بازدید 19240

سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا در حریم هوایی ایران

آمریکا در ابتدا ادعا کرد، اساساً امروز پهپاد نورثروپ گرومن آر کیو-4 گلوبال هاوک پروازی نداشته و پهپاد ساقط شده، نورثروپ گرومن ام‌کیو-4سی تریتون است؛ اما ساعاتی پیش، منابع دولتی تأیید کردند، پهپاد متجاوز به حریم هوایی ایران که هدف موشک‌های پدافند هوایی ایران قرار گرفتند، همان پهپاد گلوبال هاوک است.
کد خبر: ۹۰۶۷۳۰
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۵ 20 June 2019

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سرنگونی یک فروند پهپاد جاسوسی امریکایی در ساعات اولیه بامداد امروز، پس از تجاوز به فضای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران مقابل منطقه کوه مبارک استان هرمزگان توسط آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه خبر داد؛ پهپادی که یکی از مدرن‌ترین‌ ابزارهای در اختیار ارتش آمریکاست و بزرگ‌ترین هواپیمای بدون سرنشین جهان محسوب می‌شود.

به گزارش «تابناک»؛ روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه ای اعلام کرد: «نخستین ساعات بامداد امروز (پنجشنبه ۳۰ خرداد) یک فروند پهپاد جاسوسی "گلوبال هاوک "امریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبه روی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.»

سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا در فضای ایران

پهپاد گلوبال هاوک، بزرگ‌ترین پهپاد جهان و یکی از مدرن‌ترین پهپادهای فعال در ارتش آمریکاست و ریسک آمریکا برای استفاده از آن جهت جاسوسی از حریم هوایی ایران جای تأمل دارد. این پهپاد قدرت تجسس هوایی و ثبت تصاویری باکیفیت و همچنین شنود در شعاعی بیش از 500 کیلومتر را دارد و ایران برای جلوگیری از شناسایی خطوط دفاعی‌اش در این مقطع حساس، گزینه‌ای جز هدف قرار دادن این پهپاد و سایر هواپیمای جاسوسی و شناسایی ندارد.

آمریکا نخست ادعا کرد اساساً امروز پهپاد نورثروپ گرومن آر کیو-4 گلوبال هاوک پروازی نداشته و پهپاد ساقط شده، نورثروپ گرومن ام‌کیو-4سی تریتون است؛ اما ساعاتی پیش، منابع دولتی تأیید کردند پهپاد متجاوز به حریم هوایی ایران که هدف موشک‌های پدافند هوایی ایران قرار گرفتند، همان پهپاد گلوبال هاوک است.

این نخستین تجاوز هوایی آمریکا نیست که با پاسخ ایران همراه شد؛ اما نخستین تنش در این سطح در دوره ترامپ است. پیش از این در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما و در یکشنبه 13 آذر 1390، پهپاد مدل آر-کیو 170 آمریکا پس از تجاوز 225 کیلومتری به حریم هوایی ایران، در شرق ایران با کمترین خسارت ممکن سرنگون و حتی پهپادهایی بر اساس مدل سرنگون شده ساخته شد.

یک سال بعد و در چهاردهم آذر ماه سال 1391 یک فروند پهپاد آمریکا به‌ نام «اسکن ایگل / ScanEagle» تحت کنترل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد. این پهپاد که با هدف شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات در حال گشت‌زنی در منطقه عمومی خلیج فارس بود، به‌ محض ورود به حریم فضای جمهوری اسلامی ایران در تور یگان‌های پدافندی و سامانه‌های کنترلی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گرفتار و به‌ غنیمت گرفته شد.

همچنین ایران، موفق به ساقط کردن یک فروند پهپاد ام کیو-1 پرداتور و یک فروند پهپاد آرکیو 7 یا همان شادو 200 شد که قصد جاسوسی از حریم هوایی ایران را داشتند؛ شکارهایی که تاریخ دقیق آن اعلام نشدند. از این منظر، هدف قرار دادن پهپاد گلوبال هاوک، تنها از این منظر اتفاق تازه‌ای است که اکنون ایران مهم‌ترین پهپاد دارای بلندترین برد را در حریم هوایی خود ساقط کرده و توان پهپادی آمریکا را به شکل جدی به چالش کشیده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۲۴
دلار میره بالای ۱۵
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
به درک که میره بالای 15. دستشون درد نکنه خوب کردن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
طلا از دیشب تا الان سی دلار گرون شده! نفت دو درصد رشد چهار درصد رشد کرده و اینها یعنی نشانه جنگ
ناشناس
| Denmark |
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
نباید فقط به ساقط کردن بسنده کنند‌ باید موضوع تجاوز هوایی بره سازمان ملل و رسما اعتراض و محکوم بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
دوست عزیز بعنی می فرمایید تجاوز به حریم هوایی کشور را تماشا کنیم تا یاغی تر بشوند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
به دعای گربه سیاه باران نمی بارد نترس
شنبه بورس ۵۰۰۰ واحددیگه رشدمیکنه !!!!!
هیچ عکس و فیلمی هم که نیست!!!!!
آمریکا دقیقا داره کارایی انجام میده که مارو تحریک کنه ! وگرنه فرستادن پهباد به حریم هوایی ایران چه ضرورتی داره؟
باید مراقب باشیم . خدا میدونه سران کاخ سفید چه نقشه هایی اینبار در سر دارند!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
هدف از ارسال پهپاد نشون از برنامه های از جانب امریکا دارد جهت بررسی گزینه نظامی وـهدف محک زدم سیستم پدافند هوایی ایران بود با گرانترین پهپادشون که دقیقا حساب دستشون اومده که باید چه بکنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
ترس برادر مرگه ، اخرش از ترس میمیرن افراد بزدل
amir
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
اینطوری نیست میتونست یه پهباد ارزون تر بفرسته نه پیشرفته ترین و گرون ترینش رو که 100 میلیون دلار ضرر کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
پهباد که سهله خود ترامپ بیاد باید زد تو سرش
حالا فیلم میسازه هالیوود،سقوط شاهین سیاه 2...بلک هاوک داون 3...بلک گلوبال هاوک افتاد 4...
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
تا کور شود هر انکه اقتدار ایران نمی تونه ببینه
دمشون گرم پیام به امریکا کاملا روشنه اشتباه بکنی اخرین اشتباه خواهد بود
باید پایگاه این پهپاد را با موشک منهدم کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
هموطن این پهپاد ۲۲۰۰۰ کیلومتر برد عملیاتی داره میتونه مستقیم از خاک آمریکا برخواسته باشه.
ما در شکست دشمن شک نداریم؛ هیچ تردیدی نداریم. «اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم»
نکنه این پهباد قبل از سرنگونی اطلاعات رادار رهگیر کننده، سیستم امواج آن و ترفندهای حرکتی و مانور موشک را به مرکزش مخابره کرده باشه؟
فارغ از برخی نظرات منفی دوستان، توجه داشته باشید که این پهپاد، یکی از پیشرفته ترین و گرانقیمت ترین پهپادهای روز دنیاست. اینکه با موشک های فوتوشاپی توانستیم یک پهپاد واقعی جاسوسی رو شکار کنیم واقعاً جالبه!!! قدری به توان و دانش همین فارغ التحصیلان و دانشجویان داخلی اعتماد داشته باشیم. ای کاش در حوزه های غیرنظامی هم اینقدر وابسته به شرکت های کره ای و فرانسوی و آلمانی نبودیم. یک محصول نمره 14 داخلی شرف داره به هزار تا محصول نمره 20 خارجی.
سری RQ کلا تو ایران شانس نیاوردن
خدا قوت. این موفقیت را به پیشگاه حضرت ولی عصر ارواحنا له الفدا و همه ی دلسوزان این کشور تبریک عرض می کنم. طبق وعده ی الهی هیچ راه تسلطی از کفار بر مومنان وجود ندارد. انشا الله با بصیرت و حفظ خویشتن داری و رعایت تناسب در پاسخ به تحرکات و هماهنگی کامل با دستگاه دیپلوماسی کشور پیروزی از آن ما خواهد بود. آمین یا رب العالمین
شایداینکارترامپ و امریکایی ها را از خواب هالیوودی بیدار کند
درود بر شرف غیورمردان بی ادعای نیروی هوافضای سپاه
درد و بلای این مردان بخوره تو جگر مسئولان بی لیاقت اقتصادی کشور که سفره مردم را کوچک و کوچک تر کردند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر