بازدید 13495
۸

لیبی به عرصه رقابت ترکیه و روسیه تبدیل خواهد شد؟!

روز گذشته، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در کنفرانس خبری در رم، بعد از دیدار با نخست‌وزیر ایتالیا، درباره تحولات سوریه و لیبی ابراز نگرانی کرد و به نکته ای اشاره نمود که توجهات زیادی را به خود جلب کرد.
کد خبر: ۹۰۹۶۴۱
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۰ 06 July 2019

روز گذشته، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در کنفرانس خبری در رم، بعد از دیدار با نخست‌وزیر ایتالیا، درباره تحولات سوریه و لیبی ابراز نگرانی و به نکته ای اشاره نمود که توجهات زیادی را به خود جلب کرد.

به گزارش «تابناک»؛ ولادیمیر پوتین در این کنفرانس خبری با هشدار درباره وخیم شدن اوضاع در لیبی گفت، اخباری درباره اعزام شبه‌نظامیان از ادلب سوریه به سمت لیبی وجود دارد که اگر درست باشد بسیار نگران‌کننده‌ است. پوتین که برای گفت‌وگو با مقامات ایتالیایی به این کشور سفر کرده‌ بود به خبرنگاران گفت، مسکو خواستار آتش‌بس در لیبی و شروع گفت‌وگو میان طرف‌های درگیر است. از نظر مسکو، روند سیاسی برای حل مشکلات لیبی باید شروع شود.

ادلب در شمال غرب سوریه از آخرین پایگاه‌های شبه‌نظامیان مخالف در این کشور است. درگیری در این منطقه ادامه دارد و ترکیه و روسیه بر سر سرنوشت شبه‌نظامیان حاضر در این منطقه با هم اختلاف دارند. برخی شبه‌نظامیانی که اکنون در ادلب هستند، در گذشته مورد حمایت ترکیه بوده‌اند.

در لیبی درگیری میان نیروهای خلیفه حفتر و دولت مستقر در طرابلس که توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته شده در جریان است. اخیرا چند شهروند ترک توسط نیروهای حفتر در لیبی ربوده شدند و جنگ لفظی میان این گروه با ترکیه بالا گرفته است. حفتر از حمایت امارات و مصر برخوردار است. ترکیه از دولت طرابلس که توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته‌ شده حمایت می‌کند. شاید اشاره پوتین به‌ احتمال انتقال نیرو از ادلب به لیبی، به استفاده ترکیه از این نیروها باشد.

لیبی به عرصه رقایت ترکیه و روسیه تبدیل خواهد شد!؟

به نظر می رسد، پوتین بیش از هر چیز ترکیه را خطاب قرار داده است؛ جایی که به نظر می رسد، آنکارا قصد دارد با اعزام نیروهای تحت امر خود از ادلب سوریه به طرابلس، معادلات سیاسی در این کشور آفریقایی را به نفع خود تغییر دهد.

در واقع با توجه به اینکه ترکیه خود را در یک وضعیت بغرنج در سوریه مشاهده می کند، به همین جهت، قصد دارد با ارسال بخشی از این نیروها از سوریه به لیبی، از یک سو خود را از وضعیت فعلی در این کشور رها کند و از طرف دیگر، آرایش سیاسی ـ نظامی در لیبی را نیز به نفع خود و به ضرر محور عربستان تغییر دهد. جایی که حوزه نفوذ روسیه نیز محسوب می شود و به همین جهت نیز پوتین نگرانی خود از این اقدام ترکیه اعلام کرده است.

به نظر می رسد، لیبی به عرصه جدیدی برای رقابت های منطقه ای و حتی فرامنطقه ای تبدیل شده و در میان رقابت بین ترکیه و روسیه نیز می تواند اثرات قابل توجهی بر روابط دو کشور در سوریه داشته باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۸
دنیا بازیچه دست تبهکاران سیاسی است

ترکیه و روسیه هم تبهکاران سیاسی هستند که عامل مافوق خودشان هستند
پاسخ ها
خان محمدعلی آقا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۵
توی ترکیه و سوریه و ایتالیا شکم هیچکس گشنه نیست؟!
پس چرا اونجا اعتراض نمیکنن و نمیگن که ما رو چه به بقیه کشورا!!!
هیچ کجای دنیا به اندازه سوریه استراتژیک نیست
نه برای روسیه نه برای ترکیه
ایران چرا منفعل هست؟
تابی جان حالا تو طرفدار عربستان و امارات هستی یا ترکیه ؟
هرجا مرگ و بد بختی وآشوب است روسیه هم است در دنیا جائی که سازندگی آبادی آسایش بشر باشد روسیه آن جا نیست.
بازیگران بسیار بیشتری در لیبی در حال جنگ هستند و روسیه و ترکیه تنها دو بازیگر در دو جبهه هستند و در همین دو جبهه هم بازیگران دیگری هستند بحث اینه که الان وقت تقسیم همیشگی زمینها و منابع در لیبی رسیده یعنی حکومت قذافی رو سرنگون کردند و غنائم جنگی و ملی لیبی مثلا موزه ها و اسلحه خونه ها و صندوق ملی پول و بانکها رو به تاراج بردند الان نوبت تاراج و تقسیم اصلی یعنی زمین و املاک و مستغلات و به طبع اون زیر زمین یعنی نفت رسیده و بر این اساس تنظیم پارادایم برای این کشور و مردمش هستند و چیز بدی که این وسط هست اینه که کشور و مردم لیبی در این مناقشات هیچ سهم و نقشی ندارند یعنی الان هر بیگانه ای هر کاری دلش بخواد میکنه تو اون کشور و این مردم و کشور هیچ دفاعی ندارند با اینکه خانه خودشون هست ولی صاحبخانه کسان دیگری هستند و این اشتباه تاریخی مردم لیبی در بهترین حالت میشه سیطره بیگانه بر کشورشون و در بدترین حالت میشه نابودی و تجزیه کشورشون
تابی سلام
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان