بازدید 13854

چرا دولت لایحه اصلاح ساختار بودجه را ارائه نمی‌کند؟

محمدرضا پورابراهیمی
کد خبر: ۹۱۵۰۲۹
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۵ 30 July 2019

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان اینکه در پی دستور رهبر معظم انقلاب باید دولت لایحه اصلاح ساختار بودجه را در چهار ماه ابتدای سال در مجلس ارائه می کرد بر اساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی در این خصوص اخطار داد.
محمدرضا پورابراهیمی داورانی

 محمدرضا پورابراهیمی در نشست علنی امروز(سه‌ شنبه 8 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود، با استناد به ماده 75 آئین نامه داخلی، گفت: بنده فارغ التحصیل دکترای فاینانس از دانشگاه تهران و عضو هیات علمی این دانشگاه هستم. افتخارم معلمی در دانشگاه است. سالها در حوزه مباحث اقتصاد کلان کشور فعالیت کرده و تخصصم در بازار بورس و سرمایه است که پایه های اصلی اقتصاد است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، خطاب به حاجی دلیگانی، ادامه داد: شما مطلبی را که مطرح کردید دور از انصاف است. بنده تمام وقت در خصوص موضوعات پولی، ارز دیجیتال و اقتصاد زودتر از شما ورود کردم، قانون در این مورد وجود دارد و نیاز به قانون جدید نیست و اینکه با این ادبیات من را خطاب قرار دهید جای تعجب داشت.

وی خطاب به رئیس مجلس، تصریح کرد: بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری در پایان سال 97 در خصوص لزوم اصلاح ساختار بودجه توسط دولت برغم گذشت چهار ماه از این تکلیف قانونی، ما فقط یک گزارش کارشناسی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور را در جلسه غیر علنی داشتیم که اغلب این به مفهوم ارائه لایحه دولت در ارتباط با اصلاح ساختار اقتصادی محسوب نمی شود.

پورابراهیمی یادآور شد: آنچه امروز مشخصا در کشور به آن نیازمند هستیم، لزوم اصلاح ساختار که نه تنها در حوزه های بودجه ای است در حوزه سایر موارد هم بتواند وجود داشته باشد. بنابراین دولت مکلف بوده بر اساس دستور مقام معظم رهبری لایحه اصلاح ساختار بودجه را ارائه دهد و این در حالی است که در شرایط کنونی دولت به اقدامات سال 98 بسنده کرده و پیشنهاد داده است از محل 12 درصد منابع صندوق توسعه ملی که سال گذشته فریز شده، منابع امسال را تامین کند و از محل 450 میلیون دلار حساب ذخیره ارزی و از محل استقراض و اوراق مشارکت منابع خود را جبران کند.

وی خاطرنشان کرد: سوال ما این است که اگر این اقدامات برای سال 98 مبنای اصلاح ساختار است آیا برای دولت، مجلس و کارشناسان اقتصادی کشور قابل قبول است؟

پورابراهیمی خطاب به دکتر لاریجانی، گفت: من در ارتباط با یان موضوع اخطار اصل 110 قانون اساسی دارم، دولت مکلف بوده هیچ متنی برای اصلاح ساختار بودجه نیامده است. اولا این اقدامات کوتاه مدت و برای سال 98 است و هیچ برنامه میان مدت و بلند مدتی در آن دیده نشده است. دومین نکته استناد شده به دسترس ترین منابعی که می تواند مشکلات کوتاه مدتمان را حل کند.

وی افزود: اساسا مباحث مرتبط با تکالیف دولت در جلوگیری از فرار مالیاتی، مولد سازی دارایی های اقتصادی کشور، موضوعات مختلف با بخش های اقتصادی، واگذاری طرح های تملک دارایی و سرمایه ای هیچ کدام عملیاتی نشده است، بنابراین اخطار اصل 110 قانون اساسی در خصوص عدم تکالیف دولت در ارائه لایحه مشخص و مدون اصلاح ساختار بودجه دارم و اگر آن را وارد دانستید در پایان صحبت هایم آن را به رای بگذارید.

پورابراهیمی بیان کرد: ما ضمن تشکر از دولت برای ارائه گزارش در جلسه غیر علنی، اما آن به هیچ متنی برای انجام عملیات اجرایی و تعهدات دولت و امکان نظارت مجلس بر این موضوع تبدیل نشده که طبیعتا باید در این خصوص تصمیم گیری شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بر ضرورت تشکیل بازار متشکل ارزی تاکید کرد و افزود: اکنون که قیمت ارز در بازار نیما به قیمت در بازار سنا نزدیک شده است، بهترین زمان برای پیاده کردن بازار متشکل ارزی، جلوگیری از تقاضای کاذب در بازار ارز و هدایت درآمدهای ارزی ناشی از صادرات است.

تخصیص ارز 4200 تومانی بدون توجه به وضعیت مردم خلاف منافع ملی است

پورابراهیمی اظهار کرد: وضعیت ارز 4200 تومانی همه موضوعات تثبیت را بلاتکلیف کرده است، شما در جلسه غیر علنی با وزیر جهاد کشاورزی هم مشاهده کردید، امروز بخش زیادی از تولید در اقتصاد کشور در حوزه کالاهای اساسی مثل گندم که نگران تامین نیازهای خود از بخش تولید داخلی هستیم به این دلیل که قیمت گذاری ناصحیح بر اساس ارز 4200 تومانی انجام شده است فرآیند تولید کالای اساسی در کشور با چالش مواجه شده است.

وی بیان کرد: تخصیص ارز 4200 تومان که مردم هیچ بهره ای از آن نمی برند خلاف منافع ملی است حتما تاکید ما این است یا دولت بر قیمت ها نظارت کند یا جلوی این اقدام را بگیرد و مابه التفاوت یارانه ارزی را در اختیار مردم قرار دهد، چرا که این وضعیت قابل قبول نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به مشکلات حوزه انتخابیه‌اش در تذکر به رئیس جمهور، مطرح کرد: ما چند روز قبل با مدیر کل بنیاد شهید و ایثارگران استان کرمان جلسه داشتیم، در استان های دیگر هم همین وضعیت است، امروز وضعیت درمانی مجموعه از ایثارگران و جانبازان قطع نخاعی در وضعیت بسیار نگران کننده ای است، فقط در استان کرمان از اول سال تاکنون 20 میلیارد تومان بابت مطالبات مراکز درمانی پرداخت نشده و خدمات رسانی در این مورد با مشکل مواجه شده است، خواهش می کنم در این خصوص تعیین تکلیف کنید.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، خطاب به رئیس جمهور تاکید کرد: موضوع پاداش خدمت خانواده های شهدا از سال 95 انجام نشده است برای این موضوع تصمیم بگیرید برای خانواده ایثارگران که امروز چشم و چراغ این مملکت هستند و تعداد کثیری از نمایندگان هم از این خانواده ها هستند.

وی در درخواست از استاندار کرمان، افزود: امروز وضعیت ثبت نام مدارس برای خانواده ها در شهر کرمان بسیار نگران کننده است، سریعا شورای آموزش و پرورش استان را تشکیل دهید و برای این موضوع تصمیم گیری کنید، مردم نگران هستند چرا که فرزندانشان امکان ثبت نام ندارند. حتی در دورافتاده ترین منطقه و شهر کرمان امکان ثبت نام ندارند.

پورابراهیمی ضمن تشکر از استاندار کرمان برای اقداماتی که در جهت رفع مشکل کسری در آرد شهرستان راور که معضلاتی را ایجاد کرده بوده، انجام داده است از وی درخواست کرد در این خصوص اقدامات عاجل انجام دهد و انتظار داریم موضوعات در این حوزه پیگیری شود.

وی خطاب به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، یادآورشد: برای حل مشکلات کارگران و بازنشستگان صندوق فولاد و پرداخت مستمری و سنواتی که از گذشته طلب داشته اند البته اخبار خوبی داده شده است مبنی بر اینکه قرار است در هفدهم برای بازگشایی یک فعالیت بزرگ معدنی در منطقه راور وزیر حضور پیدا کند که درخواست دارم در آن زمان هم مشکلات بازنشستگان مظلوم فولاد استان کرمان و هم مشکلات کارگران ذغال سنگ کرمان در بحث قراردادی رسمی و پرداخت سنواتشان عملیاتی شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل