بازدید 11047
۳
اسماعیلی در گفت‌وگو با «تابناک»؛

پالایشگاه‌ها خوراک قیر را به شرکت‌های غیر از خودشان تحویل نمی‌دهند

یکی از موضوعاتی که غالبا در جلسات علنی مجلس و زمان تذکرات شفاهی و کتبی از تریبون مجلس مطرح می‌شود و تقریبا جزو مطالبات همه نمایندگان مجلس به شمار می‌آید، موضوع قیر است. بنا بر قانون، دولت موظف است سالانه مبلغی برای تأمین قیر رایگان در اختیار وزارت راه قرار دهد.
کد خبر: ۹۱۳۷۱۳
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰ 24 July 2019

پالایشگاه‌ها خوراک قیر را به شرکت‌های غیر از خودشان تحویل نمی‌دهندیکی از موضوعاتی که غالبا در جلسات علنی مجلس و زمان تذکرات شفاهی و کتبی از تریبون مجلس مطرح می‌شود و تقریبا جزو مطالبات همه نمایندگان مجلس به شمار می‌آید، موضوع قیر است. بنا بر قانون، دولت موظف است سالیانه مبلغی برای تأمین قیر رایگان در اختیار وزارت راه قرار دهد.

به گزارش «تابناک»؛ در سال‌های گذشته، این روال با وجود بسیاری از کاستی‌ها در حال انجام بوده و در قانون بودجه سال ۹۷ و ۹۸ نیز بر آن تأکید و مقرر شد که به میزان ۳ هزار میلیارد تومان و تناژ ۴ میلیون تن قیر رایگان برای اجرای پروژه‌های عمرانی اختصاص داده شود؛ اما وزارت نفت ضمن تعلل در اجرای قانون، در شرایط کنونی قیر را به قیمت روز قیمت‌گذاری کرده و همین مسأله در چند روز اخیر، صدای نمایندگان را درآورده است.

بنا بر این گزارش، کمیسیون انرژی و کمیسیون عمران در موضوع ورود کرده و کار به جایی رسیده که با درخواست تعدادی از نمایندگان، طرح تحقیق و تفحص از وزارت نفت درباره عملکرد این وزارتخانه برای توزیع قیر رایگان مطرح شود و در نهایت مورد تصویب اعضای کمیسیون عمران مجلس قرار گرفت.

اما مشکل قیر تنها مختص نمایندگان نیست و عملکرد دولت در ماه‌های اخیر صدای صادرکنندگان و تولیدکنندگان این محصول استراتژیک را نیز درآورده است. بی تدبیری دولت در ماه‌های اخیر و افزایش قیمت قیر از هر تن ۷۰۰ هزار تومان به حدود ۵ میلیون تومان و همچنین افزایش قیمت خوراک قیر، تولید و صادرات را با مشکل مواجه کرده است.

داریوش اسماعیلی، رئیس فراکسیون معدن و صنایع معدنی مجلس در گفت‌وگو با تابناک با اشاره به افزایش ۳۰۰ درصدی وکیوم باتوم (خوراک قیر) که منجر به افزایش قیمت قیر شده است، گفت: دو مشکل در بحث وکیوم باتوم وجود دارد؛ یکی از مشکلات این است که پالایشگاه‌ها خودشان شروع به تولید قیر کرده‌اند، یعنی انگار مجوز‌هایی گرفته‌اند که خودشان قیر تولید کنند و به این دلیل، دیگر حاضر نیستند وکیوم باتوم را به شرکت‌هایی غیر از خودشان تحویل بدهند و اگر این وکیوم باتوم را هم در اختیار برخی شرکت‌ها می‌گذارند، آن را گران تحویل می‌دهند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: این رویکرد پالایشگاه به نوعی گام برداشتن برای ورشکسته کردن شرکت‌های تولید قیر در بخش خصوصی غیر وابسته به خودشان است که این مسأله می‌تواند مشکلاتی را در امر صادرات برای این شرکت‌ها ایجاد کند.

اسماعیلی بیان داشت: اکنون همان اتفاقاتی که برای بانک‌ها رخ داد، برای شرکت‌های تولید قیر نیز افتاده است؛ بنابراین، بانک‌ها آمدند و شرکت‌های سرمایه‌گذاری و بنگاه‌های وابسته به خود را راه انداختند و این موجب شد تا اعتباری که در بانک است، به شرکت‌های زیرمجموعه خودشان ـ آن هم به صورت ضربدری ـ ارائه شود تا بخش خصوصی واقعی مغبون بماند؛ در حال حاضر این مسأله در وکیوم باتوم در وزارت نفت ایجاد شده است.

این نماینده مجلس تأکید کرد: ما به شدت مخالف این موضوع هستیم و پالایشگاه‌ها باید پالایشگاه‌داری کنند و وکیوم باتوم را به شرکت‌های قیرساز تحویل بدهند، چون این مسأله باعث شده ما در سال رونق تولید به شدت در این زمینه متضرر شویم و وزارت نفت در این زمینه چاره‌اندیشی کنند تا خدای ناکرده نیاز به ورود مجلس نباشد.

اسماعیلی در پایان افزود: همچنین این مسأله می‌تواند خیلی از شرکت‌های قیرساز را تعطیل کرده و بسیاری از کارگران را از کار بیکار کند، چون وقتی شرکت‌های قیرساز ورشکست شود، بسیاری از واحد‌ها تعطیل خواهند شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
گروه های مافیای اقتصادی که یک چیز عادی شده اند و توسط جا معه مثل خیلی چیزها ی دیگر قبول شده اند. کسی هم که کاری در باره اشان نمیتواند بکند پس چر ا این تیتر خبر است؟؟؟
سلام ایشان هم نماینده مجلس هستند هم ریس سازمان نظام مهندسی معدن ایران دریافتی ایشان از نظام مهندسی ماهانه ۱۰ میلیون تومان است ایشان مشمول دریافت حقوق از دوصندوق و منع قانونی دارد سازمان بازرسی و دیوان محاسبات کجا هستند لطفا بررسی کنید حرفه ای امثال ایشان از آن حرف ها ست لطفا انتشار دهید
کامنت من کو در خصوص نظام مهندسی
تابناک صداقت داشته باش
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل