بازدید 14657
نشنال اینترست؛

آیا جانسون رویکرد سخت‌تری در قبال ایران خواهد داشت؟

رسانه‌های بریتانیایی حدس زده اند که جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا، انگلیس را به عنوان بخشی از کمپین «حداکثر فشار»، به برهم زدن حمل و نقل تانکر ایران کشانده است. تریتا پارسی، معاون اجرایی مؤسسه Quincy نی، به نشریه نشنال اینترنست همین مسأله را گفته است.
کد خبر: ۹۱۳۶۴۶
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱ 24 July 2019

جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا، طی سخنرانی بعدازظهر دوشنبه، یکسری اقداماتی را برای مقابله با ایران در خلیج فارس به پارلمان اعلام نمود. وی از ارائه هر گونه امتیاز برای آزادی Stena Impero، تانکر بریتانیایی که روز جمعه توسط نیروهای ایرانی توقیف شده بود، و در عین حال از تلافی جویی علیه ایران نیز اجتناب کرد.

هانت در آخرین اقدام مهم خود قبل از انتخابات رهبری حزب محافظه کار تلاش کرد تا توانایی های رهبری خود را ثابت کند، در حالی که سعی در اجتناب از گیر افتادن در درگیری داشت ـ چون کشورش قادر به مدیریت آن نیست ـ گامبی و شروع روز بعد از ارائه، در برابر بوریس جانسون تندروتر ـ که اکنون قرار است نخست وزیر شود ـ به شکست انجامید.

آیا جانسون رویکرد سخت تری در قبال ایران خواهد داشت؟

هانت اعلام کرد، انگلیس، اقدام به اعزام ام.اچ.اس دانکن، یک ناوشکن نوع 45 به منطقه و در عین حال تلاش برای ایجاد یک میسیون مشترک حفاظت دریایی تحت رهبری اروپا در خلیج فارس خواهد کرد. علاوه بر این، دولت وی به کشتی های متعلق به بریتانیا توصیه کرد تا قبل از ورود به تنگه هرمز، دستورالعمل هایی را که ممکن است شامل سفر در قالب کاروان باشد، در نظر آورند.

وزیر امور خارجه، یکی از دو نامزد برای جایگزینی نخست وزیر ترزا می به عنوان رهبر حزب محافظه کار بود؛ یک مسابقه سیاسی در تلاش های انگلیس برای تکمیل "برگزیت" و ترک اتحادیه اروپا قبل از مهلت 21 اکتبر. جانسون هانت را در یک انتخابات داخلی در روز سه شنبه شکست داد، اما اتحادیه اروپا بلافاصله پیشنهاد جکسون برای برگزیت را رد کرد و سیاست خارجی انگلیس را در معرض عدم اطمینان قرار داد.

فابیان هامیلتون، عضو حزب کارگر پارلمان، فرصت را برای پرسش از هانت به نمایندگی از امیلی تورنبی وزیر خارجه در سایه، که در حال حاضر پس از یک حادثه دوچرخه سواری در بیمارستان است، غنیمت شمرد. این نماینده پارلمان از لیدز شمال شرقی، کاندیدای محافظه کار را به خاطر اینکه در خصوص ایران ضعیف و نسبت به ملتهای خاورمیانه بیش از حد خشن رفتار کرده است، تخطئه نمود.

وی پرسید: آیا هانت می تواند به ما بگوید دولت چه کاری کرده تا دولت ترامپ را از تحریم های خود علیه ایران را منصرف کند؛ آن هم قبل از تشدید تنش و رسیدن به نقطه بی بازگشت؟ چرا یک تانکر بریتانیایی در تنگه هرمز به طرز ناامیدکننده ای بی محافظت رها شده تا توقیف شود، آن هم زمانی که هر کسی با هر سطح درکی از این موضوع می توانست بفهمد این دقیقا همان کاری است که ایرانیان در پاسخ به توقیف تانکر نفت کش خود خواهند کرد؟

هانت ارتباط بین گریس 1 و Stena Impero را رد کرد و گفت: هیچ مقایسه ای بین تصرف غیر قانونی ایران در یک خط دریایی شناخته شده که در آن Stena Impero حق تردد داشته و اجرای تحریم های اتحادیه اروپا علیه یک تانکر که آزادانه به آب های قلمروی خارجی انگلیس هدایت شده است، نمیتوان داشت.

هامیلتون با اشاره به یک گزارش در روزنامه اسپانیایی El País بیان کرد که مقامات در جبل الطارق به خاطر دستوری از سوی واشنگتن تصمیم به توقیف گریس 1 گرفته اند. رسانه های بریتانیایی حدس زده اند که جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا، انگلیس را به عنوان بخشی از کمپین «حداکثر فشار»، به برهم زدن حمل و نقل تانکر ایران کشانده است. تریتا پارسی، معاون اجرایی مؤسسه Quincy نی، به نشریه نشنال اینترنست همین مسأله را گفته است.

هانت به اتهام همیلتون پاسخ داد و گفت: می خواهم کاملا روشن کنم که انگلیس به درخواست ایالات متحده از جانب مقامات جبل الطارق این توقیف را صورت نداده است.

محقق ارشد امور دفاعی، سرهنگ دوم دانیل دیویس بازنشسته، از انکار هانت انتقاد می کند. این کهنه سرباز خدمت کرده در عراق و افغانستان به نشنال اینترست گفته: اگر این تصمیم برای خود بریتانیا بوده باشد، من شوکه خواهم شد. این کار کاملا از شخصیت بریتانیا به دور بوده. . . حرف من این است که چرا دولت ناگهانی تصمیم گرفته این کشتی را توقیف کند؟

به نظر می رسید، هانت در پاسخ به انتقاد از عدم توانایی ارتش در دفاع از Stena Impero دچار لغزش و لکنت بود. وی با اشاره به هفدهمین ترانزیت که طی روزهای اخیر از سوی ناوشکن مونتروز در تنگه هرمز صورت گرفته، گفت: البته نیروی دریایی سلطنتی قادر به ارائه اسکورت به تک تک کشتی ها و یا از بین بردن تمام خطرات دزدی دریایی نیست اما اگر شرکت های تجاری حمل و نقل کامل با دستورالعمل ها همکاری کامل داشته باشند، می توان این خطرات را کاهش داد.

بعدا، وزیر امور خارجه افزود: بحث های پشت پرده با ایالات متحده در مورد چگونگی بهبود امنیت دریایی در این دوره، شامل درخواستی از سوی آنها بوده تا در 24 ژوئن در تشکیل نیروی دریایی حفاظتی شرکت کنیم که درخواست رسمی آن در سی ام ژوئن مطرح شد؛ طرحی که قرار است با نام عملیات «Sentinal» راه اندازی شود.

پنتاگون در بیانیه ای که در توضیح عملیات Sentinel گفته است، این چارچوب امنیت دریایی کشورها را قادر می سازد تا به اسکورت کشتی خود بپردازند، در حالی که از همکاری کشورهای عضو برای هماهنگی و افزایش آگاهی و نظارت دریایی استفاده می کنند.

هانت در این مورد گفته است: اگر ایران همچنان این مسیر خطرناک را ادامه دهد، باید قبول کنند که هزینه این کار افزایش حضور نظامی غربی در آب های ساحلی این کشور است، نه به این خاطر که ما مایل به افزایش تنش ها هستیم، بلکه به این دلیل که آزادی ناوگان یک اصل است که بریتانیا و متحدانش همواره از آن محافظت می کنند. ایران حق ندارد مانع از عبور هیچ کشتی شود، چه برسد به اینکه نیروهایش وارد عرشه آن شود؛ بنابراین، این اقدام یک دزدی دریایی دولتی بود که بریتانیا هیچ منعی برای محکومیت آن ندارد. موضوع بیشتر نگران کننده آن است که این حادثه نقض آشکار اصل آزادی دریانوردی است که سیستم تجارت و اقتصاد جهانی در نهایت به آن بستگی دارد.

نردبان تشدید تنش در حال حاضر از دست هانت خارج است. جانسون نسبت به دولت در حال خروج می ارتباط نزدیک تری با رئیس جمهور دونالد ترامپ دارد و گفته می شود روز پنجشنبه یک تماس تلفنی مخفی با او داشته است.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲۷
انتشار یافته: ۱۵
دیدگاه های بوریس جانسون نسبت به ایران کاملاً شبیه ترامپ است .

منبع : دیدار بوریس جانسون و ترامپ در هفتم تیرماه امسال
پاسخ ها
محسن ،پ
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
پس انهم مانند ترامپ در مقابل ایران خرگوش هم نیست موش است
محسنی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
با این فرق که ترامپ نابغه اقتصادی است و جانسون یک انگلیسی دیوانه و نامرتب و شایدم بدون استعداد خاصی است
یک میسیون مشترک 
لطفا برای پاسداری از زبان شیرین فارسی از کلمات فارسی و نه انگلیسی استفاده کنید کلمه میسیون در زبان فارسی معنی ندارد و کلمه ای است انگلیسی که معنی آن ماموریت و یا اقدام می باشد ...
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
منظوزش کمیسیون بوده عزیزیم نه میژن
واقعا با این وضعیت اقتصادی و سطح تنش سوال مهمیه به نظرت این؟
سخت تر و حساب شده تر
سگ زرد برادر شغال است، این هم مثل دیگر اعضاء گروه "ب" هیچ کاری نمی‌تواند بکند.
چه رویکرد متفاوتی؟مثلا یه دفعه از سیاست های تفرقه بیانداز و حکومت کن دست میکشند و انسان میشوند!!انگلیس انگلیس است!!!!!!!
انگلیس از امریکا بدتر است امریکا زاده انگلیس است
هر کاری دوست داره بکنه ما پشتیبان نظام هستیم
امیدوارم
ترجمه خبر کاملا نارسا و بچه‌گانه است.
مانند برگ درخت شده ایم که آیا باد بیاید یا نیاید! آیا آب بدهند یا ندهند و کلا همیشه نشسته ایم به تماشا
جالب است که بوریس جانسون هم واجد شرایط برای عضویت در گروه " ب " میباشد !!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر