بازدید 4444

آمارهای اقتصادی واقعی است؟

کد خبر: ۹۱۲۴۵۶
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۷ 19 July 2019

عضو انجمن اقتصاددانان ایران با اشاره به اعلام کاهش ۱.۳ درصدی نرخ بیکاری در بهار امسال، گفت: ارائه آمارهای دوگانه یا چندگانه توسط نهادهای مربوطه به شدت به فضای ذهنی جامعه پیرامون داده‌های اقتصادی حوزه بازار کار آسیب زده است.

عباس علوی‌راد در گفت‌وگو با ایسنا، درباره نرخ بیکاری بهار امسال که از سوی مرکز آمار اعلام شده است، اظهار کرد: به نظر می‌رسد طی یک دهه اخیر، شکاف قابل ملاحظه‌ای میان برداشت‌های ذهنی جامعه و داده‌های اقتصادی پیرامون بازار کار به ویژه در حوزه اشتغال نمایان شده است.

وی افزود: کاهش ۱.۳ درصدی نرخ بیکاری در بهار ۱۳۹۸ نسبت به بهار ۱۳۹۷ و رسیدن آن به ۱۰.۸ درصد در بین کارشناسان اقتصادی نیز حساسیت ایجاد کرده است.

علوی‌راد خاطرنشان کرد: یکی از دلایل وجود شکاف بین ادراک عمومی جامعه و داده‌های اقتصادی در زمینه اشتغال، چند لایه بودن نرخ بیکاری در کشور است، بدین ترتیب که نرخ بیکاری در میان تحصیل‌کرده دانشگاهی و زنان و مردان بسیار متفاوت است.

این دانشیار اقتصاد عنوان کرد: وقتی لایه تحصیل‌کرده در جامعه از آمارهای اشتغال‌زایی کمترین احساس منتفع شدن را داشته باشد، نسبت به داده‌ها دچار تردید می‌شود.

وی علت دیگر این شکاف را استمرار مشکل بیکاری در کشور طی سال‌های پس از جنگ تحمیلی در دولت‌های مختلف و جنبه بلند مدتی بیکاری در ایران دانست.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی ابرکوه ابراز کرد: ارائه آمارهای دوگانه یا چندگانه توسط نهادهای مربوطه، تهیه و پردازش آمارها و عملکرد متولیان امور اقتصادی کشور، به شدت به فضای ذهنی جامعه پیرامون داده‌های اقتصادی حوزه بازار کار آسیب زده است.

وی اضافه کرد: باور عمومی این است که با توجه به دولتی بودن اقتصاد کشور و مداخله گسترده دولت در اقتصاد، بخش عمومی سهم بالایی در ایجاد شغل دارد اما این برداشت درست نیست لذا جامعه وقتی می‌بیند استخدام بسیار اندکی در بخش دولتی وجود دارد، نسبت به داده‌های اشتغال‌زایی حساسیت نشان می‌دهد.

علوی راد در پایان یادآور شد: به نظر می‌رسد سازمان‌های مرتبط با تهیه و پردازش آمارها، تحلیل گران اقتصادی، متولیان امور اقتصادی کشور، رسانه‌ها و فعالان شبکه‌های مجازی بهتر است ضمن توجه به حساسیت‌های جامعه، روی داده‌های اشتغال، برای کاهش شکاف ذهنی جامعه و آمارهای موجود تلاش کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان