بازدید 14436

بیانیه تروییکا اروپا درباره نشست شورای حکام

کد خبر: ۹۱۰۷۵۸
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۲ 10 July 2019

سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس دقایقی پیش با انتشار بیانیه ای اعلام کردند که مسائل کنونی باید از سوی امضاء کنندگان برجام بویژه از طریق برگزاری نشست اضطراری کمیسیون مشترک حل شود.
 
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، نمایندگان سه کشور اروپایی درباره نشست فوق العاده شورای حکام که به درخواست آمریکا در وین برگزار شد، در بیانیه ای عنوان کردند، ما از ایران می خواهیم اقدامات خود را به عقب بازگرداند و از هر گونه اقدام تنش زای بیشتری که تمامیت این توافق را تضعیف می کند، خودداری کند.

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز (چهارشنبه) در حالی که آمریکا از توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ خارج شده و بر خلاف توافق صورت گرفته تحریم‌ها علیه ایران را برگردانده است، به درخواست واشنگتن نشست فوق العاده ای را در برابر اقدام ایران در کاهش برخی تعهدات برجامی خود برگزار کرد.

وزیر خارجه ایران روز چهارشنبه در پیام توییتری با اشاره به مضحک بودن در خواست امریکا برای تشکیل جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت؛ آمریکا اصلا در جایگاهی نیست که بخواهد موضوعات برجام را مطرح کند.
در بیانیه تروییکا اروپایی امده است که از آژانس بین المللی انرژی اتمی به علت آنچه که کار حرفه ای و بی طرفانه در زمینه نظارت بر برجام خواند، قدردانی می شود.

سه کشور اروپایی خاطر نشان کردند، ضروری است که ایران همچنان به دسترسی کامل و به موقع آژانس بین المللی انرژی اتمی به مراکز هسته ای خود ادامه دهد.
بیانیه تروییکا اروپا مدعی شد که ما عمیقا نگران هستیم که ایران روند فعالیت هایی مانند افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده را دنبال می کند که متناقض با تعهدات به توافق هسته ای (برجام) است.

محمد جواد ظریف پیشتر گفته بود: در صورتی که اروپایی‌ها اقدامات لازم را برای اجرای تعهداتشان انجام بدهند اقدامات ما قابل بازگشت است. ولی اگر اقدامات لازم را انجام ندهند ما بر اساس بند ۳۶ برجام این حق را از سال گذشته داشته‌ایم که اقدامات خودمان را انجام دهیم.

کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین نیز امروز در نشست فوق العاده شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، تصریح کرد که سیاست خارجی و رفتار آمریکا مملو از تناقض و دوگانگی است.

سیاست یک بام و دو هوای دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا مورد انتقاد بسیاری کارشناسان قرار گرفته است در همین راستا پیشتر باربارا اسلاوین عضو اندیشکده شورای آتلانتیک در واشنگتن سیاست‌های ترامپ را متناقض و سر در گم دانسته و گفته است: آمریکای ناقض برجام، خواستار برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی شده است که به سود او نخواهد بود.

آمریکا اردیبهشت ماه ۹۷ از توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ خارج شد، اقدامی که با محکومیت دیگر امضا کنندگان این توافق و جامعه جهانی رو به رو شد. جمهوری اسلامی ایران نیز پس از یک سال صبر راهبردی از اردیبهشت ماه ۹۸ و در پی انجام نشدن تعهدات از سوی دیگر امضا کنندگان این توافق اقدام به کاهش برخی تعهدات خود از جمله سطح غنی سازی طبق توافق برجام کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار