بازدید 7483
۸
پیمانه اقتصادی؛

پیش‌بینی اوپک از تقاضا برای نفت خام ۱۴ عضو اوپک در ۲۰۲۰/ فرانسه قانون وضع مالیات بر غول‌های اینترنتی را تصویب کرد/ مانع غیرمنتظره سر راه افزایش قیمت طلا/ افت ۲۰۰ تومانی دلار در یک هفته/ خروج ارز برای واردات شمع

این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش بهای طلا و سکه در آخرین روز هفته، با نزدیک شدن طوفان به خلیج مکزیک؛ قیمت نفت رکورد زد، رشد اقتصادی انگلیس به صفر نزدیک شد، اسامی اشخاصی که ارز دولتی و نیمایی از فروردین ۹۷ تا ششم تیر ماه ۹۸ دریافت کرده‌اند، صادرات بیش از ۶ هزارتن تخم مرغ طی ۱.۵ ماه، سهام آسیایی رشد کرد و دلار تضعیف شد و کاهش قیمت گندم و ذرت در بازار‌های جهانی را در بر دارد.
کد خبر: ۹۱۱۰۴۲
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 12 July 2019

تابناک اقتصادیپیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش بهای طلا و سکه در آخرین روز هفته، با نزدیک شدن طوفان به خلیج مکزیک؛ قیمت نفت رکورد زد، رشد اقتصادی انگلیس به صفر نزدیک شد، اسامی اشخاصی که ارز دولتی و نیمایی از فروردین ۹۷ تا ششم تیر ماه ۹۸ دریافت کرده‌اند، صادرات بیش از ۶ هزارتن تخم مرغ طی ۱.۵ ماه، سهام آسیایی رشد کرد و دلار تضعیف شد و کاهش قیمت گندم و ذرت در بازار‌های جهانی را در بر دارد.

کاهش بهای طلا و سکه در آخرین روز هفته

بازار طلا و سکه در روزهای اخیر شاهد روند کاهشی قیمت ها می باشد. به گونه ای که در پایان معاملات روز گذشته بر اساس اطلاعات اتحادیه طلا و سکه تهران، هر قطعه سکه تمام طرح قدیم با کاهش قیمت نسبت به روز قبل، به رقم 4 میلیون و 320 هزار تومان رسید. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز، 4 میلیون و 515 هزار تومان قیمت گذاری شد. همچنین هر نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی به ترتیب، 2 میلیون و 300 هزار تومان و یک میلیون و 400 هزار تومان قیمت گذاری شدند. هر سکه یک گرمی نیز 970 هزار تومان فروخته شد. همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار، 429 هزار و 380 تومان ارزشگذاری شد و هر مثقال طلای ۱۷ عیار آب شده که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، به رقم یک میلیون و 860 هزار تومان رسید.

مانع غیرمنتظره سر راه افزایش قیمت طلا

روند افزایشی قیمت طلا که این فلز زرد را به بالاترین حد در شش سال اخیر رسانده است، با اقدام هند در افزایش عوارض مالیات، به یکباره شکننده به نظر رسید. افزایش عوارض واردات از ۱۰ به ۱۲.۵ درصد در پنجم ژوئیه، تجار و تولیدکنندگان جواهرات را غافلگیر کرد زیرا در واقع برخی از آنها انتظار داشتند دولت هند عوارض واردات را کاهش دهد. دولت هند می‌خواهد کسری مالی و همچنین کسری تجاری خود را کاهش دهد و از آنجا که طلا از نظر ارزش، دومین واردات بزرگ هند پس از نفت خام و سوخت‌ها به شمار می‌رود، به هدف روشنی برای مالیات بالاتر تبدیل شده است. اگرچه افزایش هزینه طلا برای مصرف کنندگان داخلی، به افزایش قاچاق این فلز ارزشمند منجر می‌شود اما احتمالاً رشد مصرف نیز لطمه خواهد دید. به گزارش ایسنا، آخرین باری که دولت هند مالیات واردات را افزایش داد، اوت سال ۲۰۱۳ بود که تقاضا برای جواهرات طلا به شدت کاهش یافت و یک سال طول کشید تا به سطح قبلی بهبود پیدا کند. تقاضای هند برای جواهرات طلا در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۳ به میزان ۱۷ درصد کاهش یافت و به ۱۳۸.۱ تن در مقایسه با ۱۶۶.۶ تن در مدت مشابه سال گذشته رسید. 

تقاضا به مدت ۹ ماه پس از آن بر مبنای سالانه کاهش پیدا کرد و در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۴ بود که تقاضا بهبود یافت و به ۱۶۹.۲ تن رسید. حتی اگر طلای قاچاق عامل بخشی از افت تقاضا بوده باشد اما نکته این است که مصرف کنندگان هندی با هزینه‌های بالاتری برای خرید طلا روبرو هستند و این مسئله تقاضا را فلج خواهد کرد. طلا در هند ۲۵ ژوئن به قیمت بی‌سابقه ۹۹ هزار و ۶۶۶ روپیه (۱۴۵۴ دلار) صعود کرد، با این حال از آن زمان اندکی کاهش یافته و هفته جاری به ۹۵ هزار و ۶۴۰ روپیه رسید. از آنجا که عمده خرید طلا در هند برای مناسبت‌های فرهنگی مانند جشن‌های عروسی است، قیمت‌های بالاتر به تقاضا آسیب می‌زند. این روند برعکس چین است که بزرگترین مصرف کننده طلای جهان به شمار می‌رود و افزایش قیمت باعث می‌شود سرمایه گذاران برای سود بردن از رشد قیمت‌ها، خرید بیشتری انجام دهند.

با نزدیک شدن طوفان به خلیج مکزیک؛ قیمت نفت رکورد زد

روز پنج‌شنبه، با نزدیک شدن طوفان به خلیج مکزیک و تهدید شدن تولید نفت از این منطقه، قیمت نفت به بالاترین سطح ۶ هفته‌ای خود رسید. این در حالی بود که اتفاقاتی که پیرامون یک نفتکش انگلیسی در خلیج فارس به وجود آمد، به تداوم تنش‌ها در این منطقه تاکید دارد. تا ساعت ۱۱:۴۱ به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۴۳ سنت یا ۰.۶۴ درصد رشد کرد و به ۶۷.۴۴ دلار رسید، که بالاترین سطح آن از ۳۰ می تا کنون است. این شاخص نفتی تا پایان جلسه معاملاتی دیروز ۴.۴ درصد جهش کرده بود. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام تگزاس غرب آمریکا، ۳۹ سنت یا ۰.۶۵ درصد رشد کرد و به ۶۰.۸۴ دلار رسید، که بالاترین قیمت آن از ۲۳ می تا کنون است. این شاخص نفتی تا انتهای جلسه معاملاتی دیروز ۴.۵ درصد جهش کرده بود. روز چهارشنبه، با نزدیک شدن طوفان به خلیج مکزیک، تولیدکنندگان آمریکایی نفت این منطقه، حدود یک سوم تولیدات خود را متوقف کردند. به نظر می‌رسد این اولین طوفان مهمی باشد که در فصل طوفان‌های اقیانوس اطلس، به سوی این منطقه حرکت کرده است. ۱۵ پایگاه تولید نفت و ۴ چاه نفتی در شمال و مرکز خلیج مکزیک، تخلیه شدند.

پیش‌بینی اوپک از تقاضا برای نفت خام ۱۴ عضو اوپک در ۲۰۲۰

بر اساس گزارش ماهانه دبیرخانه اوپک برای ماه ژوئن که دقایقی پیش منتشر شد به استناد اطلاعات منابع ثانویه بازار، 14 کشور عضو اوپک در ماه ژوئن کمترین میزان تولید خود را در 2.5سال گذشته خود ثبت کردند. کشورهای عضو اوپک در ماه ژوئن 29 میلیون و 830 هزار بشکه در روز تولید کردند که 68 هزار بشکه در روز کمتر از ماه قبل یعنی (می) بوده است.  بر اساس گزارش اوپک عربستان در ماه ژوئن 9 میلیون و 813 هزار بشکه در روز نفت تولید کرده که 126 هزار بشکه بیشتر از ماه قبل بوده است. همچنین امارات 3 میلیون و83 هزار بشکه نفت تولید کرده که نسبت به ماه قبل 23 هزار بشکه بیشتر تولید داشته است. تولید نفت عراق 4 میلیون و 718 هزار بشکه بود که نسبت به ماه قبل 27 هزار بشکه در روز کمتر شده است.

پیش‌بینی اوپک در این گزارش برای عرضه و تقاضای نفت در سال آینده میلادی حاکی از این است که تقاضا برای نفت خام 14 عضو اوپک در سال 2020 روزانه حدود 29 میلیون و 300 هزار بشکه خواهد شد که حدود یک میلیون و 300 هزار بشکه در روز کمتر از سال 2019 است. همچنین اوپک پیش‌بینی کرده است عرضه نفت غیراوپکی‌ها در سال 2020 دو میلیون و440 هزار بشکه بیش از رقم امسال و در مجموع حدود 66 میلیون و 870 هزار بشکه در روز خواهد شد. در این میان تقاضای روزانه به نفت خام در جهان در سال 2020 به 101 میلیون بشکه خواهد رسید که این رقم برای امسال 99 میلیون و 870 هزار بشکه است. بنابراین برای سال آینده تقاضای جهان برای نفت یک میلیون و 130 هزار بشکه افزایش می‌یابد اما تقاضا برای نفت غیر اوپکی‌ها بیشتر خواهد شد و سهم اوپکی‌ها کاهش می‌یابد.

رشد اقتصادی انگلیس به صفر نزدیک شد

آسوشیتدپرس: اقتصاد انگلیس در ماه می هر چند توانست از خطر رکود رها شود اما ثبت رشد ضعیف و ناامید کننده ۰.۳ درصدی برای آن باعث شده است تا نگرانی اقتصاددانان از ورود این کشور به رکود به ویژه در صورتی که انگلیس اتحادیه اروپا را بدون دستیابی به توافقی مشخص ترک کند تشدید شود. مرکز آمار انگلیس در جدیدترین گزارش خود از وضعیت اقتصادی این کشور گفته است که به لطف بازگشت بخش خودروسازی به مدار رشد مثبت، رشد اقتصادی این کشور از منفی ۰.۴ درصد در ماه آوریل به ۰.۳ درصد در ماه میافزایش پیدا کرده است. با این حال هنوز خطر ثبت رشد منفی در سه ماهه دوم امسال برای ششمین اقتصاد بزرگ جهان جدی است. بن برتل، کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در مؤسسه "هارگریوز لندزدون" گفت: ابرهای تیره در حال جمع شدن بر روی آسمان انگلیس هستند و فعالیت‌های کسب و کار در نتیجه فضای نامطمئن کنونی که ناشی از سردرگمی‌ها درباره برگزیت است، کاهش محسوسی یافته است.

فرانسه قانون وضع مالیات بر غول‌های اینترنتی را تصویب کرد

فرانسه به رغم تهدیدهای آمریکا روز پنجشنبه قانون وضع مالیات بر شرکت‌های بزرگ اینترنتی از جمله «گوگل»، «آمازون» و «فیسبوک» را تصویب کرد. به گزارش آسوشیتدپرس، «برونو لو مر» وزیر اقتصاد فرانسه پیش از تصویب نهایی این قانون در سنای این کشور گفت که متحدان اختلافات خود را باید «بدون استفاده از تهدید» حل‌وفصل کنند. سنای فرانسه تخمین زده است که تصویب این قانون در سال جاری میلادی، ۴۰۰ میلیون یورو و سال آینده، ۶۵۰ میلیون یورو درآمد برای کشور ایجاد خواهد کرد. دولت آمریکا روز چهارشنبه، دستور آغاز تحقیقات در مورد اقدام فرانسه درباره شرکت‌های بزرگ اینترنتی را صادر کرد. آمریکا سال گذشته نیز بر همین اساس تحقیقاتی را در مورد سیاست‌های چین در عرصه فناوری انجام داد و در پی آن بر ۲۵۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی تعرفه وضع کرد. طبق قانون جدید فرانسه، شرکت‌های دیجیتالی که درآمد سالانه آنها در سطح جهان بالغ بر ۷۵۰ میلیون یورو و درآمد سالانه آنها در فرانسه بالغ بر ۲۵ میلیون یورو است، مشمول مالیات سه درصدی خواهند بود. این قانون با هدف جلوگیری از فرار مالیاتی شرکت‌های چندملیتی تصویب شده است. در حال حاضر، شرکت‌های بزرگ دیجیتالی در فرانسه تقریباً هیچ مالیاتی پرداخت نمی‌کنند. قانون جدید فرانسوی‌ها عمدتاً شرکت‌هایی را هدف قرار می‌دهد که از محل فروش اطلاعات کاربران برای فروش آگهی‌های تبلیغاتی استفاده می‌کنند. این قانون علاوه بر فیسبوک، گوگل و آمازون، شرکت‌های «اوبر»، «ایر بی ان بی» (Airbnb ) و شرکت‌های چینی و اروپایی را نیز شامل می‌شود.

اسامی اشخاصی که ارز دولتی و نیمایی از فروردین ۹۷ تا ششم تیر ماه ۹۸ دریافت کرده‌اند

بانک مرکزی در راستای شفاف‌سازی و  اطلاع رسانی عمومی فهرست دریافت کنندگان ارز دولتی و سامانه نیما را به روزرسانی و منتشر کرد. فهرست انتشار یافته حاوی دریافت کنندگان ارز دولتی و نیمایی طی بازه زمانی فروردین 1397 تا تاریخ 6 تیر ماه 1398 است. گفتنی است این فهرست شامل اسامی اشخاص حقیقی و حقوقی به همراه میزان و نرخ ارز دریافتی است که از طریق سامانه نیما ارز دریافت کرده اند. برای مشاهده اسامی اینجا کلیک کنید

صادرات بیش از ۶ هزارتن تخم مرغ طی ۱.۵ ماه

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغ تخمگذار گفت: در یک و نیم ماه گذشته بیش از ۶ هزارو ۵۰۰ تن تخم مرغ به کشورهای هدف صادر شده است. رضا ترکاشوند در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه بازار تخم مرغ کشور تامین است و مازاد محصول صادر می شود افزود: با وجود اینکه رفع ممنوعیت صادرات تخم مرغ مربوط به اردیبهشت ماه امسال بوده اما صادرات از خرداد ماه جاری از سرگرفته شده است. وی تخم مرغ ایران را با دیگر کشورهای همسایه از جمله ترکیه قابل رقابت دانست و اظهارداشت: در حال حاضر صادرات به کشورهای عراق، افغانستان، عمان و قطر انجام می شود. به گفته وی، قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری به طور متوسط ۶,۷۰۰ تومان است درحالی که قیمت واقعی هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری های کشور با توجه به هزینه های تمام شده تولید باید ۸,۰۰۰ تومان باشد. مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغ تخمگذار تصریح کرد: در حال حاضر یکی از علل اصلی در افزایش هزینه های قیمت تخم مرغ، نوسان قیمت نهاده های طیور است که به دلیل نقش بیش از ۷۰ درصدی آن در تولید می تواند تاثیر بسزایی در این خصوص داشته باشد. وی ادامه داد: خرده فروشی ها می توانند بابت هزینه های حمل و نقل، عمده فروشی این محصول را با ۲۳ درصد افزایش بیش از قیمت خرده فروشی به دست مصرف کنندگان برسانند.

کاهش قیمت گندم و ذرت در بازارهای جهانی

روز پنج شنبه قیمت انواع غلات به ویژه گندم و ذرت در بازارهای جهانی کاهش داشت اما قیمت دانه‌های روغنی با افزایش قابل توجه همراه شد.قیمت دام زنده و پرواری هم کاهش قیمت داشتند. در بازارهای جهانی هر بوشل گندم با 2.25 دلار کاهش نسبت به روز چهارشنبه به قیمت 502 دلار به فروش رفت. قیمت ذرت هم با کاهش 2 دلاری همراه بود و هر بوشل قیمت 437 دلار معامله شد.

سهام آسیایی رشد کرد و دلار تضعیف شد

روز پنج‌شنبه، پس از اینکه جرومی پاول، رئیس فدرال‌رزرو، چشم‌انداز کاهش نرخ بهره را تقویت کرد، سهام آسیایی رشد کرد و دلار تضعیف شد. رئیس فدرال‌رزرو، در برابر ناظران کنگره آمریکا ظاهر شد و تاکید کرد که اقتصاد آمریکا همچنان از سوی فعالیت‌های ناامیدکننده کارخانجات، تورم پایین و تداوم جنگ تجاری، تهدید می‌شود. پاول گفت فدرال‌رزرو آماده است اقدامات مناسبی را به اجرا بگذارد. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ۰.۲ درصد رشد کرد. نیکی ژاپن ۰.۳۶ درصد بالا رفت. در بازارهای چین، کامپوزیت شانگهای ۰.۷۸ درصد رشد کرد و هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۱.۲۵ درصد جهش کرد. ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۱۷ درصد بالا آمد، در حالی که کوسپی کره‌جنوبی با جهشی ۱.۱۸ درصدی روبرو شد. در بازارهای آمریکا هم، به دنبال اظهارات پاول، شاخص اس‌اندپی ۵۰۰، برای اولین بار در تاریخ، از ۳۰۰۰ واحد عبور کرد. اظهارات رئیس فدرال‌رزرو باعث شد که دوباره احتمال کاهش شدیدتر نرخ بهره بالا برود. احتمال کاهش ۰.۵ درصدی نرخ بهره که در روز سه‌شنبه ۳.۳ درصد برآورد شده بود، پس از این سخنرانی به ۲۷.۶ درصد جهش کرد. در بازار ارز، شاخص دلار در برابر ارزهای مهم جهان ۰.۴ درصد سقوط کرد و به ۹۷.۰۵۵ واحد رسید. دلار قبل از اظهارات پاول در بالاترین سطح ۳ هفته‌ای ۹۷.۵۸۸ واحد، قرار داشت. نرخ برابری دلار با ین ژاپن هم ۰.۱۵ درصد افت کرد و به ۱۰۸.۳۲۰ رسید. این در حالی است که قبل از اظهارات پاول، نرخ برابری دلار با ین ژاپن در بالاترین سطح ۶ هفته‌ای ۱۰۸.۹۹۰ قرار داشت.

پرفروش‌ترین خودروهای برقی چینی کدامند؟

تازه‌ترین اخبار و گزارش‌های منتشر شده در وب سایت chinadaily نشان می‌دهد که خودروسازان چینی همچون JAC، BAIC، Chery، Geely و BYD توانسته‌اند در نیمه نخست سال جاری میلادی عملکرد و فروش موفقیت آمیزی را برای خود به ثبت برسانند که در زیر به ۱۰ خودروی برقی و پاک فروخته شده در این بازه زمانی و میزان فروش آنها اشاره خواهیم کرد:

۱. خودروی JAC IEV:

میزان فروش: ۵ هزار و ۷۹۷ دستگاه

۲. خودروی پلاگین هیبریدی BYD Tang:

میزان فروش: ۴ هزار و ۷۹۱ دستگاه

۳. خودروی تمام برقی Geely Emgrand EV:

میزان فروش: ۴ هزار و ۶۴۷ دستگاه

۴. خودروی تمام برقی Chery eQ:

میزان فروش: ۴ هزار و ۶۱۳ دستگاه

۵. خودروی تمام برقی BYD Yuan :

میزان فروش: ۴ هزار و ۲۶۳ دستگاه

۶. خودروی پلاگین هیبریدی SAIC Roewe i۶ ۱.۰T EDU:

میزان فروش: ۴ هزار و ۱۲ دستگاه

۷. خودروی تمام برقی Hawtai EV۱۶۰:

میزان فروش: ۳ هزار و ۹۵۴ دستگاه

۸. خودروی تمام برقی SAIC Roewe Ei۵:

میزان فروش: ۳ هزار و ۹۵۹ دستگاه

۹. خودروی پلاگین هیبریدی BYD Qin:

میزان فروش: ۳ هزار و ۸۸۶ دستگاه

۱۰. خودروی تمام برقی BYD e۵:

میزان فروش: ۳ هزار و ۸۰۳ دستگاه

افت ۲۰۰ تومانی دلار در یک هفته

بازار ارز در هفته ای که گذاشت، با کاهش 200 تومانی دلار و یورو همراه شد. به گونه ای که بر اساس اطلاعات سامانه سنا بانک مرکزی، هر اسکناس دلار آمریکا در ابتدای هفته به نرخ 12950 تومان فروخته شده بود و در پایان هفته به نرخ 12750 تومان رسیده است. همچنین هر اسکناس یورو در معاملات روز شنبه، به قیمت 14850 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد و در پایان معاملات روز گذشته، با افت 200 تومان به رقم 14650 تومان رسید. نرخ های این سامانه، بیانگر میانگین وزنی نرخ خرید و فروش ارزبر مبنای معاملات ثبت شده در "سامانه نظارت ارز (سنا) " توسط بانکها و صرافی‌های مجاز کل کشور است.

خروج ارز برای واردات شمع

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی ۱۲ ماهه سال ۹۷، حاکی از آن است که در این مدت بیش از ۱۷۴ تن انواع شمع و اشیا همانند وارد کشور شده است. بر اساس این آمار ارزش واردات این حجم شمع و اشیا همانند به کشور یک میلیارد و ۵۶۸ میلیون و ۷۹ هزار و ۹۸۵ تومان به ثبت رسیده که این میزان معادل ۳۷۸ هزار و ۶۱۰ دلار محاسبه شده است. آمار گمرک نشان می‌دهد این حجم شمع و اشیا از کشور‌هایی مانند چین، امارات متحده عربی، آلمان، ترکیه، هند و هنگ کنگ وارد کشور شده است. به نقل از میزان؛ بر اساس آمار بیشترین حجم واردات از کشور چین به میزان بیش از ۱۵۶ تن و به ارزش ۳۳۹ هزار و ۴۲۳ دلار صورت گرفته است.

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
همه میدانند نرخ دلار غیرواقعی ودستوری است وزمانی خواهدرسیدکه دلار بصورت ساعتی هزارتومان هزارتومان افزایش پیداکند انروزکه خیلی هم دورنیست انهاییکه تحت تاثیر شانتاژهای روانی وتبلیغات قرارنگرفته ودلارهایشان رامفت نفروختند برنده خواهندبود
دلارها به سختی بدست می آیند و براحتی از کف می روند !!!!

آخه این چه نظارتی است که دولت داره انجام میده ؟؟

غذای سگ ، شمع ، دسته بیل ، لاک ناخن ، جو ،.......
بخداهرشب ان مسوولی راکه گفته بودسال ۹۸ قیمت مسکن کاهش خواهدیافت رالعن ونفرین میکنم اواخراسفندپارسال بااعتمادبه حرفهای این حضرات یک واحداداری رافروختم متری ۱۵ میلیون کلش شد یک میلیارد (زمانی که سانتافه ۵۰۰ میلیون بود) حالا بعدازفقط ۵ ماه قیمت همان واحدشده متری بیست میلیون وبالاتر من واحدموبه قیمت یک سانتافه فروختم که الان شده یک میلیارد اقایان اگربلدنیستیدچطوری قیمت هاراکنترل کنیدحداقل باتوصیه های غیرواقعی وغیرمارشناسیتان مردم را گمراه نکنید
در تعمیر خودرو مزخرفت تر از خودروهای چینی نداریم

تعمیرکارا آخرین مدلهای بنز و بی ام و را تعمیر میکنند ولی طرف چینی ها نمیرن
چراغش رو دست میزنند پمپ بنزین و بوقش قطع میشه !!!

مردم فریب فروش اقساطی این آشغالهای چینی را نخورند.
دولتهای فعلی و قبلی با فریبکاری خیلی از صنایع را به ارزانترین قیمت به اسم خصوصی سازی ب نام افراد خودشان کردند و میلیاردها به جیب زدند.

اولش در زمان محمود احمدی نژاد با واردات بی رویه صنایع را ورشکسته کردند بعد در دولت روحانی به قیمت بز بالا کشیدند.
واردات شمع اونم بدون پروانه !!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟

خیانت از این بالاتر !!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
آی گفتی داداش دمت گرم
شرح داغ دل پروانه چو گفتم با شمع
آتشی در دلش افکندم و آبش کردم
تخلفات سامانه نیما چه شد؟؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل