بازدید 3770

پذیرش دانشجو تنها بر عهده سازمان سنجش است

کد خبر: ۹۱۷۵۰۲
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۶ 11 August 2019
وزیر علوم در آئین تکریم و تجلیل از خبرنگاران، به گفتگو و پاسخ به پرسش اصحاب رسانه پرداخت.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایلنا، منصور غلامی در آئین تکریم و تجلیل از خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر برداشتن دیوار دانشگاه‌ها و تدابیر در نظر گرفته شده در این زمینه، گفت: تأکید ما بر این است که دیوار و فاصله‌ای که میان جامعه و دانشگاه‌ها وجود داشته، برداشته شود و هر فرد یا نهادی که می‌تواند برای حل مسائل خود از دانشگاه کمک گیرد، به آنجا مراجعه کرده و اساتید نیز به‌عنوان مشاور در کنار آن‌ها قرار گیرند.

غلامی با تأکید بر شکل‌گیری ارتباط نزدیک بین جامعه و دانشگاه، افزود: معتقدیم لازم است بخش خصوصی در مواجه با یک مشکل به دانشگاه رجوع کند و کارشناسان صنعتی نیز موضوعات خود را با اساتید دانشگاهی مطرح کنند و از این طریق، تعامل و ارتباطی دوطرفه بین بخش صنعتی و دانشگاهی ایجاد شود.

وی با اشاره به لزوم از بین رفتن دیوار‌های غیرفیزیکی دانشگاه‌ها و جامعه، مطرح کرد: باید ارتباط وسیع و مستمر بین این دو بخش شکل گیرد و وزارت علوم نیز از این امر حمایت می‌کند. البته در ادامه گسترش این ارتباط، می‌توان با رعایت مسائل حفاظتی، دیوار‌های فیزیکی را نیز برداشت.

وزیر علوم همچنین درباره ساماندهی سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه آزاد توسط وزارت علوم، اظهار داشت: طبق قانون، سنجش و پذیرش در کشور تنها بر عهده سازمان سنجش بوده و این قانون لازم‌الاجرا است.

غلامی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به تصمیمات شورای سنجش و پذیرش دانشجو موظف به اجرای مصوبات این شورا است و باید از طریق سازمان سنجش دانشجو بپذیرد، گفت: به دلایلی در سال‌های گذشته دانشگاه آزاد اسلامی، بخش‌هایی از فرآیند پذیرش دانشجو را انجام می‌داد، اما امسال تلاش کردیم تا این دانشگاه در همه مقاطع تحصیلی از طریق آزمون دانشجو جذب کند. دانشگاه آزاد اسلامی باید از فرآیند سازمان سنجش دانشجو بگیرد که این هماهنگی اکنون صورت گرفته است.

*تأمین بودجه رفاهی و تغذیه‌ای دانشجویان در سال جدید

وی در ادامه درباره نگرانی برخی روسای دانشگاه‌ها از شروع سال تحصیلی جدید در حوزه تأمین مسائل رفاهی و تغذیه‌ای دانشجویان، گفت: دولت امسال به لحاظ مالی ریاضتی عمل می‌کند و در منابع مالی آن محدودیت‌هایی وجود دارد، اما تلاش ما این است دانشگاه‌ها را از آسیب چنین ریاضتی دور نگه داریم. با سازمان برنامه‌وبودجه صحبت‌هایی شده و قطعاً دانشگاه‌ها مشکلاتی نخواهند داشت و حمایت می‌شوند.

غلامی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی اینکه ایام انتخاب رشته داوطلبان تمایل دارند دانشگاه‌ها را ببینند، اما به‌دلیل نداشتن کارت دانشجویی امکان ورود ندارند، چه برنامه‌ای در وزارت‌علوم برای این دسته از افراد در نظر گرفته‌شده، مطرح کرد: ما نیز موافق هستیم این اتفاق بیفتد و این موضوع با دانشگاه‌ها هماهنگ می‌شود تا در ایام باقی‌مانده داوطلبان بتوانند در آن‌ها ورود کنند.

*در آینده بازار کار خوبی را برای رشته‌های غیرپزشکی خواهیم داشت

وزیر علوم در رابطه با میزان ورود داوطلبان به دانشگاه‌ها، اظهار داشت: در حال حاضر بحث آزمون سراسری دچار اعوجاج شده و گروه علوم تجربی تورم زیادی از باب گرایش داوطلبان پیدا کرده؛ البته این جریان از مقطع دبیرستان آغاز شده و باید آموزش‌وپرورش برای آن تدبیری بیاندیشد.

غلامی افزود: در آزمون سراسری تعدادی از رشته‌ها مثل علوم پزشکی وجود دارد که متقاضی برای آن‌ها زیاد است و ۱۵ درصد ورودی دانشگاه‌ها را به خود اختصاص داده است. اکنون برای ۸۵ درصد باقی‌مانده نیز صندلی در دانشگاه‌ها وجود دارد البته همه دانشجویان برای آن ۱۵ درصد شانس خود را امتحان می‌کنند.

وی همچنین درباره فراوانی بازار کار دانشجویان علوم تجربی مطرح کرد: این موضوع یک پالس اشتباهی است که به داوطلبان داده می‌شود، زیرا در این رشته ظرفیت پذیرش محدود است و این به معنای شاغل شدن تمامی دانشجویان این رشته نیست لذا بازار کار در طول زمان به‌تدریج ایجاد می‌شود. ما در آینده بازار کار خوبی را برای رشته‌های غیرپزشکی و دیگر رشته‌ها خواهیم داشت، زیرا جامعه در طول زمان با رشد و توسعه مشاغل جدید را برای رشته‌ها ایجاد خواهد کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار