بازدید 8074
انتقاد وزیر جهاد کشاورزی از حامیان واردات محصولات کشاورزی؛

آقای حجتی، برای جلوگیری از واردات گندم در سال جاری چه کرده اید؟

وزیر جهاد کشاورزی ۱۵ مرداد ماه ۱۳۹۸ از تکنوکرات‌های حاضر در دولت که موافق واردات محصولات کشاورزی به جای تولید داخل هستند به شدت انتقاد کرد. این انتقادات در حالی است که به دلیل پایین بودن نرخ خرید تضمینی گندم در سال جاری امسال دولت با ۲ تا ۳ میلیون تن کمبود گندم مواجه خواهد بود که باید آن را یا از طریق واردات یا از طریق افزایش نرخ خرید تضمینی گندم جبران کند.
کد خبر: ۹۱۶۷۹۶
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۱ 08 August 2019
تابناک اقتصادیمحمود حجتی در ۱۵ مرداد ماه ۱۳۹۸ از تکنوکرات‌های حاضر در دولت که موافق واردات محصولات کشاورزی به جای تولید داخل هستند به شدت انتقاد کرد. این انتقادات در حالی است که به دلیل پایین بودن نرخ خرید تضمینی گندم در سال جاری، امسال دولت با ۲ تا ۳ میلیون تن کمبود گندم مواجه خواهد بود که باید آن را یا از طریق واردات یا از طریق افزایش نرخ خرید تضمینی گندم جبران کند. حالا پرسش این است که وزیر جهاد کشاورزی برای جلوگیری از واردات بی رویه گندم در سال جاری چه کاری انجام داده است؟

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ واردات بی رویه محصولات کشاورزی همواره در سال‌های اخیر موجب شده است تا کشاورزان با ضرر‌ها و زیان‌های هنگفتی مواجه شوند و انتقاداتی را به وضع موجود داشته باشند. آمار‌ها نشان می‌دهند که در سال گذشته واردات محصولات کشاورزی در صدر کالا‌های وارداتی قرار داشته و تقریباً ۵ میلیارد دلار از بودجه کشور صرف واردات محصولات کشاورزی شده است، حال آنکه بیشتر کشور‌ها سعی می‌کنند برای قطع وابستگی به خارج، بهای بیشتری به کشاورزان و محصولات آن‌ها بدهند تا نیاز داخلی را با تولید جبران کنند.

واردات بی رویه و نگاه حمایتی برخی مسئولین به آن سرانجام باعث شد تا علاوه بر کشاورزان، صدای اعتراض وزیر جهاد کشاورزی نیز بلند شود. محمود حجتی در ۱۵ مرداد ماه ۱۳۹۸ با انتقاد از تکنوکرات‌های حاضر در دولت که موافق واردات محصولات کشاورزی به جای تولید داخل هستند گفت: اظهارنظر‌هایی که حتی از طرف مسئولان کشورمان و اقتصاددانان مشاهده می‌شود اینطور بیان می‌کنند که چه دلیلی دارد ما نیاز‌های خود به محصولات کشاورزی را حتما در داخل کشور تولید بلکه می‌توانیم آن‌ها را واردات کنیم. وی افزود: برخی با دلار‌های نفتی چنین استدلال می‌کنند و سر و صدا راه می‌اندازند که چرا باید وقتی می‌توان کالا را با قیمت ارزان‌تر وارد کرد بیاییم در داخل تولید کنیم.

با این صحبت‌های وزیر جهاد کشاورزی در حمایت از محصولات کشاورزی تولید داخل و نکوهش واردات بی رویه، حالا پرسش این است که این انتقادات وزیر متوجه چه کسی است و وزیر جهاد کشاورزی تاکنون برای جلوگیری از واردات بی رویه محصولات کشاورزی چه کاری انجام داده اند؟

برای پاسخ به پرسش اول باید به ۷ شهریور ماه ۱۳۹۵ بازگردیم. روزی که محمدباقر نوبخت به عنوان سخنگوی وقت دولت گفت: دولت برای کنترل بازار کالا‌های استراتژیک، نرخ خرید تضمینی گندم را به هزار و ٢٦٠ تومان افزایش داده که عملا هزار و ٣٥٠ تومان برای دولت تمام می‌شود، در حالی که واردات آن برای دولت ٨٠٠ تومان هزینه داشته و به مراتب ارزان‌تر از خرید تضمینی داخلی است؛ بنابراین کاملاً مشخص است که روی انتقادات وزیر جهاد کشاورزی با محمدباقر نوبخت رئیس فعلی سازمان برنامه و بودجه می‌باشد.

برای پاسخ به پرسش دوم در ابتدا باید به مصاحبه مورخه ۷ تیرماه ۱۳۹۸ علی محمد شاعری عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس با خبرنگار تابناک اقتصادی اشاره کنیم. وی در این تاریخ به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: تاکنون سه و نیم میلیون تن گندم توسط دولت از کشاورزان خریداری شده که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته این میزان ۵ درصد کاهش داشته است. این عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه دلالان در بازار با قیمت بالاتری از قیمت مصوب این محصول را از کشاورزان خریداری می‌کنند، خاطرنشان کرد: گندم‌هایی که به دست دلالان می‌رسد یا قاچاقی از کشور خارج می‌شود و یا به مصرف دام می‌رسد. شاعری با بیان اینکه احتمال دارد در صورت ادامه روند کنونی در زمینه خرید این محصول استراتژیک، مجبور به واردات ۲ تا ۳ میلیون تن گندم شویم، تصریح کرد: با توجه به اینکه قیمت گندم وارداتی در حال حاضر کمتر از ۲ هزار ۵۰۰ تومان نیست، خرید گندم تولید داخل با قیمت بالاتر به نفع دولت و کشور است.

حالا با استناد به این صحبت‌های عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس و با توجه به اینکه اگر روند فعلی خرید گندم ادامه داشته باشد امسال با ۲ تا ۳ میلیون تن کمبود گندم مواجه هستیم، وزیر جهاد کشاورزی پاسخ دهد که برای جلوگیری از این واردات تاکنون چه کاری انجام داده است؟

همچنین یکی از مهمترین راهکار‌های جلوگیری از واردات بی رویه محصولات کشاورزی، اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی در وقت قانونی و همچنین اعلام نرخی منصفانه است. طبق قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی، به منظور حمایت از تولید محصولات اساسی کشاورزی و ایجاد تعادل در نظام تولید و جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی و ضرر و زیان کشاورزان، دولت موظف است همه ساله خرید محصولات اساسی کشاورزی (گندم، برنج، جو، ذرت، چغندرقند، پنبه وش، دانه‌های روغنی، چای، سیب زمینی، پیاز و حبوبات) را تضمین نموده و حداقل قیمت خرید تضمینی و مصوب را قبل از آغاز هر سال زراعی (آخر شهریور ماه) از طریق رسانه‌های عمومی اعلان نماید.
 
در چند سال اخیر، هرگز دولت در وقت قانونی نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی را اعلام نکرده و امسال نیز که حدود ۴۵ روز به پایان مهلت قانونی باقی مانده است، خبری از برگزاری جلسات برای اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی نیست! همچنین هنگامی که این نرخ‌ها اعلام می‌شود، سالی نیست که کشاورزان از پایین بودن آن انتقاد نکنند. حالا با این اوضاع پرسش این است که وزیر جهاد کشاورزی برای اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی در مهلت قانونی آن و منصفانه بودن این نرخ‌ها در این سال‌ها چه کار‌هایی انجام داده اند؟

در پایان اشاره به این نکته ضروری است که برخورد وزیر جهاد کشاورزی با کشاورز گیلانی هنگامی که از واردات بی رویه محصولات کشاورزی انتقاد کرد، یادمان نخواهد رفت. یکی از کشاورزان لنگرود در جریان بازدید وزیر جهاد کشاورزی از این شهرستان در ۲۶ آذرماه ۱۳۹۶ از عملکرد وی انتقاد کرد و گفت: رک به شما بگویم، هدف دولت و وزیر این است کشاورز را نابود کند،  آقازاده‌ها کیا هستند؟ چرا واردات بی‌رویه انجام می‌شود؟ چرا قیمت برنج این‌قدر باید پایین باشد؟ وزیر جهاد کشاورزی که پاسخی به سؤالات این کشاورز گیلانی نداشت، به همراه خود خطاب به کشاورز منتقد گفت: کمی از این سبوس‌ها به وی بدهید! و مکان را به مقصد دیگری ترک کرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۲
حجتی وزیر پرکاری است، اما باید کنار برود و عرضه را برای جوانها باز کند. الان ما در کشاورزی با افزایش قیمت محصولات کشتی و درختی و بوته ایی روبرو هستیم و بجای صادرات ، واردات هم داریم. راهکارهایی مانند کشت صنعتی ، کشت گلخانه ایی برای مناطق کم آب ، و افزایش تولیدات دامی بخصوص مرغ و ماهی که سالمتر هستند و آسیب کمتری به محیط زیست می زنند باید در اولویت قرار گیرد. اینگونه طرحها زودبازده هستند و با تشویق بخش سرمایه خصوصی و دانش بنیانها به استفاده از ابزار علمی می توان به سرعت به نتیجه رسید. در کنار آن باید برنامه ۵ ساله داشته باشیم.
از اینطرف هر چی مواد غذایی و محصول کشاورزیه صادر بشه کشور همسایه از اونطرف مواد غذایی وارد نشه . بیشتر شبیه قتل عام تدریجی قشر عظیم در اثر گرسنگی میمونه .
حجتی در چهار سال اول دولت امتحان خود را موفق پس داده. کمبود گندم درسال جاری بخاطر کاهش تولید نیست ٬ بخاطر کاهش ارزش ریال مقداری از محصولات قاچاق میشود
باید همه پوپولیست هایی که به خرج جیب تولید کننده قصد بذل و بخشش به مردم را دارند به جرم خیانت اعدام کرد دولت حق ندارد نه برای کالا،نه خدمات و نه دستمزد عددی تعیین کند و این مکانیزم عرضه و تقاضاست که این عدد را تعیین می کند
ایشان وزیر واردات هستند یا وزیر کشاورزی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!
پاسخ ها
عبدالحمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
وزیر صادرات مایحتاج مردم به عراق
اگه راست میگن این دلار رو به جای خارجی ها به کشاورزان داخل بدن. معلومه که این کار رو نمیکنن. حتی با دلار چهار و دویست هم گندم گرون تر از این قیمت در میاد. هدف نابودی کشاورزی داخل هست ولاغیر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
هدف این نیست شرایط چنین ایجاب کرده
قطعا وزیری که هیچ تخصصی در حوزه کشاورزی ندارد نمیتواند مشکلات کشاورزی و کشاورزان و کارکنان کشاورزی را حل کند! لطفاً مقایسه ای بفرمایید بین حقوق کارکنان جهاد کشاورزی و سایر ادارات تا صحت موضوع بر شما هم روشن شود!
وزیری که هیچ تخصصی در حوزه کشاورزی ندارد و بیشتر وقتش صرف رسیدگی به ساخت و سازهایش در کربلا و نجف میشود نمیتواند مشکلات کشاورزی و کشاورزان و کارکنان جهاد کشاورزی را حل کند! لطفاً مقایسه ای بفرمایید بین حقوق کارکنان جهاد کشاورزی و سایر ادارات تا صحت موضوع بر شما هم روشن شود!
فصل برداشت برنج نزدیک شد و فرمان واردات برای از بین بردن تولید و انگیزه کشاورزان صادر شد
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
گل گفتی . باید واردات برنج برای همیشه ممنوع و برنج ایرانی هم بشه کیلویی چهارصد هزار تومن
ایشان چکار کرده ؟ گندمها رو از کشاورز به یک چهارم قیمت خریده و سفره کوجک کشاورزها رو باز کوچکتر کرده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
بودجه کم است
ناشناس
| Germany |
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
چرا چرت میگی . بشخصه کشاورز می شناسم 20 هکتار زمین آبی کشت گندم داشت 120 تن درو کرد . میدونی چقدر زده جیب ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
هزینه هاشم بگو . تا حالا گندم کاشتی؟
همه مردم راضی هستند، لطفاً مبلغ بیشتری به کشاورز پرداخت کنید. اگر لازم است قیمت نان را هم افزایش دهید. باید کشاورز را تامین کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
آخه بی انصاف همه که مثل شما حامیان اصلاح طلبها حقوق نجومی ندارن نون بشه 10 هزار عین خیالشون نباشه . فقط نون تو سفره خیلیها باقیمونده تو میگی اونم بردارن ؟
وابستگی به واردات محصولات کشاورزی خطرناکتر از وابستگی به واردات خودرو است اگر حمایت ها و سرمایه گذاری هایی که از بخش خودرو شد از کشاورزی می شد اکنون مشکلاتی مانند تراکم جمعیت در شهرها ، آلودگی هوا و محیط زیست ، از بین رفتن جنگل ها و مرایع برای ویلا سازی ، بیکاری و ..... را حداقل بسیار کمتر داشتیم حالا دو خودروساز داریم که ................
وقتی بحث سود عده ای در میان باشه دم از حمایت از تولید داخلی سر میدن مثل منتاژ ارابه های مرگ، و مردم رو وادار به حمایت جانی و مالی از این به اصطلاح خودروسازها میکنن،ولی وقتی حمایت از کشاورزی در میان باشه کشاورز رو زیرپا له میکنن
سالهاست مسولین صنعت کشور، خیلی چیزها را رها کردند و هر چه در جیب مردم بود، برابر خودروسازان و قطعه سازان، در طبق اخلاص نهادند تا شاید این نهال به درختی تنومند بدل شود! اما امروز که بهردلیلی در شرایط تحریمی شدید قرارگرفتیم، دیدیم که این درخت ریشه هایش در جای دیگری است! اما آنچه این تحریم را برای ما گزنده، دردناک یا کشنده کرده، به یقین مربوط به خودرو نبود! خوراک روزمره بود!! به این معنی که ممکن است چند سالی دست دوم وارد کرد، یا خودروی نو نخرید یا اصلا خودرو نداشت و گذراند، ولی خوراک را نمی توان یکروز هم نداشت!! و الانه تمام تلاش برای تامین ارز و واردات کالاهای اساسی است!! روغن، برنج، سویا و ....، چیزهایی که تکنولوژی تولید می خواهد، نه فناوری پیشرفته!! جالب است که در سالهای گذشته نیز بیش از نیمی از واردات کشور همینها بوده است!! مواردی که اقلیم همین کشور با همه ضعفها و فقرهایش، فقط به کمک کمی مصلحت اندیشی و مدیریت پاسخگوی آنها بود!! یا حتی به فرض محالم که نبود، راههای بسیار ساده ای برای حل آنها وجود داشت!! بدون تردید اینها موضوعاتی بودند که شغلهای زیادی هم ایجاد می کردند. صدها برابر آنچه امروز دست اندرکاران صنعت خودرو داخلی ادعای اشتغالش را دارند!! از سوی دیگر دقت کنیم کشورهای پیشرفته قبل از خودرو و هواپیما ساختن اول محصولات غذایی تولید کردند! روسیه، چین، هند، برزیل و سایر ابرقدرتهای اقتصادی!! یعنی از این منظر هم نگاه کنیم، سرمایه گذاری بابت خودرو، در این مقیاس، از جیب مردم، با این همه جفا به خود آن مردم، هیچ گرهی از مشکلات ما باز نکرد که امروز خودش یک گره کور شده است!! در این یکی دو سال گذشته نیز بهتر نبود که مسولین، بجای آنکه تمام توانشان را صرف ساخت یک بازار جذاب و انحصاری کاذب و پیشکش آن به خودروسازان، بکنند، می رفتند سراغ کارشناسان کشاورزی!! سراغ کارشناسان آب!! کارشناسان دامداری!! کارشناسان توریسم!! اینها چیزهایی بودند که هزاران سال آنها را داشته ایم! و با یک سری برنامه ریزی درست، می توان در یک بازه خیلی خیلی محدود، آنها را به ثمر نشاند. نتیجه اش هم این بود که حتی اگر سالهای طولانی هم تحت تحریم های مختلف وحشتناک قرار می گرفتیم، تحملش چندان دشوار نبود!!! دقت کنیم اینکه حالا تحریم های بواسطه یک گروه گنگستر بوده یا نبوده، یا حق داشتند یا نداشتند، کشورهای دیگر درست رفتار کردند یا نکردند، اینها موضوع ما نیست!! حالا فرض کنیم که خودرو هم مثلا ساختند و مثلا صد در صد داخلی هم بود!! آیا شکم مردم ما را سیر می کند؟؟ آیا می توان خارج از کشور فروختش و با آن کسب درآمد کرد؟؟؟ در چنین شرایطی، یک روستایی بیسواد که چند تا گاو و گوسفند و مرغ دارد و یک چند جریبی از زمینش را کاشته، سودش هزاران برابر فعالیت خودرویی هاست!! نه دانش می خواهد، نه سرمایه گذاری عظیم، نه ارزبری دارد، نه ادعایی دارد، نه مردم را هلاک می کند، نه جیب مردم را خالی می کند، نه سالها مثل بختک روی مردم می افتد!!!
بنده به عنوان متخصص تغذیه دام، زمانیکه قیمت گندم و آرد سفید از قیمت جو و ذرت و حتی سبوس گندم در بازار آزاد کمتر است توصیه به استفاده از گندم و آرد سفید در جیره می کنم، البته به این توجه بشه که خود دامدار پیشنهاد استفاده از گندم و آرد را می دهد. عدم قیمت گذاری صحیح مسبب تمام این مشکلات است. خدا رو خوش نمیاد یک کشاورز گندم رو کیلویی 1600 بفروشد و یک آب معدنی نتونه باهاش بخره.
میوه شب عید اماده وانبارها پر است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
روح پدر و مادرت شاد ، کلی خندیدم داداش
واقعا راست گفتی
س:چرا هم قاچاق به خارج داریم . هم واردات به داخل
ج:قیمت واقعی نیست تخصیص ارز به افراد خاص..
دولت پول کشاورزو نمیدن یا جون بسرش میکنن...
ریشه گرانی ها بخصوص مرغ و از بین رفتن صنعت نیشکر و کاهش تولید شکر ، شخص حجتی است
آقای حجتی در این شش سالی که وزیر است، یک طرح توسعه کشاورزی نداشته است! یک طرح آمایش سرزمین نداشته است! یک طرح اصلاح الگوی کشت نداشته است! یک طرح مکانیزه کردن کشاورزی نداشته است!... الگوی کشت مناسب برای سیب زمینی و پیاز نمیتواند ارائه کند!!!!
سلام : اندوه ودردلی است لطفا بخوانیم و عمل کنیم. مسئولین و ملت شریف ایران: باید افق و چشم انداز را بسیاربزرگ وبزرگتر ببینیم :
1- ما باید از مرحله خودکفایی که به غلط در فرهنگ واژه ها جا افتاده عبور کنیم چون خودکفایی صرفا محدود به برآوردن نیاز های کشور می شودما باید در کشاورزی و صنعت به مرحله تولید وصادرات با کیفیت انبوه و بسیار گسترده برسیم مخصوصا صادرات غیر نفتی به کشورهای همسایه .
2- واردات بی رویه وقاچاق کالا قطع گردد 3- ازدرآمد نفتی برای بودجه جاری چشم بپوشیم 4-با پیمان های پولی دو وچند جانبه سلطه دلار و یورودر کشور را قطع کنیم 5- در همه موضوعات ازاروپای بدعهدو امریکا عهد شکن و متجاوزدل بکنیم این ظرفیت در کشور و منابع انسانی و طبیعی آن وجود دارد کشور هلندبه اندازه سه استان شمالی ما مساحت دارد ودر سال (پانصد میلیارد دلار در آمد ارزی کشاورزی) دارد چرا نباید در این موضوع از آن الگو بگیریم ؟؟؟. کشور بنگلادش فقط چهل میلیارد دلارصادرات نساجی و پارچه دارد این در حالی است که صنعت نساجی ما چه حال وروزی دارد!!! با تسهیلات بیست و چنددرصدی بانکی چگونه باید تولید کمر راست کند مطمئن باشید این بهره بانکی مخالف آموزه های صریح قرآن کریم وشرع مقدس است و خود این بهره نامشروع تورم زاست . مگر مردم هلند ،ژاپن ، آلمان،آمریکا،چین و سایر کشورهای پیشرفته به لحاظ ذهنی ،هوشی و نژادی از ما برترند؟ باور کنید به لحاظ هوشی از ما پائین ترند. فقط برنامه ریزی وباور ما می توانیم می خواهد و درآخر توکل برخداوند سبحان می خواهد که قطعا او یاریگر تلاشگران عرصه عمل است ان شاءالله تعالی.
باید عرض کنم. امسال تولید گندم کشور نه تنها کم نشده است بلکه بیشتر از سالهای قبل است. ولی با توجه به اینکه قیمت خرید تضمینی گندم از خرید آزاد بازار کمتر است به همین دلیل کشاورزان گندمهای خود را به کارخانجات و دلالها فروخته اند از طرف دیگر صادرات گندم و آرد(با گندم داخلی) ممنوع است. این بدین معنی است که گندم در کشور به حد کافی وجود دارد و ممشکلی از این بابت نیست و فقط دست کارخانجات و دلالهاست و با توجه به مشکلات نگهداری گندم در درازمدت بدیهی است با یک تدبیر بسیار ساده از طرف دولت هیچ کمبودی نخواهیم داشت
اگر جلوی صادرات مایحتاج مردم گرفته نشود قحطی ایران را شاهد خواهیم بود .
لبنیات هم صادر می شود و علت افزایش قیمت آنرا صادرات بیان می کنند .
گندم و برنج و محصولات کشاورزی و دامی نیز از این دسته هستند .
چرا برنج وگندم ازخارج وارد میکنید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر