بازدید 14089
آخرین تحولات خاورمیانه؛

حمله پهپادی گسترده یمنی‌ها به فرودگاه «أبها» در عربستان/بیانیه پایانی نشست کمیسیون مشترک برجام/افزایش اختلاف آمریکا و متحدانش بر سر ایران / احداث پایگاه نظامی دریایی عراقی میان ایران و کویت

بیانیه پایانی نشست کمیسیون مشترک برجام، احداث پایگاه نظامی دریایی عراقی میان ایران و کویت، خنثی شدن بزرگ‌ترین عملیات تروریستی ۲۰۱۹ در عراق و افزایش اختلاف آمریکا و متحدانش بر سر ایران از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به حمله پهپادی گسترده یمنی‌ها به فرودگاه «أبها» در عربستان نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۹۱۴۶۸۸
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۱ 29 July 2019

بیانیه پایانی نشست کمیسیون مشترک برجام، احداث پایگاه نظامی دریایی عراقی میان ایران و کویت، خنثی شدن بزرگ‌ترین عملیات تروریستی ۲۰۱۹ در عراق و افزایش اختلاف آمریکا و متحدانش بر سر ایران از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به حمله پهپادی گسترده یمنی‌ها به فرودگاه «أبها» در عربستان نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن، بامداد امروز دوشنبه- از حمله گسترده یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با پهپادهای «قاصف K2» به فرودگاه بین‌المللی أبها در جنوب عربستان سعودی خبر داد.

این سخنگو خاطرنشان کرد، این عملیات در پاسخ به جنایت‌های ائتلاف متجاوز سعودی و محاصره و حملات هوایی مستمر آن علیه ملت یمن از جمله 15 حمله هوایی در دوازده ساعت گذشته، انجام شد.

یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، صبح روز یکشنبه نیز با پهپاد‌های «قاصف k2» اهدافی نظامی در فرودگاه نجران واقع در جنوب عربستان سعودی را هدف قرار داده بود.

حمله پهپادی گسترده یمنی‌ها به فرودگاه «أبها» در عربستان/بیانیه پایانی نشست کمیسیون مشترک برجام/افزایش اختلاف آمریکا و متحدانش بر سر ایران / احداث پایگاه نظامی دریایی عراقی میان ایران و کویت

یک مرکز کنترل از راه دور برای پهپادها در فرودگاه‌ها با هدف انجام مأموریت‌های رصد و حمله به خاک یمن ایجاد شده است.

در تحولی دیگر، منابع امنیتی یمن اعلام کردند ائتلاف متجاوز سعودی طی دو روز گذشته حملات خود به مناطق مختلف یمن از شمال گرفته تا جنوب و غرب این کشور را افزایش داده است.

بیانیه پایانی نشست کمیسیون مشترک برجام

نشست فوق العاده کمیسیون مشترک برجام در ششم مردادماه 1398 به درخواست فرانسه، آلمان و انگلیس و جمهوری اسلامی ایران در شهر وین اتریش و به منظور بحث در مورد ضرورت اجرای کامل و موثر برجام در تمام جوانب آن برگزار شد.

کمیسیون مشترک به ریاست خانم هلگا اشمید به نیابت از خانم فدریکا موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپا، و با حضور اعضای E3+2 (شامل چین، فرانسه، آلمان، روسیه و انگلیس) و ایران در سطح معاونین و مدیران سیاسی وزرای خارجه برگزار شد.

بنا بر مفاد برجام، کمیسیون مشترک مسئولیت نظارت بر اجرای توافق هسته ای را بر عهده دارد.

شرکت کنندگان بر تدوام تعهدشان به حفظ برجام تأکید و یادآوری کردند، تعهدات هسته ای و رفع تحریم ها دو بخش اساسی توافق هستند. همچنین بر مفاد تعهدات مندرج در بیانیه های رئیس متعاقب نشست های قبلی کمیسیون مشترک تأکید دوباره داشتند و به طور خاص تداوم گفت‌وگوها در سطح کارشناسی در خصوص موضوعات مرتبط با رفع تحریم ها و موضوعات هسته ای مورد تأکید مجدد قرار گرفت.

شرکت کنندگان بر حمایت قاطع و مسئولیت جمعی اعضا برای تداوم پروژه های هسته ای (به طور خاص پروژه اراک و فردو) که بخشی اصلی از برجام به منظور حصول اطمینان از ماهیت کاملاً صلح آمیز برنامه هسته ای ایران است، تأکید داشتند.

برگزاری نشست کمیسیون مشترک در سطح وزرای خارجه در آینده نزدیک مورد توافق واقع شد.

حمله پهپادی گسترده یمنی‌ها به فرودگاه «أبها» در عربستان/بیانیه پایانی نشست کمیسیون مشترک برجام/افزایش اختلاف آمریکا و متحدانش بر سر ایران / احداث پایگاه نظامی دریایی عراقی میان ایران و کویت

احداث پایگاه نظامی دریایی عراقی میان ایران و کویت

یک منبع امنیتی عراقی روز یکشنبه اعلام کرد که بغداد پایگاه نظامی در خلیج فارس میان ایران و کویت در آب‌های منطقه‌ای خود دایر خواهد کرد.

این منبع بیان کرد: پایگاه نظامی که عراق در بصره تأسیس خواهد کرد، در داخل آب‌های منطقه‌ای عراق در خلیج فارس میان ایران و کویت خواهد بود. پایگاه نظامی جدید در راستای تأمین حاکمیت عراق بر آب‌های منطقه‌ای خود و حمایت از گذرگاه دریایی خود است. اختصاص بودجه هنگفت برای ایجاد پایگاه نظامی که اولین از نوع خود از سال ۱۹۹۰ خواهد بود در راستای تجهیز نیروی دریایی عراق است. این سرآغازی برای توسعه نیروی دریایی عراق برای اینکه به سطحی برسد که بتواند وظایف دریایی خود را انجام دهد، است.

نجاح الشمری وزیر دفاع عراق از احداث بزرگترین پایگاه نظامی دریایی ارتش عراق در استان بصره در خلیج فارس با هدف توسعه توان نیروی دریایی عراق خبر داده بود.

خنثی شدن بزرگ‌ترین عملیات تروریستی ۲۰۱۹ در عراق

سازمان اطلاعات عراق به تازگی خبری را اعلام کرده که در صدر اخبار رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی قرار گرفته است. درهمین ارتباط، «الصقور الاستخباراتیه» (بازهای اطلاعاتی) وابسته به سازمان اطلاعات عراق اعلام کرد که تروریست‌ها قصد داشته‌اند عملیات‌های بزرگی در بغداد، برخی استان‌های جنوبی و منطقه کردستان عراق انجام دهند.

«ابو علی البصری» رئیس این گروه گفت که این عملیات، بزرگ‌ترین عملیات تروریستی مد نظر تروریست‌ها بوده که خنثی شده است. شبکه خبری «السومریه» به نقل از البصری گزارش داد که این گروه، با هماهنگی با مسئولان سرویس اطلاعاتی داخلی استان‌ها، توانست اهداف تروریستی را مشخص کند و پس از آن، با حملات هوایی یا حملات رو در رو با تروریست‌ها، این اهداف را منهدم کردند.

حمله پهپادی گسترده یمنی‌ها به فرودگاه «أبها» در عربستان/بیانیه پایانی نشست کمیسیون مشترک برجام/افزایش اختلاف آمریکا و متحدانش بر سر ایران / احداث پایگاه نظامی دریایی عراقی میان ایران و کویت

وی تصریح نمود، «عملیات پیش‌دستانه اخیر باعث شد که ۱۶۰ تروریست در نینوی، بیش از ۴۰ تروریست در بغداد و چهار تروریست در بصره بازداشت شوند». این مسئول اطلاعاتی عراق خاطرنشان کرد، چهار عنصر بازداشتی در بصره، برای انجام عملیات‌ انتحاری با کمربند انفجاری و منفجر کردن موتور سیکلت‌های بمب‌گذاری شده در بغداد، اربیل، بصره و چند استان دیگر، آماده شده بودند. البصری همچنین از همکاری سرویس امنیتی منطقه کردستان در جریان عملیات بازداشت چند متهم قدردانی کرد. این افراد در ماه رمضان گذشته قصد انجام عملیات تروریستی داشتند که ناکام ماندند.

از گزارش‌های منتشره توسط سازمان اطلاعات عراق و همچنین اظهارات رئیس این سازمان پر واضح است که بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین عملیات تروریستیِ بقایای تکفیری‌ها در عراق، توسط نیروهای امنیتی این کشور خنثی شده است. میزان و شدت خسارت‌های وارده به صفوف بقایای تکفیریها در پی خنثی سازی عملیات آنها در بغداد و مناطق دیگر نیز خود به تنهایی گواه بر این مدعاست و نشان می‌دهد، آنها از مدت‌ها پیش در تدارک انجام چنین عملیاتی برای ایجاد هرج و مرج در عراق بوده‌اند.

افزایش اختلاف آمریکا و متحدانش بر سر ایران

مخالفت بریتانیا در همراهی با رویکرد تند دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» باعث شده، تحلیلگران و کارشناسان سیاسی درباره آینده «روابط خاص» واشنگتن و لندن احساس نگرانی کنند.

«ایلان گلدنبرگ» مقام پیشین وزارت خارجه و مدیر کنونی برنامه امنیت خاورمیانه در «مرکز امنیت نوین» آمریکا به نشریه «هیل» گفت: «اینکه آمریکا و نزدیک‌ترین متحدش [انگلیس] نمی‌توانند بر سر چنین موضوع بنیادینی با هم کار کنند، نشانه وحشتناکی است».

گلدنبرگ ضمن اشاره به اظهارات چند روز پیش «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه انگلیسی‌ها باید خودشان از کشتی‌هایشان حفاظت کنند، توضیح داد: «این [اظهارات] نشان می‌دهد که روابط [آمریکا و انگلیس] هم‌اکنون در چه وضعیتی است».

وی با بیان اینکه متحدان آمریکا نگرانند با مشارکت در طرح ائتلاف دریایی این کشور، به تقابل نظامی احتمالی واشنگتن با تهران کشیده شوند، اظهار داشت: «آنها نگرانند اگر کاری مانند عملیات آزادی ناوبری برای حفاظت از کشتی‌های بریتانیایی انجام دهند، در صورت اشتباه پیش رفتن جایی از کار و وقوع یک درگیری، آمریکا آنها را به داخل آن بکشاند».

«جان آلترمن» کارشناس امنیت بین‌المللی در اندیشکده «مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل» نیز به این نشریه گفت که تعلل انگلیس در پیوستن به گشت دریایی آمریکا نشان‌دهنده فاصله روزافزون بین واشنگتن و متحدانش بر سر موضوع ایران است.

آلرتمن با بیان اینکه در دوران گذشته عدم قطعیت در حوزه خلیج فارس باعث ایستادن کشورها در کنار آمریکا می‌شد، تصریح کرد: اما اکنون بی‌اعتمادی به تمایلات آمریکا و تشکیک در کمک‌رسانی واشنگتن به کشورهایی که مورد انتقام [ایران] قرار می‌گیرند، باعث شده واکنش‌های مختلفی را شاهد باشیم.

وی در این باره توضیح می‌دهد: «بخشی از آن به دلیل هراس از کشیده شدن به اقدام [نظامی] آمریکا علیه ایران و بخشی دیگر به دلیل نگرانی از انتقام گرفتن ایران به‌ خاطر همراهی آنها با ایالات متحده و همچنین عدم حمایت واشنگتن است. این یک وضعیت باخت-باخت است».

«آدام کینزینگر» عضو کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز با ابراز نگرانی از وجود نشانه‌هایی از شکاف بین واشنگتن و متحدانش در موضوع ایران، اذعان کرد: «معتقدم که اگر چنین چیزی درست باشد، نشانه بدی است».

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱۳
عراق منشاء همه جنگ های منطقه بوده.
تجزیه عراق به نفع همه منطقه است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۷
عراق هیچ وقت یک کشور واقعی نخواهد شد.
چون عراق مرزهاش توسط کسایی کشیده شد که خیلی مسائل رو مورد توجه قرار ندادن.
یعنی ارتش عربستان سعودی امارات کمک مستقیم و غیر مستقیم ارتش امریکا مصر مزدورهای سودانی ارتش انگلیس، ارتش اسراییل بحرین و...حریف یمنی های کلاش بدست نمی شوند؟ مگه 2ضربدر 2 می شود 4. تا حالا باید به آن طرف یمن می رسیدند چرا نشد؟
۱- تحولات کنونی یمن
۲- جلسه اخیر مصر، اسرائیل، عربستان، اردن و امارات
۳- افزایش تحرکات ترکیه در مرز سوریه
۴- توافق برای اعزام نیروهای نظامی چند کشور اروپایی به مناطق تحت حمایت آمریکا در سوریه
۵- ورود نیروهای آمریکایی به ریاض
۶- پاسخ مثبت کره جنوبی به درخواست آمریکا برای اعزام ناو جنگیشون به خلیج فارس
تا الآن قطعات پازل تحولات پیش رو رو نشون میده. همه این تحولات در همسایگی ما داره اتفاق می افته و قطعا ما درگیر نتایجش هستیم، ولی دشمن ما با عواملشون در داخل سعیشون بر اینه که این جو رو راه بندازن که اینا به ما چه ربطی داره. همینجا هم مشاهده میشه که عده ای همین حرفارو میزنن. البته همینکه اینا این حرفا رو میزنن خودش نشونه اینه که قصدی برای درگیری مستقیم با ما ندارن و خطر مستقیمی کشورو تهدید نمیکنه. اینکه کشتی نظامی کشوری مث کره میاد منطقه همینو تایید میکنه. میخوان حائلی ایجاد کنن که درگیری با ما پیش نیاد. زدن یه ناو جنگی اونا برا ما کاری نداره. به همین دلیل کره بیطرف رو جایگزین خودشون کردن.
ولی اونا با ترکیه مشکل دارن که اهداف خودشو دنبال میکنه. آمریکا نمیخواد با ورود مستقیم به جنگ، نیروهاشو به خطر بندازه. حداقل تا انتخابات ریاست جمهوریشون این کارو نمیکنه.
نوک پیکان تحولات دو جبهه شمال شرق سوریه یعنی مرز ترکیه و همچنین جنوب سوریه مرز اردنه
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۷
همه بوی کباب شنیدن، خیلی هم تحلیل تان جالب نیست!
این یمنی ها که هنوز مثل عصر حجر میان و میرن ، این پهبادها رو از کجا میارن ؟!!!!!!؟
با اشتباه محاسباتی که شد، باید منتظر صدام حسین های جدیدی بود. ایران یک فرصت طلائی رو با نجات دولت عراق از دست داعش از دست داد. باید داعش حکومت عراق رو ساقط و ایران در عراق مداخله و داعش دو از بین می برد و بر حکومت بی دولت عراق و مقابر امامان شیعه مسلط می شد
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۷
خوابی که ت۵بیر نشده است ،آرزو است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۷
اگر ترکیه بود همین کارو کرده بود.
ایران باید به کشورهای اروپائی ، کره،هند و دیگر طرفهای معاملاتی خود اطمینان دهد که مشکلی برای کشتیهای آنها ایجاد نخواهد کرد تا بدینوسیله بین آنها و امریکا اختلاف ببندازد
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۷
دارد که نتیجه معکوس می دهد،،ایران سعی خودش را کرده است و احتیاج به راهنمایی شما ندارد،این راه جواب نمی دهد برنامه ۲ را عنوان کن!
ادامه جنگ یمن به خواست آمریکائی ها مربوط است اما برای یمنی ها مرگ و زندگی است یعنی تا پای جان خواهند جنگید. احداث پایگاه عراق بسیار هم خوب است. ما باید عراق را بجای دبی جایگزین کند و حتی پروژه مشترک پرتاب ماهواره دانشمندان ایرانی و عراقی برگزار شود یا دانشگاه مشترک علم و فرهنگ .یا جشنواره غذاهای ایرانی و عراقی.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۷
یک چیزی گفتن هم زیاد موثر نیست!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل