بازدید 2761

اقتصاد انگلیس بر لبه پرتگاه

کد خبر: ۹۱۷۴۸۷
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۹ 11 August 2019

برای نخستین بار از سال ۲۰۱۲، رشد اقتصادی انگلیس منفی شد.

به گزارش ایسنا به نقل از بی بی سی، ساجد جاوید- وزیر خزانه‌داری انگلیس پس از بازدیدش از مرکز آمار این کشور در جمع خبرنگاران حاضر شد و اعلام کرد که رشد اقتصادی انگلیس در سه ماهه دوم سال به منفی ۰.۲ درصد رسیده است. این اتفاق که پس از هفت سال رخ داده است باعث کاهش شدید شاخص بورس لندن و رسیدن ارزش پوند به پایین‌ترین سطح خود در طول دو سال اخیر شد.

هر پوند در آخرین دور از معاملات به ازای ۱.۲۰۲۵ دلار و ۱.۰۷۳۶ یورو مبادله شد.

راب کنت اسمیت، مدیر بخش تولید ناخالص داخلی در مرکز آمار انگلیس گفت که حجم تولیدات این کشور منفی شده و بخش ساخت و ساز تضعیف شده است. بسیاری از اقتصاددانان هشدار داده‌اند که ششمین اقتصاد بزرگ دنیا با خطر جدی رکود مواجه است و وضعیت تولید این کشور اکنون در بدترین حالت خود از سال ۱۹۸۰ قرار گرفته است.

جاوید در گفت‌وگو با خبرنگار بی بی سی گفت: اصلا انتظار رکود را ندارم. بانک مرکزی انگلیس که استقلال عمل مشخص دارد رکود را رد کرده و دلیلش هم آن است که می‌داند بنیادهای اقتصاد ما نیرومند است.

بانک مرکزی انگلیس پیش‌تر پیش‌بینی کرده بود رشد اقتصادی امسال انگلیس به ۱.۳ درصد برسد.

جاوید با قبول این که مساله برگزیت روی محاسبات برخی از شرکت های بزرگ تاثیر گذاشته است، افزود: هیچ کس از آمارهای امروز شگفت‌زده نخواهد شد. کاهش رشد اقتصادی یک مساله جهانی است و خیلی از کشورها با آن مواجه شده اند. پیش‌بینی می کنیم امسال از کشورهایی چون آلمان، ایتالیا و ژاپن سریع‌تر رشد کنیم.

از سوی دیگر اما مخالفان دولت نظر کاملا متفاوتی دارند. جان مک‌کانل، نخست‌وزیر دولت در سایه انگلیس می‌گوید اعضای دولت از جمله بوریس جانسون ما را به سمت خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا هدایت می کنند.

جاوید در سخنانی که نگرانی فعالان بازار مالی انگلیس را افزایش داد، گفت: بهترین راه پایان دادن به این وضعیت این است که اتحادیه اروپا را ترک کنیم. چه با توافق و چه بدون توافق در ماه اکتبر بیرون خواهیم رفت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان