بازدید 17031

چرا فرضیات «پمپئو» برای متهم کردن ایران در حمله به نفتکش‌ها پذیرفته نشد؟

ساعاتی پس از آنکه صبح امروز دو فروند نفتکش در دریای عمان دچار حادثه شدند، آمریکایی‌ها تلاش گسترده‌ای برای متهم جلوه دادن ایران در سطح بین‌المللی آغاز کردند. در همان ساعات اولیه و در حالی که هنوز جزئیات چندانی از حادثه منتشر نشده بود، شبکه خبری سی‌بی‌اس از یک مقام پنتاگون نقل کرد، «به احتمال زیاد» ایران مسئول حمله به دو نفتکش در دریای عمان است.
کد خبر: ۹۰۵۴۵۰
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۱ 14 June 2019

ساعاتی پس از آنکه صبح امروز دو فروند نفتکش در دریای عمان دچار حادثه شدند، آمریکایی‌ها تلاش گسترده‌ای برای متهم جلوه دادن ایران در سطح بین‌المللی آغاز کردند.

به گزارش «تابناک»؛ در همان ساعات اولیه و در حالی که هنوز جزئیات چندانی از حادثه منتشر نشده بود، شبکه خبری سی‌بی‌اس از یک مقام پنتاگون نقل کرد، «به احتمال زیاد» ایران مسئول حمله به دو نفتکش در دریای عمان است.

پس از آن، آمریکا رسمی وارد ماجرا شد و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه با متهم کردن ایران به دست داشتن در این حملات مدعی شد که تنها ایران قادر است چنین عملیاتی را انجام دهد.

وزیر خارجه آمریکا بدون اشاره به جزئیاتی در مورد این حملات مدعی شد، «با توجه به اطلاعات به دست آمده در مورد نوع سلاح به کار رفته در حمله و پیچیدگی عملیات» این نتیجه به دست آمده که این کار ایران بوده است.

مایک پمپئو همچنین با اشاره به این که این حملات بخشی از سلسله اقدامات ایران برای «بی‌ثبات ساختن» منطقه بوده است، تأکید کرد که از نماینده کشورش در سازمان ملل متحد می‌خواهد تا این مورد را در شورای امنیت مطرح کند.

برخی کشورها و ناظران ضمن زیر سؤال بردن اظهارات و اتهامات آمریکایی ها عنوان کردند که بازیگر دیگری و از جمله آمریکا و متحدانش توانایی انجام چنین اقدامی را دارند و اینکه وزیر خارجه آمریکا عنوان کرده ایران تنها کشوری است که توانایی انجام چنین عملیاتی را دارد، نمی تواند معتبر باشد.

در همین زمینه، اسپوتنیک نوشته است: هیچ کس نمی تواند بپذیرد که ایران کوچکترین دستی در این ماجرا داشته باشد و قطعا نیاز است، یک تحقیق بین المللی بی طرفانه برای پیدا کردن مسببان این ماجرا انجام شود و کشورهای منطقه که به دنبال صلح و ثبات می باشند تلاش کنند با همکاری و همراهی با هم بخواهند امنیت در منطقه را برقرار کنند.

رضا نصری کارشناس سیاست خارجی و حقوق بین الملل نیز در مطلب عنوان کرد: اتهام پومپئو به ایران در جریان نفت‌کش‌ها متکی بر سه مؤلفه است؛

نوع سلاح به کار رفته، که آمریکا و متحدانش نیز به آن مجهز هستند.
‏2. سطح تخصص بکار رفته، که آمریکا و متحدانش هم از آن برخوردارند.
‏3. تاریخچه رفتارهای گذشته ایران، که در واقع تاریخچهٔ اتهامات گذشته آمریکاست.

چرا فرضیات «پمپئو» برای متهم کردن ایران در حمله به نفتکش ها پذیرفته نشد؟

در واقع آمریکا در حالی چنین اتهامی را با چنین فرضیاتی مطرح می کند که هم خودش به عنوان یک قدرت بزرگ جهانی و هم متحدانش توانایی انجام چنین حملاتی را در ابعاد مختلف دارند.

از سوی دیگر، آمریکایی ها برای مستند جلوه دادن اتهامات خود، فیلمی سیاه و سفید و با کیفیت بسیار پایین را منتشر کردند و مدعی شدند در آن نیروهای ایرانی مشغول جدا کردن مین عمل نکرده از روی بدنه یکی از تانکرها هستند.

این در حالی است که آمریکایی‌ها همواره مانور ویژه ای روی قدرت و دقت پهبادهایشان داده اند و مدعی هستند، می‌توانند حتی با دوربین‌های دقیق خود از کیلومترها بالاتر در آسمان چهره افراد روی زمین را شناسایی کنند؛ اما چطور در حادثه‌ای به این مهمی فیلمی را منتشر کرده‌اند که تقریبا به خاطر کیفیتش بدش هیچ چیز در آن مشخص نیست. این در حالی است که به گفته خود مقام‌های آمریکایی این فیلم چند ساعت پس از انفجارها تهیه شده است!

در این راستا، محمد جواد ظریف اما در توئیت صبح امروز به افشاگری چند ماه پیش خود در گفت و گو با رسانه‌های اشاره کرد و نوشت: این که ایالات متحده فورا و بدون ذره‌ای شواهد عینی، علیه ایران اتهام پراکنی میکند، تنها این را کاملاً آشکار می‌کند که تیم بی در حال حرکت به سوی یک نقشه جایگزین است: خرابکاری در دیپلماسی (از جمله در اقدامات آبه شینزو) و سرپوش گذاشتن بر تروریسم اقتصادی علیه ایران. من چند ماه پیش دقیقا درباره همین سناریو هشدار دادم؛ نه به این دلیل که من یک پیشگو باشم، بلکه به این دلیل که من ذات تیم بی را می‌شناسم.

چرا فرضیات «پمپئو» برای متهم کردن ایران در حمله به نفتکش ها پذیرفته نشد؟

استدلالات وزیر خارجه آمریکا علیه ایران به اندازه ای غیرواقعی بود که جلسه روز پنجشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد که به پیشنهاد آمریکا برای بررسی حادثه آتش سوزی نفتکش ها در دریای عمان تشکیل شد، بدون هیچ نتیجه ای پایان یافت و هیچ کدام از اعضا حاضر به همراهی با اتهامات واشنگتن نشدند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۱۶
چون دستشون دیگر برای دنیا رو شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
پذیرفتن یعنی شروع جنگ و هیچکس جنگ نمیخواهد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
جنگ شروع نمی شود تا زمانی که قدرت نظامی داشته باشید
خطاب به ناشناس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
واقعا اون کم شعور هایی که فکر میکنن کار ایران بوده دلیلشون چیه
اینکه سپاه ایران خواهان جنگ است؟-
خب راه های عزت مندانه دیگری هم برای شروع جنگ
هست چرا این راه ؟
که بگن کار ما نبوده بعد اونا بگن بوده و جنگ...
اینکه قیمت نفت بره بالا
خب راه های دیگه ای برای بالاتر بردن هست چرا این راه؟
اگر هدف گران کردن نفت بود تنگه رو میبستن
این ها همه که تهش جنگ هست چرا یک راه بیخود رو انتخاب کنن؟
انفجار تمام نفتکش ها و مخازن از داخل و قسمت فوقانی به سمت خارج از کشتی ها می باشد و این نشان از عملیات خرابکارانه توسط مزدوران اماراتی حاضر در داخل خود کشتی ها می باشد لذا می بایست هر نفتکش به گارد ضد خرابکاری مجهز شود و ایران نیز در این زمینه هشدار لاژم زا بدهد
فرضیه باطل تمام شد اما توطئه ها هنوز تمام نشده

مراقب ستون پنجم هم باید بود
این انگلیس نخود هر آش است زودتر جوابش را بدهید سفیرش را نصف شب احضارش کنید و اعتراض بکنید که چرا با آمریکا هم صدا می شود تهمت حمله به کشتیها را باید مستقیما به خودشان برگرداند .
مرگ بر آمریکا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
مرگ بر آمریکا پرستان که جایگاهشان در آخرت قعر جهنم است . که هوا دار فرعون زمان هستند
چرا ایران ؟ خود آمریکا هم می تواند چنین حملاتی را انجام بدهد
به نطر من آمریکا برای سز کیسه کردن بیشتر اعراب دست به این اقدام زده
در مورد نفتکش ها: در حال حاضر ایران سود بیشتری از دامپینگ قیمت نفت می برد تا افزایش قیمت آن، چون افزایش آن مگر تا بیش از ۲۰۰ دلار آنهم بمدت چندین ماه که سبب تسلیم آمریکا بشود در حال حاضر سودش فقط نصیب عربستان و امارات می شود . سقوط قیمت نفت با این هزینه سنگین جنگ یمن آنها را به خاک سیاه می نشاند. ایران در حال حاضر باید نفت را بشکه ایی ۲۰ دلار بدهد و دامپینگ کند. و همین الان نامه ایی هم به اوپک بنویسد که بعد از رفع تحریمها ایران بدلیل ضرر و زیانی که از طرف سایر اعضا دیده است دیگر به سقف تولید خود تا جبران کامل ضرر و زیان خود پایبند نخواهد بود.
پذیرفته نشد چون نمیخواهند در منطقه جنگی اغاز شود
اگر ایران نقش داشت باید غرق می شدند و از طرفی حضور مقام ارشد خارجی نفعی برای ایران داشت و نیاز به از بین بردن نفع نبود . به نظرم می خواهند با این سناریو ها فضا را واکسینه به بحران کنند و دارند تست می کنند و از طرفی ایران را در حالت عقب گرد گرفتار کنند . باید اگاه بود مثل جنگ تحمیلی غافلگیر نشد . امادگی و صبوری و یار گیری فعلا اولویت اول برای ایران باید باشد .
جالبه که هیچ کس از اسرائیل و عربستان حرف نمیزنه.
امارات عمروعاص زمانه است و بن سلمان یزید بن سلمان و نتان و شیطان هم عوامل اجرایی
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر