بازدید 13038
محمدجواد فتحی در گفت‌وگو با «تابناک»؛

باید حواسمان را جمع کنیم که شکاف بین امریکا و اروپا کم نشود/ اقدام متقابل ایران در توقیف کشتی قابل دفاع است

آنچه به نظر می‌رسد و اعلام شده، این است که مقررات حمل و نقل دریایی را نادیده گرفته و به این اعتبار، کشتی را توقیف کرده اند؛ اما اینکه مصلحت کشور ما اقتضا می‌کرد این کشتی گرفته شود، دلیل این تخلفات به مصلحت نبوده است که این توقیف صورت گیرد.
کد خبر: ۹۱۲۹۸۸
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۸ 21 July 2019

باید حواسمان را جمع کنیم که شکاف بین امریکا و اروپا کم نشود/ اقدام متقابل ایران در توقیف کشتی قابل دفاع استچند روز پیش، نیرو‌های سپاه یک کشتی بریتانیایی را که در حال عبور از تنگه هرمز بود، به دلیل برخی تخلفات دریایی توقیف کرده و در بندگاه بندرعباس در اختیار سازمان بنادر و کشتیرانی کشور قرار دادند.

بنا بر اعلام مقامات داخلی، نفتکش بریتانیایی «استینا ایمپرو»، پیش از توقیف با یک شناور صیادی ایران برخورد داشته است. الله مراد عفیفی پور، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گفته است: نفتکش استینا ایمپرو در مسیر تردد خود با یک کشتی صیادی برخورد کرده است. او گفته، عوامل این کشتی سانحه دیده صیادی با شناور تماس می‌گیرند، اما پاسخی دریافت نمی‌کنند.

هم اکنون این کشتی که ۲۳ خدمه داشته ـ ۱۸ خدمه این نفتکش هندی هستند و پنج خدمه دیگر از کشور‌های روسیه، فیلیپین و لتونی بوده اند ـ در اختیار سازمان بنادر و کشتیرانی در بندرعباس است. با این حال، برخی بر این باورند که این اقدام ایران در جهت اقدام متقابل دولت انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی در جبل الطارق است و چنانچه این‌ها کشتی ایرانی را آزاد نکنند، ایران نیز حاضر به آزاد کردن کشتی خارجی نخواهد بود.

محمدجواد فتحی در گفت‌وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: دلیل توقف این کشتی را نمی‌دانم و مشخص نیست به دلیل رعایت نکردن قوانین عبور و مرور در آب‌های آزاد بوده یا چیز دیگری اعلام کرده اند!

وی در پاسخ به این که گفته می‌شود، گویا کاری کرده که از رادار خارج شود و همین عامل باعث توقیف این کشتی بوده و یا برخوردی با کشتی‌های ایرانی داشته است، گفت: این دلایل این را می‌رساند که توقیف به خاطر عدم رعایت قواعد و مقررات حمل و نقل دریایی است و این با چیزی که به عنوان عمل متقابل یاد می‌شود، تفاوت بسیاری دارد.

عضو کمیسیون حقوقی گفت: اگر دلیل توقیف، موارد اعلام شده باشد که این جریمه‌ای دارد و باید بعد از دریافت جریمه کشتی آزاد شود؛ بنابراین، قطعا دلیل توقیف این مورد نمی‌تواند باشد.

آنچه به نظر می‌رسد و اعلام شده، این است که مقررات حمل و نقل دریایی را نادیده گرفته و به این اعتبار کشتی را توقیف کرده اند، اما اینکه مصلحت کشور ما اقتضا می‌کرد این کشتی گرفته شود، به نظر من دلیل این تخلفات به مصلحت نبوده است که این توقیف صورت گیرد.

وی گفت: قطعا باید مصالح بزرگتری که منافع ملی را تأمین کند، پشت این کار باشد تا ما این ریسک را بکنیم؛ اما اگر این کار به عنوان یک عمل متقابل انجام شده باشد، در حقوق بین الملل ما اقدام متقابل را داریم و به نظر من، قابل دفاع است و می‌شود از آن دفاع کرد.

این نماینده مجلس در ادامه یادآور شد: اقدامی در جایی علیه منافع ملی ما صورت گرفته و ما هم متقابلا کاری مشابه کار آن‌ها کرده و کشتی آن‌ها را توقیف کرده ایم و این به نظر من توجیه دارد و می‌توان از آن دفاع کرد.

وی در پایان افزود: به نظر من، این اقدام، اقدام متقابلی بوده است، چون انگلیس و دولت جبل الطارق هیچ توجیهی تا امروز برای توقیف کشتی ما نداشته اند که در عرف بین الملل محکمه پسند باشد و همین هم کفایت می‌کند که ما یک اقدام متقابل کرده و کشتی آن‌ها را توقیف کنیم. البته دولت انگلیس یک چهره پیچیده و درهم تنیده‌ای در عالم سیاست است و معروف به روباه پیر بوده که مسبوق به سابقه زیادی در خباثت است؛ بنابراین، ما باید حواس خود را جمع کنیم که به نوعی در زمین آن‌ها بازی نکنیم تا نتوانند جبهه مقابل آمریکا را سست کنیم و در واقع شکافی که بین اروپا و آمریکا افتاده است، از بین ببریم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۳۲
انتشار یافته: ۳۲
این بحثها رو ول کن همش سرکاریه . تا چند نسل دیگه هم تحریمها ادامه داره . تورممون هم بعد از جا گذاشتن ونزوئلا در تاریخ گیتی رکورددار میشه . هر جوری نگاه میکنی بین خواسته هایی که جهان از ما داره و مسیری که ما میریم از اینجا تا مریخ فاصله هست و محاله بشه با مذاکره هم به تفاهم رسید
این تله ای بود که انگلیس مکار برای ایجاد اجماع جهانی علیه ایران برای ما پهن کرده بود و ما متاسفانه متوجه نشدیم. حالا همه دنیا را علیه ایران تجمیع می کنند تحت عنوان در خطر قرار گرفتن امنیت کشتیرانی بین المللی که همه دنیا حتی چین به ان حساس است. چه زمانی می خواهیم متوجه شویم که طرف خیلی پیچیده است و برای مقابله با ان به پیچیگی نیاز است. کمترین اثر این نقشه اجبار فرانسه و المان و اروپا برای همراهی با ترامپ برای فشار بیشتر تحریمی خواهد بود.
اقدام قابل دفاع همانند گفتن حرف راست است كه ضرورت ندارد تمام حرف راست را بيان كرد و لذا اقدام قابل دفاع نيز همواره قابل اجرا نميباشد و منافع ملي در بسياري مواقع اوليتر از اقدام قابل دفاع است
منظورت چیه؟ ابرنفتکش ما را یکماهه دزدیدند حالا یه نفتکش کوچیک اونا دست ماست
دیگه اینقدر صغرا کبرا چیدن نداره
ما نسل موشک جواب موشک هستیم البته قبول دارم که اقتدار باید همیشگی و در برابر همه ی کشورها باشد.
اروپا از وضعیت فعلی ایران خرسند است و دوست ندارد که ایران در موارد ۱۲گانه مورد نظر امریکا کوتاه بیاید .
بطور خلاصه ، اروپا ایران موجود را دوست دارد .
محمد جواد فتحی جان اگر این تیتر از زبان شماست اولویت های ذهنی شما را نشان می دهد به این قرار:
1. حواسمان ناجمع است
2. عامل کم شدن فاصله بین امریکا و اروپا ایران است و نه مسائل مالی نظامیو سیاسی بین این دو قدرت پس اگر فاصله بین این دو کم و زیاد شد مقصر ایران است
3. اقدام ایران قابل دفاع است، یعنی حقاٌ و قانوناً می تواند از کار خود دفاع کند و در جایگاه متهم قرار دارد
بنده که علوم پزشکی خوانده ام و سیاست را از رسانه های عمومی یاد گرفته ام چنین تیتری را می نوشتم:
اقدام قانونی ایران در الزام کشورها به رعایت حقوق بین الملل باید الگوی کشورهای جهان شود رعایت حقوق دوجانبه بایستی دو جانبه باشد و کشورهای اروپایی اگر منافع استراتژیک در منطقه و ایران را می خواهند بایستی نظراتی متفاوت با نقض کننده قرارداد های بین المللی داشته باشند
بایدحواسمان جمع شودکه نه به امریکاونه به اروپا باج وامتیازیکطرفه ندهیم !!!
انگلیس و آمریکا دارن اوضاع رو به سمت جنگ با ایران سوق میدهند. و هدفشون هم درگیر کردن ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس هست. اروپاییها هم از شروع جنگ در خاور میانه به شدت هراس دارند چون با سیل آوارگان و پناهندگان مواجه میشن. البته انگلیس با خروج از اتحادیه اروپا و نزدیک شدن به آمریکا دیگه تابع قوانین اتحادیه اروپا نخواهد بود و هیچ پناهنده ای رو نخواهد پذیرفت.
کم شده و انگلیس علیه ایران شده.
کدوم شکاف؟
اینا تقسیم وظایف کردن.
اتفاقا باید چهره واقعی اروپا رو به دنیا نشون بدیم. حداقل جوونای مملکت خودمون لازمه ببینن چهره واقعی اروپا چقد کریهه. باید ببینن پشت شعارهای حقوق بشری اینا چه افعی هایی خوابیدن. اینا همون دزدان و استعمارگران قرنهای گذشته هستن که با ظاهری قشنگ ملت ها را مسحور خود کرده، اراده هاشون رو به نابودی کشانده و سرمایه های مادی و معنویشان را چپاول کردن.
ولی این اروپا دیگه اون اروپایی نیست که بتونه ناوگان نظامیش رو این طرف و اون طرف منتقل کنه و ملت ها را با ترس تسخیر کنه. ما به این اروپا سیلی سختی زدیم و البته باید مراقب مکر این جانورها باشیم. وقتی این خبرو دیدم که این نفتکش توسط یک ناوچه انگلیسی اسکورت می شده ولی با این حال دلاورمردان ایرانی واقعی، بدون واهمه ای، عملیات خود را به انجام رسوندن، خوشحالیم چن برابر شد.
به کوری چشم دشمنامون زنده باد سپاه و ارتش عزیز
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ۚ ذَٰلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ
تا کی باید به بعضی از این به اصطلاح مسئولین حالی کرد که اروپا و آمریکا هر دوشون یکی هستند و فرقی با هم ندارند.
اقای فتحی امریکا و اروپا هر دو یکین فقط یکی نقش خوب و یکی نقش بد رو بازی می کنه ، یکی تحریم یکی قول پوچ جبران برجام (البته اگر برجامی مونده باشه که نمونده)
بین اروپا و آمریکا هیچ شکافی وجود نداشته و ندارد . با این حرفهای مزخرف نمیتونید کار برادران سپاهی رو لوث کنید .
فتحی هم خیالباف است
کدوم شکاف؟
فقط روششان با هم فرق می کند.
جبهه مقابل آمریکا یعنی اروپا ‌‌..ای بابا ...هر دو دستشون تو یه کاسه هست
البته ناگفته نماند با رفتار ما اینها دارندخیلی دوستترمی شوند
سگ برادر شغال است ترا به خدا دیگر بس است من دست برادرن موء من وانقلابی را میبوسم دیگر زمان بزن دررو تمام شده باید انگلیس خبیث بفهمد با دم شیر نباید بازی کرد
کار بسیار بجایی بود.
شکاف بین امریکا و اروپا کم شده و در حال کم تر شدن است
بهتر است در میدانی که برتری نداریم بازی نکنیم و از مسیر دیپلماسی خارج نشویم
حتما مخصوصا با کشتی ماهیگیری تصادف کرده و فرار تا ایران آنها را بگیرند و این سناریو را که ایران تحریم اقتصادی بکنند و همراهی با ترامپ را عملی کنند زیرا در حال حاضر در انگلیس مشکلات انتخاباتی شدیدی وجود دارد و هرکس خودرا بیشتر با سیاست ترامپ مطابقت بدهد و همراهی کند شانس بیشتری برای انتخاب شدن در انگلیس دارد. چهره عصبی و چشمان گرد وزیر خارجه انگلیس را ببیند چگونه و با تابی راجب ایران صحبت می کند.
بهتره صبر كنيم انگليس هم مثل امريكا سقوط كنه !!!
توی هدف شکافی بینشون نیست. فقط روششون متفاوته. شما خیلی ساده لوح هستید که اینا رو باور میکنید.
راست میگه.چون این شکاف خیلی برای ما بهره داشته تا اینجا!!!!
آره آره خیییییلی هواصتون جمع کنیداااااا
بنظر من انگلستان برای بدست آوردن بهانه برای خروج از برجام و پیوستن به امریکا نفتکش ایران را توقیف کرد واین در حقیقت یک دام برای ایران بود
هرچند دستگیری تکاوران امریکابی در ابتدای برجام را نپسندیدیم ولی این اقدام اخیر بجا بود
اگر قابل دفاع است خوب دفاع کنید!!!+
اقدام احساسي در راستاي ايجاد اجماع بين المللي عليه ايران !
این نماینده حرف مفت میزنه
ما به اقدامات شما عادت کرده ایم. نیاز به توضیح بیشتر نیست. اما اگر بجای این کارها به معیشت مردم رسیدگی میکردید کار به اینجاها کشیده نمیشد.
روباه پیر ؟؟؟؟
به قول مولانا
روبهکی دنبه برد شیر مگر خفته بود جان نبرد خود ز شیر روبه کور و کبود
قاصد ره داد شیر ور نه که باور کند این چه که روباه لنگ دنبه ز شیری ربود
ما تا وقتی با عناوینی چون "ایجاد شکاف بین اروپا و آمریکا" حاضریم هر رفتاری از اروپا را بپذیریم، همچنان باید شاهد تاوانهای بزرگ به منافع ملی باشیم. آقایان سیاستمدار، غیر از آمریکا و اروپا جاهای دیگری هم توی دنیا هست.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر