بازدید 10740

آغاز کنفرانس بحرین بدون مشارکت فلسطینی ها/ نشست منامه منجر به پیشبرد معامله قرن خواهد شد!؟

کنفرانس منامه با عنوان کارگاه اقتصادی در حالی با حضور هیئتی از اسرائیل و برخی دوات های عربی آغاز شد که برجسته‌ترین غایبان در این کنفرانس، فلسطینیان اعم از گروه‌های مقاومت و تشکیلات خودگردان هستند. این کنفرانس با هدف ادعایی «برای ترغیب سرمایه‌گذاری در مناطق فلسطینی»، به‌دعوت بحرین و آمریکا به‌عنوان اولین گام برای اجرای بخش اقتصادی «معامله قرن» برگزار شده است.
کد خبر: ۹۰۸۰۰۱
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۳ 26 June 2019

کنفرانس منامه با عنوان کارگاه اقتصادی در حالی با حضور هیئتی از اسرائیل و برخی دوات های عربی آغاز شد که برجسته‌ترین غایبان در این کنفرانس، فلسطینیان اعم از گروه‌های مقاومت و تشکیلات خودگردان هستند.

به گزارش تابناک، این کنفرانس با هدف ادعایی «برای ترغیب سرمایه‌گذاری در مناطق فلسطینی»، به‌دعوت بحرین و آمریکا به‌عنوان اولین گام برای اجرای بخش اقتصادی «معامله قرن» برگزار شده است. آمریکا برای آغاز اجرای طرح صلح موسوم به «معامله قرن» که اولین گام آن برگزاری کنفرانس اقتصادی بحرین است، آماده می‌شود. این طرح محتوایی مبهم دارد ولی هدفی واضح یعنی عادی‌سازی رایگان اعراب و اسرائیل را دنبال می‌کند.

برجسته‌ترین غایبان در این کنفرانس، فلسطین است که تشکیلات خودگردان و تمام گروه‌های فلسطینی موضعی یکپارچه در رد این کنفرانس اعلام کرده‌اند.

جارد کوشنر مشاور کاخ سفید در روند سازش اعلام کرده بود که نخستین مرحله طرح «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا برای خاورمیانه شامل پیشنهاد سرمایه‌گذاری با ارزش 50 میلیارد دلار در اراضی فلسطین، مصر، اردن و لبنان است.

وی مدعی شد که بر اساس طرح صلح پیشنهادی آمریکا موسوم به «معامله قرن»، با هزینه 5 میلیارد دلاری، کرانه باختری به نوار غزه متصل خواهد شد.

واکنش ها

در مورد بخش سیاسی طرح صلح آمریکا برای خاورمیانه, مقامات آمریکایی گفته اند جرد کوشنر، داماد و مشاور رئیس جمهور آمریکا از راه حل دو کشور صرف نظر کرده است.

این مسئله از دیدگاه فلسطینی ها غیرقابل قبول است و بنابراین آنها این طرح را تحریم کرده اند. کنفرانس بحرین برای ارائه بخش اقتصادی این طرح، خشم بسیاری را در کشورهای عربی برانگیخته است. روز گذشته مردم در مغرب, عربستان سعودی, امارات عربی متحده و لبنان، شعارهای مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا سر دادند.

آغاز کنفرانس بحرین بدون مشارکت فلسطین ها/ چرا نشست منامه با شکست مواجه خواهد شد؟

مردم فلسطین در تظاهراتی در رام الله در اعتراض به کنفرانس اقتصادی بحرین، تصاویر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و پادشاه بحرین را به آتش کشیدند. هدف برگزار کنندگان این تظاهرات در رام الله نشان دادن اتحاد فلسطینیان در برابر طرحی است که اشغالگری اسرائیلی ها را تایید می کند.

اردوگاه‌های پناهجویان فلسطینی در منطقه صور واقع در جنوب لبنان از جمله اردوگاه‌هایی است که در اعتراض به معامله قرن و نشست بحرین دست به اعتصاب سراسری زده‌اند و مدارس وابسته به آژانس امداد رسانی و کاریابی پناهجویان فلسطینی (انروا) و همه مؤسسات و مغازه‌ها تعطیل شده است.

همچنین یک تجمع اعتراض آمیز در برابر ساختمان سازمان ملل در مرکز بیروت در اعتراض به معامله قرن و کنفرانس بحرین نیز برگزار شد.

قرار است ساکنان اردوگاه‌های پناهجویان فلسطینی در صور نیز امروز در اعتراض به معامله قرن و کنفرانس بحرین راهپیمایی‌های بزرگ مردمی برگزار کنند.

خبرهای رسیده از غزه نیز حاکی از اعتصاب سراسری و توقف تمام فعالیت‌ها وتعطیلی مدارس و مغازه‌ها است که به مدت دو روز از امروز و همزمان با آغاز نشست منامه برگزار می‌شود.

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس گفت که معامله قرن و کنفرانس بحرین مرده متولد شده‌اند.

وی طی سخنانی در کنفرانس ملی مقابله با معامله قرن و کنفرانس بحرین در نوار غزه افزود: امروز کشورهای مقاوم هواپیماهای آمریکا را سرنگون می‌کنند و این کشور را به‌چالش می‌کشند.

هنیه اظهار داشت: ملت ما در فلسطین و خارج از فلسطین در یک جبهه علیه قراردادها و کنفرانس‌هایی که با هدف به فراموشی سپردن مسئله فلسطین برگزار می‌شود قرار دارند.

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس گفت که ملت‌های عربی امروز بر محوری بودن مسئله فلسطین و قدس تأکید دارند.

وی تصریح کرد: کنفرانس بحرین با سالروز به‌اسارت گرفته شدن گیلعاد شالیط نظامی صهیونیستی توسط گردان‌های القسام همزمان شده است.

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس گفت: نه به معامله قرن، نه به عقب‌نشینی از یک وجب از خاک فلسطین، نه به وطن جایگزین و نه به پیوستن غزه یا کرانه باختری به اسرائیل است.

آغاز کنفرانس بحرین بدون مشارکت فلسطین ها/ چرا نشست منامه با شکست مواجه خواهد شد؟

هنیه گفت: درود به لبنان و همه کشورهایی که مخالف عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و تسلیم شدن در برابر آمریکا هستند. درود به رئیس پارلمان کویت!

وی در ادامه گفت: من به شرکت‌کنندگان در نشست منامه می‌گویم که کنفرانس شما و خود شما از بین خواهید رفت و فرو خواهید پاشید.

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس گفت: ما در نقطه عطفی تاریخی قرار داریم و باید تدابیری سیاسی امنیتی و رسانه‌ای اتخاذ کنیم تا ابتکار عمل در دستان ما قرار بگیرد.

این مقام حماس اظهار داشت: ما آماده دیدار با ابومازن و رهبران فتح در غزه یا قاهره یا هر مکان دیگر هستیم. ما خواستار تشکیل دولت وحدت ملی که امور ما را در کرانه باختری و غزه و مکان‌های دیگر مدیریت کند هستیم.

هنیه گفت که انتفاضه یکپارچه ملت فلسطین کنفرانس بحرین را سرنگون خواهد کرد.

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس گفت که هدف کنفرانس بحرین و معامله قرن مشروعیت‌بخشی به رژیم اشغالگر صهیونیستی است.

بیانیه ۶۲ سازمان ترکیه

۶۲ سازمان ترکیه ای روز سه شنبه در بیانیه ای اعلام کردند که نتایج کنفرانس منامه بحرین که نخستین گام آمریکا برای اعلام طرح سازش میان فلسطینی ها و رژیم صهیونیستی موسوم به «معامله قرن» است، به رسمیت شناخته نشود.

سازمان های ترکیه ای همچنین خواستار توقف تمامی برنامه و طرح هایی شدند که به آرمان ملت فلسطین آسیب زده و مانع دستیابی فلسطینی ها به حقوقشان می شود.

در این بیانیه بر موضع ثابت و پایدار سازمان های ترکیه ای در حمایت از ملت فلسطین تا تحقق استقلال و آزادی مردم این سرزمین و تشکیل کشور فلسطینی به مرکزیت قدس شریف تاکید کردند.

سازمان های ترکیه ای همچنین خواستار افزایش حمایت از ملت و مقاومت فلسطین و بیت المقدس شدند و از کشورها خواستند که تامین مالی آژانس امداد و اقدام سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) تقویت شود.

چرا کنفرانس شکست خورده است؟

پایگاه میدل ایست آی در مطلبی موضوع کنفرانس اقتصادی بحرین را مورد بررسی قرار داده و ضمن تاکید بر این که هیچ راه حل اقتصادی برای صلح خاورمیانه وجود ندارد، می‌نویسد، کنفرانس اقتصادی بحرین به ابتکار آمریکا بدون وجود یک توافق سیاسی جامع محکوم به شکست است.
 
در این گزارش آمده است: آغاز معامله صلح میان فلسطین و اسرائیل در مسیر اقتصادی از سوی «جرد کوشنر» داماد و مشاور ارشد «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، رویکرد پیش پاافتاده و مستعملی است که در نهایت محکوم به شکست است.

براساس طرح صلح پیشنهادی آمریکا، در نخستین گام کنفرانس «صلح برای رفاه» در بحرین برگزار و طی آن از شرکت کنندگان درخواست می‌شود که در سرمایه گذاری اقتصادی در فلسطین مشارکت کنند. این در حالی است که صلح اقتصادی پیش از این مورد آزمون قرار گرفته و به دلیل فقدان فرآیند جامع صلح شکست خورده است.

نمونه این اقدام ناکام تلاش «بنیامین نتانیاهو» و «تونی بلر» نخست وزیران اسرائیل و انگلیس در سال ۲۰۱۱ است که با هدف ایجاد اقدامات اقتصادی برای تسریع روند صلح انجام شد. میدان گاز طبیعی در غزه بخش کلیدی این پروژه بزرگ اقتصادی در فلسطین بود که به دلیل مخالفت هر دو طرف فلسطینی و اسرائیلی به دلیل بی اعتمادی به یکدیگر و شمار زیادی از دیگر موانع بی حاصل رها شد.

این گزارش در ادامه با اشاره به این که ثبات سیاسی در هر منطقه، فراهم آورنده پایه‌های یک محیط تجاری گسترده است، به موانع سرمایه گذاری در فلسطین اشاره کرده و آن‌ها را اینگونه تشریح می‌کند:

۱- نقطه ضروری شروع بهبود شرایط اقتصادی و محیط کسب و کار در فلسطین، کاهش یا حذف مراکز و پست‌های ایست بازرسی اسرائیلی ها در کرانه باختری اشغالی است. این ایستگاه‌های بازرسی مانعی در جریان کالا و تجار هستند.

۲- پایان محاصره ۱۰ ساله نوار غزه که سبب منزوی شدن تقریبا قطعی این منطقه و قطع کامل ارتباط آن با جهان خارج شده است.

۳- عدم تمایل به سرمایه گذاری در اقتصاد فلسطین جایی که از پتانسیل بالایی در حوزه‌های انرژی، حمل و نقل، فناوری، گردشگری، داروسازی، کشاورزی و خدمات مالی برخوردار است، به دلیل بی ثباتی، مشکلات عملیاتی و عدم قطعیت کسب و کار، نه تنها سبب اجتناب شرکت‌های جدید به این منطقه می‌شود بلکه گروه‌های بین المللی بزرگی مانند BG، HSBC، Ooredoo، Movenpick، Enron و PWC را نیز که در گذشته در این منطقه فعال بودند، ناامید می‌کند. مشکلات مذکور عمدتا سبب می‌شوند که ریسک بر عواید غلبه کند.

۴- عدم شفافیت و عدم استقرار ساختار سیاسی مشخص که اسرائیل اصلی‌ترین مانع در تحقق آن است، بر شکل گیری پروژه‌های اقتصادی تاثیر می‌گذارد.

این گزارش در بخش دیگری می‎گوید: تنها صلحی جامع و عادلانه است که می‌تواند ثبات سیاسی را به موازات بهبود شرایط حقوق بشری و افزایش پاسخگویی در منطقه به ارمغان بیاورد و پایه‌های یک محیط کسب و کار گسترده را فراهم کند. از این رو به نظر می‌رسد طرح پیشنهادی کوشنر نیز محکوم به مرگ است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل