بازدید 3529
نرخ تسه جان گرفت

توقف رشد قیمت مسکن، معاملات را گرم کرد

کد خبر: ۹۱۵۳۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۲۱ 01 August 2019

اگرچه کاهش ۶۴.۶ درصدی معاملات مسکن از عوامل مهم توقف رشد ماهانه قیمت است، اما همین اتفاق سبب شد تا قیمت اوراق تسهیلات مسکن در بازار سرمایه با رشد مواجه شود.

به گزارش مهر، رشد ۰.۴ درصدی قیمت مسکن در تیرماه امسال نسبت به ماه قبل از آن (خرداد ۹۸) نشان دهنده توقف رشد ماهانه قیمت مسکن است. این توقف رشد ماهانه قیمت مسکن و ارسال پالس های مثبت از سوی فروشندگانِ «پول لازم» به اندک خریدارانِ «دست به نقد» برای فروش واحدهای مسکونی خود با تخفیف های نامتعارف، رشد محدود اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن را هم در پی داشته است. به گونه ای که در معاملات این اوراق در یک هفته منتهی به ۹ مرداد، قیمت تعدادی از نمادهای معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن مرز ۴۷ هزار تومان را رد کرد و با توجه به اینکه این رشد قیمت در سایر اوراق تسهیلات مسکن مشهود بود، تابلوی نماد معاملاتی «تسه» سراسر سبزپوش شد.

در حالی که در دو روز اخیر، گرانترین اوراق تسهیلات مسکن در بازه قیمتی ۴۵ تا ۴۶ هزار تومان قرار داشت، امروز نماد معاملاتی تسه ۹۷۱۱ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در بهمن ۹۷) با نرخ ۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان به عنوان گرانترین نماد اوراق تسهیلات مسکن معامله شد.

همچنین نمادهای معاملاتی ۹۶۱۲ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در بهمن ۹۶)، تسه ۹۸۰۱ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در فروردین ۹۸)، تسه ۹۸۰۳ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در خرداد ۹۸) و تسه ۹۸۰۴ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در تیر ماه ۹۸) دیگر نمادهای اوراق تسهیلات مسکن هستند که امروز در بازه بالای ۴۷ هزار تومان به فروش رسیدند.

سایر نمادهای معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن نیز با اندکی افزایش نسبت به هفته های اخیر در بازه ۴۴ تا ۴۶ هزار تومان معامله شدند.

نرخ معاملات امروز و روزهای اخیر در حالی است که در دو هفته گذشته، نرخ برخی از نمادهای معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن به زیر ۴۰ هزار تومان سقوط کرده بود.

بیشترین حجم معامله اوراق تسهیلات مسکن به نماد معاملاتی تسه ۹۸۰۴ برمی گردد که با توجه به اینکه در روزهای اخیر این برگه ها به دارندگان حساب سپرده ممتاز بانک عامل بخش مسکن واگذار شده، ارائه این حجم از اوراق به بازار سرمایه کاملا طبیعی است. این نماد معاملاتی در روز جاری با حدود ۷ هزار برگه بیشترین میزان حضور در بازار را دارد. ضمن اینکه برای این برگه ها، صف خرید و فروش حدودا ۵۰۰ نفری ایجاد شد.

در رتبه دوم نیز اوراق تسهیلات مسکن صادره در بهمن ۹۶ (تسه ۹۶۱۱) با ارائه ۶ هزار و ۵۰۰ برگه قرار داشت که حدودا ۱۴۰ نفر در صف خرید این برگه ها ایستادند. به نظر می رسد ورود این حجم بزرگ از برگه های تسه ۹۶۱۱ در بازار سرمایه، به دلیل بیم دارندگان این اوراق از کاهش بیشتر نرخ اوراق تسهیلات مسکن در نیمه دوم سال جاری و عدم فروش آنها تا پیش از تاریخ انقضای آنها (بهمن ماه امسال) باشد. ورود ناگهانی این تعداد اوراق تسهیلات مسکن در معاملات روز جاری، سبب افت حدودا یک درصدی قیمت این نماد معاملاتی نسبت به دیروز شده است.

بیشترین ارزش معاملات امروز اوراق تسهیلات مسکن را نیز همین دو نماد که فروشی بیش از ۶ هزار برگه داشتند، به خود اختصاص داده اند که حدود ۳۰۰ میلیون تومان به ازای هر یک از نمادهای معاملاتی «تسه ۹۶۱۱» و «تسه ۹۸۰۴» بوده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر