بازدید 8562
۴
عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «تابناک»؛

انتخابات شورایاری حتما در چهارم مرداد برگزار می‌شود و مبنای قانونی دارد

به رغم آنکه برخی مسئولان بر غیرقانونی بودن برگزاری انتخابات شورایاری محله‌های تهران تأکید دارند، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران بر دریافت مجوز‌های قانونی این انتخابات تأکید کرده و می‌گوید: دستور اجرای این انتخابات را دریافت کرده‌ایم.
کد خبر: ۹۱۲۰۴۷
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۳ 16 July 2019
تابناک اجتماعی -
به رغم آنکه برخی مسئولان بر غیرقانونی بودن برگزاری انتخابات شورایاری محله‌های تهران تأکید دارند، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران بر دریافت مجوز‌های قانونی این انتخابات تأکید کرده و می‌گوید: دستور اجرای این انتخابات را دریافت کرده‌ایم.

به گزارش «تابناک»؛ اواخر خردادماه امسال بود که خبر رسید برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری محله‌های تهران قطعی شده و به زودی فرآیند اجرای آن با نام نویسی از متقاضیان کلید خواهد خورد؛ خبری که خیلی زود با واکنش‌هایی جدی روبه رو شد و حاشیه‌هایی آفرید.

البته این نخستین بار نیست که موضوع شورایاری و انتخابات آن مناقشه آفرینی می‌کند و موجب صف بندی موافقان و مخالفان می‌شود، اما آن گونه که شواهد نشان می‌دهد، این بار، موافقان و مخالفان، کمی ماجرا را جدی‌تر گرفته‌اند و می‌کوشند با اتکا به رویکرد‌های مختلف، اهدافشان را پیش ببرند.

از جمله این رویکردها، نشستی بود که روز گذشته به کوشش مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در یکی از سالن‌های زیرمجموعه دانشگاه تهران برگزار شد و طی آن، برخی صاحب نظران و اعضای شورای شهر بر نقش مثبت شورایاری‌ها تأکید کردند. نشستی که تمام نشده، خبر رسید رئیس سازمان بازرسی کل کشور، انتخابات شورایاری را غیرقانونی خوانده است.

بر اساس این خبر، قاضی سراج طی نامه‌ای [از نوع سرگشاده که روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور منتشرش کرده] به سران قوای سه گانه و همچنین وزیر کشور، «برگزاری انتخابات شورایاری‌ها را تا زمان وضع مبانی قانونی برای برگزاری آن، غیرقانونی دانسته و خواستار جلوگیری از برگزاری این اقدام غیرقانونی شده است.»

وی در بخشی از این نامه با تأکید بر این که «اقدام به برگزاری انتخابات شورایاری، بر خلاف اصل ۱۰۰ قانون اساسی و نیز قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورا‌های اسلامی کشور و انتخاب شهرداران است»، نتیجه گرفته: «اقدام شورای اسلامی شهر تهران و هیأت محترم وزیران در وضع مصوبه مبنی بر تشکیل انجمن شورایاری محلات در تهران و برگزاری انتخابات، خارج از حدود اختیارات قانونی مراجع مزبور است.»

دیدگاهی که مورد وثوق موافقان برگزاری این انتخابات نیست؛ امثال شهردار تهران که در پاسخ به نامه قاضی سراج می‌گوید: «به هر حال چهار دوره از انتخابات شورایاری‌ها برگزارشده و قرار است پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها برگزار شود که در همین زمینه، مدیریت شهری اقدام به اخذ مصوبه دولت در این ارتباط کرده است.»

حناچی در ادامه به سکوت قانون اساسی در خصوص چگونگی برگزاری انتخابات شورایاری‌ها اشاره کرده و می‌گوید: «در قانون اساسی به شکل‌گیری انجمن‌های محلی زیرمجموعه شورای شهر تأکید شده است، ولی به چگونگی شکل‌گیری آن اشاره نشده است... البته ما تابع قانون هستیم و اگر بنا نباشد انتخابات را برگزار نخواهیم کرد و اگر قرار باشد انتخابات را برگزار می‌کنیم.»

همه این‌ها در حالی است که می‌دانیم چهارم مردادماه ۹۸، موعد برگزاری انتخابات شورایاران محله در تهران است و آن گونه که اعلام شده، این انتخابات الکترونیکی برگزار خواهد شد؛ انتخاباتی که با توجه به مباحث مطرح، ابهام در خصوص برگزار شدن یا نشدن آن افزایش یافته تا جایی که شنیده‌ها حکایت از بررسی این موضوع در یکی از نشست‌های آتی شورای شهر تهران دارد.

ابهاماتی که زهرا نژادبهرام، عضو شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با «تابناک» در پاسخ به آن‌ها می‌گوید: «انتخابات شورایاری‌ها انشاءالله چهارم مردادماه برگزار خواهد شد و وزارت کشور امور برگزاری آن را پی می‌گیرد. در این خصوص مبنای قانونی وجود دارد و افزون بر آن، دستور اجرایی معاون اول رئیس جمهور نیز دریافت شده است.»

عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در ادامه می‌گوید: «برخی مشکلات وجود دارد، اما من با کسانی که برگزاری انتخابات شورایاری را غیرقانونی می‌دانند مخالفم؛ اگر قانونی خلأ دارد باید تلاش کنیم که آن خلأ را برطرف و مشکل را حل کنیم، نه اینکه به دنبال حذف آن باشیم.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
سانسورچی تابناک خسته نباشید
انتخابات در هر نوعی بهتر از انتصاب یا سکون است
به به
چه شور و حالی
دیگرمنتخابان چه گلی به سرملت زدندکه شما بفکرشورایاری هستید این کار فقط تحمیل هزینه برکشور ومردم است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها