بازدید 13558

رمزگشایی از توئیت جدید ترامپ!

حمید چوپانی نجف آبادی*
کد خبر: ۹۱۵۰۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۶ 30 July 2019

توئیت ترامپ مبنی بر اینکه ایرانیان در هیچ جنگی پیروز نشده اند اما در هیچ مذاکره ای شکست نخورده اند؛ هنگامی برای تحلیل سیاست فشار حداکثری امریکا مهمتر جلو می کند که مشخص شود که این جمله بخشی از مقاله جان بولتون در مورد توافق هسته ای ایران پیش از انتخاب به عنوان مشاور امنیت ملی امریکا است.

نگاهی به مقاله 11 سپتامبر 2017 جان بولتون در مجله هیل نشان می دهد که دولت ایالات متحده در حال اجرای مو به موی دستورات این مقاله است. جان بولتون در این مقاله سعی می کند که استدلال های طرفداران حفظ و استمرار توافق هسته ای را نقد نماید و نشان دهد که دولت ترامپ هیچ راهی به غیر از کشتن برجام ندارد.

جمله « Iran has never won a war, and never lost a negotiation.» در بخشی از این مقاله آمده است که بولتون درصدد نفی استدلال طرفداران اجرای تعهدات برجامی از سوی امریکا است.

رمزگشایی از توئیت جدید ترامپ!

بولتون در این بخش استدلال طرفداران اجرای تعهدات برجامی را به دلیل ضعف در مذاکره و ابهام در کلمات این توافق توهم آمیز خطاب می کند و برای مثال عدم توانایی برای بازرسی از تاسیسات نظامی ایران توسط آژانس انرژی اتمی را موید استدلال خود می داند. در واقع دلیل خود برای عدم اجرای بندهای برجام  به کنایه با این جمله که  ایرانی ها در مذاکره شکست نمی خورند؛ بیان کرده است.

رمزگشایی از توئیت جدید ترامپ!

تحولات برجامی نشان می دهد یکی از تحریم هایی که در پنج شنبه این هفته مدت تعلیق آن به پایان می رسد؛ تحریم فعالیت های شرکت ها در برنامه صلح آمیز هسته ای ایران است. موضوعی که ایالات متحده پیش از این از لغو آن امتناع کرده بود. حالا دولت ترامپ با فرارسیدن پایان مدت زمان تعلیق این تحریم با دو گزینه تمدید و یا لغو تعلیق روبرو است.

استفاده ترامپ از این جمله بولتون نشان می دهد که ایالات متحده عزم خود را برای لغو تعلیق این تحریم جزم کرده است و یک گام بیشتر برای کشتن کامل تعهدات برجامی از سوی امریکایی ها بر می دارد. موضوعی که در بند بند مقاله بولتون بر آن تاکید می شود. بنابراین احتمالا پنج شنبه این هفته شاهد لغو این تحریم نیز باشیم.

نکته حائز اهمیت آن است که یکی از تعهدات اتحادیه اروپا بعد از خروج ایالات متحده از برجام همکاری در همین زمینه ها با جمهوری اسلامی ایران بوده است که البته تا به امروز با تحریم روبرو نبود و به نحوی تعلیق گردیده بود.بنابراین در صورت تحقق این امر آزمایش دیگری برای اروپایی ها و سایر اعضای برجام برای عمل به تعهدات بین المللی و اجرای قعطنامه شورای امنیت سازمان ملل خواهد بود.

مجموعه تحولات رخ داده در روزهای گذشته نشان داد که در رقابت میان تیم بی(بنیامین نتانیاهو، بولتون، بن زاید و بن سلمان) و سایر تصمیم سازان در ساختار حکومتی ایالات متحده نوعی بده و بستان رخ داده است. در واقع همانطور که برخی رسانه های امریکایی گزارش دادند کشمکش ها در داخل تیم امنیتی دولت ترامپ در مورد ادامه تعلیق تحریم برخی پروژه هسته ای در هفته گذشته بسیار داغ بوده است و اختلاف جدی در مورد توقف یا ادامه تعلیق این تحریمها وجود داشته است.

بنا بر گزارش های موجود وزارت خزانه داری با توقف تعلیق این تحریم ها مخالف بوده است چرا که با این تصمیم امریکا می بایستی شرکت های اروپایی و چینی که در صنعت هسته ای ایران مشغول به فعالیت هستند را تحریم می کرد. اما در این میان بولتون و پمپئو خواستار توقف تعلیق ها بودند که در نهایت ترامپ نظر وزارت خزانه داری را ترجیح می دهد. اما ایالت متحده همزمان با زمزمه های تعلیق دوباره این تحریم ها اعلام کرد که محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه ایران را در لیست تحریم ها( (SDN قرار داده است. به عبارت دیگر می توان احتمال داد که موافقت ترامپ با تحریم ظریف ما‌به‌ازایی است که جناح تندرو توانسته در برابر عقب نشینی از خواسته اش در مورد تعلیق تحریم ها به دست آورد.

عصبانیت تیم بی از آنجاست که حتی در زمانی که ایالات متحده از برجام خارج شده تا به امروز مجبور است تعلیق تحریم های هسته ای در موضوعات صلح آمیز علیه ایران را تمدید کند و هیچ راه برون رفتی از آن پیدا نمی کند. برای همین موضوعات است که با کینه سخن بولتون را در توئیت تکرار میکند.

بنابراین توئیت جنجالی ترامپ با تحولات روزهای گذشته معنای جدیدی به خود می گیرد. اگر حتی یک بخش از توئیت ترامپ را مصداق واقعیت بدانیم که ایران هیچگاه در مذاکره شکست نخورده است؛ ترامپ باید مصداق اصلی گفت و گو و مذاکره ایران را در زمان فعلی از میان بردارد پس تصمیم به اعمال تحریم علیه ظریف گرفته است. ساده و واضح است که تاویل توئیت ترامپ اعمال تحریم علیه ظریف بود.

*کارشناس ارشد روابط بین الملل

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱
کاملا مشخص است که مسئولان ایران و آمریکا خواهان مذاکره و جنگ نیستند تفاوت در وضعیت زندگی مردم ایران و آمریکا است
واضحه:

می گه ایران هیچ وقت در مذاکره شکست نخورده. یعنی مذاکره فایده نداره.

می گه ایران هیچ وقت جنگ رو نبرده. یعنی اگر باهاش بجنگیم برنده می شویم.
آقای ترامپ. البته مشخصه که شما زیاد تاریخ نمیخونی! خوب بهتر است من بخشهای از پیروزیهای ایرانیان را بگویم برات بد نیست :
1- جنگ ایران با روم. دوره ساسانیان. پیروزی شاپور ساسانی بر والریانوس پادشاه روم. کتیبه نقش رستم را ببینید.
2- پیروزی خشایارشا بر یونانیان در دوره هخامنشیان
3- پیروزیهای نادر و فتح هندوستان در دوره افشاریه
4- پیروزی کورش هخامنشی و فتح بابل. در اسناد تاریخی هم نوشته شده که کورش چگونه با دشمن برخورد کرد.
و البته خیلی از موارد که کافیه با یک سرچ تو گوگل پیدا کرد.
ترامپ جان. چیزی نمیدونی دری وری نگو. من موندم این عتیقه هایی که این اطلاعات را به ترامپ میدهند از قصد میخواهند طرف رو نابود کنند یا ...
مقصر صدا و سیما و رسانه های ایران هستند اقای ترامپ مقصر نیست وقتی ما تاریخ حک شده بر صخره های ایران را تکذیب کنیم سایر رهبران جهان برای ما تاریخ نخواهد ساخت .ایران در زمان هخامنشیان امپراطور همه دوران بوده است
اگر اقای ترامپ به مجموعه اثار تاریخی کوه بیستون مراجعه کند احتمالا تصویر ادریانوس پادشاه شکست خودره رم را زیر چکمه اردشیر دوم مشاهده خواهد کرد سندی محکم و حک شده بر صخره ای سخت برای ما ایندگان تا بدانیم اجدادمان فاتح بوده اند هر چند در ویکی پدیا خبری از این تراشه نیست
حمله کوروش کبیر به بابل و فتح ان
حمله خشایار شاه به روم و شکست کامل روم
حمله نادر به هند و فتح ان غنیمت های نادر در خزانه ملی ایران نگهداری میشود
شکست پرتقال از شاه عباس اول
شکست سپاه گرجستان از اغا محمد خان قاجار و فتح تفلیس
شکست یکی از لشکر های اسکندر در نزدیکی کوه های زاگرس توسط شخصی بنام اریوبرزن
شکست عراق صدام به هیچ هدفی در تصرف خاک ایران دست نیافت و این یک شکست از لحاظ نظامی محسوب میشود
طرف داره میگه بیا مذاکره کن هر چی تو بگی فقط من نمیخوام خودمو ضایع کنم ولی ایران هم حاضر نیست خودشو ضایع کنه !
خلاصه اگر بخواهند با صلح و صفا با هم کنار بیان یکی باید کوتاه بیاد وگرنه احتمال یک جنگی که هیچکدام از دو طرف خواستار نیستند بیشتر میشه.
دلیل عمده آشفتگی غیر از بحث فساد و عدم نظارت ، جو روانی هست که ما ایرانی ها به لطف دلالها و شبکه ها اجتماعی راه میندازیم . نشستیم زندگی و معیشت خودمون رو با توییت ها ترامپ و بولتون گره زدیم که اکثر دنیا این آدما رو معلوم الحال میشناسن . یک روز خبر جعلی جنگ ، یک روز پررنگ اثر تحریم که اغلب اینها پروژه های تعریف شده اتاق جنگ روانی آمریکا برای آشفته کردن اوضاع داخلی ایرانه . ما خودمون داریم دامن میزنیم به این اخبار و شلوغش میکنیم با کمک بی بی سی و من وتو
وقتی می بینن داخل ایران همه به خون هم تشنه ان جرات میکنن درباره جنگ حرف بزنن
وقتی بی خیال باشیم و حرفا ترامپ و آمریکا رو بزرگش نکنیم اونا هم از ترس مردم سو استفاده نمیکنن .
بنظر منم خیلی داریم بها میدیم به حرفا مزخرف ترامپ . اون روزی صدتا توییت میکنه باید بشینیم ببینیم هرروز چه چرتی میگه
ترامپ و بولتون الکی بزرگش کردیم
صحبتهای ترامپ نیاز به تحلیل ندارد . از این مرد ساده تر وجود ندارد .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار