بازدید 10597
۶

قانون مالیات بر ارزش افزوده اصلاح می‌شود

کد خبر: ۹۱۰۰۹۲
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۴ 08 July 2019

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت و مجلس بر لزوم اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده تاکید دارند

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، محمدرضا پورابراهیمی در ارتباط تصویری با تحریریه بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما با اشاره به نوپا بودن اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در کشورمان، افزود: دولت و مجلس بر لزوم رفع اشکالات متعدد این قانون تاکید دارند.

وی، انتقال مالیات از تولیدکننده به مصرف کننده را از اهداف قانون مالیات بر ارزش افزوده برشمرد و گفت: به علت نواقص این قانون، متاسفانه بار این مالیات بر دوش تولیدکننده قرار گرفته و بخش‌هایی از آن را دچار چالش کرده است به همین علت دولت و مجلس تصمیم گرفتند این قانون را اصلاح کنند.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه از حدود ۳ سال قبل، لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده از طرف دولت به مجلس ارائه شده است، افزود: اکنون این لایحه در مراحل نهایی است و کلیات اصلاح این قانون در صحن علنی تصویب شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بر لزوم تقویت تولید تاکید و اضافه کرد: امیدواریم در ماه‌های آینده، لایحه نهایی اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده تصویب شود.

پورابراهیمی افزود: اجرا نکردن حکم قانونی ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیاتی از جمله مشکلات اقتصادی کشور است. یکی از اشکالات اساسی در حوزه مالیات به نظام جامع اطلاعات مالیاتی کشور بر می‌گردد که بخش‌هایی از این قانون مانند ماده ۱۶۹ عملیاتی نشده است و دستگاه‌های مختلف به تکالیف خود عمل نکردند.

وی ادامه داد: بخشی از مجموعه وزارت ارتباطات در قالب شرکت پست جمهوری اسلامی ایران، بخش‌هایی از وزارت صنعت، معدن و تجارت، شهرداری تهران، سازمان ثبت احوال، شرکت‌های مخابراتی کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بانک ها، نیروی انتظامی، مرکز آمار قوه قضائیه، سازمان تنظیم مقررات رادیویی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از جمله دستگاه‌هایی هستند که بر اساس گزارش سازمان امور مالیاتی، به تکالیف خود در زمینه نظام جامع اطلاعات مالیاتی کشور عمل نکردند.

پورابراهیمی با بیان اینکه سامانه نظام جامع اطلاعات مالیاتی کشور را ایجاد خواهیم کرد، اضافه کرد: پس از مصوب شدن کلیات اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده، جلسات متعدد تشکیل شده و آخرین جلسات هم در دو هفته آینده به پایان می‌رسد و امیدواریم این قانون تا پیش از پایان سال ۹۸ اصلاح شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۶
من تابستان سال ۹۶ یه دفتر تاسیس کردم و تا عید سال ۹۷ هیچ درامدی نتونستم ازش کسب کنم اونوقت اداره مالیات ماهیانه برای من ۳۰ میلیون درامد بریده و ۱۴ میلیون مالیات شغلی و باحتساب ارزش افزوده منو ۴۰ میلیون بدهکار کرده
رفتم گفتم من درامد نداشتم بیایید بازرس بفرستید چجوری این درامد رو برای من محاسبه کردید ،میگه ما کاری به درامد واقعیت نداریم ،تاسیس هر شغلی یک تبعاتی داره و تو هم ببندی بری ما از نفر بعدی که میاد اونجا ازش میگیریم
حالا نمیدونم الان که سال ۹۸ شده بازم نصف اون درامدی که سال ۹۶برام محاسبه کرده با ۳ نفر پرسنل درنمیاد ازش چجوری میخوام با این رفتار داروغه معابانه دوام بیارم
اگر برخی وزرا و مدیران خدوم مالیات صحیح بدهند هیچوقت شاهد این همه انباشت ثروت بینشان نخاهیم بود...
قانونی برای چاپیدن مردم .
با سلام ، مالیات ارزش افزوده ای که در حال حاضر گرفته می شود یک مبنای کاملا غلط است که در هیچ کجای دنیا بدین گونه اجراء نمی شود. در واقع لازم است تا در هر مرحله از فرآیند معامله تنها ارزش افزوده آن مرحله نسبت به مرحله قبل مبنای محاسبه مالیات باشد و نه تمام قیمت کالا یا خدمت. متاسفانه با توجه به اینکه در کشور سیستم محاسبه ارزش افزوده برای کالاها مقدور نیست راحتترین راه را انتخاب می کنند و آن هم قیمت روی کالا و یا قیمتی که فروشنده برای فروش در نظر گرفته می باشد. این اقدام نه تنها مالیات ارزش افزوده نیست بلکه مالیات فروش است و بین ایندو تفاوت فاحش وجود دارد. به علاوه در محاسبات فعلی مالیات ارزش افزوده در مرحله کل مالیت های ارزش افزوده مراحل قبل معامله هم خود مشمول مالیات قرار می گیرد. به طور ساده فرض کنید گندم از کشاورز خریداری می شود و در محل بنکدار ذخیره می شود. بنکدار با فروش گندم به آسیابان علاوه بر هزینه خرید یک سود بر آن کشیده و سپس مالیات ارزش افزوده را بر تمام هزینه های خرید و نگهداری و سود افزوده شده محاسبه از آسیابان می گیرد . آسیبان هم با لحاظ هزینه های خرید از بنکدار از جمله مالیات ارزش افزوده ای که به بنکدار داده ، سودی را بر آن لحاظ و سپس با افزودن مالیات ارزش افزوده به نانوا می فروشد. و این روند ادامه دارد . ملاحظه می شود که هر چه قدر تعداد معاملات بیشتر باشد این چرخه مالیات ارزش افزوده بیشتری تولید می کند. حال سوال این است آیا تمام این مالیات ها در هر مرحله توسط سازمان مالیاتی از فروشنده های این چرخه دریافت می شود . پاسخ به این سوال منوط به شفافیت و گردش اطلاعات معاملات بصورت سیستمی است که می بایست در دسترس سازمان مالیاتی باشد که حتما اینگونه نیست. بهر حال حاصل این فرایند مالیات های ارزش افزوده متعدد بر قیمت های انباشته کالاهاست که خود عامل تورم و گرانی بوده و با توجه به عدم شفافیت هم عامل تبعیض و بی عدالتی زیرا آخرین حلقه خرید بیشترین مالیات ارزش افزوده را که تجمیع تمام عملیات این چرخه است باید پرداخت کند.
آيا اين اصلاحات سودى براى عموم مردم دارد ويا منافع عده خاصى را در بر ميگيرد و فشار را به عامه مردم افزايش مى دهد در غير اينصورت بايد شك كرد
برای دولت زشته که من سالی یکبار زن و بچه ام را ببرم رستوران حدود دویست هزار تومان پول غذا بدهم. بعد یارو بگوید آقا بیست هزار تومن هم سهم شام دولت است مالیات بر ارزش افزوده. اینطوری مالیات گرفتن از مردم که افتخار ندارد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار