بازدید 15076

به جای تولید، سود سپرده بگیرید و از مالیات معاف شوید!

چگونه است ما از تولیدکننده‌ای که زحمت می‌کشد و تلاش می‌کند، مالیات‌های به نام مالیات بر درآمد و مالیات بر مشاغل دریافت می‌کنیم، ولی از کسی که ۲۳ میلیارد تومان سال گذشته سود سپرده دریافت کرده است، مالیاتی دریافت نمی‌کنیم؟ یا مردم عادی با خرید یک ساندویچ باید مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند، ولی سودهای میلیاردی از سپرده های بانکی، معاف از مالیات...
کد خبر: ۹۱۱۴۷۷
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰ 14 July 2019
تابناک اقتصادیلایحه مالیات بر عایدی سرمایه هم اکنون در حال نهایی شدن در دولت می‌باشد و قرار است به زودی به مجلس ارسال شود. جزئیات منتشره در مورد این لایحه توسط مسئولین نشان می‌دهد، گویا دولت برنامه‌ای برای اخذ مالیات از سود سپرده‌های بانکی ندارد. به گفته وحید شقاقی شهری، کارشناس مسائل اقتصادی در سال گذشته فردی ۲۳ میلیارد تومان درآمد بدون زحمت از محل سود سپرده دریافت کرده و مالیاتی بابت آن نپرداخته و این در حالی است که تولیدکننده مالیات‌هایی تحت عنوان مالیات بر درآمد و مالیات بر مشاغل پرداخت می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ لایحه مالیات بر عایدی سرمایه در سال گذشته و با بالا گرفتن فعالیت‌های سوداگرانه در بازار‌ها به صورت جدی از سوی وزارت اقتصاد پیگیری شد. بعد از مدت‌ها وعده در مورد این لایحه، سرانجام گویا این لایحه در دولت در حال نهایی شدن می‌باشد و قرار است به زودی به مجلس ارسال شود. محمدعلی دهقان دهنوی، معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی طی مصاحبه‌ای در این زمینه اعلام کرد، بررسی لایحه عایدی بر سرمایه در وزارت اقتصاد به پایان رسیده و این لایحه به دفتر وزیر اقتصاد برای تأیید نهایی ارسال شده است.

همچنین امیدعلی پارسا، رئیس سازمان امور مالیاتی نیز در خطبه‌های نماز جمعه هفته گذشته اعلام کرد، این لایحه برای تصویب به هیأت دولت ارائه شده است. رئیس سازمان امور مالیاتی در این سخنان خود افزود: طرح مالیات بر عایدی بر سرمایه شامل املاک، خودرو، سکه و ارز می‌شود؛ بنابراین مالیات ستانی از سود سپرده‌های بانکی فعلاً منتفی است. پیش از این نیز معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرده بود که مالیات بر سود سپرده‌های بانکی از دستور کار لایحه مالیات بر عایدی سرمایه خارج شده است.

بر این اساس آنچه تاکنون در مورد جزئیات لایحه مالیات بر عایدی سرمایه مشخص شده، این است که گویا قرار نیست مالیات بر سود سپرده‌های بانکی اعمال شود، بلکه قرار است این نوع مالیات بر فعالیت‌های سوداگرانه در بخش‌های املاک، خودرو، سکه و ارز متمرکز باشد.

حالا پرسش این است با توجه به اینکه سود سپرده‌های بانکی بدون زحمت و تلاش به دست می‌آید، آیا بهتر نبود دولت از سود سپرده‌های بانکی هم مالیات می‌گرفت؟

وحید شقاقی شهری از کارشناسان مسائل اقتصادی و عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی در پاسخ به این پرسش به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: به طور کلی در ایران حداکثر ۴۰ پایه مالیاتی داریم ذیل هفت یا هشت سرفصل مالیاتی و این در حالی است که در کشور‌های توسعه یافته ۴۰۰ پایه مالیاتی تعریف شده است. مثلاً در ایران، مالیات بر واردات یک پایه مالیاتی است که ذیل آن مالیات بر واردات خودرو، سیگار و ... تعریف شده است؛ بنابراین ما در ایران پایه‌های مالیاتی بسیار کمتری نسبت به دنیا تعریف کرده ایم که یکی از آن پایه‌های مالیاتی که تاکنون در ایران وجود نداشت، مالیات بر عایدی سرمایه بود.

مفهوم مالیات بر عایدی سرمایه این است که شما سرمایه‌ای را خریداری کرده و در یک دوره زمان محدودی شما بر آن سودی کرده اید و وقتی قرار است بفروشید باید درصدی از این سود را با کسر تورم از آن به دولت به عنوان مالیات پرداخت کنید. مثلا شما خودرویی را که در کشور ما هم کالای مصرفی محسوب می‌شود و هم کالای سرمایه‌ای به قیمت ۱۰۰ میلیون تومان خریداری کرده اید و قیمت این خودرو در مدت دو ماه به ۱۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است و بنابراین، شما در این مدت ۲۰ میلیون تومان سود کرده اید و قصد فروش آن را دارید. اگر در این مدت تورم ۵ درصد بوده باشد، دولت از این ۲۰ میلیون تومان نرخ تورم ۵ درصد را خارج کرده و بر مابقی سود شما مالیاتی تحت عنوان مالیات بر سرمایه اعمال خواهد کرد؛ بنابراین این ماجرای مالیات بر عایدی سرمایه است. حالا یک پایه مالیاتی دیگری نیز به اسم مالیات بر سود سپرده بانکی وجود دارد. هنوز این پایه مالیاتی در دولت فعلی مورد بحث قرار نگرفته است.

در دولت یازدهم، دکتر طیب نیا وزیر وقت اقتصاد این پایه مالیاتی را چند باری مطرح کردند و گفتند که دولت از سود سپرده‌های بانکی مالیات دریافت کند، ولی این پایه مالیاتی با تغییر دولت و رفتن طیب نیا از وزارت اقتصاد به فراموشی سپرده شد.

شقاقی افزود: به نظر من سود سپرده‌های بانکی نیز باید مشمول مالیات شود. مثلاً بگویند کسانی که بالای یک یا دو میلیارد تومان سپرده گذاری کرده اند و سودی دریافت می‌کنند، باید درصدی از این سود را مالیات دهند. من معتقدم هر فعالیت و کاری که بدون تلاش و بدون زحمت صاحب سود یا درآمد می‌شود باید مالیات بدهد.

چگونه است ما از تولیدکننده‌ای که زحمت می‌کشد و تلاش می‌کند مالیات‌های تحت عنوان مالیات بر درآمد و مالیات بر مشاغل دریافت می‌کنیم، ولی از کسی که ۲۳ میلیارد تومان سال گذشته سود سپرده دریافت کرده است، مالیاتی دریافت نمی‌کنیم؟ یا مردم عادی با خرید یک ساندویچ باید مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند، ولی فردی که در سال گذشته ۲۳ میلیارد تومان سود سپرده بانکی دریافت کرده است نباید مالیات پرداخت کند.

این استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی ضمن بیان این پرسش که برخی‌ها می‌گویند اگر ما از سود سپرده‌های بانکی مالیات دریافت کنیم آن گاه سپرده گذاران پول‌های خود را از بانک‌ها خارج می‌کنند گفت: اولاً قرار نیست از همه سپرده گذاران مالیات بر سود سپرده اخذ شود و قرار است به عنوان مثال از کسانی که بالای یک میلیارد تومان سپرده دارند، مالیات ستانی شود و ثانیاً این سپرده‌هایی که به دلیل مالیات ستانی قرار است از بانک‌ها خارج شوند کجا بروند؟ قرار است تبدیل به مسکن، طلا، ارز و ... بشود. خب، وقتی طرح مالیات بر عایدی سرمایه تصویب شود طرف پولش را به هر یک از موارد فوق تبدیل کند باید مالیات بدهد و در ثانی آن شخصی که مسکن را به شما فروخته و پول را دریافت کرده است، این پول را می‌خواهد چکار کند؟ باید در نهایت به بانک برگرداند؛ این پول را که در خانه خود نگهداری نمی‌کند.

مقصود این است که برخی‌ها می‌گویند، با این نوع مالیات، سپرده‌ها از بانک خارج شده و بانک‌ها با بحران مواجه می‌شوند، اما من معتقدم که تمام این پول‌ها در نهایت به سیستم بانکی باز خواهند گشت؛ لذا این مالیات بر سود سپرده بانکی مناسب است و باید برای سپرده‌هایی از یک میزان بالاتر اعمال شود تا آن قشری که زندگی آن‌ها از این سود سپرده‌ها تأمین می‌شود تحت الشعاع قرار نگیرد.

شقاقی شهری در مورد نقش مالیات ستانی از سود سپرده‌های بانکی در کاهش رشد نقدینگی نیز گفت: طبیعتاً وقتی شما از سود سپرده مالیات می‌گیرید، باعث خواهد شد گروهی تلاش کنند که سپرده‌های خود را در بانک نگهداری نکنند و با آن کار کنند و این موجب می‌شود که در مجموع پرداخت سود کلان بانکی کاهش یابد و این منجر به کنترل نقدینگی خواهد شد.

اگر فرض کنیم که به سپرده‌ها در سال جاری ۲۰ درصد سود تعلق بگیرد با توجه به اینکه هم اکنون حدود ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان حجم شبه پول است، باید بانک‌ها در سال جاری حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان سود سپرده پرداخت کنند و این رقم به نقدینگی افزوده خواهد شد؛ بنابراین اگر ما از سود سپرده‌ها مالیات بگیریم یکی از مزایای آن، این خواهد بود که فرد سپرده گذار با توجه به اخذ مالیات از فعالیت‌های سوداگرانه در سایر بازار‌ها مجبور خواهد بود که پول خود را در صورت خارج کردن از بانک به سوی تولید هدایت کند. در ضمن اگر بخواهد در بانک نگه دارد و یا به سایر بازار‌ها وارد کند، دولت می‌تواند از آن درآمدی کسب کند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱۸
چون توليد انحصار خصولتي هاست .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
آخه این چه تیتریه زدید؟

مالیات سودهای بانکی رو نه دولت بلکه کل حاکمیت با ایجاد تورم چند صد درصدی و گرانفروشی ارز از مردم چند برابر می گیرد!

پس با این تیترها آدرس غلط ندهید به مردم
مهدی
| Germany |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
البته به این اشاره نشده است،که اصل سپرده را یه وقتی از دست می دهند که اینجور هم شده است.
ناشناس
| Netherlands |
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
سود سپرده با حسب نرخ تورم‌محاسبه میشود یعنی اگر عدد اعلامی تورم درست باشد الان باید سود سپرده چهل درصد باشد . دوم اینکه تا این تورم به حد نصاب علمی برنگردد مالیات بر سود سپردها بی معنی هست . چون اگر این روند را ادامه دهند مردم پول ها را از بانک ها خارج میکنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
درود بر شما ناشناس عزیز
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
الان هرکی پول بانک بزاره در واقع
! داره ضرر میکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
اول:پول سپرده شده در بانک برای سود اوری جایی سرمایه گذاری میشود که اکثرا هم سهم وام همین شرکتهای خصولتی میشود که مالیات ان سرمایه گذاری از ان کسر می گردد.بنابراین دولت از یک پول دوبار مالیات میگیرد
دوم:سیستم مالیات کشور اینجوری است که من کارمند و یا کارگر وقتی حقوق می گیرم از درامد من قبل از دریافت ان مالیات کسر می گردد ،بعد هنگامی که با این پول خرید میکنم دوباره مالیات ارزش افزوده کسر می گردد و حالا از باقیمانده پس انداز من هم قرار است مالیات کسر شود البته اگر پس اندازی وجود داشته باشد....
آخرش اونیکه پولداره از این مالیاتم در میره، همون یه قرون دوزاری که مردم عادی تو بانک دارن مشمول مالیات میشن. وضع اقتصاد مملکتو درست کنید اونوقت هیچ کس پولشو تو بانک نگه نمیداره آقایون.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
اول و اخرش پول دست بانک ها هست و همه مبادلات از طریق بانک ها انجام می شود. پس خیالتان راحت که همه پول ها بیش بانک ها هست و خواهد ماند.
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
سلام درسته و جالبتر با این وضعیت مسکن که موجران پول پیش نمیگیرند مردم مجبورند پول وسپرده هم که دارند از سودشان اجاره بدهند اون هم مالیات بهش تعلق بگیرد مردم باید چادر بزنند.
نمی دانم چرا با سپرده ها هم مثل تولید برخورد نمی کنند. مثل حقوق کارمندها تا 27 میلیون سود سپرده (نه اصل سپرده) معاف از مالیات شود و مازاد بر آن مثل سایر حوزه ها مالیات بگیرند. اینطوری به قشر پایین که سود سپرده هایشان هم اندک هست ظلم نمی شود.
کلا دارم به این نتیجه می رسم که در این کشور اراده ای برای حل مشکلات ولو مشکلات بسیار ساده وجود ندارد.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
نکته جالب اینه که الآن برعکسه ، یعنی مثلاً بانک میاد میگه زیر ۵۰۰ میلیون ۱۸ درصد ، ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد ۱۹ درصد ، بالای یک میلیارد فرضا ۲۰ درصد و .... ، به تعبیر دیگه هرچی پولدارتر باشی درصد بیشتری هم میگیری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
تازه به این نتیجه رسیدی هموطن !!!!!!!!!!
ناشناس
| Germany |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
سپرده گذار حاصل یک عمر نخوردن و تحمل سختی سپرده کرده شما عیش ونوشت سر جاش فقط دوس داری پول داشتی بیشتر عیش کنی. از سرمایه های مردم دست بردارید.
بهتر است کلا مالیات بر دارایی های منقول و غیر منقول و سکه و سهام و ...(همه انواع دارایی بدون استثنا) باشد زیرا در ایران 70 درصد درآمدها از نیروی سرمایه حاصل می شود ولی در کشورهای پیشرفته برعکس است و 70 درصد درآمدها از نیروی کار حاصل میگردد...
فردی که سرمایه خود را در این شرایط در بانک میگذارد باید سود مناسب هم بگیرد.چون بانک با این پول زمین و دلار و سکه میخرد و دو برابر به ملت میفروشد.
پاسخ ها
حسن
| United States of America |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
کسیکه از سود بانکی استفاده می کند در واقع به تدریج از اصل سرمایه خود می کاهد. چون سود بانکی زیر نرخ تورم است در واقع بانکها فقط مقداری از کاهش ارزش پول را جبران می کنند و کسی که سود بانکی را به عنوان درآمد خرج بکند در واقع اصل سرمایه خود را خرج می کند.
بانکها باید نقدینگی را جمع و به صورت وام در اختیار بخش تولید بگذارند نه اینکه دولت با وضع مالیات بر
سپرده زمینه فرار نقدینگی از بانکها را فراهم نماید
البته شکی نیست که بانکها در حال حاضر به وظیفه خود عمل نمی کنند و در حال دلال بازی می باشند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
مثل شمشیر دولبه،بزنی تو کار تولیدی و خدماتی اینقدر سنگ جلو پات هست که بیخیال میشی،بزاری بانک تورم ارزش پولت رو میاره پایین،فقط دلالی!!!!.
چون دولت میدونه اگر کوچکترین حرکتی در این زمینه انجام بشه سیل مردم برای بیرون کشیدن سپرده باعث افشای ورشکستگی بانک ها میشه و کل اقتصاد از هم میپاشد.افتاد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
یکبار برای نجات اقتصاد ایران از دست سپرده بازی باید این کار انجام شود
تورو خدا قبل از هر طرحی یکم فکر کنید
شماهم تابناک جان هر خبریو منعکس نکن

اینجوری کسی دیگه پول رهن نمیگیره، همه دنبال اجاره میرن،....! ما چی میشیم این وسط قشر مستحق
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
دقت نکردین. اگر قرار مالیات بر سود سپرده های بانکی
وضع بشه به سپرده های خاصی مثلاً سپرده هایی با مبلغ بالاتر از یک میلیارد تومان وضع خواهد شد. همه سپرده ها رو شامل نمیشه
ربطی ندارد که طرف ۲۳ میلیارد سود سپرده گرفته یا ۲۳ هزار تومن. در هر صورت سپرده گذار هم که در حال حاضر حداکثر ۱۸ درصد در سال میگیرد ولی تورم طبق گفته بانک مرکزی حدود ۴۰ درصد و در عالم واقعیت خیلی بیشتر است ، به نوعی متضرر میشود ، چراکه حتی ارزش پولش حفظ نمیشود. نمی خواهم بگویم تولیدکننده ها وضع خوبی دارند ولی حداقل ارزش سرمایه آنها اعم از ساختمان و زمین و ادوات تولید ( سرمایه ثابت ) افزایش می یابد و اینکه کسانی دائما بگویند چرا از سپرده گذاران مالیات نمی گیرند ، حرف درستی نیست چون این افراد به خاطر اختلاف سود با تورم ، عملاً مالیات سنگینی به سیستم بانکی و نهایتاً دولت پرداخت می‌کنند. این سخن زمانی درست است که تورم در کشور ما هم مانند اکثر دنیا زیر ۲ درصد و سود سپرده هم در همین حدود باشد تا سرمایه دار ترغیب شود به تولید با سود بالاتر بپردازد.
پاسخ ها
افرین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
حرف شما کاملا درست است یعنی گذاشتن پول در بانک به منظور گرفتن سود یک اشتباه است . زیرا در ایران هرگز سود سپرده به میزان تورم نمی رسد و شخص سپردهگذار در اصل متضرر است . ولی بانک که از این پولها استفاده می کند و با انها خرید و فروش می کند سود میبرد فرض کنید کسی سال قبل 100 میلیون تومان در بانک با نرخ 20 درصد سپرده گذاری می کرد فوقش 20 میلیون سود می کرد ولی اگر با این پول هر کالای دیگری اعم از ماشین سکه و یا ارز می خرید سود حاصل از این پول چند برابر می شد .
به همون دليل كه تو توليد كننده سود ميبري و سرمايه گذار بايد بدو دنبال اصل پولش
یک چجو میگید تولید مثل اینکه تو تین مملکت تولید هم وجود دارد ! کدوم تولید برادر ! ؟ یک تولید سود دار به من نشان بدید من حتما میرم سراغش !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
منظور آقایان از تولید بسازبفروشیه
پول سپرده دست توليد كننده ميره و سود حاصله پاز كسر ماليات به سپرده گذار داده ميشه پس ماليات از نرخ بهره كم ميشه ضمنا دارايي توليد كننده شامل كاهش ارزش پول نميشه و پول سپرده كاهس ارزش پول داره
پاسخ ها
رضا
| Canada |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
اخوی کی گفته سود تولید کننده مشمول کاهش ارزش پول نمیشه؟اتفاقا هدف اصلی دولت از کاهش ارزش پول نابود کردن چند صد هزار میلیارد تومان مطالبات فعالین اقتصادی از دولت و خصولتی هاست الان قیمت همه چیز ۳ برابر شده اما آیا ارزش مطالبات پرداخت نشده بخش خصوصی از دولت هم ۳ برابر شده است یا اینکه کاهش ارزش پول آن را نابود کرده است؟
ناشناس
| Germany |
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
تولید کننده هم گرانتر می فروشه و ضرر نمی کنه،یک ظرف حلوا سال 97 ده هزار تومن بوده الان 68 هزار تومن ،ایا سپرده ها یا سودش اینقدر افزایش داشته؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تابناك جان ! در ايران بخش خصوصي در حد توليد خروس قندي مجاز هست . توليد اصلي در دست خصولتي هاست كه زورشون مي رسه ماليات ندن .
اقای استاد در چند ثانیه فرمول محاسبه برای خودرو که مثال زدند که بعد از کسر تورم .مازاد ان شمال مالیات بر سرمایه میشود .ولی در سود بانکی تورم را لحاظ نکردن . و اگ سود بانکی کمتر تورم سالانه شد چه باید کرد .این سوال جدی است
مالیات بر سپرده چرخ های اقتصاد را به حرکت می اندازد. اگر این قانون تا بحال تصویب نشده به دلیل نگرانی از خروج سرمایه از بانک ها و افزایش تورم در بازارهای مختلف است. مالیات بر املاک و مستغلات، اتومبیل و غیره باید پشتوانه ی برای مالیات بر سپرده باشد. در غیر اینصورت تورم افزایش می یابد. مردم باید یاد بگیرند که پولشان را خرج کنند. دولت هم باید مالیات را درست و بجا و کارشناسی شده خرج مردم کند. مالیات بر درآمد هنگفت پزشکان هم فراموش نشود.
به نظر من مالیات بایستی به صورت پلکانی بسته به درآمد تا درصد های 60 و 70 هم بالا برود تا از حرص برای درآمد بیشتر و انباشته شدن سرمایه بکاهد. در نهایت جامعه سالم جامعه ای است که کمترین انباشت سرمایه و شکاف طبقاتی را داشته باشد.
در مقابل این همه مالیات چه خدماتی به مردم داده می شود
این مساله از یک جنبه کاملا درسته. بنده ساکن آلمان هستم و در این جا از سود سپرده های بانکی و از اجاره خونه مالیات بالایی گرفته میشه.
البته من اثر این مالیات رو در طول روز در زندگی حس میکنم و میدونم مالیات در جای درست خرج میشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
تابناک راجع به آلمان نگفت بلکه راجع به ایران گفت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
اگر قوانین ما هم مثل آلمان بشه و شرایط و امکان فعالیت اقتصادی هم مثل اونجا بشه حرفی نیست . دوست عزیز اینگونه مقایسه از اساس غبطه.
ناشناس
| Ukraine |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
آخه چه چیز ایران شبیه آلمانه که نتیجه گیری میکنی درسته. آلمان رو باید با کشوری مثل ژاپن مقایسه کنی و ایران رو با عراق
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
آخه چرا اینقدر کوتاه فکری؟ حقوق یک آلمانی با ایرانی برابره؟
پازل اقتصاد ایران کاملا بهم ریخته است در این پازل جابجا کردن یکی از قطعات فقط بی نظمی بیشتری درست میکند و هیچ سودی ندارد. اگر مالیاتی بر سپرده ها تعلق بگیرد این سرمایه ها از شرایط و محل بد خود خارج شده سرگردان شده و مانند طوفانی مسکن و سکه و ..... را باز ویران می کند. کجای این تولید می توان بدون ریسک و با خیال راحت کار کرد. از لا علاجی سپرده گذاری شده خانم باجی و ال لا فقط ارزش پول مثلا حفظ می شود که با این تورم انهم قابل جبران نیست. خروج سرمایه، نیروی انسانی و غیره.... این شرایط فقط به نفع عده ای قلیل است که می خواهند مردم از مملکت فرار کنند تا با جمعیت کم منابع بیشتری در اختیارشان باشد.
نمیدونی اینجا ایرانه؟؟؟؟

مالیات ببندند به سپرده ملت پولشون میکشن بیرون دو میره سمت دلار و طلا و ... همین بلایی رو سرمون میاره که دچارش شدیم
اونوقت میگی نقدینگی اینطوری کنترل میکنن؟؟؟
اگر ماشین 100 میلیون شد 125 میلیون چطور تورم 5 در صد حساب کردی ایا اگر من ماشین 100 میلیونی 125 فروختم و مالیات دادم میتوانم همان ماشین با مبلغ باقیمانده بخرم
ببینید این یک سوراخ باقی مانده که عده ای با سود ناچیز آن گذران زندگی میکنند را هم خراب میکنید؟؟!!! شما که با هزاران حیل دارید جیب مردم را خالی میکنید پس لطفا به این یکی دست نزنید که دباره گرانی به بار خواهد آورد.
از مالیاتها هم مالیات بگیرید....چرا نگیرید...بیکفایتی ها را با این کار سرپوش گذاشتن هنر میخواهد.بانک داره سود میده. برو ببین اون از کجا اورده که فقط بیست و سه میلیارد سود گرفته... fatf داخلی بزاریند تا شفاف باشه.. از اختلاص هم مالیات بگیرید... از آب کره .و از کره هم مالیات بگیرند.
این ها چه جور کارشناسی هستند که نمی دونند سودی که بانکها پرداخت می کنند در شرایطی که تورم بالای ۵۰ درصد است سود نیست و تنها ۲۰ درصد از زیان ۵۰ درصدی تورم رو جبران می کنه؟ اگه اینطوریه پس من هم استاد محض اقتصاد در همه عالم هستی از گذشته تا آینده هستم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
سود بانکی هم برای دارنده سپرده ضرر است (خیلی کمتر از تورم سود میگیرد) هم برای اقتصاد کشور (افزایش نقدینگی)
پول مالیات و نفت را دولت چی کار میکنه؟ به کجاها میده؟ بایددبه مردم شفاف بگن، باید دوطرفه باشه همه چیز
اگر توان برنامه ریزی سپرده ها را ندارید چرا به می خواهید سپرده ها را وارد بورس کنید مگر نه اینکه بانکها وظیفه بکارگیری این سپرده ها را در تولید و غیره دارند و البته از پول بیمه ها نیز قافل هستید !!
همین سود سپرده بالا پدر اقتصاد و بانک ها رو درآورده و مردم بجای سرمایه گذاری و تولید راه ساده تر که همون

سپرده گذاری تو بانک هاست رو انتخاب می کنن
ایا اون بابا که بعد از دو هفته ماشین را می فروشد ۱۲۰ میلیون میتواند فردای فروش خودرو اش باهمان ۱۲۰ میلیون همان ماشین را دوباره بخرد
آن کسی که پول در بانک نگه داشته ارزش آن یک پنجم شده چرا مالیات بده ؟؟ در حالیکه بعضیا در این آشفته بازار پول خود را در بازارهای دیگر سرمایه گذاری کردند وسرمایه آنها چندین برابر شده در حالیکه مالیات نیز نمی پردازند.
سود بانکی ایران نسبت به توروم ناچیز هست حتی از اصل سرمایه هم نگهداری نمی کند چه برسد به سود با کاهش بیشتر سود بانکی یا بستن مالیات مستقیم باعث خروج خرد سرمایه ها از بانک ها می شود این یعنی فروپاشی کامل اقتصاد ایران این افرادی که این حرف ها رو می زنند اگر به فکر تولید هستید جلوی واردات بگیرید اگر فکر تولید هستید شرایط ایجاد کار و تولید اسون کنید کاغذ بازی و گرفتن پول های مفت از کسانی که می خوان کار تولیدی کنند و قوانین دست و‌پا گیر بی خودی رو حذف کنید بعد از مدتی کسانی که پول در بانک خوابوندم خودشون به سمت تولید می روند
نرخ تورم شاخص دستکاری شده و دلخواه سیاسیون است
جهت محاسبه عایدی افراد مختلف می بایستی سرمایه افراد با شاخصی که همیشه ثابت است و افت خاصی ندارد محاسبه شود مانند طلا یا دلار
مثلا اگر فردی دو سال قبل یک دستگاه پراید به قیمت 20 میلیون با دلار 4 هزار تومانی خریداری کرده است در حقیقت 5 هزار دلار پرداخت کرده است.
در حال حاضر اگر قیمت پراید 50 میلیون و دلار 12 هزار تومان فرض کنیم قیمت همان پراید حدود 4200 دلار است که خریدار 800 دلار ضرر کرده است.
همه کالاهای دیگر تقریبا همین طور است از جمله خانه و زمین
سود بانکی و تقاضای سفته بازی خود معلول است و علت آن را باید در سیاست های پولی کشور که شورای پول و اعتبار، مجلس ، بانک مرکزی و وزیر اقتصاد و دارایی مسئول آن هستند، جستجو کرد
ملت هم در این وسط نقش قربانی را دارند و ابزار مالیات به هر نحو تا زمانی که ارزش ریال برای سالیان متمادی ثابت نباشد نقش دوشیدن ملت بر عهده دارد.
من پارسال 10000 هزاز دئلار ذاشتم با وعده بانك با سود 20 در صد ان را به مبلغ 5000 هزار تومان فروختم الا ان 50 ميليون من شده60 ميليون ولي 10000 هزار دلار من شده 130 ميلون يعني 70 ميليون ضرر تازه ميگيد ماليات هم بايد پرداخت كنم .عزيزان
اقای اقتصاد دان محترم
شما که نسخه مالیات بر سپرده های بانکی را تجویز می فرمایید ومبلغ کلان سپرده گذاری و بالمعال سود متعلقه که منجر به افزایش نقدینگی را ذکر میکنید که یکی از دلایل تورم هست لطفا توضیح دهید
بانکها به عندوان متولیان این حجم عظیم سپرده ها چه میکنند چرا نمی روند در کار تولید واشتغال سرمایه گذاری کنند ودر عوض دلال بازی و بنگاهداری میکنند چرا در هرشهر بهترین نقاط ان متعلق به بانکهاست وان هم ساخمانهای لوکس وگرانبها
ویا هرجا ویلا واپارتمان شیک در ساحل دریا ویا کوهپایه هست مال بانکهاست
بگذریم از دردهای امروز اقتصاد مملکت اختلاسهاطت که ریشه در بانکها دارد
عوض تجویز مسکن که خود منجر به بیماریهای بعدی اقتصادی میشود کلی نگری کرده وبرای اقتصاد بیمار مملکت درمان لازم وعندالزوم جراحی تجویز نمایید
لطفا در مورد طرحهای خلق الساعه اول فکر و کار کارشناسی بفرمائید بعد مطرح کنید. مشکل ما این است که این روزها برخی کارشناسان طرحهای تخیلی زیادی مطرح میکنند بدون اینکه به عواقبش فکر کنند ، از جمله در مورد مسکن و سود بانکی و.... یکی نیست یک طرح درست و حسابی در مورد تولید و تجارت و این همه مشکلاتی که در زمینه کسب و کار هست بده. حقیقتش اینه که اگر دولت کم اورده باید مشکل را جای دیگه جستجو کنه.
سود پول = ربا
به اسم تولید وام مفت بگیرید ( تاوانش با سپرده گذارهای بدبخت ) و باهاش ارز و طلا و مسکن احتکار کنید . هیچ کس هم اجازه واردات کالای مشابه شما را ندارد .
به هر قیمت و کیفیتی هم که خواستید پیش فروش کنید . زمان تحویل هم به هرقیمتی خواستید به مردم بدهید...
ها چیه ؟ چشتون دنبال همین دوزار سود بانکیه که میگیریم؟ اینم نمیتونین ببینین؟ ماشالله خیلی مملکت گل و بلبله و مشاغل هم دارن میلیاردی میزارن جیبشون که حالا شما نگرانید چرا مشاغل مالیات میدن ولی از سپرده گذار مالیات نمیگیرن ؟ همین دوزار سود بانکی ام میخواید بخشکونید و ازمون بگیرید ؟
بانک ها باید سپرده ها را به سمت تولید هدایت کنند اگر به سپرده ها مالیات وضع کنند سپرده ها از بانک در آمده صرف دلال بازی و سفته بازی و موجب گرانی افسار گسیخته خواهد شد بنابراین ایران با اروپا قابل مقایسه نیست
خب مشخص است چون کسانی که سودهای میایاردی میگیرند رانتهایی هستند که جاهای دبگر هم هستند و اجازه ورود به حریمشان به کسی نمیدهند . اگر کسی هم حرفی بزند میگویند بابا این ملت سرمایه ای جور کرده اند و باهاش امرارمعاش میکنند . در صورتیکه با نظام مالیاتی بر سود سپرده مثلا تا مبلغ پانصد میلیون میتوان معاف شد و بالاتر را با نرخ تصاعدی حساب کرد . کسی که پانصد میلیون سپرده در بانک دارد دبگر مردم عادی نیست که برای امرار معاش نیازمند باشد
من بعنوان يك صنعتگر عرض ميكنم
اين داستان يك متغير يك مجهول نيست چند متغير چند مجهول هست
متغير اول كنترل تورم است اگر اين شرايط براي سپرده ها لحاظ نشود واين پول از بانك خارج شود معادل ريالي ان كالا وجود دارد؟ كه بازار راً خالي نكند خير نيست
متغير دوم ايا اگر اين پولها از بانكًخارج شود بانكهاًتوانًادامه حيات وا دارند يا اصلا توان باز پرداخت پول مردم را دارند اگر مجموع دارايي ها وًاموال بانكهاًرا با بدهكاري هايشان تراز كنيم فاجعه اي خواهيم ديد
متغير سوم ايا شما وًدولت توانًحركت توليدي را دارد و يا حمايت از بخش خصوصي را خير ندارد علت اول انكه اواده اي بر اينًموضوع ندارد چون عمده اقا زاده ها واردات چي هستن وًدوم اينكه قدرت اينًحمايت وجود ندارد
متغير چهارم ايا سيستماز توليد و كار ميتواند حمايت كند بعبارتي سيستم توان توليد ثروت نه خلق پول را دارد. پاسخ واضح است خير دولت فقط پول خلق ميكند نه ثروت
متغير پنجم زمان هست هر خركتي در بازه اقتصاد زمانير است از توليد ثروت در كشاورزي كه بك ساله است وًتوليد ثروت در صنعت كه ٥ ساله اگر بشود فكري براي سود بانكي كرد براي ٥ سال اينده به بعد است
اگر شما ٢ درصد ماليات بگيريد سپرده ها به سرعت بانك را ترك كردن اقتصاد تجاري را بالغ و اقتصاد دولتي را نابود خواهند كرد سرسام اور تر از اينكه ميبينيد كالا گران و پول ان بشكل ارز و طلا كشور را ترك خواهد كرد
بجاي فكر كه خزانه را با ماليات پر كنيم وًدست درًجيب مردم بكنيم خزانه را بايد با توليد پر كنيم اگر قرار است اصلاحي بكنيم ماليات ٣ گونه از دوش توليد برداريم تا نفسي بكشددولت از ٩ درصد ارزش افزوده خود چه. حركتي انجام داده كه مستقيما از توليد مطالبه وًاز مردم ميگيرد همين را دولت كنار بگذارد ١٠ درصد از قيمت كالا و خدمات كم ميشود و ١٠ درصد هم ارزش رواني دارد بسم الله اين قدم اول
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
احسنت بر شما
مفهوم مالیات بر عایدی سرمایه این است که شما سرمایه‌ای را خریداری کرده و در یک دوره زمان محدودی شما بر آن سودی کرده اید و وقتی قرار است بفروشید باید درصدی از این سود را با کسر تورم از آن به دولت به عنوان مالیات پرداخت کنید
طبق فرمایش شما
نرخ تورم- سودبانکی
20-40
دولت باید 40 درصد سود پرداخت کند تا مردم تازه رغبت کنند در بانک سرمایه گذاری نمایند
در جامعه ای که تورم روزانه قابل محاسبه است سود سالیانه 20 در صد و یا ماهانه حدود دو در صد با وجود تورم ماهیانه 30 در صد را اگر مقایسه کنیم این فرد سرمایه خود را بصورت سپرده رایگان در اختیار دولت قرار داده است و در واقع مالیات آنرا دولت باید پرداخت کند .
چرا سورنا را از سر گشادش می زنید؟چاره کار کاهش میزان سود بانکی تا ۲ درصد است نه اخذ مالیات از آن و حتی سایر دارایی ها که تنها ارزش اسمی انها تغییر کرده است.حالا چرا مسوولین زیر بار این کار نمی روند ؟اگر سود بانکی ۲ درصد شود،باید افزایش حقوق،رشد نقدینگی ۲۵ درصدی و تورم هم ۲ درصد شود پس شرکت های ناکارامد و متورم دولتی هم مجبور به اصلاح ساختار از نظر تعداد کارکنان و نرخ خدمات می شوند و هم باید خصوصی شوند پس دوران پول پاشی تمام می شود .دولت هم دیگر نمی تواند از باچاپ پول از کارمندان خود حمایت کند پس پایان پوپولیسم و مدیران ناکارآمد هم فرا می رسد.
اخه یکی نیست بگه با تورم بالای ۴۰٪ کی میاد برای ۱۸٪ بهره پولشه بزاره بانک تازه مالیات هم بپردازه. با همین کارها اقتصاد مملکت را به این روز انداختن.
تابي جون اينقدر حرص نخور دوسال پيش من خانه كوچكم را فروختم تا خانه ديگري بخرم كمي نوتر اما تقي به توقي خورد وخانه ها چند برابر شد ونتوانستم بخرم پولم رفت بانك وقسمتي براي پول پيش خانه والان بعد دوسال با اين پول بدترين جاي شهر هم نميتونم بخرم وخانه قبلي من شش برابر شده حالا به من بگيد شما كه ناراحت سپرده مردم هستيد جبران اين خسارت را چه كسي تحمل مي كنه ؟ اصلا كي بفكر مردمه فقط دنبال اين هستن كه با جيب مردم
جبران عدم صادرات نفت را پوشش بدهند.
لازم نیست از سود سپرده بانکی مالیات بگیرن
اگر منشآ سپرده ها مشخص باشه و پس از پرداخت مالیات متعلقه به حساب سپرده واریز شده باشد مشکلی نخواهد داشت/
زشتی کار این است که از راهای مختلف پول کسب میکنند .. مالیات نمیدهند بدیهی است که مخالف پرداخت مالیات از سود سپرده باشند
محمد امین مشاور رسمی مالیاتی
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
جناب اقای محند امین
چرا برای راه حل های اقتصادی سهل الوصولترین راه را انتخاب میفرمایید
اولا باید سپرده های بانکی انالیز گردیده ومشخص شود چند درص ان سپرده ها از راههای دیگر جمع اوری وبه سپرده گذاشته شده است که قطعا برای این کار متولیانی وجود دارد ثانیااین سپرده ها که از طرق مختلف اعم از تولید وحقوق وخدمات وفروش اموال واملاک حاصل شده ودر بانکها به سپرده گذاشته شده است یک بار مالیات خودشان را پرداخت نموده اند
وثالثا با لحاظ تورم بالای چهل پنجاه درصد ، این سپرده گذار است که با احتساب بیست درصد مالیات ، بیست سی درصد ضرر میکند واگر دوباره مالیلت هم بدهد میشود ضرر اندر ضرر
یادمان هست اقای طیب نیا وزیر پیشین اقتصاد می گفتند وقتی که تورم ده درصد هست هیچ توجیهی ندارد ما به سپرده های بانی پانزده بیست درص سود بدهیم حال این توجیه از کجا در امده درشرایطی که تورم بالای چهل در است بیاییم ازسود سپرده ها که حداکثر بیست
درصد است مالیات مضااعف بگیریم
آقای محترم.اول اینکه بانک از جیب خودش سود سپرده نمی دهد و این سود سپرده یک بار مالیاتش پرداخت شده و دوبار که شامل مالیات نمیشود.بانک یا با پول سپرده گذاران کار اقتصادی کرده و مالیات آن را پرداخت کرده و یا به اشخاصی وام میلیاردی داده که باز هم آن اشخاص با این پول کار اقتصادی کرده اند و سود برده اند و مالیات آن را پرداخت کرده اند و با بخشی از سودشان بهره وام پرداخته اند.حال شما بفرمایید فرض کنید حتی با پرداخت سود 20 درصد بانک به سپرده گذار با این کاهش ارزش پول چند سال طول میکشد تا ارزش پول سپرده گذار نسبت به ارز خارجی و تورم حفظ شود
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
در رابطه با وام گرفتن و کار اقتصادی کردن و سود بردن شک دارم که با این مشکلات اقتصادی کسی از بهره های بالا بانکها بتواند سود کند . حالا این بحث مطرح است که پولی که سپرده گذاران میگذارند حلال است و یا ربا چون اکثریت واحدهای تولیدی و غیره بخاطر وامهای بانکی ورشکسته شدند اما سپره گذاران سود پول را از انها غیر مستقیم دارند میگیرند
گرفتن مالیات از سود در ایران که خریدهر کالایی سرمایه محسوب می شود و نرخ تورم از نرخ سود بیشتر است در واقع درست نیست کسی که پولش را سپرده گذاری می کند حتی با نرخ بالا سود میگیرد در اصل ضرر کرده است زیرا اصل سرمایه اش به مرور زمان کاهش می یابد و ان سود گرفته شده جبران اصل سرمایه اش نیست . بنا بر این مالیات گرفتن از این سود هم درست نیست . هرکس که پول در بانک بگذارد که سودش را بگیرد لابد ناچار است یعنی به سود ماهیانه ان نیاز دارد و کاری هم بلد نیست یعنی بلد نیست از ان سرمایه اش استفاده کند مثلا خرید و فروش کند بنا بر این سود پولش را می گیرد و خرج میکند ولی افرادی که وارد هستند هیچوقت پولشان را در بانک سپرده گذاری نمی کنند در ایران ضرر است ! در واقع استفاده کننده اصلی ان پول بانک است . و کسانی که از بانک استقراض می کنند . زیرا ان پول را صرف کالاهای سرمایه ای می کنند که به جای مثلا سود 20 درصد یا حتی 26 درصد وام چندین برابر می شود . بنا بر این سود کننده اصلی سپرده گذار نیست بلکه حتی متضرر است . این موضوع در تمامی این 40 سال کاملا مشخص شده است و همه از ان اطلاع دارند معلوم نیست که نویسنده این مقاله واقعا نمی داند یا فکر می کند که ملت نمی دانند !
وقتی بانک ها پول نیاز دارن ( احتمالا زمانی که موجودیشون ته کشیده حالا بهر دلیلی) دنبال تامین مالی هستند و تشویق میکنن که مردم پولاتون رو بیارین به این سمت و سودش رو بگیرین و یقرون مالیات هم ندین و کیفشون رو ببرین.
تو این وضعیت کیه که بره دنبال تولید و ریسک تولید و پرداخت مالیات و غیره و غیره.
آقای نویسنده محترم.خواهش می کنم قبل از اینکه جوانب یک موضوع را بسنجی تئوری نده.التماس می کنم به ما باز نشستگان که چندر غاز پس اندازمون روسپرده گذاشتیم تا با سودش به بد بختی هامون برسیم وبرا زن ومادرمون داروی آزاد بخریم رحم کن ونظر نده .اگر خیلی دلت برا تولید سوخته برو خونه های لواسون ومال های تهران مالیات بگیر برو از برج داران وپورشه سواره وویلاسازان وزمینخواران و مالکان آپارتمان ها بگیرنه از زن ننهای بازنشسته که طلا فروخته پول گذاشته توبانک تا خرج بدبختی هاش کنه.شما مثل اینکه نیستی کلا تو فضا ببینی مردم چجوری نون می خورن.
متناسب با نرخ تورم سود بانکی بالا بره بعد مالیات .قبل از تورم شصت میلیون گذاشتم بانک ملی .حالا پولم شده شصت هزار تومان.
پول مالیات خرج حقوقهای نجومی و حیفو میل میشود , و جای پول نفت را هم که دیگر کم شده خواهد گرفت , مگه با نفت بالای صددلار چه گلی به سر مردم زدن .کارمندان مازاد و بهره وری حداکثر دو ساعت فاجعه است.
دو سال پیش منزل ۱۰۰ متری را فروختم و پولش را در بانک سپرده کردم الان با همان پول و سودش یک خانه ۴۰ متری هم در همان محل نمی توانم بخرم سپرده گزارها یک مشت آدمهای بدبخت و ورشکسته هستند و نباید مالیات بدهند
كسى كه پولش تو بانك ميزاره هميشه ترسو ترين هست چون حتي يكسوم نرخ تورم را هم سود نميگيره مثلا اگه به جاي بانك سكه خريده بود الان چهار برابر ميفروخت بايد چگونه ما ارزش دارايى هامون حفظ كنيم منكه يك كارگرم تمام پولم تو بانك براى خريد خانه بود وهميشه نصف پولم كم بود اين دوساله ديگه فكر ميكنم ديگه نيتونم هيچوقت بتونم بخرم،
این نوشته نمونه بارز روش حل مشکلات در کشور ما است. یعنی به جای پرداختن به اصل موضوع و حل ریشه ای مشکل فقط ظاهر مساله عنوان میشود. آن هم به گونه که دولت از جیب ملت بدون کمترین هزینه ای کسب درامد کند. آخر دوست گرامی شما مسایل خارجی و داخلی و تورم و ... رو حل کن، ،موانع تولید رو هم برطرف کن، اونوقت سود بانکی مثل خیلی از کشور ها به جای بیست درصد میشود دو درصد. نیاز به مالیات گرفتن هم نیست.
در مملکت ما با این خرید و فروشها کسی دنبال سود نیست ، فقط تلاش میشود حفظ ارزش سرمایه شود.من قبل از این گرانی ها خودرویی خریداری کرده ام، قیمتش امردز حدود سه برابر شده ، اگر بفروشم به نظر عده ای سود برده ام ، ولی واقعیت آن است که اینطور نیست زیرا با مبلغ حاصل از فروش و حتی با کمی بیشتر قادر به تهیه مجدد همان خودرو نخواهم بود
این نوع رفتارها به جائی تعلق دارد که دولتش در حفظ ارزش سرمایه های مردمش موفق است
من سپرده بانکی داشتم ارزش پول من در این گرانیهای افسار گسیخته یک چهارم شده حالا شما مالیات عایدی من را حساب کن تا من بلافاصله آنرا پرداخت نمایم. با تشکر
خیلی جالب است مگر بانک های ما قرار نیست پول های سپرده های مردم را در تولید قرار دهند و از سود آن سود سپرده گزاران را بدهند و مگر سود حاصل از تولید پس از کسر مالیات محاسبه نمی شود؟ پس چرا دولت می خواهد مالیات بگیرد. به جای این تزها بهتر است روی عملکرد بانک ها نظارت شده و بانک ها در راستای تولید کشور شوند و از حالت ربوی و دلالی خارج شوند
هر کس اگر یک دهه در بانک سپرده گذاری داشته باشه عملا در سال دهم با تورم موجود کشور نابود میشه ودر سال دهم با تمام اصل وفرع خودش چیزی گیرش نمیاد
فرار سرمایه های دربند
نویسنده عزیز این پول در بانک مثل سرمایه گذاری است .
مثل شرکت ها که بعداز کسر مالیات به سرمایه گذاران سود می دهد.
خیلی از شرکت ها سودهای کلان به سرمایه گذران دادن به خاطر ارز و قوانین درهم حالا تو چرا سراغ اینجا رفتی دوستی داری بازار ارز و مسکن رو به هم بریزی.
این روزا جالبه همه اقتصادان شدن ولی کسی مسول پاسخگویی خرابی ها نیست
خیلی از کارشناسان اقتصادیکی از دلایل تورم و کاهش پول ملی در ایران را رشد نقدینگی می دانند اما باید تفاوت گذاشت بین نقدینگی حاصل از خلق پول توسط یک محصول و صادرات آن و خلق پول بدون تولید محصول و آن چیزی که باعث تورم است در واقع خلق پول بی پشتوانه توسط دولت و بانک مرکزی است
به جای گرفت مالیات از سپرده هایی که سود آنها کمتر از نرخ تورم است دولت باید نرخ بهره وری را بالا ببرد صد ها نهاد و ادارات موازی که با ادغام آنها هم هزینه ها کاهش و هم تعریف وظایف شفاف تر خواهد شد. در حال حاضر صدها نهاد موازی وجود دارند که فقط وظایف خود را به همدیگر پاس می دهند و مدیران این نهاد ها هم به خاطر کم سوادی و یا ترس قادر به استفاده از متخصصین نیستند و فعالیت ها یا بصورت سنتی انجام می شود و یا به بدترین نوع استفاده از فناوری اطلاعات انجام می شود
اول میگن مثلا تا یک میلیارد و بعد که جا افتاد میگن تا صد هزار تومن.
مردم پول را از بانک بیرون نمیکشن.اقا ولی اونوقت دیگه بانکها نمی تونن روی اون پول برنامه ریزی کنند.با کم کرون سود گند زدید به اقتصاد و کلی مستاجر ها را بیچاره کردید باز هم مبخواهید با این اشتباه بدتر کنید.بانکها با پول سپرده ها ده ها برابر بیشتر سود میکنن و فقط یک قسمت ان را به مشتری میدن.
...اخه خودی ها را چیکار میکنید با سپرده های میلیاردی و چند صد میلیاردی. اسم مالیات بیاد که همه سپرده هم فرار میکنن به سمت ارز و سکه. آقا شر به پا نکنین.
اگه مالیات بر سپرده گذاشته بشه عالی.کار وکاسبی بانک ها می خوابه
با بدبختي پول جمع كردم خونه بخرم ، الان خونه دو ، سه برابر شده (البته همه جيز چند برابر شده) ارزش پول يك سوم شده ، بعد بانك بهم ١٥٪‏ سود بانكي ميده
ديگه ماليات هم بايد بدم؟؟؟؟؟؟؟؟
با وجود بازارهای غیر فعالی مانند بازار بورس ، اعمال مالیات بر سپرده گذاری تنها موجب خروج نقدینگی از بانک ها و هجوم آن ها به بازارهای مسکن و ارز و سکه خواهد شد. هرگز با تحکم و دستور نمی توان نقدینگی را به سمت تولید هدایت کرد. اگر یک بازار دارای عایدی باشد سرمایه ها خود به خود به همان سمت خواهند رفت و در حال حاضر چنین بازار متشکل و منسجمی وجود ندارد و لذا اخذ مالیات بر سپرده ها تنها باعث به هم ریختگی بازار های دیگر خواهد شد. فراموش نکنیم که سپرده گذاری در بانک ها متعلق به افراد ریسک گریز است و مامنی برای نگهداری پول آنها . با وجود صدها میلیارد تومان مطالبات معوق نظام بانکی ، خروج سپرده ها هم مزید بر علت موجب کاهش منابع بانک ها شده آنها را به سمت زیانده بودن سوق خواهد داد.
اون قدر تیتر بزنید یه خورده پولی هم که بع عنوان سپره توی بانک هاس از ترس مالیات ،فراری بشه!
اتفاقا بر عکس اگر بخواهند مالیات بر سود سپرده بگیرند ظلم مضاعف است اولا بانکها واسطه ی وجوه هستند وبا سپرده مردم وام میدهند ومالیات هم از دارامد مشاع بانک کسر میشود پس چرا دوبار مالیات اخذ شود دوما اگر همین سپرده گذار ارز / مسکن / سهام / وووو تهیه میکرد حداقل هشتاد تا دویست درصد سود میکرد /منتها بعضی ها امکان ریسک ندارند وبه سود حداقلی قانونی قانع هستند واز طرفی با توجه به تورم موجود با دریافت سود بیست درصدی باز ارزش پول انها از ابتدای دوره کمتر وقدرت خرید قبل را ندارد /پس با انتقال وجوه به سمت دیگر به مشکلات نیافزاید .
سود سپرده ۲۰٪ بلای جان اقتصاد و زد تولید یک کشور است، اما متاسفانه با توجه به نقدینگی بالای ۱۷۰۰ هزار هزار میلیارد تومان در بازار که مصبب آن فقط و فقط دولت است، چونکه هروقت که خزانه را خالی دید به چاپ اسکناس بدون پشتوانه روی آورد و نتیجه اش شد این.
امروزه این سوال مطرح است که سرمایه داری حال ایران بهتر است یا سرمایه داری غربی
دوست عزیز اصلش این سود مشکل داره و هیچ جای دنیا وجود. نداره اونوقت چطور میشه از چیزی که اصلش وجودش ایراد داره مالیات گرفت؟؟؟؟؟؟؟
حالایکاری نکنید اون پیرمرد وپیرزن که اندکی پول گذاشتن بانک از ترس مالیات برن پولششونو بردارند بعد برای سرمایه گذاری بدن دست مفتخور بعد اسیر دادگاه بشن.
آقا یا خانم محترم نویسنده این متن
دولت و بانک ها با دلار بیست تومانی و سکه پنج میلیونی
بیش از چهار قسمت یا بهتره بگیم همه دارایی سپرده گذار را گرفتن
اونوقت شما میای میگی مالیات؟؟؟
واقعا برای این متنی که نوشتید متاسفم
کدام تولید ؟؟؟ سود سپرده نهایتا بیست درصد است اما سود تولیدی که آقایان عنوان میکنند بیش از دویست درصد / همین حرفها در پایان سال 1396 منجر به خروج پولهای مردمی از بانکها شد وتورم سیصد درصدی را به ارمغان آورد / در شرایط فعلی بایست اولویت کشور در مهار تورم باشد و این یعنی پرداخت هر گونه تسهیلات بانکها برای حداقل شش ماه ممنوع " کاری که در دوران آقای احمدی نژاد توسط دکتر مظاهری انجام گرفت ومنجر به مهار اولیه تورم شد " دوم افزایش سود سپرده بانکها و افزایش سود تسهیلات متناسب با شرایط تورمی سوم برنامه ریزی مدون ومشخص برای ده سال آتی کشور در زمینه اقتصادچهارم حذف کامل برخی جریانات از دخالت در سیاستهای اقتصادی کشور
حالا یعنی این بده که مردم پولاشونو نزد دولت گذاشن؟ خیلی حرف حساب نشده ای زدی. ...
ارزش پول و تورم اگر در نظر بگیریم کار بیهوده ای است پول نزد بانک و سود ۲۰ درصد .
ان کسی که ریسک کرده ، و در بانک گذاشته ، نصف داراییش رو از دست داده ، با این تورم .اگر مالیات هم باشه ، در ترکیه ادم خانه بخره از این بانکها هزار مرتبه بهتره .
بله همین تولیدیها چطور قیمتها را از نرخ تورم هم بالاتر برده اند ،حالا نرخ سودهای بانکی چقدر بوده است ؟ مردم یک چیزی هم از جیب گذاشته اند و به بانکها تقدیم کرده اند.
مالیات باعث حرکت چرخهای اقتصاد می شود مالیات در دراز مدت و در چهل سال بعدی باعث رونق و عمران و آبادانی کشور و ایجاد اشتغال برای جوانان می شود ما باید خوشحال باشیم که هر روز بیشتر از روز قبل مالیات بدهیم و چرخهای اقتصاد و کشور را به گردش دربیاوریم
مالیات باعث حرکت چرخهای اقتصاد می شود مالیات در دراز مدت و در چهل سال بعدی باعث رونق و عمران و آبادانی کشور و ایجاد اشتغال برای جوانان می شود ما باید خوشحال باشیم که هر روز بیشتر از روز قبل مالیات بدهیم و چرخهای اقتصاد و کشور را به گردش دربیاوریم
این دیدگاه که معتقد است پرداخت سود به سپرده گذاران مانع فعالیت های تولیدی است اشکال اساسی دارد ، کسانی که چنین دیدگاهی دارند از وظایف ذاتی بانک اطلاع درستی ندارند . بانک واسطه ی وجوه است و منابع مازاد عده ای را در قالب انواع سپرده جمع آوری می نماید و به عده ای که کمبود منابع دارند در قالب عقود اسلامی تسهیلات می‌دهند ، از گیرندگان تسهیلات سود می گیرند و پس از کسر حقوق خود بقیه را به عنوان سود به سپرده گذاران می پردازند .حالا اگر در این فرایند فعالیتهای تولیدی محروم می مانند اشکال از سپرده گذاران نیست باید رویه ی اعطای تسهیلات بانکها مورد بررسی قرار گیرد .بانک به عنوان وکیل سپرده گذار و بر اساس قانون بانکداری بدون ربا موظف است این منابع را در فعالیتهای تولیدی و اشتغالزا سرمایه گذاری کند چرا اینطور نمیشود همان موضوعی است که اهل نظر و کارشناسان باید پیگیری کنند اما پر واضح است که اغلب تسهیلات بانکها از قدیم الایام صوری و غیر واقعی است و درنهایت منجر به تولید کالا و خدمت دست اول نمی شود و سر از فعالیتهای غیرتولیدی در می آورد .بنابر این نباید سپرده گذاران را ملامت نمود .
سلام
ميگفتن پول هايتان را در بانك سپرده بگذاريد ، تا بانكها با آنها اشتغال زايي كند.پروژه هاي نيمه تمام تكميل شود ، طرح هاي زيربنايي و عمراني شروع شود. من بدبخت هم دسترنج ٥٠ ساله ام را بانگ گذاشتم چون توان نداشتم با آن كار كنم و خرج زنً و بچه هام را از عايدي آن ميدادم، بانك تفاله پول را به ما ميداد و از پارسال تا حالا سرمايه ما يك سوم شده و بدبخت شديم ، حالا بياييد ماليات هم بگيريد... ما هم بايد پول هامونو از بانك دربياوريم همه بانكها مثل ما برن زير آب و ورشكسته بشوند.
چیزی که باید بررسی شود این است که کسی که چنین مبلغی را سرمایه گذاری کرده ان را از کجا اورده و برای ان مالیات داده است یا خیر
اگرنه سود سپرده بانکی معنی اش این است که بانک این پول را جایی سرمایه گذاری کرده و از بابت ان درامدی کسب کرده و مالیاتی پرداخت شده است
یعنی در همان تعیین نرخ سود سپرده قاعدتا مالیات ان هم در نظر گرفته شده است
مگر اینکه نرخ سود سپرده بخواهد پلکانی باشد یعنی مثلا در مبالغ سپرده گذاری بالاتر نرخ سود سپرده پایین تر باشد که معادل نالیات پلکانی گرفتن است
یکی نیست بگوید مالیات بر عایدی سرمایه در کشورهای پیشرفته که اجرا می شود تورم وجود ندارد. از سود واقعی کالا اگر گران شود (چون تورم وجود ندارد بعید است گران شود) مالیات اخذ می نمایند. نه در کشور ما که سقط ارزش پول را داریم. این مالیات بر مالیات میشود وضع را بدتر هم میکند.
سود بانکی سم برای اقتصاد است. تا این سپرده بازی هست اقتصاد ما درست نخواهد شد. همه دولتها با دادن سود به سپرده ها فقط به فکر دوران تصدی گری خودشان هستند و این معضلات را منتقل میکنند به دولتهای بعدی.
جمع کنید بابا این بساط را تولید کننده مرغ براش نمی صرفه مرغ بشه 14000؟/تولید کننده لبنیات براش نمی صرفه شیر ماست و..و..و..بشه دوبرابر ؟خودروی در پیت برای خودرو ساز نمی صرفه پراید 10میلیونی بشه 40میلیون ؟کشاورز برایش تولید برنج وصیفی جات و..و..نمی صرفه بشه 5برابر؟خدمات شهرداری ودولت از قبیل بیلیت مترو و...ودست توجیب ملت کنه وانواع واقسام طرح ترافیک درست کنه ودرامد کسب کنه؟برای دولت تولید برق واب وگاز وبنزین نمی صرفه خوب سه برابر بشه وسهمیه ؟/داروی خارجی نمی صرفه تولید ایرانی جاش بزارید وهزار بلای دیگر سر مریض بیا؟/خدایی خجالت نمی کشید؟...
آنکه 23 میلیارد سود گرفته شاید 5% کسانیکه سود خیلی کمی میگیرند هم نیست . با یک چوب همه را نزنید لطفا" ، بخدا خیانت محض است . اندوخته های کم حاصل یک عمر تلاش ویا فروش ملک یا اموال مردم است ، که با آن هیچ غلطی در زمینهء تولید نمیتوان کرد مخصوصا" افراد مسن . اما بانکها قادرند از طریق همین پولهای کم تولید هم بکنند .
... اگه بخوان سود بانکی را کم کنند یا مالیات بگیرند طرف سرمایه اش را میبرد ارز و طلا میخرد و از کشور خارج می کند، مطمئن باشید هیچ کس کار تولیدی نمی کند.
سال 92 معادل پول 150 سکه را در بانک سرمایه گذاری کردم ودرسال 97 اصل سپرده ام به همراه سودی که دراین سالها دریافت کرده بودم معادل کمتر از 60 سکه شد حالا مالیات هم باید پرداخت میکردم امان از دست این اساید اقتصاد بیخود نیست که به این روز افتاده ایم
بنظر من به همه کسانی که در دو سال اخیر سپرده بانکی خودشونو از بانکها بیرون نکشیدن و وارد بازارهای مخرب ارز و سکه و مسکن نکردن دولت باید جایزه بده! مرد حسابی مسکن نسبت به همین ماه در دو سال قبل ۲۰۰ درصد افزایش داشته و سپرده من فقط ۴۰ درصد نسبت به دو سال پیش، اونوقت منی که اینهمه ضرر کردم و عملا نابود شدم باید بیام مالیات هم بدم بابت این ورشکستگی خودم؟!؟!؟!؟!
یک راهی پیدا کنید ضرر پولمان را از دولت بگیریم مالیات هم میدهیم منطور مان افت ریال است
مالیات گرفتن از سود بانکی یعنی اینکه دولت هیچ ارزشی برای مردم قائل نیست
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها