوریم هوراااا هورااااا
فکر کردید خیلی سلاحهایی پیشرفته ای داریم. سلاح‌ها هم مثل پراید فقط در کشور خودمان مشتری دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
بعله به خاطر همین بود که ترسیدن و حمله نکرده چون پراید داشتی
برو روزیت رو جای دیگر حواله کن
ایران باید از همین الان سوخو سفارش بده!
نیروی هوایی واقعا ضعیفه.
سوخوی 35 یا 57 خوبن.
تا حالا که برجام بد بود ومی گفتند سرما کلاه رفته است !!!! حالا چه شده که به نوعی برای عقب نشینی از شاخ وشانه کشیدن برای آمریکا و احتمالا جنگ !!!!؟؟ مفاد برجام را مرور می کنید و اصرار بر حفظ آن دارید؟؟؟
آخر ما نفهمیدیم برجام بد است یا خوب ؟؟؟/؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خیلی خوب است اگر تحریم ها لغو شد ولی نخواهد شد و خواهید دید امریکایی ها و خزانه داریشان تحریم های نظامی را ادامه دار خواهند کرد مانند کاری که با برجام کرده اند.
الان امریکا ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ است منتهی ایا کسی از قدرتهای جهانی جلوی او می ایستد؟؟؟؟
مطمئن باشید ۱۵ ماه هم طی میشود و امریکایی ها و اروپایی و حتی روسها و یا چینی ها جلوی عادی شدن پرونده ایران را خواهند گرفت چرا که ایران مجبور است برای خریدهای نظامی حتی از روسها هر وسیله ای را ۲ برابر قیمت به بهانه تحریم ها پول میگیرند و خود روسها و چینی ها از تحریم بودن ایران در تسلیحات سود بیشتری میبرند.
این نوییت پمپئو هم یعنی زمزمه جلوگیری از عادی شدن‌پرونده تسلیحاتی ایران است .
همون بهتر که تحریم بودیم و رسیدیم به یک قدرت اصلی نظامی و ان شالله اگر دولت خراب نکند و نارو نزند می شویم صادر کننده ان البته الان هم صادر می کنیم ولی ان وقت چندین برابر می شود
پس تیم برجام کم کاری انجام نداده. و حفظ برجام می تونه خیلی مفید باشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
تسلیحات تحریم شد ولی الان در کجا هست در این صنعت؟
نکند فکر کردی دوباره وابسته به خارج بشویم مانند ماشینتون خوبه نه؟
مردم دنبال آسایش و آرامش خودشون هستند نه جنگ افزار
آخرش نفهمیدم که برجام خوبه یا بده اگه این جوری باشه که شما نوشتید پس چیز خوبیه
خرید نفت را تحریم کردند هیچ اتفاقی نیافتاد حالا در مورد اسلحه که دیگه نتیجه معلومه.
نیازی به نگرانی جناب پمپئو نیست. در ایران هستند کسانی که با سانتریفیوژ بازی و گام دوم و سوم به دنبال برگرداندن تحریم های سازمان ملل و حل این مشگل آمریکا هستند
امریکایی ها میخواهن با این تکنیک ایران را همچنان ملزم به رعایت محدودیت های هسته ای کنند که ۱۵ ماه دیگر رفع تحریم های نظامی اتفاق می افتد ولی مطمئن باشید دقیقه ۹۰ قطعنامه علیه ایران برای عدم لغو محدودیت تسلیحاتی میگیرند.
ایران وقتش را الکی تلف نکند و گام سوم خود را بردارد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل