بازدید 10655
عجیب، اما واقعی؛

«سیگار» مورد استثنای همزمان تحریم کنندگان و مسئولان ایرانی!

سخنانی صریح که یا صحیح و واقعی هستند و باید به نبرد با مافیای یاد شده منجر شوند و یا غیرواقعی یا حاوی ایراد و اشکال‌اند که جا دارد به تکذیب و برخورد با معاون وزیر بهداشت منجر شوند؛ دوراهی که ظاهرا مسئولان ترجیح می‌دهند از پیودن هر دو صرف نظر کرده و سکوت کنند!
کد خبر: ۹۰۵۷۲۵
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۲ 15 June 2019
تابناک اجتماعی -
با خروج یک‌طرفه آمریکایی‌ها از برجام، بار دیگر سایه تحریم‌ها بر سر کشورمان گسترده شد؛ تحریم‌هایی که تقریبا شامل همه چیز شده، حتی دارو، الا یک کالای زیان آور و بدبو!

به گزارش «تابناک»؛ صحبت درباره سیگار است که جسته و گریخته می‌دانیم مبدأ بسیاری از برند‌های مشهور آن، آمریکاست. برند‌هایی که اگر در دیگر کشور‌ها هم تولید کنند، تحت لیسانس شرکت‌های آمریکایی هستند و بخشی از سود فعالیت هایشان روانه ینگه دنیا می‌شود.

تولید کنندگان کالایی که سال هاست در بسیاری از کشور‌های جهان، تکاپویی عظیم برای محدودسازی تولید و فروش شان در جریان است، اما کمتر به نتیجه رسیده و خواهد رسید؛ ناکامی بزرگی که دلیل آن سود سرشار سیگار و مافیای فعال در پشت پرده آن عنوان می‌شود.

اما کدام مافیا؟ آیا تولید و فروش انبوه سیگار در کشورمان نیز نتیجه فعالیت باند‌های مافیایی است؟ سؤالاتی که ظاهرا بر خلاف دیگر مسئولان، وزارت بهداشت و آموزش پزشکی کشورمان پاسخ صریحی برای آن‌ها دارد؛ پاسخی که مستند به نکاتی قابل توجه و قابل اتکاست.

این را می‌شود از سخنان امروز دکتر علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری هفته مبارزه با دخانیات دریافت که می‌توان پرده برداری از واقعیتی پنهان شده در کشورمان توصیفش کرد؛ واقعیتی که این مقام مسئول آن را به مافیا نسبت می‌دهد.

نسبتی که رئیسی آن را این گونه تشریح می‌کند: «علی رغم تحریم‌های ظالمانه آمریکا، بحث تخصیص ارز به دارو و تجهیزات پزشکی داریم و شاید باورتان نشود که ارز دولتی به سیگار می‌دهند و ١۶ میلیون دلار ارز دولتی ۴٢٠٠ تومانی به کاغذ سیگار دادند؛ این در حالی است که ما برای ارز دولتی دارو باید چانه زنی کنیم!»

نکته‌ای به غایت عجیب که نشان می‌دهد، سیگار نیز در مقاطعی در زمره کالا‌های وارداتی با ارز دولتی قرار گرفته است. درست مانند کالا‌های ضروری که توجیه مسئولان برای اختصاص ارز دولتی به آنها، یاری رساندن به مردم در روز‌های اوج گیری فشار تحریم‌ها بود. فشاری که ظاهرا بر دوش سیگاری‌ها نیز وارد آمده و رفع آن در اولویت کاری مسئولان قرار گرفته است.

این در حالی است که می‌دانیم تحریم‌های شدید اعمال شده علیه کشورمان شامل سیگار نشده و در نتیجه، واردات سیگار به کشورمان و همچنین فعالیت شرکت‌ها و برند‌های خارجی سیگار در ایران تحت الشعاع قرار نگرفته و افزایش قیمت سیگار، تنها نتیجه سقوط ارزش پول کشورمان و افزایش نرخ ارز است.

مسأله‌ای مهم که اعطای ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات سیگار را عجیب‌تر جلوه می‌دهد؛ عجیب و به شدت ابهام برانگیز تا جایی که چاره‌ای نمی‌ماند، جز پذیرفتن نفوذ عده‌ای در این زمینه. همان‌هایی که معاون وزیر مافیا لقبشان می‌دهد و تأکید دارد که بسیار قدرتمند و پر نفوذ هستند تا جایی که اولویت تعیین شده توسط شان، بالاتر از اولویت تأمین دارو برای کشور است!

رئیسی در این باره می‌گوید: «متأسفانه به جای دارو و تجهیزات پزشکی ارز نیمایی به واردات توتون می‌دهند و ١٧٠ میلیون دلار برای واردات توتون ارز نیمایی تخصیص پیدا کرد و علی رغم تحریم، در سیگار تحریم نیستیم و برترین برند‌های سیگار می‌توانند حتی جلوی وزارت بهداشت شعبه بزنند و مافیای قدرتمند در واردات توتون و کاغذ سیگار دست دارند.»

سخنانی صریح که یا صحیح و واقعی هستند و باید به نبرد با مافیای یاد شده منجر شوند و یا غیرواقعی یا حاوی ایراد و اشکال‌اند که جا دارد به تکذیب و برخورد با معاون وزیر بهداشت منجر شوند؛ دوراهی که ظاهرا مسئولان ترجیح می‌دهند از پیودن هر دو صرف نظر کرده و سکوت کنند!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲۴
واقعا آنها که دم از یک وعده غذا برای مردم میکنند در مورد اختصاص ارز برای تولید اقلام ناسالم و غیرضروری مثل سیگار و نوشابه های گازدار آنهم بابرندهای آمریکایی چه میکنند
پاسخ ها
مسعود
| Pakistan |
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
این معجزات فقط از هنرهای دولت تدبیروفراکسیون امید است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
دیشب از یک کیوسک روزنامه فروشی خواستم مجله ای را بخرم با کمال تعجب دیدم روزنامه فروش بیش از 20 جور انواع و اقسام سیگارهای خارجی در بسته های لاکچری بصورت باز رویپیشخوان قرارداده و بفروش میرسان برای مثال یکدانه سیگار بزرگ برگ را 18000تومان میفروخت . جای تاسف است که دور و بر خودمان اگر یک نگاه اجمالی بیاندازیم خیلیها از 12ساله تا کهنسال درحال دودکردن سیگارهستند. ،
یک دلیل ساده! پوووووول بی دردسر و سود خالص
شما به عنوان یک رسانه! بفرمایید بازار بورس ایران را ببینید، وقتی یک عرضه اولیه میشود بعد از روز عرضه میلیون ها سهم راس ساعت 8.30 گیر افرادی میاید که هرگز نمیدانیم چگونه!!! خب بفرمایید این هم چیزی بدتر سیگار، برید ببینید کی هستند؟ دولت است وسلام
افرین بر شما که به این موضوع پرداختید
این نشان از جهان سومی کشور ما دارد با ان قوانینی که حتی اجرا و اعمال نمی شود که نمونه ان همین سیگار است
در اروپا بیشترین مالیات را بر سیگار می بندند و این مالیات در حین خرید در حساب دولتشان واریز می شود تا در جهت رفاه مردمشان خرج شود اما در کشور ما نه تنها مالیات نمی گیرند بلکه ارز ۴۲۰۰ هم به آن اختصاص می دهند. در کشورهای اروپایی ثروتمندانشان از ترس اینکه عوارض نگهداری پول های هنگفت را در بانک هایشان پرداخت نکنند ثروتشان را در توسعه کار و فعالیتشان خرج می کنند اما در ایران فعالیت اقتصادی را کاهش می دهند تا پولشان را در بانک بگذارند و از سودش استفاده کنند.
خوب یا بد سیگاری ها هم در این مملکت هستند ودولت موظف است آنها را در نظر داشته باشد وگران کردن سیگار باعث ترک آن نمیشود دولت باید از استخدام سیگاریها(اگر استخدامی باشد) جلوگیری کنددرتمام اماکن عمومی استعمال دخانیات ممنوع و شامل جریمه بشود فروش سیگار به افراد زیر هیجده سال شامل پیگرد بشود ازقاچاق سیگار جلوگیری کندازورود سیگار خارجی(مخصوصاانواع امریکایی) از گمرکات تجدید نظر بکندتا حداقل (دراین مورد) تولید داخل استفاده بشود البته اگر اراده ایی باشد و بعضی ها خود در گیر واردات و قاچاق نباشند.
سیگار، خودرو، شکر، برنج، موبایل، .... ماشلا یکی دوتا هم نیستند این برادران مافیایی
سیگار ارز دارو هم گرفته کاغذ که هیچ
مطمئنا پشت این موضوع عدهای از مسوولان هستند ولی مطمئن باشید که هیچگاه با آنها برخورد نخواهد شد. هیچگاه.
عده ای اول انقلاب بفکر تعطیلی کارخانه جات دخانیات بودند که بفرمان امام ،آنان را متوقف کردند ،، حتی در دوران جنگ تحمیلی سهمیهٔ سیگار به همهٔ خانواده های ایرانی داده میشد ، اما اکنون سالانه دهها هزار میلیارد تومان از مالیات همین سیگار نسیب وزارت بهداشتیها میشود ،و چشم طمع به دلاری که برای اشتغال کارگران شرکت دخانیات اختصاص داده شده دارند ؟ اگرچه تعداد شاغلین در حوزهٔ دخانیات بیش از شاغلین دو کارخانهٔ خودرو سازی بنجل میباشد ‌، ناندانی هم میباشد برای وزارت بهداشتیها ؟، راستی چرا وزارت بهداشت با صدها هزار میلیون دلار برای قاچاق مواد مخدر فریاد ، واویلا سر نمیدهد ؟،،
نور چشمی های تولید کننده سیگار الان میزنن سایتتو میترکونن
واقعا" همینطوره! من بعنوان یک سیگاری و اتفاقا" کسی که در دانشگاه هم درس میده، اعتراف می کنم که معتادم! ولی، از طرفی بسیار خوشحالم که سیگار در ایران ارزون تر از همه دنیاست! تصورش رو نمی تونید بکنید که یک پاکت سیگار وینستون یا مارلبورو در هیچ جای دنیا یک دلار قیمت داشته باشه! هزینه های معالجه معتادان به سیگار (از جمله خودم!) هزاران برابر پولیست که من برای سیگارم میدم و جالب ایحاست که اون بخش را مردم می دن!!! ایول! اتفاقا" موقعیکه در اینباره در مجلس داشتن بحث می کردن رادیو را گوش می کردم. سه سوت تصویب شد! حتی یکنفر مخالف حرف نزد! موضوع به این روشنی! برق ازم پرید! واقعا" میشه چنین اتفاقی در مجلس یک کشوری بیفته!!!
پاسخ ها
قشقایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
شما که بقول خودت در دانشگاه هم درس میدی باید بدونی که سیگار وینستون در ایران 15 هزار تومن فروش میره نه یه دلار مگه ایرانیا به دلار پول در میارن که بخوان به دلار خرید کنن؟این دقیقا همون استدلالیه که مسئولین در مورد قیمت بنزین می کنن
خیانت از نوع دخانیات !!!؛!!!!!!!!!!!!!!!
می شه بگید در این قضیه که فساد و مافیا داد می زنه ، مسئولین چرا اصلا متوجه این فساد نمی شوند؟؟؟؟؟؟
سیگار بسته ای 3500 تومن شده 1000 تومن یعنی حدود سه برابر
از طرفی حدود 10 میلیون ایرانی سیگاری هستن که چه بخواهیم چه نخواهیم باید سیگار تهیه کنن و تجربه نشون داده گرون شدن باعث ترک سیگار نمیشه
ملتی که توی افسرده ترین و عصبانی ترین کشور دنیا دارن زندگی میکنن و درصد سیگاری هاشون خیلی بیشتره نسبت به بقیه کشورها
در زمان وزیر بهداشت دولت احمدی نژاد(باقری لنکرانی) طرح عکس بر روی پاکت سیگار تصویب و اجرایی شد بدلیل اینکه مردم عکس ریه و پای افراد سیگاری رو ببینند و سراغ سیگار نرند.نتیجه چی شد؛ شرکت های خصوصی داخل کشور سیگار تولید می کردند و یا سیگار قاچاق می شد به داخل کشور بدون تصاویر هشدار دهنده بعد عاملین فروش تبلیغ می کردند که سیگارهای بدون عکس آلودگی ندارند.این وسط به نفع کسانی شد که کشتی کشتی سیگار رو به داخل کشور وارد می کردند بدون اینکه عوارض گمرکی پرداخت کنند.مطمئن باشید مافیای سیگار وجود داره.اما اون قسمتی که شرکت های خصوصی و مشترکی دارند تولید می کنند و از اسکله های ثبت نشده سیگار وارد کشور می کنند.
در زمان وزیر بهداشت دولت احمدی نژاد(باقری لنکرانی) طرح عکس بر روی پاکت سیگار تصویب و اجرایی شد بدلیل اینکه مردم عکس ریه و پای افراد سیگاری رو ببینند و سراغ سیگار نرند.نتیجه چی شد؛ شرکت های خصوصی داخل کشور سیگار تولید می کردند و یا سیگار قاچاق می شد به داخل کشور بدون تصاویر هشدار دهنده بعد عاملین فروش تبلیغ می کردند که سیگارهای بدون عکس آلودگی ندارند.این وسط به نفع کسانی شد که کشتی کشتی سیگار رو به داخل کشور وارد می کردند بدون اینکه عوارض گمرکی پرداخت کنند.مطمئن باشید مافیا وجود داره.اما اون قسمتی که شرکت های خصوصی و مشترکی دارند تولید می کنند و از اسکله های ثبت نشده سیگار وارد کشور می کنند.
با عرض سلام خدمت دوستان و هموطنان عزیز باید به استحضار برسانم که شرکت دخانیات ایران با قدمتی بیش از صد سال و تعداد حدود 6 هزار نفر کارگر مستقیم و 10 هزار نفر کشاورز و کارگر غیر مستقیم در سال 97 و 98 هیچگونه ارز دولتی جهت تهیه مواد اولیه دریافت نکرده است و در عوض شرکت آمریکایی انگلیسی بی ای تی پارس مبلغ حدود 40 میلیون یورو و شرکت بین المللی جی تی آی پارس مبالغ نامعلومی ارز دولتی برای خرید مواد دریافت کرده اند در بررسی انجام شده مشخص گردید که تعداد کل کارکنان این دو شرکت که حدود 70 درصد کل بازار سیگار کشور را در اختیار دارند و سالانه چندین هزار میلیارد تومان سود حاصل را در قالب ارز از کشور خارج می کنند حدود جمعا 600 نفر می باشد و جالب اینجاست که شرکت دخانیات ایران در تنگنای تحریم ها با مشکلات بسیار زیادی برای واردات مواد اولیه می باشد و در سال گذشته با مشکلات بسیار زیادی در این زمینه روبرو شده است ولی این شرکت ها به راحتی مواد اولیه وارد و ترخیص می کنند و تولیدشان نسبت به سال های گذشته چند برابر شده است در حالیکه شرکت های داخلی به حالت تعطیل درآمده اند بر اساس قانون ، سهم شرکت های خارجی از کل بازار هر محصول می بایست کمتر از 30 درصد باشد ولی در صنعت سیگار این میزان برای خارجی ها به بیش از 70 درصد رسیده است کاش کسی بود و پیگیری می کرد که چگونه به این شرکت ها مجوز داده شده است و کاش اقای معاون وزیر توضیح می داد که چگونه بر خلاف قانون کنترل و نظارت بر دخانیات کشور این همه استند و کاتالوگ تبلیغاتی و ترفیعات و ...توسط این دو شرکت خارجی (بی ای تی و جی تی آی پارس ) در سطح فروشگاه ها و سوپر مارکت ها انجام می شود.
پیشنهاد می کنم دستگاه های نظارتی موضوع را بررسی کنند و کارگران ایرانی را تنها نگذارند.
بعد از سی سال، سیگار را کاملا ترک کردم... فقط به یک دلیل: خرید هر یک نخ سیگار یعنی کمک آگاهانه به خائنین این سرزمین!
پسر 10 ساله من هم وقتی ازم شنید که اکثر نوشابه ها آمریکایی هستند با تعجب پرسید پس چرا اینها تحریم نشدند .
راستش برای خودم هم سواله .
اگه ممکنه یکی از عزیزان مافیا ، سلطان کوکا یا پپسی به سوال من جواب بدهند .
یک میلیونیم حساسیتی که به موی خانم ها وجود دارد به سیگار و مواد مخدر و اختلاس وجود ندارد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار