بازدید 30978
تحلیل فارین پالیسی از پیشنهاد هسته‌ای جدید ظریف در نیویورک؛

آخرین تلنگر به سقوط و تنزل بولتون در فرآیند تصمیم‌سازی ترامپ

ماه گذشته ترامپ در مصاحبه با خبرنگاران گفت، همچنان به بولتون اعتماد دارد، اما او را به عنوان یک صدا در میان بسیاری از صدا‌های مشورت دهنده دیگر می بیند. وی افزود: بولتون یکی از تندروترین مشاوران اوست و گفت: افراد دیگری که این موضع را ندارند، هم در دولت من هستند.
کد خبر: ۹۱۲۶۸۱
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱ 20 July 2019

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، با ورودش به نیویورک در روز پنجشنبه و ارائه پیشنهاد یک رژیم بازرسی هسته ای جامع در قبال رفع تحریم های آمریکا، مرحله ی جدیدی را در بازی عمومی که بین ایران و ایالات متحده ـ از زمانی که دو کشور تقریبا در ماه گذشته نزدیک به ورود به جنگ شدند ـ آغاز کرد.

در میانه تشدید تحریم تجاری آمریکا، حملات [منسوب به ایران] به تانکرهای نفت و ساقط کردن یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی توسط نیروهای نظامی تهران، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، با صدایی رسا اعلام کرد که می خواهد اختلافات را در میز مذاکره حل کند، که به معنی گوشمالی برای مشاوران تندرویی است که خط مشی تهاجمی ترامپ را نسبت به ایران ترسیم کرده اند. هرچند هیچ مذاکره رسمی در حال انجام نیست ـ و بعید است پیشنهاد ظریف پذیرفته شود ـ وزیر امور خارجه ایران روشن کرد، تهران مایل به مصالحه است و حتی «احتیاط» رئیس جمهور آمریکا را ستایش می کند؛ این داستان یک شکست دیگر برای مشاور امنیت ملی ترامپ، جان بولتون است.

آخرین تلنگر به سقوط و تنزل بولتون در فرآیند تصمیم سازی ترامپ

به گفته سه منبع مطلع در کاخ سفید ـ که نخواسته اند نام آنها فاش شود ـ بولتون که اکنون تقریبا شانزده ماه است به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید فعالیت می کند، اغلب خود را در معرض شکست در مباحث سیاست‌گذاری دیده و این امر موجب شده است که این کارمند سابقه دار واشنگتن از کار خود به عنوان مشاور عالی سیاست خارجی ترامپ، ناامید شوند. این مسأله همچنین آخرین شواهد سرخوردگی رو به رشد ترامپ است.

مارک گرومبریج، که قبل از جدایی از بولتون به خاطر حمایتش از ترامپ، بیش از یک دهه به عنوان مشاور به بولتون کار کرده بود، می گوید: در مسائل کلیدی، او برنده نیست.

بولتون در سال جاری میلادی برای مداخله در ونزوئلا فشار آورد و پیشنهاد کرد، نیکولاس مادورو، رئیس جمهور درگیر نزاع، در حال ساقط شدن است، اما در این مورد اشتباه کرده است. او همچنین به عنوان یک بازیگر کلیدی در انتقال کشتی ها و تجهیزات نظامی ایالات متحده به خاورمیانه به شمار می رود که یک دوره تنش را به وجود آورد که موجب نابودی یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی توسط نیروهای ایران شد. این امر منجر به تصمیم لحظه آخری ترامپ مبنی بر عدم تلافی جویی شد (موضوع تحسین ظریف از ترامپ در روز پنجشنبه) - معکوس سازی روندی که گفته می شود در تضاد با توصیه های بولتون و وزیر امور خارجه مایک پمپئو بوده است.

در دیگر لحظات کلیدی، بولتون به هیچ وجه دیده نشده است. هنگامی که در اواخر ماه گذشته ترامپ با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی دیدار کرد، بولتون برای دیدار با همتایانش در مغولستان بود. در عوض، همراه رئیس جمهور در سفر تاریخی اش به منطقه غیر نظامی شده دو کره، مجری فاکس نیوز، تاکر کارلسون بود که اخیرا بولتون را با "کرم ساختاری اداری" توصیف کرده و هشدار داده "بولتون" که در گذشته از تغییر رژیم در کره شمالی و ایران دفاع کرده، بخشی از گروهکی است که ایالات متحده را به جنگ با عراق برد.

در ماه مارس، یک روز پس از اینکه وزارت خزانه داری آمریکا شرکت های کشتیرانی چینی را برای انجام تجارت با کره شمالی مجازات کرد، ترامپ در توییتر گفت"دستور برداشته شدن" تحریم های اضافی در مورد کره شمالی را داده، ولی هیچ تحریم اضافی وجود نداشت و ترامپ در واقع تلاش کرد، تحریم هایی را که روز گذشته اعلام شده بود، لغو کنند؛ تحرم هایی که بولتون از آن حمایت و درباره اش توییت کرده بود.

بر اساس گزارش پالیتیکو به تازگی، ترامپ به سناتور رند پل، جمهوری خواه کنتاکی و از لیبرتارین های سرسخت، مجوزی برای تلاش در راه ایجاد کانال سیاسی با ایران داده است (گرچه انکار کرده که پال را به عنوان سفیر دیپلماسی با ایران منصوب کرده است). پال به دنبال دیدار با ظریف در نیویورک است و در همین حال ظریف روز پنجشنبه با خبرنگاران دیدار با پال را تکذیب نکرد؛ اما نقش این سناتور را "بیش از حد بزرگ شده" توصیف نمود.

اگر چنین اتفاقی بیفتد، کانال رند پال و حضور ظریف در نیویورک، نخستین راه مشخص برای مذاکرات بین ایالات متحده و ایران در طول بحرانی است که تقریبا نزدیک به ایجاد جنگ میان دو کشور شده بود و این بحران نشانه ای از فروکش ندارد. در روز جمعه، ایران یک تانکر نفتکش بریتانیایی را توقیف کرد، که منجر به تشدید تنش ها بین تهران و غرب شد.

یکی از منابع ما، بولتون را "بی تفاوت نسبت به مسائل" توصیف کرده، ولی افزوده در دولتی که توسط آشفتگی و حرکات سیاسی ضعیف تعریف شده است، سؤال اصلی این است که آیا حرکت به سوی تعامل نشان دهنده "تغییر دائمی سیاست خارجی رئیس جمهور است یا خیر؟"

این منبع معتقد است: [بولتون] یک حرفه ای است و این را درک می کند.

اما تفاوت بین بولتون و ترامپ بدون عواقب نیست. هنگامی که بولتون صحبت می کند، معلوم نیست که آیا وی از طرف رئیس جمهور صحبت می کند یا اینکه ترامپ در ظرف چند ساعت از اظهارنظر مشاور خود از او انتقاد خواهد کرد.

به گفته گرومبریج: این امر باعث شده است که بولتون با مشکل اعتبار در چشم متحدان ایالات متحده روبه رو شود. در دیدار با شرکای آمریکایی، از جمله سفر آتی ترامپ به کره جنوبی و ژاپن، به احتمال زیاد سخنان بولتون چندان مهم و مرتبط نیست و، همانطور که گرومبریج می گوید، متحدان بیشتر به توییتر ترامپ اعتماد می کنند.

بولتون در طول دوران حرفه ای خود، از رویکرد تهاجمی به استفاده از قدرت آمریکایی حمایت کرده و معمولا به هزینه از دست رفتن مذاکرات دیپلماتیک. در تهران، بولتون با سوءظن شدید دیده می شود، زیرا بارها و بارها از سرنگونی حکومت اسلامی حمایت کرده است. با این حال، در رابطه با دشمنان اصلی آمریکا، ایران و کره شمالی، ترامپ از جلسات مذاکره یا پیشنهادات عمومی برای مذاکرات حمایت می کند.

به شکلی قابل توجه، قطع ارتباط با ترامپ به نظر نمی رسد که منجر به آن شده باشد بولتون کامل از حیطه توجه و علاقه رئیس جمهور خارج شود. انتظار می رود، بولتون هفته آینده سفر خود به ژاپن و کره جنوبی را آغاز کند تا روابط بین دو متحد آمریکایی را که در یک جنگ تجاری خفیف قرار دارند - آن هم در حالی که واشنگتن به آنها نیاز دارد که در مهندسی دستیابی به موفقیت در مذاکرات با کره شمالی و مقابله با چین، در یک جبهه باشند - بهبود بخشد.

اما اختلافات بین ترامپ بولتون اکنون ماه هاست عمومی نمایش داده شده و ترامپ بارها در مصاحبه ها مواضع بولتون را رد و حتی برای لغو سیاست های مورد حمایت مشاور امنیت ملی تلاش کرده است.

ترامپ ماه گذشته در مصاحبه با خبرنگاران گفت، او همچنان به بولتون اعتماد دارد؛ اما او را به عنوان یک صدا در میان بسیاری از صداهای مشورت دهنده دیگر می بیند. وی افزود: بولتون یکی از تندروترین مشاوران اوست و گفت: افراد دیگری که این موضع را ندارند، هم در دولت من هستند.

ترامپ گفت: من در بسیاری موارد با جان بولتون مخالفم. تنها چیزی که مهم است، منم.

این اختلاف در ماه گذشته زمانی که ترامپ بعد از فرایند تصمیم سازی نرمال در شورای امنیت ملی، از حمله تلافی جویانه به ایران، عقب نشینی کرد، خود را نشان داد. یکی از صداهای کلیدی که ترامپ را برای جلوگیری از جنگ مسلحانه با ایران تشویق کرد، کارلسون، مجری فاکس نیوز بود که از برنامه تلویزیونی خود به عنوان یک کانال ارتباطی عظیم با کاخ سفید استفاده می کند.

جیمز کارفانو، معاون رئيس جمهور در بنیاد میراث محافظه کایری می گوید: شیوه مشاوره نامتعارف ترامپ منعکس کننده یک ویژگی کلیدی زندگی به عنوان مشاور امنیت ملی رئيس جمهور است: ترامپ حرف خودش را می زند و کار خودش را می کند. مشاوران امنیت ملی ممکن است زمانی دروازه‌بان هایی برای تفکر رئیس جمهور در مورد سیاست خارجی و امنیتی بوده باشند، اما در کاخ سفید ترامپ، این مسأله دیگر مثل سابق درست نیست. هیچ مشاوری نیست که به ترامپ بگوید چه کار کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۶۱
بولتون همان نقشی رو در دولت ترامپ ایفاء می کنه که جنگ طلب های خارج از دولت روحانی در اینجا! دهان هر دو طرف را باید بست تا راه برای دیپلماسی هموار بشه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
دقیقا با نظر شما موافقم! عناصر افراطی همه جای دنیا عامل بی ثباتی و ناامنی و بحران های اقتصادی میشن و در عین حال هیچ وقت پاسخگو نیستن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
راههای دیپلماسی زمان اوباما هموار شد ! بعدش چی شد ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
جنگ طلب ها ایران؟!!!!!!
هر وقت به یک کشور دیگری حمله کردیم بیا ادعا کن
ان چیزی که تو کله تو کردن با هجوم تبلیغات رسانهای مصداق امریکا است
بیدار نشوی رودست می خوری عجیب
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
چه مقایسه مضخرفی
محسن ،پ
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
مقایسه شما بشدت احمقانه است. قدری تفکر خواهشا
ارژنگ
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
اگر مدافعان کشور و دین نبودند الان باید بجای ولگردی در وب ؛ کفش سربازان مزدور امریکایی را لیس می زدی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
دوموکراسی اعتدالی اصلاحاتی را هم دیدیم : بستن دهان منتقدان
ناشناس
| - |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
درود
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
ممنون که هستی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
آخر راه دیپلماسی که بسته نبود تا اینکه یوگی و دوستان پیداشون شد،این چه مقایسه ای بود شما کردید.
مشفق
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
درود بر ارژنگ خان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
به 35: 12
بسه دیگه ازین حرفها!!
چقدر گندش میکنین!!
مذاکره به معنی لیسیدن کفشهای امریکاییه؟؟ بعدشم چه فرقی میکنه؟ الان داریم برای مستضعفان لاکچری نشین لواسان و نجومی بگیرها و معاونان و مشاوران و از همه مهمتر مستضعفانو لیس میزنیممممم!!!
کسانی که مخالف مذاکره هستن الان دارن از این وضعیت سود زیادی میبرن!
شک نکنید!!
زنبورک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
مزخرف درسته ببم.
تمشکال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
جان بولتون مغزش پنجاه سال است نه تنها هیچ رشدی نداشته بلکه در حال فرسایش و کوچک شدن است این را می توان از اظهار نظرهایی که در مورد ایران می کند تشخیص داد . بهتر است ایشان کمی به خود بیاید و برای مغز فریز شده اش کاری بکند و گرنه حرف های که در مورد ایران میزند بیشتر برای مجلات فکاهی و طنز کار برد دارد !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
تحلیل شما هم بویی از ایرانی بودن نداره بولتون یک صهیونیست کثیقه . سازش وصبر هم حدی داره با گرگ سازش کردن فقط کار یک وطن فروشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
آقا ارژنگ معنی این حرفت اینه که مدافعان کشور جنگ طلب هستن؟ این به زعم شماست و مطمئنا باور غلطی هست!. "مدافع" کاری به جنگ طلبی نداره!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
اونها که مخالف این نظر هستند بد نیست تعداد منفیها و مثبتها را هم ببینند. دفاع از کشور و کیان ما امری مقبول و پسندیده است ولی بی جهت در بوق جنگ دمیدن دور از تعقل است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
ملاک تعداد منفی و مثبت نیست،ملاک تعقل بکار رفته در یک نوشته است و صحت یک نظر.
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
کسانی که مخالف هستند یادش رفته ۸سال در بوق کرنا می زدند جنگ تا پیروزی و آخرش دیپلماسی جنگ تمام کرد پس لطفاً حرف جنگ نزنید که جز خرابی چیزی نخواهیم داشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
آخرین باری که ایران به کشوردیگری حمله کرده ۲۰۰سال پیش درزمان نادرشاه به هندوستان بوده است التماس تفکر
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
کسانی که مخاطبین رو به تعداد مثبت و منفی ها،رهنمون میشن،گویا فکر کردن که ایران مدل دموکراسی مزخرف غربی رو باید اجرا و پیاده کنه،نخبه سالاری با عددسالاری تفاوتی ماهوی داره،اگر در ایران حتی ده میلیون طرفدار اقتدار و قدرت ملی و بسط نفوذ منطقه ای هم وجود داشته باشن،برای احیای امپراطوری ایران کافیه
بهزاد
| Sweden |
۰۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
یک عده که منافعشون توی این وضعیت بلبشوئه زیر هر کامنت عاقلانه ای شروع میکنند به فحاشی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
دهان تفکرات امثال شما رو باید بست
ساده لوح نباشید. اگه بولتون نقش پلیس بد رو بازی نکنه، ترامپ نمیتونه نقش پلیس خوب رو به خوبی از خودش نشون بده.
در حال حاضر ايران با اجراي پروتكل الحاقي ان پي تي و تعهداتي فراتر از آن تحت نظارت جامع هسته اي قرار دارد در حالي كه نه امريكا و نه اسرائيل و قدرتهاي هسته اي تحت هيچ نظارتي به توسعه سلاحهاي هسته اي خود ادامه مي دهند
ظريف با اجازه چه كسي چنين حرفي زده است?
خود گویی و خود خندی !
بعد اینهمه وقت پیشنهاد داده یه بند برجام زودتر اجرا بشه :)) عجب تدبیر خفنی !
ترامپ همین دیروز گفت صد سال نباید حق غنیسازی داشته باشه ایران !
ترجمه بدک نبود، ولی زیاد هم چنگی به دل نزد
چه فرقی داره بولتون و غیر بولتون . رهبری مذاکره با کلیت نظام امریکا رو سم اعلام نمودند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
نظر ایشان هم یک نظر و محترم است. اما عقلای دیگری هم داریم.
علی
| United States of America |
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
بیدار شو ببم جان، تا کی خودتو میخوای بزنی به خواب؟
تنها چیزی که گقته نمیشه این است که نقطه کلیدی نظم نوین جهان آینده ایران است.به دلایل بسیار منطقی و علمی و البته ساده...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
تابناک! خجالت نمی کشی این مطالب زرد چیه میداری پایه همه صفحه ها. دوسش داری بش رای بده. کدومشون را دوست داری و...
زشت نیست؟
حتی اگر جنگی هم دربگیره و صد سال هم ادامه داشته باشه آخرش با مذاکره تموم میشه پس چه بهتر حالا که ترامپ نشون داده که یه ذره عقل تو کلش باقی مونده و واقعا به دنبال جنگ با ما نیست با حفظ اقتدار خودمون و با این شرط که: اول به برجام برگرد و تحریم ها رو لغو کن بعد بیا ببینیم چه مرگته، باهاشون مذاکره کنیم
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
دمت گرم !
هیچ جنگی در دنیا برنده نداشته و هر دوطرف جنگ بازنده اند یکی کمتر و یکی بیشتر
به هرحال چه بولتون باشه یا نباشه، جمهوری اسلامی باید تکلیفش رو با غرب روشن کنه. روی همه موارد نه فقط هسته ای. برجام حتی اگر تو کنگره امریکا هم تصویب شه باز هم با امضای یک نامه از بین میره. مشکل این نیست. مشکل اینه که دوستان درک درستی از قدرت غرب و امریکا ندارند. تازه فهمیدن تحریمهای امریکا از تحریم های بین المللی هم قویتره! یا باید دور مملکت دیوار بکشند یا استراتژی مشخصی برای تعامل با غرب تدوین کنند. شعار بی مورد رو هم تعطیل کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
راه حل آخر سپردن مملکت به دست دلسوز هاست
خود ترامپ از بولتون راضي نيست و او را سركار اورد تا ايران را بترساند و وادار به مذاكره كند و در حقيقت بولتون يك مهره سوخته براي ترامپ ميباشد كه مشاورات هاي او كمكي به ترامپ نكرد بر عكس امريكا را در باتلاق خاورميانه بيشتر فرو برد و اين چيزي نيست كه ترامپ خواهانش باشد چونكه خواست او خروج از اين منطقه خطرناك ميباشد و نيروها را به سمت خاور دور ببرد .
پاسخ ها
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
این نیروها به خاور دور یا هر جای دیگه ای نرن خناق میگیرن به نظرتون؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
شما از بسیجی های شاغل به تحصیل در خارج هستید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
بولتون نقش پلیس بد و ترامپ نقش پلیس خوب رو ایفا میکند.
تابناک گنده نکن این پدرسوخته رو
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
چقدر این مردک انسان نما نفرت انگیز است
بولتون مهره ادلسون است
سلام
چی شده از خبر مهم توقیف کشتی انگلیسی چشم پوشیدین؟! گویا خوشحال نیستی تابناک. هرچند بعیده نظرم رو تایید کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
چند تا نظر دادم در این خبر و خبرهای دیگر
نه توهینی نه چیزی قشنگ سانسور کرد کامل
نکند با ان ها یکی است
ناشناس
| Germany |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
سانسور استصوابی است اخوی معترض نباش!
گور پدر بولتون باشه این هیچکاره است و ظریف آبرویش را برد. ما یک واقعیت در شطرنج سیاسی داریم، زور آمریکا بر همه دنیا برای تحریم ما چربید ، اما حریف توان نظامی خود ساخته ما نشد. مشکل ما عدم توسعه اقتصادی در طول سالهای گذشته و وابستگی شدید به نفت بود. الان هم دست بالا را در زمینه نظامی و هسته ایی داریم ولی اقتصادی نه. الان بهترین وقت است که با خود ترامپ بنشینیم مذاکره کنیم و وقت خود را تلف اروپا و چین نکنیم ، اینها خودشان از ما مفلوک تر هستند. باید در ازای قبول شرایط هسته ایی ، مشوق های اقتصادی واقعی یعنی صنعتی شدن و گرفتن تکنولوژی و کارخانه را بجای خرید ایرباس در قرارداد بگنجانیم و البته گرفتن یمن را چون یمن طلاست. وقتی از نظر اقتصادی قویتر شدیم می توانیم ۱۰ سال دیگر شرایط خود را دیکته کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
ده سال پیش باید این مسیری که شما ترسیم کردین انجام میشد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
مردم همه سیاستمدار شدن و کار دیگه ای بلد نبستن و مشکل کشور اینجاست
شعله
| Germany |
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
ناشناس از کانادا شما حق دارید اگر پس از بستن قرار داد و گذاشتن امضاء بر پای آن بازهم آش همان آش و... بماند
شما گویا از تاریخ یکسال گذشته خبری ندارید. غرب و شرق هردو کشورهای عقب نگه داشته شده مورد نیازشان است! فروش تکنولوژی را با لبخندی بشما نگاه خواهند کرد. تمام کالاهای غربی و بزودی چینی دارای مدت عمر محاسبه شده میباشد که از کلیه مراعات کیفیت و کمیت مهمتر است!
این تفاوت نظر یا چند صدایی نیست. بولتون در واقع نقش پلیس بد یا همون سگ هار رو داره که ترامپ برای ترسوندن دیگر کشورها در بین مشاورینش نگه داشته. در واقع ترامپ میخواد به دنیا بفهمونه که اگر با زبون خوش حرف گوش نکردید اون موقع آدمهایی مثل بولتون در کابینه من قدرت بیشتری میگیرن و جنگ راه میوفته. در صورتی که واضحه خود ترامپ هم علاقه ای به شکل رفتار و عقاید بولتون نداره و صرفا به عنوان ابزاری رسانه ای داره ازش استفاده میکنه
ترامپ تر زد بلتون هم زر
ولی با این تحریمها دارن به زانومون در میارن
بدجوری کفرم از دست هیئت حاکمه امریکا در اومده البته دولت امریکا مخلص دربست خواسته های اسرائیل و تا حدودی هم عربستان است البته 95 درصد اسرائیل
برجام را اسرائیل و عربستان قبول نداشتند هر جوری شده قصد تخریب آنرا داشتند
حالا اگر زورمون میرسه به امریکا که هیچی معلومه چیکار باید بکنیم ولی اگر زورمون نمیرسه خواهشا کشور را به ورطه نابودی نبریم چیزی که خواست جنگ طلبهای صهیونیست است
خخخخخ
کسانی صدها مرتبه تندرو تر و ضد ایرانی تر از بولتون در پیرامون هیئت حاکمه آمریکا مترصد جانشینی بولتون هستند که در آنصورت همه ایرانی های مخالفین بولتون هر شب جمعه به رفتگان و پدر ومادر بولتون فاتحه بفرستند.
وقتی میگم ترامپ همان احمدی‌نژاد هستش فقط آمریکایی و چشم آبیه شک نکنید
خیلی ساده انگاریه که کسی بر این عقیده باشه که ترامپ قبل از انتصاب بولتون از مواضع سخت و ضد ایرانی او آگاهی نداشته
تنها مشکلی که ترامپ با بولتون دارد سبیل های بولتون است که با آن نیز کنار آمده است
مهمترین کار اینه که روحانی و ظریف تکلیف خودشون را با این وضعیت که دو دولت داریم مشخص کنند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها