بازدید 17282

واکنش ری‌شهری به برخورد تند با یک دختر جوان: حس بدی از دین به مردم ندهید/ موضوع حجاب با بگیر و ببند حل نمی‌شود

تولیت آستان مقدّس حضرت عبدالعظیم الحسنی با بیان سخنانی که گویا به برخورد تند چند مأمور متخلف نیروی انتظامی با یک دختر جوان در یکی از پاک های تهران اشاره دارد، گفت: در جذب به دین از روش‌های مهربانانه استفاده کنید. کاری کنیم مردم به دین علاقه‌مند شوند، نه اینکه از آن احساس بدی پیدا کنند...
کد خبر: ۹۰۷۸۳۸
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۴ 25 June 2019

تولیت آستان مقدّس حضرت عبدالعظیم الحسنی با بیان سخنانی که گویا به برخورد تند چند مأمور متخلف نیروی انتظامی با یک دختر جوان در یکی از پاک های تهران اشاره دارد، گفت: در جذب به دین از روش‌های مهربانانه استفاده کنید. کاری کنیم مردم به دین علاقه‌مند شوند، نه اینکه از آن احساس بدی پیدا کنند.

به گزارش «تابناک»؛ آیت الله «محمد محمدی ری‌شهری» عضو مجلس خبرگان رهبری در نشست هماهنگی ستاد کرامت در استان تهران با استناد به فرازهایی از زیارت جامعه کبیره گفت: در فرازهای پایانی از زیارت جامعه کبیره، جاذبه های رفتاری اهل بیت ـ عیلهم السلام ـ مطرح شده است؛ یعنی جذابیت هایی که باعث جلب محبت و گرایش هر چه بیشتر مردم به اهل بیت ـ علیهم السلام ـ می شود.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) گفت: منظور از وجوب محبّت ومودّت اهل بیت علیهم السلام در حقیقت وجوب معرفت آن ها است، گفتار و رفتارهای اهل بیت ـ علیهم السلام ـ به قدری زیباست که هر شنونده و بیننده ای را جذب می کند و نمی شود که انسان زیبایی را ببیند و بشنود، ولی نسبت به آن محبت و عشق پیدا نکند، زیرا انسان طبیعتا زیبایی را دوست دارد و نسبت به آن گرایش پیدا می کند.

آیت الله محمدی ری شهری با اشاره به شعار مهربانی به رسم اهل بیت ـ علیهم السلام ـ که از سوی ستاد برگزاری دهه کرامت برای برگزاری این دهه انتخاب شده است، گفت: در فرازهای پایانی زیارت جامعه کبیره در سه اصل مهم ویژگی های این مهربانی توضیح داده شده است. اولین ویژگی حق است، یعنی اهل بیت ـ علیهم السلام ـ کار نادرست برای جلب دوستی نمی کنند، دومی صدق یعنی رفتار صادقانه است و سومی رفق یعنی مهربانی و ملایمت است.

آیت الله محمدی ری شهری با استناد به روایتی گفت: برای دعوت به مکتب اهل بیت علیهم السلام و نظام مبتنی بر ارزش های این مکتب نباید سخت گیری کرد و خشونت ورزید، زیرا امر به معروف با خشونت و سخت گیری نتیجه نمی دهد، چنانچه در روایت آمده است که حکومت بنی امیه با شمشیر و خشونت و ظلم شکل گرفته بود و این سیره حکومتی اسلام نیست، بلکه سیره حکومتی اهل بیت ـ علیهم السلام ـ بر پایه مدارا و بر اساس دوستی و وقار و رعایت مصالح در بیان امور و حسن رفتار با مردم و ورع و تلاش است.

مهمترین بخش های سخنان ری شهری در نشست هماهنگی ستاد کرامت در استان تهران به نقل از سایت اینترنتی او به این شرح است؛

- برای دعوت به مکتب اهل بیت و نظام مبتنی بر ارزش های این مکتب نباید سخت‌گیری کرد و خشونت ورزید، زیرا امر به معروف با خشونت و سخت گیری نتیجه نمی‌دهد؛ چنانچه در روایت آمده است که حکومت بنی‌امیه با شمشیر و خشونت و ظلم شکل گرفته بود و این سیره حکومتی اسلام نیست، بلکه سیرۀ حکومتی اهل‌بیت بر پایه مدارا و بر اساس دوستی و وقار و رعایت مصالح در بیان امور و حُسن رفتار با مردم و وَرَع و تلاش است.
- روش خود را در امر به معروف و نهی از منکر باید تغییر دهیم و تا زمانی که مبادی اصلاح نشود، برخورد با نتایج فایده‌ای ندارد و هیچ وقت موفق نخواهیم شد. برخورد و تنبیه باید آخرین راه ممکن باشد و آن هم صرفاً به کسانی تعلق گیرد که تحت هر شرایطی لج بازی می‌کنند.
- تا زمانی که صدا و سیما، دانشگاه و دیگر نهادهای مهم کشور تولید بی‌حجابی می‌کنند، موضوع حجاب با بگیر و ببندها حل نخواهد شد. چرا فقط از نیروی انتظامی انتظار داریم که به وظیفه خود عمل کند؛ چرا دیگر دستگاه‌های کشور در زمینه حجاب به وظایف خود عمل نمی‌کنند؟
- چرا فقط از نیروی انتظامی انتظار داریم به وظیفه خود عمل کند و چرا دیگر دستگاه‌های کشور در زمینه حجاب به وظایف خود عمل نمی‌کنند؟
- در جذب به دین از روش‌های مهربانانه استفاده کنید؛ همچون روش‌هایی که بزرگان اخلاق همچون آیت‌الله حق‌شناس به کار می‌بردند و باید کاری کنیم مردم به دین علاقه‌مند شوند، نه اینکه از آن احساس بدی پیدا کنند.

استقبال معصومه ابتکار

معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده از سخنان ری شهری استقبال کرد.

او در توییتر نوشت: ممنون از این مواضع روشن.

آیت الله ری شهری طی سخنانی در شورای هماهنگی ستاد بزرگداشت دهه کرامت به مناسبت تولد حضرت معصومه و روز دختر: موضوع حجاب با بگیر و ببندها حل نمی‌شود. تولیت آستان حضرت عبدالعظیم ادامه داد: امام صادق (ع) به یاران خود فرمودند: مبادا بر افرادی که با شما سلیقه متفاوتی دارند سخت بگیرید، بلکه باید کاری کنید تا ورود آنها به عقیده درست تسهیل شود. امام صادق (ع) در ادامه به شیوه حکومتی بنی‌امیه نیز اشاره می‌کنند و می‌گویند، شیوه آنها تکیه بر شمشیر خشونت و ظلم بود.

ری شهری که هم اکنون تولیت حرم عبدالعظیم حسنی را بر عهده دارد در دهه 60، وزیر اطلاعات بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۱۱۴
انتشار یافته: ۳۹
بالاخره خواهند فهمید که حجاب به زور و اجبار نخواهد بود. مثل سایر کشورهای اسلامی مانند مصر و لبنان و ... از پایه دین واعتقادات آموزش داده شود بدون اجبار هر که پذیرفت خودش نفع می برد.... لا اکراه فی الدین
با مفسدان اقتصادی و مدیران نالایق که مهربانانه رفتار می شود با کم کاران و متخلفان بخشهای مختلف مهربانانه رفتار می شود با بی حجابی و فساد علنی مهربانانه برخورد می شود پس حکومت و مجازات اسلامی برای چیست. اگر بنا باشد که همه چیز مهربانانه باشد چرا جهنم وجود دارد؟ برای خوشامد عده ای از مردم دین خدا را حریف نکنید. اجرای خدود اسلامی بر حاکم اسلام واجب است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
چون هنوز اینقدر درکت پایینه که نمی دونی حجاب یک چیر اشکار است ولی دزدی باید بگردی تا پیدا کنی
مقایسه می خواهید بکنید درست مقایسه کنید
حاجي دير اين حرف ها ديگه...
انقدر که به تار موی مردم اهمیت میدادند به اقتصاد اهمیت میدادند الان ایران رتبه اول اقتصاد رو داشت ، الان عده ای به نهادها و روحانیت نفوذ کردند و درصدد ضربه زدن به اسلام و بدبین کردن مردم به اسلامند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
نه اینکه در هر دو مورد اهمیت داده می شود و به صورت رندومی اجرا می کنند
راستش متاسفانه هر چی به این فیلم منتشر شده نگاه می کنم هیچ موردی از رعایت کردن موازین اسلامی رو ندیدم. اصلا من کاری به اون خانم ندارم که چکار کرده، آب بازی می کرده و یا هر کار دیگه ای، تو حالت روحی روانی متعادلی نبوده (البته بعید می دونم چون تو فیلم کاملا مشخصه که تو حالت روحی روانی متعادلی قرار داره اما به شدت تحت فشار). اما برخورد مامورای نیروی انتظامی که با اون وضعیت اسفناک دختر مردم رو می گیره. اصولا در دین اسلام یه محرم و نا محرمی تعریف شده، چطور انتظار داریم مامور نیروی انتظامی خود که مجری تامین امنیت هست، ایجاد نامنی کنه و موازین دین اسلام رو رعایت نکنه، بعد انتظار داشته باشیم شهروندان این سرزمین از چشم و گوش بسته رعایت کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
چه فرهادها مرده در کوه ها. چه حلاج ها رفته بر دارها
وقتی ماموری که برخورد ناشایست با دختران و/یا بانوان دارد ، تشویق میشود بقیه دوستان نیز از این کار بهانه دست بدخواهان میدهد.
باید جذب حداکثری و دفع حداقلی باشه
متاسفانه اینطورنیست
كو گوش شنوا جناب ري شهري؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آقای ری شهری متاسفانه دیر به فکر اقتاده اید. وضعیت بسیار اسفبار تر از آن است که شما فکر می کنید. تا چند وقت پیش بسیاری از جوانان و نوجوانان می گفتند دیگر مسلمان نمی خواهم باشم و دوست دارم مسیحی یا زرتشتی شوم اما حالا می گویند دین کیلو چنده.
علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد
الهی شکر ، حاجی آقا جای شما خیلی خالی است . ما شجاعت شما را به یاد داریم.
چه عجب! فقط یه کم دیر شده!
تیترتون خیلی مودیانه است. آقای ری شهری از نیروی انتظامی دفاع کرده اند. یعنی پلیش کار قانونی اش را انجام داده است ولی چون دیگران نه تنها کمکی نمی کنند بلکه در جهت بی حجابی حرکت می کنند کار پلیس بی فایده است.
اینقدر جامعه رو دو قطبی نکنید.بگذارید همه در کنار هم با هر تفکری با ارامش زندگی بکنند.جامعه رو با این تفکرات به این حد نرسونید.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
جامعه چند ققطبی شده است اخوی
از عواقب جايزه به مرد اسنپى..
اگر دین سیاسی است چرا مراجع راجب سیاست منفعل عمل می کنند. ولی چرا در مورد مردم و حقشان حرفی نمی زنند. ولی اگر یک تا موی کسی بیرون باشد حکم شرعی محگم می دهند
اين حرفهاي روشنفكري را چندين سال است ميفرمايند جاي تاسف و تعجب است ؟!
حس بدی از دین به مردم ندهیم!!!!!
علما نظرشان را در ارتباط با حجاب اجباری بدهند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
با حال بود
رفتار ان پلیس مرد با آن شکل خیلی خیلی مشمیز کننده شده تکرار این موترد واقعا حال مومن و عیر مومن و بی دین و با دین را بد میکنه . چرا از پلیس زن استفاده نکردند ؟
مردم از شما به اصطلاح ديندارها ازاده تَر هستند
وفتى به شما نه ميگريند قبول كنيد
کار تهران وبرخی شهرها از بی حجابی گذشته وبه بی حیایی روسپیگری عیان وپارتی رسیده .
همین قرآن گفته برای اجرای حدود زنا مبادا رحم کنید
آخه مسئولین ما کی میخوان بفهمن که مسائل فرهنگی رو با زور و نیروی انتظامی نمیشه حل کرد. حتی متدینین هم از دیدن فیلم رفتار خشن اون مأمور گردن کلفت با یک دختر ضعیف که حتی باعث شد بدن اون دختر هم نمایان بشه به شدت ناراحت شدند.
خوب گفتی حیف که دیر گفتی
فارغ شدن از مناصب عالی سیاسی و امنیتی باعث میشه حرفهای قشنگ بزنید اما بعید می‌دانم دیگر کسی تحت تاثیر قرار بگیره حاج آقا
حجت السلام ری شهری باسلام واحترام
بنده به عنوان ایثار وخانواده شهید اعتقاد راسخ به رعایت حجاب دارم چند وقت پیش پیامکی دال بر عدم رعایت حجاب در خودرودریافت کردم که متاسفانه علیرغم برخورد خوب متصدی پیامک ها در نیروی انتظامی ده بار (چندین ساعت) وقتم را صرف کردم تا ثابت کنم من حجاب را به خاطر اعتقاد رعایت می کنم نه به خاطر شما و این روش ،تصمیم و نگاه انتظامی دست اندر کاران به حجاب کاملا اشتباه است و بازخورد عکس خواهد داد . و کاملا به صحبت های آقای ری شهری ایمان دارم
این برخورد با این شکا یعنی مرگ انسانیت و فراری دادن مردم از دین .
آفرین به این موضع گیری . واقعا همینطوره
وظیفه پلیس اجرای قانون است لطفا پلیس را منفعل نکنید تا نتواند به وظیفه اش که جلوگیری از بی نظمی و بی قانونی ایست درست عمل کند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
پس قانون ناقص است!
کارهای ارشادی مربوط به نهاد های فرهنگی ایست
از یک طرف میگیم تقصیر مامور بوده از طرفی دیگه زنگ میزنیم 110 یا نمیان یا اگر میان میترسن کاری کنن - اصلا جهنم و ضرر به یکی از این انحصاریون یا آقا زاده های مافیایی پول بدهید بروند یک سری دوربین برای لباس مامورها بخرند دیگه واقعا سخت شده این موارد هم سابقه داره و هم دوباره به مراتب اتفاق خواهد افتاد
رفتار و برخوردها در طی این سالها بسیار نامناسب بوده است.
من اعتراض دارم.
فرزند من خشمی در دلشان هست و حجاب را نمی پذیرد.
آیا شما این مشکل را ندارید؟
همه عصبی اند
ماموران بیشتر از همه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل