بازدید 12454
حمیده زرآبادی در گفت‌وگو با «تابناک»؛

انحصار در وزارت صنعت غوغا می‌کند/ دولت بازار را برای تفکیک وزارت صنعت گروگان گرفته است

هرچند تقاضا در بازار‌ها نسبت به گذشته کم شده، همیشه هستند کسانی که به وسایل جدید نیاز دارند و باید این نیاز را به هر نحو شده از بازار تهیه کنند. با وجود این، ایجاد محدودیت‌های شدید در واردات کالا‌ها از سوی وزارت صنعت و همچنین رونق انحصارگری و البته رانت در این وزارت خانه باعث شده است تا کالای باکیفیت نایاب شود و کالا‌های با کیفیت پایین به بیشترین قیمت ممکن برسد.
کد خبر: ۹۱۳۶۷۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۱ 24 July 2019

انحصار در وزارت صنعت غوغا می‌کند/ دولت بازار را برای تفکیک وزارت صنعت گروگان گرفته استهرچند تقاضا در بازار‌ها نسبت به گذشته کم شده، همیشه هستند کسانی که به وسایل جدید نیاز دارند و باید این نیاز را به هر نحو شده از بازار تهیه کنند. با وجود این، ایجاد محدودیت‌های شدید در واردات کالا‌ها از سوی وزارت صنعت و همچنین رونق انحصارگری و البته رانت در این وزارت خانه باعث شده است تا کالای باکیفیت نایاب شود و کالا‌های با کیفیت پایین به بیشترین قیمت ممکن برسد.

به گزارش «تابناک»؛ مثلا به ‌رغم کاهش تقاضا در بازار لوازم خانگی، نیاز روزانه کشور حدود یک میلیون و ۲۰۰هزار دستگاه یخچال، یک میلیون دستگاه ماشین لباسشویی، یک میلیون اجاق گاز و دو میلیون و ۵۰۰هزار دستگاه تلویزیون برآورد شده است؛ نیازی که در پی بازگشت تحریم‌ها و ایجاد محدودیت‌های وارداتی به سختی و با هزینه بسیار بالا تأمین می‌شود.

البته این محدودیت‌ها منحصر به لوازم خانگی نیست و تقریبا شامل همه تولیدات صنعتی کشور می‌شود. در گذشته انحصار در اختیار کالا‌هایی بود که در کشور تولید می‌شد، اما اکنون کار به جایی رسیده که حتی کالا‌هایی که تولید داخل نیز ندارند، واردات آن را به افراد خاص واگذار کرده اند.

نمونه‌های بیشماری می‌توان برای این موضوع مثال زد؛ انحصار در صنعت از خودرو، لوازم خانگی، لاستیک ماشین و دخانیات گرفته تا به غذای سگ و گربه نیز رسیده است، به طوری که در همین چند روز گذشته، به رغم نبود تولید کننده معتبر در خصوص تولید غذای حیوانات خانگی، واردات این کالا ممنوع و با فروشندگان این کالا‌ها برخورد شد.

نکته دردآور اینجاست که نظارتی نیز بر این وزارت خانه صورت نمی‌گیرد و هیچ نهادی پاسخگوی این مشکلات نیست و با اینکه بسیاری از اقتصاددان‌ها همگی بر این باورند که سیاست‌های اقتصادی این وزارت خانه، باعث بروز این مشکلات و این حجم از رانت در کشور شده است، کسی به موضوع ورود نمی‌کند.

بسیاری از نمایندگان مجلس به دلیل ملاحظاتی که با وزیر صنعت دارند، ترجیح می‌دهند، سکوت کنند. سازمان تعزیرات تا زمانی که شکایتی مطرح نشود، خود در موضوعات وارد نمی‌شود و سازمان تعزیرات به دلیل برخی ملاحظات دولت، فعلا موضع انفعال در پیش گرفته است.

برخی نمایندگان مجلس دلیل این نافرمانی‌های وزارت صمت را در برخی سیاسی‌کاری‌های دولت جستجو می‌کنند و می گویند، به دلیل اینکه دولت قصد دارد بخش بازرگانی را از وزارت صمت جدا کند، بعمد این مشکلات را ایجاد کرده تا بتواند نظر مجلس را برای ایجاد دو وزارت خانه جدید جلب کند.

سیده حمیده زرآبادی، عضو کمیسیون صنعت معدن و تجارت در گفت‌وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: اینکه وزارت صنعت، واردات را ممنوع و یا بازار را انحصاری کرده، مربوط به بخش تنظیم بازار است. زمانی که بازار انحصاری می‌شود، بازاری که باید برای مصرف کننده تنظیم شود، به نفع افرادی که در این کار سود دارند، تنظیم و مردم مجبور می شوند، قیمت‌های بسیار گرانی برای خرید یک کالا پرداخت و یا کالای بی کیفیت را با قیمت نامتعارف از بازار تهیه کنند.

وی گفت: متأسفانه وزارت صنعت در حوزه تنظیم‌گری بسیار ضعیف عمل کرده، ولی ایرادی که دولت دارد این است که موضوع را به تشکیل وزارت بازرگانی ربط می‌دهد و این گونه القا می‌کند که اگر امروز وزارت بازرگانی تشکیل شود، همه این مشکلات رفع می‌شود.

وی همچنین یادآور شد: مطرح کردن همین موضوع و پیگیری این مطلب توسط دولت باعث شده است دستگاه‌های نظارتی هم به موضوع ورود نکنند و در انتظارند این اتفاق رخ دهد و وزارت خانه تفکیک و همین باعث شود تا در حوزه تنظیم‌گری بازار نظارتی نباشد.

این نماینده مجلس در پایان افزود: همین نظارت نیم‌بند در حوزه تنظیم بازار باعث شده است تا وزارت صنعت این انحصار‌ها را انجام دهد. ما هم قبول داریم که انحصارگری در وزارت صنعت بیداد می‌کند، چون نتیجه این رفتار، باعث ضرر مصرف کننده‌های داخلی شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار