بازدید 7146

توصیه انصاری برای انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان

کد خبر: ۹۱۱۵۵۹
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۹ 14 July 2019
واکنش‌ها به گزینه‌های مورد نظر رئیسی این سوال ایجاد می‌کند که تغییر حقوق‌دانان شورای نگهبان اساسا چقدر در تغییر رویه این رکن مهم در ساختار جمهوری اسلامی ایران نقش دارد؟
 
مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است که تغییر افراد حتما در هر نهادی اثرگذار خواهد بود. او در گفتگو با «آزادی» ضمن تاکید بر نقش مهم و حساس شورای نگهبان در ساختار جمهوری اسلامی گفت: «اهمیت شورای نگهبان از جهات مختلفی است. کارکرد اصلی این نهاد در درجه اول، تطبیق مصوبات مجلس با موازین شرع و قانون اساسی است که وظیفه بسیار مهمی است. وظیفه مهم دیگر این نهاد که به حقوق اساسی مردم و رکن جمهوریت نظام منطبق می‌شود، همان نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری است. بدون شک هم این نهاد یک نهاد بسیار اثرگذار و با وظایف خطیر است و هم تک تک اعضای آن نقش مهم و اثرگذاری دارند».

وی افزود: «شورای نگهبان در حقیقت ضامن و نگهبان حفظ اسلامیت و جمهوری نظام است و اگر کارکرد این نهاد با قوت و اتکا به قانون و همه الزمات انجام وظیفه، صورت بگیرد هم جمهوریت نظام تقویت و تضمین می‌شود و هم اسلامیت آن. نقش تک تک اعضای شورای نگهبان نیز - چه فق‌ها و چه حقوق‌دانان- بسیار مهم و موثر است. به هر میزان که اعضای شورای نگهبان از جایگاه علمی، انقلابی و بی‌طرفی سیاسی برخوردار باشند تبعا جایگاه شورای نگهبان ارتقا پیدا خواهد کرد».

عضو مجمع روحانیون مبارز تاکید کرد: «حضور حقوق‌دانانی که حقیقتا دانش حقوقی بسیار بالایی و در عین حال آگاهی سیاسی و اجتماعی بالایی داشته باشند و سابقه عملکرد آن‌ها در عرصه سیاسی، اجتماعی سابقه سالم، درخشان و بی‌طرفانه و یا حداقل معتدلانه باشد؛ به اعتبار شورای نگهبان افزوده خواهد کرد.»

انصاری خاطرنشان کرد: «اعضای هر قوه به هر میزان که از قدرت علمی و اثرگذاری متناسب با وظیفه برخوردار باشند بر کارکرد آن قوه اثرگذار خواهند بود. در مجلس شورای اسلامی می‌بینیم گاهی یک نفر می‌تواند فضای مجلس را تغییر دهند و گاهی چند نفر می‌توانند با ارائه طرح‌های گره‌گشا مشکلات کشور را حل‌کنند. به تعبیر حضرت امام یک شخصیتی مثل مدرس به تنهایی در مجلس سرنوشت کشور و مسیر تاریخ را عوض کرد. این مساله در دولت‌ها نیز وجود دارد. یک وزیر توانا، صاحب نظر، شجاع علاوه بر تاثیرگذاری بر حوزه تخصصی وزارتخانه خود می‌تواند در جلسه هیات دولت، مسیر را تغییر دهد و سایر اعضای هیات دولت را با استدلال‌های خود همراه کند. این مساله در همه نهاد‌های شورایی و جمع صادق است از جمله شورای نگهبان. در این شورا نیز یکایک اعضا به عنوان یک دوازدهم از یک مجموعه نقش تعیین کننده‌ای دارند.

انصاری از ارزیابی گزینه‌های مورد نظر رئیس قوه قضایی پرهیز کرد و گفت: «درباره اشخاص اظهار نظر نمی‌کنم، اما همان‌طور که گفتم جایگاه شورای نگهبان یک جایگاه فرابخشی، فراجناحی و فراسیاسی است و به همین سبب به هر میزان که موضوع بی طرفی شورای نگهبان در مسائل سیاسی، اعتدال اعضا و دانش حقوقی آن‌ها و حضور جدی آن‌ها در مسائل پررنگ‌تر باشد، تبعا شورای نگهبان تقویت می‌شود».
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار