بازدید 16028
پیمانه اقتصادی؛

کاهش ۴۰۰ تومانی قیمت دلار در عرض چند ساعت/ سهام «ایران خودرو» و «سایپا» قابل واگذاری نیست/ تحلیل بلومبرگ از بازار ارز/ افزایش ۴۰ درصدی سهم ایران در بازار عراق/ تورم ۲.۷ درصدی چین رکورد بالاترین سطح پانزده ماهه!

این پیمانه تیتر‌هایی همچون افت شاخص کل بورس در سومین روز هفته، سهام آسیایی با داده‌های امیدبخش چین رشد کرد، بازار اوراق مسکن؛ بازی «تسه»‌ها در فضایی بسته، دو هفته دیگر آمریکا به هواوی تجهیزات می‌فروشد، ریزش قیمت سکه در محاصره دلار، سرمایه‌گذاری آلمانی‌ها در روسیه رکورد می‌زند و رشد اندک بهای طلای سیاه در بازار انرژی را در بر دارد.
کد خبر: ۹۱۱۸۹۳
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 16 July 2019

تابناک اقتصادیپیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون افت شاخص کل بورس در سومین روز هفته، سهام آسیایی با داده‌های امیدبخش چین رشد کرد، بازار اوراق مسکن؛ بازی «تسه»‌ها در فضایی بسته، دو هفته دیگر آمریکا به هواوی تجهیزات می‌فروشد، ریزش قیمت سکه در محاصره دلار، سرمایه‌گذاری آلمانی‌ها در روسیه رکورد می‌زند و رشد اندک بهای طلای سیاه در بازار انرژی را در بر دارد.

افت ۲۷۴ واحدی شاخص کل بورس در سومین روز هفته

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه، با کاهش ۲۷۴ واحدی معادل ۰.۱۱ درصد به رقم ۲۵۳ هزار و ۳۰۳ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۷۶ واحدی معادل ۰.۱۱ درصد به رقم ۷۰ هزار و ۵۸۰ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با افت ۳۵۲ واحدی معادل ۰.۵۷ درصد، عدد ۶۱ هزار و ۹۵۲ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۲۳۹ واحدی معادل ۰.۵۷ درصد به رقم ۴۲ هزار و ۳۱ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۷۹۱ واحد کاهش معادل ۰.۲۸ درصد را رقم زد و به سطح ۲۸۲ هزار و ۴۳۶ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۵۴۳ واحد کاهش معادل ۰.۲۹ درصد به رقم ۱۸۷ هزار و ۲۰۳ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۹۵۷ واحد افزایش معادل ۰.۱۹ درصد همراه بود و عدد ۵۰۱ هزار و ۲۷۲ واحد را به نمایش گذاشت.
کاهش 400 تومانی قیمت دلار در عرض چند ساعت/ سهام
 
سهام آسیایی با داده‌های امیدبخش چین رشد کرد
 
روز دوشنبه، انتشار داده‌های امیدبخش اقتصادی از چین، نشان داد، احتمالاً دومین اقتصاد بزرگ جهان به لطف افزایش مشوق‌های حمایتی دولت شروع به پایدار شدن کرده است. این باعث شد سرمایه‌گذاران اندکی آسوده‌خاطر شده و سهام آسیایی رشد کند. هرچند رشد اقتصادی سه ماهه دوم چین کندتر شد و به پایین‌ترین سطح ۲۷ ساله خود رسید، اما این میزان کمتر از مقداری که تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده بودند نبود. از سوی دیگر انتشار داده‌هایی جداگانه نشان داد تولیدات صنعتی این کشور و فروش خرده‌فروشی‌ها به شدت از میزان پیش‌بینی شده بالاتر بوده است. این داده‌های امیدبخش نشان داد که مجموعه مشوق‌های اقتصادی دولت چین توانسته است فعالیت‌های اقتصادی داخلی را احیا کرده و بخشی از ضرر متحمل شده از سوی جنگ تجاری با آمریکا را جبران کند. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن افت‌های اولیه امروز خود را جبران کرد و ۰.۲ درصد بالا آمد. این شاخص هفته گذشته بیش از ۱ درصد سقوط کرده و نوار رشد ۵ هفته‌ای خود را پاره کرد. بازار ژاپن به علت تعطیلات رسمی بسته بود، اما در بازارهای دیگر آسیا، شاخص نیکی ژاپن ۰.۲۰ درصد بالا آمد. در بازار چین، کامپوزیت شانگهای ۰.۷۶ درصد رشد کرد و هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۰.۲۲ درصد به ارزش خود افزود. اما ای‌اس‌اکس استرالیا و کوسپی کره‌جنوبی، به ترتیب ۰.۴۰ درصد و ۰.۰۶ درصد افت کردند. در بازار ارز، شاخص دلار با اندکی افزایش به ۹۶۷۸۱ واحد رسید. دلار نرخ برابری خود با ین ژاپن را هم به ۱۰۸.۰۴ ارتقا داد.
 
کاهش ۴۰۰ تومانی قیمت دلار در عرض چند ساعت
 
روز گذشته بر این اساس اطلاعات سامانه سنا بانک مرکزی که بیانگر میانگین وزنی نرخ خرید و فروش ارزبر مبنای معاملات ثبت شده در سامانه نظارت ارز توسط بانکها و صرافی‌های مجاز کل کشور است؛ هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ 12000 هزار تومان خریداری شد و در مقابل با کاهش 400 تومان نسبت به روز یکشنبه، به قیمت 12100 تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته شد. همچنین هر اسکناس یورو به نرخ 13950 تومان خریداری شد و به نرخ 14050 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد. این نرخ نسبت به روز قبل، 350 تومان کاهش داشت. معامله‌گران ارزی بر این باورند که بازارساز از طریق عرضه پلکانی در کنترل هجوم‌های سفته‌بازانه تا حدود زیادی موفق عمل کرده است.
 
تحلیل بلومبرگ از بازار ارز
 
شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی ویژه به وضعیت قیمت ارز در ایران پرداخت و نوشت: پول ملی ایران که با مشکل نوسان ارزش مواجه شده بود، با اثربخش شدن اقدامات دولت برای مقابله با تحریم‌های آمریکا در حال بازیابی ارزش خودش است. این گزارش به نقل از عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران به ایجاد ثبات در بازار ارز اشاره کرد و نوشت: بررسی آمارهای فعالان بازار ارز و قیمت‌های ثبت شده در بانک اطلاعاتی بلومبرگ نشان می‌دهد که افزایش نزدیک به 8درصدی ارزش ریال در بازار آزاد در یک ماه گذشته به ثبت رسیده است. این گزارش می‌افزاید: این پیشرفت برای بازاری که با افزایش نزدیک به ۵۰ درصدی دلار مواجه بود دستاورد خوبی محسوب می‌شود. بانک مرکزی ایران در این مدت راه‌هایی را برای حفظ ارزش ریال به کار بسته است که از آن جمله می‌توان به راه‌اندازی سامانه نیما برای کم کردن اثر بازار سیاه و کنترل نرخ بهره اشاره کرد. حالا شرایط به جایی رسیده که قیمت دلار در بازار آزاد به قیمت دلار در سامانه نیما نزدیک شده است. یک کارشناس بانکی در این زمینه می‌گوید: به نظر می‌رسد سیاست‌های بانک مرکزی در زمینه کنترل بازار ارز و نرخ های بهره بانکی در حال جواب دادن است و تقاضا برای ارز در بازار نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.
بازار اوراق مسکن؛ بازی «تسه»ها در فضایی بسته
 
بهای اوراق تسهیلات مسکن اسفند 96(تسه9610) در معاملات دیروز با افت 1/ 1 درصدی مواجه شد و به سطح 43 هزار و 260 تومان تنزل کرد. بازار اوراق مسکن در جریان معاملات جهت‌گیری مشخصی نداشت و قیمت برخی امتیازها کاهشی و بهای برخی دیگر افزایشی بود. با وجود اینکه معاملات اوراق وام بانک مسکن در محدوده قیمتی 41 هزار و 700 تا 45 هزار و 170 تومان نوسان داشت اما متوسط بهای اوراق در کانال 43 هزار تومان ماند. سال گذشته در همین مقطع زمانی اوراق وام مسکن در محدوده 65 تا 67 هزار تومان معامله می‌شدند. افت 35 درصدی قیمت اوراق وام طی یک سال اخیر ناشی از تاثیر بلاواسطه تورم ۱۰۴ درصدی قیمت‌ها در بازار و تثبیت سقف خرید امتیازهای وام مسکن است که در شرایط فعلی بعید است تغییر مثبتی را به خود ببیند.

دو هفته دیگر آمریکا به هواوی تجهیزات می فروشد

رویترز: به گفته یکی از مقامات دولت آمریکا احتمالاً دو هفته دیگر اجازه فروش دوباره تجهیزات و سرویس شرکت های این کشور به هواوی تایید می شود. هواوی به عنوان بزرگترین تولیدکننده تجهیزات مخابراتی جهان در ماه می به فهرست سیاه تجاری دولت آمریکا افزوده شد؛ اما در اواخر ماه ژوئن، دونالد ترامپ پس از ملاقات با «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین اعلام کرد شرکت های آمریکایی می توانند محصولات خود را به هواوی بفروشند. در روزهای اخیر نیز ویلبر راس وزیر بازرگانی آمریکا اعلام کرده بود شرکت ها طی شرایطی خاص و در صورت حفظ امنیت ملی آمریکا می توانند کالاهای خود را به این شرکت چینی بفروشند. این در حالی است که در سال ۲۰۱۸ میلادی هواوی ۷۰ میلیارد دلار برای خرید تجهیزات هزینه کرد. از این مقدار ۱۱ میلیارد دلار آن صرف خرید تجهیزات از شرکت های آمریکایی از جمله کوالکام، اینتل و میکرون تکنولوژی شده است.

ریزش قیمت سکه در محاصره دلار

هر قطعه سکه تمام طرح قدیم در حالی ۴ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل، ۱۰۰ هزار تومان ارزان‌تر شد. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) نیز با کاهش ۶۵ هزار تومانی به رقم ۴ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان رسید. حباب سکه امامی در بازار ۲۱۰ هزار تومان محاسبه شد. هر نیم سکه بهار آزادی نیز ۲ میلیون و ۲۱۰ هزار تومان می‌باشد که نسبت به روز یکشنبه، ۷۰ هزار تومان کاهش داشت. هر ربع سکه بهار آزادی با کاهش ۱۰ هزار تومان به رقم یک میلیون و ۳۷۰ هزار تومان رسید. هر سکه یک گرمی، با افت ۱۰ هزار تومانی، ۹۷۰ هزار تومان معامله شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار، ۴۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان ارزشگذاری شد. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار آبشده که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، امروز به رقم یک میلیون و ۸۱۵ هزار تومان رسیده است که نسبت به روز یکشنبه، ۲۸ هزار تومان ارزان‌تر شده است. کشتی آرای عضو هیأت مدیره طلا و جواهر تهران اظهار داشت: بازار طلا و سکه با توجه به کاهش بهای ارز، با روند نزولی همراه شده است و در این شرایط، کاهش داد و ستد‌ها مشهود است و به نوعی می توان گفت که معاملات متوقف شده است، زیرا متقاضی در انتظار کاهش بیشتر نرخ‌هاست و برخی فروشند‌ها نیز با توجه به خرید با نرخ‌های بالاتر، فعلا برای فروش، دست نگه داشته اند. 

سهام "ایران خودرو" و "سایپا" قابل واگذاری نیست

سیده حمیده زرآبادی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره مصوبه سران سه قوه مبنی بر موافقت بر واگذاری سهام دولت در "ایران خودرو" و "سایپا"، گفت: بر اساس گزارش مکتوب ارسال شده به مجلس این شرکت‌های خودروسازی، بدهی‌های بسیاری دارند؛ این بدهی شامل تسهیلات دریافتی از بانک‌ها، بدهی به قطعه سازان و... است. وی با بیان اینکه باید روی موضوع واگذاری سهام دولت در "ایران خودرو" و "سایپا" تأمل بیشتری شود، افزود: ممکن است واگذاری این سهام انحصاری بزرگی در خودروسازی‌ها ایجاد کند و به جای اینکه راه نجاتی برای صنعت خودروسازی باشد آن را به ورطه نابودی بکشاند. وی اظهار کرد: هرچند خصوصی‌سازی یکی از اصلی‌ترین راهکارها برای نجات صنعت خودروسازی از مهلکه ورشکستگی است، خصوصی سازی در شرایط فعلی و با وجود تعهدات معوق، بدهی به قطعه سازان و عقب ماندگی در رقابتی شدن و نیروهای مازاد این شرکت‌ها، ممکن نیست. این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: سهام دولت در "ایران خودرو" و "سایپا" قابل واگذاری نیست، چون این سهام در وثیقه است، مطرح کردن واگذاری سهام این شرکت های خودروسازی نوعی وقت کشی، فرار از عمل به تعهدات و پاک کردن صورت مسأله است. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با طرح این که کدام بخش خصوصی به دنبال خرید شرکت بدهکار است، ادامه داد: در صورتی بخش خصوصی به دنبال خرید سهام دولت در خودروسازی می‌رود که امتیازات ویژه‌ای مانند قیمت‌های بسیار پایین- که موجب نابودی صنعت می شود- برای خرید آنها در نظر گیرد که در صورت تحقق این موضوع نه تنها انحصار دولت در صنعت خودروسازی از بین نمی رود بلکه بیشتر نیز می‌شود. /خانه ملت

تورم ۲.۷ درصدی چین رکورد بالاترین سطح پانزده ماهه!

تریدینگ اکونومیکس: همان طور که انتظار می‌رفت تا پایان دوازده ماه منتهی به ماه ژوئن نرخ تورم چین بدون تغییر نسبت به ماه گذشته در سطح ۲.۷ درصد ماند که بالاترین نرخ تورم در پانزده ماه اخیر در دومین اقتصاد بزرگ جهان محسوب می‌شود. در شرایطی که تورم در بخش‌های زیادی کاهش یافته است، بالا بودن نرخ مواد غذایی مانع از شروع روند کاهشی شاخص قیمت‌ها شده است و تورم مواد غذایی هنوز در بالاترین سطح هفت سال و نیم اخیر خود قرار دارد. به دنبال شیوع آنفلونزای خوکی در آفریقا و تصمیم چین به ممنوعیت واردات گوشت از کانادا، نرخ گوشت در چین در یکی از بالاترین سطوح یک دهه اخیر خود قرار دارد. نرخ تورم مواد غذایی از ۷.۷ درصد در ماه می به ۸.۱ درصد در ماه ژوئن رسیده است که در این بین تورم قیمت گوشت با ۲۱.۱ درصد و میوه با ۴۲.۷ درصد بیش از سایر اقلام بوده است. بر مبنای ماهانه نرخ تورم چین منفی ۰.۱ درصد عنوان شده است. متوسط نرخ تورم چین در بازه زمانی ۱۹۸۶ تا ۲۰۱۹معادل ۵.۱۵ درصد بوده است ک هبالاترین نرخ تورم مربوط به فوریه ۱۹۸۹ با ۲۴.۸ درصد و کمترین نرخ تورم مربوط به آوریل ۱۹۹۹ با منفی ۲.۲۲ درصد بوده است. نرخ تورم برای اقلام غیر غذایی کاهشی بوده است و از ۱.۶ درصد به ۱.۴ درصد رسیده است.

سرمایه‌گذاری آلمانی‌ها در روسیه رکورد می‌زند

سرمایه‌گذاری شرکت‌های آلمانی در روسیه 33 درصد افزایش یافته و در سه ماهه نخست سال جاری به 1.7 میلیارد یورو رسیده است.

اتاق بازرگانی روسیه-آلمان با اعلام این خبر افزود: این میزان سرمایه گذاری از نصف سرمایه‌گذاری انجام شده آلمانی‌ها در روسیه بیشتر بوده و در واقع انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری ژرمن‌ها در روسیه به بالاترین میزان طی سال‌های گذشته رسیده برسد. ماتیاس شپ رئیس این اتاق گفت: به رغم تضعیف شرایط اقتصادی، شرکت‌های آلمانی همچنان به بازار روسیه اعتماد دارند و حتی بر خلاف انتظار سرمایه‌گذاری خود را افزایش داده‌اند. سال گذشته میلادی کل سرمایه‌گذاری شرکت‌های آلمانی در روسیه با عبور از میزان پیش‌بینی شده به 3.2 میلیارد یورو رسید که از سال 2008 تاکنون بی‌سابقه بوده است؛ اما تا رسیدن به رقم 7.8 میلیارد یوروی سال 2007 نیز فاصله زیادی دارد. شرکت‌های آلمانی در حالی به سمت سرمایه‌گذاری در روسیه می‌روند که تحریم‌های آمریکا علیه این کشور همکاری شرکت‌های آمریکایی و متحدین این کشور با مسکو را تحریم کرده و در واقع شرکت‌های آلمانی در تعامل با روسیه با محدودیت بیشتری مواجه بوده‌اند. 140 شرکت آلمانی در نظرسنجی اتاق بازرگانی روسیه آلمان اعلام کردند در پی اعمال تحریم‌ها بیش از یک میلیارد یورو ضرر کرده‌اند.

افزایش ۴۰ درصدی سهم ایران در بازار عراق

به رغم ادعاهای آمریکا درباره تحریم ها و ایجاد محدودیت در تبادلات تجاری ایران با کشورهای جهان اما آمارهای رسمی نشان می دهند که سهم ایران در سه ماهه اول سال جاری در مقایسه با مدت مشابه قبل در بازار عراق 40 درصد افزایش داشته تا به این ترتیب عراق در رتبه اول واردات کالاهای ایرانی قرار گیرد. رایزن بازرگانی ایران در عراق توضیح داد که میزان صادرات غیر نفتی ایران به عراق ۲۳۸۶ میلیون دلار بوده و در مقایسه با ارزش صادرات در همین مقطع سال قبل ۱۷۶۳ میلیون دلار بیانگر رشد ۳۵ درصد در صادرات ایران به عراق است. ناصر بهزاد افزود: در سال جاری ارزش هر تن کالای صادراتی ایران ۵۰۰ دلار برآورد شده که نسبت به میانگین هر تن کالای صادراتی به سایر کشورها تقریباً ۴/۱ برابر است که این امر، نشانگر ارزش افزوده مناسب کالاهای صادراتی ایران به این کشور است. وی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهند، مجموعاً بیش از ۶۰ درصد صادرات غیر نفتی ایران به سه کشور چین, عراق و کره جنوبی انجام شده که این موضوع می‌تواند ظرفیت بالای تقاضا در این کشور را نشان دهد. بهزاد در گفت‌وگو با ایرنا ادامه داد: در بین کشورهای صادر کننده به عراق در سه ماهه میلادی آبریل، می و ژوئن بررسی‌ها نشان می‌دهند ایران با۲۳۰۰ میلیون دلار صادرات به عراق مقام اول را داراست و این موضوع از سال گذشته تا کنون حفظ شده است و بعد از آن چین با ۲۱۰۰ میلیون دلار صادرات مقام دوم و ترکیه ۲۰۰۰ میلیون دلار صادرات مقام سوم صادرات به عراق را دارند.

رشد اندک بهای طلای سیاه در بازار انرژی

رویترز: از آنجایی که تولیدات صنعتی چین و آمار خرده‌فروشی از انتظارات فراتر رفت، قیمت نفت در معاملات دیروز افزایش یافت اما به علت کندی رشد اقتصادی این کشور به کمترین میزان در چند دهه گذشته در سه ماهه دوم، این افزایش‌ها در مجموع محدود کرد. هر بشکه نفت برنت با 31 سنت افزایش 67.03 دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با 18 سنت افزایش 60.39 دلار معامله شد. هر دو شاخص نفتی هفته گذشته، به علت کاهش ذخایر نفت آمریکا و تنش‌های دیپلماتیک در غرب آسیا بیشترین افزایش طی 3 هفته گذشته را ثبت کردند. همچنین به دنبال آغاز به کار دو تأسیسات جدید، میزان پالایش نفت خام چین در ماه ژوئن به رکورد 13.07 میلیون بشکه در روز رسید که 7.7 درصد بیش از سال گذشته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۸
کاهش دلار در مقابل افزایش خزنده و بی صدای قیمت کالاها به هیچ دردی نمیخوره

دولت داره کسری های مالی را با فشار اقتصادی بر مردم جبران میکنه
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
واقعا چه میتوان گفت !؟
که دلاری که فقط ظرف چند ماه ۳ برابر شده بود
و حالا که به علت عدم توانایی خرید توسط قشر متوسط که معمولا در این فصل برای تعطیلات تابستانی میرفتند
چهارصد۰ تومن یا ۳ درصد ارزانتر شده، باید جشن بگیریم !!؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
اینها همه اش بخاطر نزدیکی به انتخاباته. گول نخورید. اینها از صندوق ذخیره ارزی برای رفع مشکلات مردم استفاده کنند ، دارند باهاش رای مردم رو می خرند. بعد از انتخابات دلار رو می برند بالا و دلارهایی که ارزون فروختند و خودشون خریدند رو گرون می رفوشند و میلیاردر میشن. یعنی دلارهای صندوق ذخیره ارزی میره تو جیب خودشون و باهاش در انتخابات هم برنده میشن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
سقوط ازاد ۷ هزارواحدی بورس درعرض چندساعت !!!!
سه شنبه ۲۵ تیر۹۸ پس لرزه های کاهش دستوری قیمت ارز دربازار بورس نمایان شدو درمدت تنها ۳ ساعت شاخص کل بورس ۷۰۰۰ واحدسقوط کرد !!!!!
حال عکس العمل شبکه های خبری رادراینمورد ببینید البته قطعا چیزی نخواهید دید !!!
ناشناس
| Singapore |
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
هروقت دلارچهار هزارتومان شد انوقت میتواند ادعا کند که دلار کاهش یافته است والا همه اش بلوف وجنگ روانی است
احساس میکنم همانطور که دولت روحانی منتظر پایان ریاست جمهوری ترامپ هست ترامپ هم منتظر پایان ریاست جمهوری حسن روحانی است اما این وسط مردم منتظر پایان هرچه سریعتر و زودتر از موعد ریاست جمهوری هر دوی آنها هستند
سهام ایران خودرو و سایپا را زمانی واگذار خواهند کرد که کاملا و صددرصد ورشکسته شده باشند

با این وضعیت فروش هشت برابری قیمت بنجول های این دو شرکت فعلا خبری از ورشکستگی نیست و برعکس ، خیلی خیلی خیلی سوددهی داره برای دولت !!!!
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
خود ما مردم مقصریم
در تمام زمینه ها
چون هر بلائی که بخواهند سرمان می آورند
و ما فقط در خواست میکنیم که تعدادش !؟ را زیاد کنند تا در صف معطل نشویم !؟
ناشناس
| Canada |
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
دولتها دو تا کارخانه که فقط یک سوله داشتند را با تزریق پول و سرمایه و رانت تبدیل به دو غول و مافیای هزار سر کرده اند که در همه کار دست دارند. راه حل زدن دست و پای این دو هیولا بصورت تدریجی با واگذاری تدریجی و ۵ درصد در هر ۶ ماه به بخش خصوصی است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
این دوشرکت صد در صد ورشکسته اند.بدهی که در تراز مالی ثبت شده است از سرمایه دو شرکت بالاتر است و این بر اساس قانون یعنی ورشکستگی
اینکه صادرات ما به عراق زیاد شده خیلی خوب در گام بعدی باید کاری کرد که اگه ما نیاز داریم واردات ثانویه داشته باشیم به جای دبی این کار از طریق عراق یا آذربایجان انجام شود
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
این صادرات اکثرا مواد غذایی و خوراکی و اقلام مصرفی است که به علت بی ارزش شدن پول ما به عراق صادر می گردد
و بیشتر باعث کمبود در داخل و گرانی بیشتر می گردد
و اصلا جای خوشحالی برای ۸ درصد مردم فقیر شده ندارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
فعلا که رفقای اشرافیت از بازار عراق در جهت گرسنه کردن مردم خودمون بهره گرفتن چون کل مواد غذایی رو میفرستن اونجا . بینایی داری سفره های خالی شده رو ببینی ؟
ایران دوملیون در صد تورم را بعنوان یکی از معجزات به ملت قهرمان تحمیل کرد
ایران خودرو و سایپا را به بخش خصوصی واقعی واگذار کنند ( نه خصولتی و فلان نهاد و ....) و واردات خودروی زیر 5 سال عمر را آزاد نمایند تا در اوج رقابت، کیفیت خودروهای داخلی هم افزایش یابد و مردم هم آنچه لیاقتشان را دارند سوار شوند!
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
فقط باید اجازه دهند تا مدیران لایق قبلی و مالکین اصلی این دو کارخانه از خارج از کشور به ایران برگردند
و البته تضمین سیاسی و امنیتی کافی به ایشان بدهند
و بعد خواهید فهمید که چطور اینها همین دو کارخانه را طرف یکی دو سال به بزرگترین و بهترین در خاورمیانه خواهند رساند
مدیریت دولتی بر کارخانه های بزرگ بزرگترین اشتباه مدیران بالای کشور بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
تنها راه خلاصي دولت و ملت از دست اين فرغون سازها واگذاري بيش از 50 درصد سهامشان به خوردور سازهاي بزرگ نظير فولكس و هيونداي و يا تويوتا هست كه بيان و با دانش بالا شون توليدات اين كارخانه ها رو متحول و علاوه بر سود دهي باعث تبديل شدن ايران به هاب صادرات منطقه هم بشن
عراق هیچ محصول بومی جز نفت نداره
ایران بجز محصولات بی کیفیت و درجه پنج چینی چیز دیگری از عراق نمیتونه وارد کشور کنه

در عوض بهترین محصولات کشاورزی و دامی خودمان را به عراق صادر میکنیم و خودمان شدیم درجه ۳ خور !
خط فقر به حدود ۷ میلیون رسید

پس چی شد برکات برجام ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
خوب بگو ببینم هنوز هم میگی مذاکره؟ خودتون خواستید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
اصلابرکات برجام وهراتفاق دیگه ای که بیفته...برای مردم عادی کف خیابون نیست برادر...آقازاده هاوژن خوبهاازبرکاتش سودبردندومیبرن....همونهایی که باسفارش ورانت ارزهای کشوروبردن بیرون ودارن حالشومیبرن
محمد محمدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
و علی برکت الله
ناشناس
| Singapore |
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
اتفاقا به دلواپسان باید گفت که خط فقربه حدود هفت میلیون رسید
مردم بیایید یک هفته و فقط یک هفته متحد شوید و از یکی از بازارها خرید نکنید تا قدرت خود را به مسئولین و کارخانه داران بی انصاف نشان دهیم! ... از 29 تیر به مدت یک هفته، لبنیات نخرید. شرکتهای لبنی هر روز قیمتها را افزایش می دهند. فقط یک هفته بیایید لنیات نخریم!!!
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
همه را به کشور دوست و برادر !؟ عراق مجانی صادر میکنند
فقط اگر مردم بخواهند باید اعتراضات مدنی کنند
متاسفانه ما مردم کرخت و بی تفاوت شده ایم و مثل مجسمه های بدون احساس درد را حس نمی کنیم
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
ای کاش متحد بودیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
چرا ساده ای دوست عزیز . قیمت رو بردن بالا که مردم داخل نخرن چون تمومش داره میره عراق و روسیه و افغانستان . حتی یک بطری شیر هم داخل خریده نشه باز مدام تدبیر میبره بالا . کلش داره صادر میشه . سری به مرز عراق بزنی میفهمی چه فاجعه ای در حال رخ دادنه
باید بلومبرگ اینطور مینوشت که دستکاری بازار ارز برای جبران کسری بودجه
خودم منتقد دولتم اما اندر احوالات دلال های دلار :
قیمت دلار بالا بره میگن اره کار دولته ، قیمت ثابت بمونه میگن اره دولت همین قیمت رو می خواست! ، پایین بیاد میگن اره دولت دستوری پایین میاره! ، خو به کدام ساز شماها باید رقصید ، مردم تو فشارن یک عده شب و روزشون فقط دلاریه
این تحلیلهاوگزارشات اقتصادی...همش چرت ...شاهدشم این اقتصادورشکسته وگرونی وتورمی که داریم...کارشناسان اقتصادی کشورم مثل سایرین یک عده ناکارامد هستند...عراق هم پشیزی برای ایران ارزش قایل نمیشه..بدون اجازه آمریکا...همونطورکه وزیر نفت گفت:ازبرادری مرادری خبری نیست..هرکی سهم خودشومیخواد.
نرخی که اینروزها بعنوان قیمت دلار اعلام میشود غیرواقعی و ساختگی وموقت است و بدون تردیدباکوچکترین اتفاقی مثل توقیف نفت کش انگلیسی ها یا اعمال تحریمهای جدید یا اذعان به ناکارامدی اینستکس بسرعت افزایش خواهدیافت
پاسخ ها
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
واقعا؟؟؟
چیه دلال دلاری رو دستت مونده دوست داری بده بالا
همین حرفو قبل اینکه ایران تعهداتشو کم کنه هم زده بودی ولی اتفاقی نیفتاد
خانم زرآبادی عزیز : خودتان هم میدونید که وقتی خودرو ساز این همه سود واسه دولت دارد برای چی سهامشان را بفروشند. شک نکنید اگه سهامشان را بخواهند بفروشند سه سوته همه سهمشان را میخرند. کجا لگن تولید میکنند و با قیمت تویوتا میفرشند؟ این سود نیست.
فرمودید با فروش سهمشان انحصار ایجاد میشود؟ جداً !! نه که الان انحصار ندارند.
ولی دیر یا زود با این بدهی زیادی که دارند و مدیریت سفارشی ورشکست خواهند شد و جاده مخصوص میشه مزرعه کاشت خیار !
پاسخ ها
رضا
| Canada |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
نه عزیزم از ورشکستگی خبری نیست دولت با قیمت گزاری دستوری،پوپولیسم و دخالت در توسعه سرطانی آنها به جای ملزم کردن آنها به تو لید تعداد کمتری خودروی گران با کیفیت انها را ملزم به تولید تعداد زیادی خودروی ارزان بی کیفیت کرده است و این مشگل را خود به وجود آورده و خودش هم ناچار است با قبول کردن پرداخت بدهی آنها یک شبه این بدهی را نابود کند بعد ان شرکت هایی خواهیم‌ داشت که بدهی ندارند،کارکنانشان نصف وضع موجود هستند سالن های تولید و شرکت های اقماری محدودی دارند ،بدهی ندارند و از همه مهمتر به واسطه بالا بودن نرخ ارز و قیمت جهانی خودرو محصولات به روزشان هم ارزان تر از هر خودروی وارداتی که کف قیمتشان بدون عوارض ۳۰۰ میلیون تومان است خواهد بود
آنچه نپاید، دلبستگی را نشاید، این بازی دولت هم محکوم به شکست.
در اوج فلاکت اقتصادی دلار نباید بیش از 8 هزار تومن باشد. این قیمت ها کماکان زیاد است
روشنفکرهای پر مدعا لطفا دلار رو بیارید پایین.
ایران خودرو و سایپا، سمبل ناکارامدی بر علیه مردم
خداییش مردم باهوشی هستیم،توی همه زمینه ها صاحب نظر هستیم.اقتصاد،سیاست،فرهنگ و هنر،نظامی و ........
و ایضا اینجانب که همه متن ها را با دقت می خوانم.و از این نظرات بهره مند میشوم(البته با تفسیر بومی و محلی از بهره مندی) به قول آقای دکتر دینانی ما اقیانوسی از اطلاعات هستیم با عمق یک سانتی متر.
دلار تا 10 هزار تومان میرسد تا یکماه دیگر .... و در این نرخ ثابت می ماند
پاسخ ها
رضا
| Canada |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
با توجه به نرخ نیما و تحربم امکان ناپذیر است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
خاطر جمع باش دولت چنین اجازه ای نخواهد داد و عرضه دلار را کاهش خواهد داد چون فعلا سیاست دولت در بالا نگه داشتن دلار است مگر اینکه کاهش دلار تصمیم دولت باشد
این آقازاده ها مصیبتی دوچندان برای ایران هستند هم با استفاده از رانت و قانون گریزی اقتصاد را به هم ریخته و هم با مسافرت های خارجی و تحصیلات در کشور ارز کشور را خارج می کنند
وقتی ما به هر قیمتی آرزو داریم بهترین سفرهای خارجی داشته باشیم و فرزندانمان در بهترین کشورهای خارجی تحصیل کنند و کلیه وسایل زندگی یمان خارجی باشد و از دید ما کالای ایرانی آشغال باشد و همیشه مرغ همسایه غاز است دیگر نباید توقع داشته باشیم جامعه خوب و ایده آل داشته باشیم و ارزش پول ملی ما بالا باشد و از قدیم گفته اند از گندم گندم و از جو جو بروید
بورس باید شاخصش با بهای ارز به قیمت روز گذشته برابر شاخص سال گذشته با قیمت ارز پارسال باشد چون ارز هم پارسال این وقت همین قیمت بود و حداکثر ۲۰‌درصد سود ما بقی بورس حباب.
بورس ۱۰۰۰۰۰ واحد حباب دارد
متاسفانه این داستان تکراری دوباره ما مردم را غافلگیر کرد و علی رغم اینکه همه مردم میدانستند که آخر این قصه به کجا ختم میشه . آبی شدیم بر آسیاب ... امیدوارم که برسه اونروزی که دیگه خواب نباشیم...
حالا که روحانی و ظریف می خواهند امریکا تحریم ها را برداره تا شوربختانه مذاکره کنند پس دلارباید به چهار هزار تومان برگرده.اگه قصد مذاکره داشتید چرا اینقدر به اقتصاد و پول ملی صدمه وارد کردید و سرمایه ریالی ملت مخصوصا کارکران و کارمندان را به باد دادید
دلار پایین میاد ولی اجناس بالا میره این یعنی پایین امدن دلار ساختگیه چون انتخابات نزدیکه
سقوط ازاد ۷ هزارواحدی بورس درعرض چندساعت !!!!
سه شنبه ۲۵ تیر۹۸ پس لرزه های کاهش دستوری قیمت ارز دربازار بورس نمایان شدو درمدت تنها ۳ ساعت شاخص کل بورس ۷۰۰۰ واحدسقوط کرد !!!!!
حال عکس العمل شبکه های خبری رادراینمورد ببینید البته قطعا چیزی نخواهید دید !!!
امروز بالاتررفتن ارزش پول ملی را دیدم ، نان سنگک را 500 تومان گرانتر از دیروز خریدم
دلار به 10 نومن میرسه البته تا انتخابات مجلس بعد دوباره میره بالا
اگر بانک مرکزی حفظ ارزش پول ملی که وظیفه اوست به درستی انجام دهدوکنترل بر صدور چک براساس نام و کد ملی به جای چک دروجه حامل و وزارت اقتصاد درامد دولت را از راههای دیگر که اکثر کشورهای دنیا ان راهها را رفته و جواب گرفتند دلار به شدت کاهش پیدا می کند یعنی با گسترش مالیاتها برمسکن و سکه و خودرو و تاجر نماها با کارت بازرگانی مختلف و شرکتهای صوری و درامد از ورود و خروج مکرر افراد از کشور و پولهای باد اورده و پایانه ها و باربریهای صدور بارنامه و کاهش هزینه ها و قوه قضاییه با تصویب قانونی که افراد تا مبلغ مشخصی باید پول ملی وارز حمل کنند در غیر اینصورت باید به مقدار مشخصی جریمه ان را بپردازند کاری که تو اکثر کشورها انجام می گیرد
همه ملت به استثناء دلالان بزرگ ارز ازپایین آمدن قیمت ارزخوشحالند ولی ازنظر اقتصادی پایین آمدن نرخ ارز درحالیکه باافزایش روزافزون هزینه صادرات کالامواجهیم چه توجیهی برای صادرکننده برای ادامه
کارباقی میماند؟آیابانک مرکزی به این موضوع مهم فکرکرده؟
جهت اطلاع ان نماینده مجلس که ایشان از اطلاعات بسیار پایینی در مورد واگذاری سهام شرکت برخورداراست سهام دو خودروساز ایرانی با توجه به بدهی بانکی وووو......هم قابل واگذاری است طبق قانون از محل طلب و فروش زمین و ساختمان اول بدهی انرا صفر میکنند و سپس واگذار میکنند حال سئوال اینجاست که چرا و به چه دلیل نماینده محترم مجلس از واگذاری ان ناراحت است ایا منافع ایشان در خطر است یا .....اصولا ایشان چرا چنین اظهار نظری که در حوضه اختیارش نیست انجام میدهد .خوب است اقای قانون گذار مطالعه بیشری نسبت به این قبل از اظهار نظرداشته باشد
قانون بازنشستگی مربوط به کسانی است که شغل دارند
دلارهای انباشته درخانه و دلارهای پشت مرزهای ایران که حاصل از صادرات است و بدلیل تحریم ها انباشته شده است شوک کاهش قیمت دلار در ایران را نوید می دهد که باید کنترل شود و شاید راه حل آن ایجاد بازار بورس ارز و تعیین محدوده قیمت برای آن باشد
پس کو چرا هیچی ارزان نمیشه ؟ کاهش قیمت دلار به چه درد میخوره؟
قیمت سکه امروز زیر 4 میلیون بود ، بعضی ها که از پایین آمدن نرخ سکه و دلار وحشت دارند برای خودشان ارقام جعلی ارائه می کنند .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل