بازدید 13180
در گفت‌وگو با «بورس تابناک» بررسی شد؛

بورس تهران آماده یک عرضه بزرگ/ بهترین گزینه‌ها برای سرمایه گذاری در بازار سهام/ احتمال روند کاهشی شاخص کل در آینده/ صنایع پربازده و زیان‌ده بورس در هفته‌ای که گذشت

در هفته‌ای که گذشت، شاخص کل بورس تهران با رشد ۶۷۸ واحدی از رقم ۲۴۸ هزار و ۹۴۴ واحدی به ارتفاع ۲۴۹ هزار و ۶۲۲ واحدی صعود کرد. کارشناس بازار سرمایه، معتقد است با توجه به پیش بینی‌ها مبنی بر کاهش نرخ ارز، در آینده شاهد کاهش قیمت برخی صنایع در بورس خواهیم بود و با توجه به اینکه این صنایع و شرکت‌ها جزو نماد‌های شاخص ساز هستند احتمالا در آینده شاهد روند کاهشی شاخص کل باشیم.
کد خبر: ۹۱۱۱۲۲
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۶ 12 July 2019
تابناک اقتصادیدر هفته‌ای که گذشت، شاخص کل بورس تهران با رشد ۶۷۸ واحدی از رقم ۲۴۸ هزار و ۹۴۴ واحدی به ارتفاع ۲۴۹ هزار و ۶۲۲ واحدی صعود کرد. کارشناس بازار سرمایه، معتقد است با توجه به پیش بینی‌ها مبنی بر کاهش نرخ ارز، در آینده شاهد کاهش قیمت برخی صنایع در بورس خواهیم بود و با توجه به اینکه این صنایع و شرکت‌ها جزو نماد‌های شاخص ساز هستند احتمالا در آینده شاهد روند کاهشی شاخص کل باشیم.
 
سید رضا علوی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس تابناک با بیان اینکه روز شنبه شاهد عرضه اولیه پتروشیمی نوری در بورس تهران خواهیم بود که جزو عرضه‌های بزرگ بورس محسوب می‌شود، تصریح کرد: در گذشته چنین عرضه‌هایی، معاملات بازار را تحت تأثیر قرار می‌داد، لیکن در شرایط فعلی و با توجه به حجم نقدینگی موجود در بازار، این موضوع منجر به فشار فروش نشده و خللی در معاملات ایجاد نمی‌کند.

وی با بیان اینکه در هفته‌های آینده شاهد کاهش ریسک سیستماتیک در بازار خواهیم بود و این موضوع را می‌توان از سیگنال‌هایی که بازار از نرخ ارز می‌پذیرد، احساس کرد، افزود: پیش بینی می شود، با کاهش ریسک سیستماتیک شرایط برای بازار بهتر شود، ولی شاهد چرخش در صنایع مورد اقبال بازار خواهیم بود و بازار از صنایع صادرات محور به سمت صنایع داخلی و ریالی حرکت خواهد کرد.

علوی ادامه داد: شرکت‌های زیادی در بازار وجود دارد که هنوز از لحاظ قیمتی خود را با تورم یک سال اخیر تطبیق نداده اند و معتقدم در شرایط فعلی بهترین گزینه‌ها برای سرمایه گذاری شرکت‌ها و صنایعی هستند که زیر قیمت معامله می‌شوند همچون بانک ها، بیمه ها، برخی نماد‌های خودرویی که با بهتر شدن شرایط و کاهش ریسک سیستماتیک هنوز گزینه‌های خوبی برای سرمایه گذاری هستند.

وی با اشاره به اینکه بخشی از صنایع بورسی از افزایش قیمت دلار و ارز منتفع می‌شدند، ولی با توجه به پیش بینی‌ها مبنی بر کاهش نرخ ارز، در آینده شاهد کاهش قیمت این صنایع در بورس خواهیم بود، ادامه داد: با توجه به اینکه این صنایع و شرکت‌ها جزو نماد‌های شاخص ساز هستند احتمالا در آینده شاهد روند کاهشی شاخص کل نیز خواهیم بود.

علوی با بیان اینکه در شرایط فعلی شاهد رشد قیمتی در سهم‌هایی هستیم که درگیر تجدید ارزیابی هستند، افزود: هرچند در تجدید ارزیابی نقدینگی جدیدی وارد شرکت نمی‌شود و در حقیقت خون جدیدی به رگ‌های شرکت تزریق نمی‌شود، باعث اصلاح ساختار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه پس از تجدید ارزیابی‌ها روند عملیاتی شرکت‌ها بهبود یابد، بدین مفهوم که این عملیات و اصلاح ساختار مالی منجر به آن شود که این شرکت‌ها بتواند تسهیلات ارزانتری دریافت کنند، به هرحال می‌تواند برای شرکت‌ها مثبت باشد. به همین دلیل در اوضاع کنونی و در آینده این پتانسیل برای شر‌کت‌های بورسی وجود دارد و با بروز شدن دارایی‌ها و اقبال به این گونه شرکت‌ها بازدهی خوبی را برای سهامداران خواهد داشت.

وی در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار بورس تابناک، در خصوص سامانه معاملاتی نیز گفت: اجرای کامل سامانه ریسک مشکلی به وجود نخواهد آورد؛ در مرحله نخست اجرای کامل سامانه کارگزاری‌ها خواهند توانست به هر میزان برای مشتریان خود اعتبار تعریف کنند و در مرحله دوم اعتبار از طریق سازمان بورس تعیین می‌شود و باید در شرایط بهتری با توجه به این مسأله اجرایی شود.

بورس تهران آماده یک عرضه بزرگ/ بهترین گزینه‌ها برای سرمایه گذاری در بازار سهام/ احتمالا روند کاهشی شاخص کل در آینده/ صنایع پربازده و زیانده بورس تهران در هفته تیرماه 

صنایع پربازده و زیان‌ده بورس تهران در هفته سوم تیرماه 

به گزارش بورس تابناک، در معاملات هفته گذشته بورس تهران شاخص محصولات چرمی با رشد ۲۲.۴۲ درصدی بیشترین بازدهی را نصیب سهامداران این صنعت شد، پس از آن شاخص سایر معادن با ۱۲.۶ درصد و شاخص سرمایه گذاری‌ها با ۹.۸ درصد بیشترین رشد شاخص را ثبت کردند و نکته جالب توجه آن که هر سه این شاخص‌ها در بازدهی ماهانه نیز عملکرد موفقی داشته اند.

شاخص منسوجات با ۹.۷ درصد، شاخص غذایی به جز قند با ۸.۵۳ درصد، شاخص انبوه سازی و قند و شکر با ۷.۴۳ درصد، شاخص بیمه و بازنشسته با ۶.۵۵ درصد، شاخص کاشی و سرامیک با ۵.۲۷ درصد، شاخص محصولات فلزی با ۴.۷۲، شاخص مواد دارویی با ۴.۶۲، شاخص دستگاه‌های برقی و چند رشته‌ای با ۳.۷۸، شاخص رایانه با ۳.۳۴، شاخص خرده فروشی به جز وسایل نقلیه با ۲ درصد، شاخص کانه فلزی با ۱.۸۳، شاخص کانی غیر فلزی با ۱.۷۶، شاخص محصولات کاغذی با ۱.۶۹، شاخص مالی با ۱.۱۰، شاخص لاستیک با ۱.۰۱ بیشترین رشد شاخص را در بین صنایع مختلف کسب کرده اند.

بیشترین عقب نشینی در بین صنایع مختلف در شاخص وسایل ارتباطی رقم خورد و هرچند این شاخص عملکرد ماهانه مثبتی را داشته، در هفته سوم تیر ماه نتوانست سهامداران خود را راضی نگه دارد. شاخص زغال سنگ با افت ۷.۷۴ درصدی علیرغم رشد ماهانه ۱۳.۹۲ درصدی سهامداران خود را ناامید کرد، شاخص رادیویی نیز با افت ۴.۹۰ درصدی علی رغم بازدهی ۱۱.۰۹ درصدی ماهانه مواجه شد.

از دیگر شاخص‌هایی که افت داشتند می‌توان به شاخص محصولات چوبی با کاهش ۴.۰۱ درصدی، شاخص استخراج جز نفت با ۳.۹۵ درصد، شاخص سایر مالی با ۳.۵۱ درصد، شاخص اداره بازار‌های مالی با ۲.۵۵ درصد، شاخص خودرو با ۲.۲۱ درصد، شاخص سیمان با ۲.۰۶ درصد علی رغم بازدهی مثبت ماهانه، شاخص تامین آب، برق و گاز با منفی ۱.۲۹ درصد، شاخص بانک‌ها با ۰.۹۵ درصد و شاخص زراعت با منفی ۰.۹۲ درصد، شیمیایی‌ها با ۰.۵۶ درصد اشاره کرد. در این میان شاخص زراعت، رشد بیش از ۵۲ درصدی را در عملکرد ماهانه ثبت کرده بود و این افت کمی عجیب به نظر می‌رسد.

افزایش ارزش و حجم معاملات بورس تهران

در هفته‌ای که گذشت، ارزش کل معاملات بورس تهران با افزایش ۴۸ درصدی از ۴۴۰۸ به ۶۵۱۵ میلیارد تومان رسیده، حجم کل معاملات نیز با رشد ۴۹ درصدی روبه رو شده و از ۱۱۹۸۷ به بیش از ۱۷۸۰۸ میلیون برگه سهم رسیده، دفعات معاملات نیز با رشد ۲۲ درصدی مواجه شده است.

در بازار اول سهام ارزش معاملات با رشد ۶۲ درصدی مواجه و رقم ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان گزارش شده، حجم معاملات با رشد بیش از ۶۳ درصدی رقم ۱۳ هزار و ۱۵۸ میلیون سهم ثبت شده و دفعات معاملات نیز افزایش ۲۷ درصدی داشته است.

در بازار دوم سهام، اما ارزش معاملات با افزایش ۱۲ درصدی رقم ۲۱۴۲ میلیارد تومان، حجم معاملات با افزایش ۱۸ درصدی ۴۱۵۳ میلیون سهم و دفعات معاملات نیز با رشد ۱۸ درصدی مواجه شده است.

در بازار بدهی ارزش معاملات با جهش ۱۳۲۵ درصدی بیش از ۵۵۶ میلیارد تومان گزارش شده، حجم معاملات نیز با رشد ۱۲۴۲ درصدی ۵.۸ میلیون برگه بوده و دفعات معاملات نیز رشد ۱۶ درصدی را ثبت کرده است.

در بازار مشتقه، اما شاهد عقب نشینی ۳۹ درصدی ارزش معاملات بودیم، حجم معاملات نیز کاهش ۹۹ درصدی داشته، در صندوق‌های سرمایه گذاری نیز ارزش معاملات با رشد ۲۵ درصدی و حجم معاملات با افزایش ۲۶ درصدی مواجه بوده است.

شاخص کل بورس تهران در هفته‌ای که گذشت، با رشد ۶۷۸ واحدی از رقم ۲۴۸ هزار و ۹۴۴ واحدی به ارتفاع ۲۴۹ هزار و ۶۲۲ واحدی صعود کرد، شاخص قیمت وزنی ارزشی نیز با رشد ۸ واحدی، رقم ۶۹ هزار و ۹۰۶ واحد گزارش شده است.

شاخص قیمت هم وزن با رشد ۱۲۴۵ واحدی به کانال ۴۲ هزار و چهل و چهار واحدی صعود کرده و شاخص کل هم وزن با جهش ۱۹۳۷ واحدی رقم ۶۱ هزار و ۸۰۹ واحدی را به ثبت رسانده، شاخص آزاد شناور با رشد ۱۳۷ واحدی در ارتفاع ۲۷۹۵۰۰ واحدی قرار گرفته است.

شاخص بازار اول در حالی با افزایش ۸۰۷ واحدی در ارتفاع ۱۸۵ هزار و ۳۱ واحدی قرار گرفته که شاخص بازار دوم با عقب نشینی ۳۹ واحدی به ارتفاع ۴۹۱ هزار و ۵۶۷ واحدی بازگشته است.

شاخص صنعت در هفته‌ای که گذشت با رشد ۳۸۱ واحدی به ارتفاع ۲۲۳ هزار و ۳۲ واحدی صعود کرده و شاخص مالی با جهش ۳۳۶۰ واحدی رقم ۳۰۹۲۵۰ واحدی را به نمایش گذاشته است.

شاخص سی شرکت بزرگ با عقبگرد ۶۷ واحدی، رقم ۱۱ هزار و ۱۸۳ واحد گزارش شده و شاخص ۵۰ شرکت فعال‌تر بر اساس میانگین موزون در حالی با افت ۴۸ واحدی ۱۰ هزار و ۵۷ واحد گزارش شده که شاخص ۵۰ شرکت فعال‌تر بر اساس میانگین ساده با جهش ۴۹۵۷ واحدی در ارتفاع ۵۸۷ هزار و ۶۹۹ واحدی قرار گرفته است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
یکی از اشتباهات بزرگ من سرمایه گذاری در بورس بود

با مشورت یکی از دوستانم که کارشناس بورس بود سهام خریدم.
پولم دود شد.

. همان مقدار طلا بخرید. بعداز پنج سال وقتی هر دوی آنها را مقایسه میکنید متوجه سود طلا میشوید و خیلی زرنگ باشید نصف آن سود طلا را در بورس
فریب بورس و اخبارها را نخورید
این هم از ترفندهای دولت ورشکسته حسن روحانی است

هیچ دولتی در گذشته و حال آمار دقیقی از بورس نمیده
اصولا بورس محل عرضه سهام شرکتهای ورشکسته برای فرار از نابودی کامل است
اقای علوی خودرو ها زیان انباشه بالای دارند بجان شما خوب است .
پاسخ ها
صفایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
زیان انباشته درسته دارن
ولی داراییهاشونم خیلی زیاده باقیمتای امروز
تنها عامل رکود سرسام آور حاکم بر اقتصاد ایران و قفل شدن چرخه معاملات در ایران همین بورس مصنوعیه . تدبیر ضربدر امید هر چی پول تو بازار املاک چرخ میخورد با انواع ترفندها هدایت کرد تو بورس . نتیجش شد رکود بی سابقه شش ساله در املاک و چون بخش مسکن پیشرو و لوکوموتیو توسعه و رشده کل اقتصاد هم عین دومینو بدنبال املاک خوابید . با رکود درآمد بشدت کم میشه و معاملات در بازار قفل از اونطرف تورمی با بی ارزش کردن پول ملی و برداشتن نظارت و کنترل از بازار ایجاد کردن که بعد از ونزوئلا ماییم . یعنی از دو طرف مردم دارن له میشن . از یکطرف تورم سه رقمی و از طرف دیگه رکود بی سابقه 6 ساله و کاهش سرسام آور درآمد . بدترین نوع سیاست کلان اقتصادی که در تصور میگنجه . همه چی فدای این بورس شد . خودشم با یک شاخص مضحک که کمه کم 200 هزار واحد حباب داره دست آخر سقوط آزادی بکنه که در تاریخ بنویسن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۱
آخی میبینم دلالهای مسکن بدجور عصبانی شدند. جنابعالی احتمالا خبر نداری که اتفاقا تنها جایی که تورم درش بد نیس بازار سهامه. شما فکر میکنی افزایش سرمایه شرکتها برای طرح توسعه از کجاس؟ از همین بازاره. هرچند از دلال جماعت توقع منطق نمیره
سام
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۱
جهت اطلاع شما بهترین مقصد نقدینگی بورسه. حتی تامین مالی پروژه های حوزه مسکن باید همین جا باشه. صعودهای اخیر بورس هم بخاطر تورمه یعنی ارزش ریالی شرکت یا کارخانه ای که سهامش رو خریدی رفته بالا. دلالی مسکن و ماشین و ... اقتصاد کشور رو زمین زده. چون شفاف نیست.
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۱
بورس مخفف چیه؟
ب: بازار
و: ورشکسته
ر: روبه
س : سقوط
بچه پنج ساله هم میدونه ساخص بورس دستکاری میشه
من از 4 اردیبهشت تا حال 38 درصد سود در بورس داشتم. دو برابر سودی که قرار بود بانک بدهد.
من خودم در یکی از شرکتهای سهامی عام کار میکنم قیمت سهام از اول سال حدود ۳۰۰ درصد رشد داشت با توجه به وضعیت تولید و سود دهی شرکت ماخودمون از این افزایش انگشت به دهان موندیم که علت این رشد قیمت چی است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار