بازدید 17634
حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسیون صنایع در گفت‌وگو با «تابناک»؛

مجلس در اوضاع آشفته بازار خودرو مقصر است/ محدویت‌های واردات خودرو با ابلاغ قانون جدید باید اجرا شود

بیش از یک سال است، طرح ساماندهی بازار خودرو در راهرو‌ها و کمیسیون‌های مجلس سرگردان است. این قانون که اکنون به نظر می‌رسد به سرانجام نهایی خود نزدیک شده، با اما و اگر‌های وزارت صمت روبه رو شده است. مدیران این وزارت خانه بر این باورند که این قانون قابلیت اجرایی ندارد و مخالف سیاست‌های این وزارت خانه است.
کد خبر: ۹۰۵۲۹۰
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰ 14 June 2019

مجلس در بهم‌ریختگی اوضاع بازار خودرو مقصر است/ محدویت‌های واردات خودرو با ابلاغ قانون جدید باید اجرا شودبیش از یک سال است، طرح ساماندهی بازار خودرو در راهرو‌ها و کمیسیون‌های مجلس سرگردان است. این قانون که اکنون به نظر می‌رسد به سرانجام نهایی خود نزدیک شده، با اما و اگر‌های وزارت صمت روبه رو گشته است. مدیران این وزارت خانه بر این باورند که این قانون قابلیت اجرایی ندارد و مخالف سیاست‌های این وزارت خانه است.

به گزارش «تابناک»؛ اما در مقابل، برخی نمایندگان مجلس، قانون را لازم اجرا می‌دانند و از لحظه ابلاغ قانون توسط رئیس مجلس انتظار اجرایی شدن آن را دارند. به باور این نمایندگان، پس از ابلاغ قانون، باید تمام محدودیت‌های واردات خودرو‌های هیبریدی برداشته و دولت سه سال وقت دارد تا از این صنعت به صورت کامل خارج شود.

حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسیون صنایع در گفت‌وگو با تابناک اظهار داشت: دلیل اینکه طرح ساماندهی بازار خودرو بیش از یک سال است در مجلس مانده، این بوده که در آن زمان به دلیل شرایط خاص کشور و نوسانات شدید ارزی و به هم ریختگی مدیریت منابع و مصارف و همچنین به دلیل کم کردن تعرفه‌ها برای واردات خودرو بود.

این نماینده گفت: این وضعیت با شرایط ارزی کشور همخوانی نداشت و در همان زمان هم در جلسه شورای سه قوه واردات ۱۴۰۰ قلم کالا از جمله خودرو ممنوع شد. به عبارت دیگر، اگر در این مسیر هم می‌رفتیم باز هم اجرا نمی‌شد. از سوی دیگر، برخی نمایندگان اعتقاد داشتند که با انجام واردات نمی‌شود بازار را رقابتی کرد. من با ممنوعیت واردات مخالف نیستم، ولی ایجاد شرایط واردات نمی‌تواند راه رقابت پذیری را باز کند؛ بنابراین کمیسیون با شیب ملایم این کار را انجام داد.

اما موضوعی که در مجلس همان زمان هم مطرح بود، این که مجلس وارد بحث تعرفه گذاری نشود، چون مدیریت این کار با دولت است و مجلس باید نظارت کند و این پیشنهاد در مجلس تصویب شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: به هر حال قانون با وجود آنکه رفت و برگشت‌های زیادی داشته به تصویب رسیده و باید اجرا شود، اما این قانون یک کمک است و تنها راه نیست. تحقیق و تفحص هم در حال انجام از صنعت خودروست که این هم بسیاری از موارد را در صنعت خودرو روشن خواهد کرد؛ اما یکسری اقدامات دیگر هم در کنار قانون گذاری در حال انجام است که از جمله آن بازگشت شورای رقابت برای تعیین قیمت است. به نظر من، باید خودروساز قیمت را و شورای رقابت مدل آن را اعلام کند و نظارت داشته باشد؛ اما در جایی که انحصار وجود دارد، باید شورای رقابت ورود کرده و رویه قیمت گذاری را اصلاح کند، اما جایی که رقابت است خودرو هم باید مانند سایر محصولات قیمت گذاری کند؛ اما تا مادامی که انحصار است، باید شورای رقابت قیمت‌ها را اعلام نماید.

اینکه مجلس چقدر در این قضایا مقصر است، واقعا مهم است. ما باید بیشتر از این‌ها نظارت می‌کردیم، اما به هر حال مقداری هم شرایط اقتصادی کشور در آن تاثیر داشت. زمانی که ما نقدینگی سرگردان به این میزان در کشور داریم و زمانی که صد برابر عرضه تقاضا هست، اصلا این بازار عادی نمی‌شود.

این نماینده مجلس در ادامه یادآور شد: متأسفانه خودروساز‌ها از وضعیت بهره برده و زمینه سوءاستفاده رانت‌خوار‌ها و دلال‌ها را در بازار ایجاد کرده اند و قیمت‌ها را با روش‌های مختلف در بازار بالا نگاه می‌دارند. برخی از این رانت خوار‌ها در بنگا‌ه های معاملات ماشین خرید و فروش با قیمت کاذب انجام می‌دهند تا ثابت کنند، قیمت‌ها واقعی است و ما از این‌ها هم خبر داریم.

خودروساز‌ها هم از این وضعیت استفاده می‌کنند و چون قیمت‌ها بر اساس حاشیه بازار است، هرچقدر قیمت‌ها را بالا نگاه دارند به نفع آن‌هاست، همه دست به دست هم داده اند تا قیمت‌ها را بالا ببرند و مردم تنها ضررکننده این اوضاع هستند.

این نماینده مجلس در پاسخ به این که با ابلاغ این قانون چه اتفاقی رخ خواهد داد، گفت: باید قانون هر زمان که ابلاغ شد، اجرا و محدودیت و ممنوعیت ها لغو و واردات انجام شود. ما باید بخشی از نیاز مردم را با واردات جبران کنیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۴۵
دوستان ظلم ستیز و استکبار کوب راه دور نرید بفرمایید این شما و این ایرانخودرو و سایپا با سالی بیست و پنج هزار کشته
اگر مسولان و مدیران این شرکت های خودرو سازی را مجبور کنند که فقط حق دارید کمترین کیفیت خودرو تولیدی خود را سوار شوید این وضع خودرو سازی ایران ما نبود
جالبه
ما احتمالا در حال ورود به جنگ احتمالی هستیم تابناک بجای مشق جنگ برای مخاطبان وقت خودش و بقیه رو با بازار خودرو تلف میکنه
بابا این بازار خودرو دیگه درست نمیشه به بچه های هوانیروز میگیم دو تا موشک بزنن به دو تا کارخونه بعد پیروزی به المان که اون موقع دیگه جز اقمار ایرانه میگیم شعبه اصلی مرسدس رو بیاره بزنه جای ایران خودرو
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
برا من همیشه جالب بوده چرا بازار موشک کار میکنه خودرو نه
باش تا صبح دولتت بدمد‌
ارابه های مرگ
متاسفانه این مجلس ، مجلس سرمایه دارن بود نه مجلس شورای اسلامی که به فکر مردم عادی باشد
سلام؛
این مجلس ازاون محلس های عجیب وغریب است که همه دروصف اش موندیم.قانون منع بکارگیری بازنشستگان راتصویب میکندوچندین قانون دیگر...اما همینجوری درامان خدا رها میکند.
نمایندگان محترم؛مسئولان ارشد کشور چراشرکت های وابسته به بانک کشاورزی را که بعضی هاش سهامی عام هم هستندموردتوجه قرارنمیدهیدبیاییدببینیدکه بازنشستگان محترم که سن شان حتی کهولت راهم ردمیکندباعناوین مشاورومدیرومتاسفانه باحقوق های کهکشانی وغیرمنصفانه فقط صندلی هاراچسبید ه اندوچه ادعایی هم دارندکه اگرمانباشیم شرکت ازبین میرودوووووو.وجالب اینکه کارکنان رسمی وتحصیل کرده درحاشیه قرارداده وهمیشه موردتمسخرقرارمیدهند.وهیچ کس هم یارای برخوردباقدرت این گروه های بی ثمرراندارد.نه مدیران وزارت کار؛نه مدیران بیمه تامین اجتماعی ونه مدیران بانک کشاورزی....آیا نمایندگان حاضرندبه حرمت قانونی راکه به تصویب رسانده اند درجهت اجرای آن اقدام وپیگیرباشند.
تابناک عزیزلطفا این مطالب رااینقدر چاپ کنیدتابه گوش همه برسد.
اولدورم بولدورم رئیس بانک مرکزی از تثبیت نرخ ارز ناشی از انسداد کامل واردات است که شامل خودرو و قطعات خودرو هم میشود! افزایش سرسام آور قیمت خودرو ناشی از همین قطع کامل واردات است و این همان راهی است که شوروی سابق، کره شمالی و کوبا رفته اند و با سیاست های پیش رو برای مقابله با آمریکا، آینده ای غیر از اوضاع کشورهای یاد شده برای خودرو در کشورمان متصور نیست! پس تا مسائل کلی سیاست حل نشوند هیچ طرح و لایحه ای کارساز نخواهد بود.
مجلس؟ یعنی ما مجلس هم داریم؟ پس چجوری ارز چند نرخی شد و پول کلانی به جیب یک عده رانتخوار رفت؟
مردم چه اونهایی که برنامه خرید اتومبیل دارن و چه اونهایی که برنامه ای ندارن به قیمت اتومبیل و اخبارش علاقمند هستند . بعضی ها هم از این موضوع استفاده میکنند تا دیده بشن و دوباره رای بیارن . خداییش اگه این مصاحبه در مورد سیب زمینی بود میخوندید. سیب زمینی از خیلی مواد غذایی گرونتر شده!!
مجلس ناکارآمد
خدا. کنه که همه تون در این اوضاع ناجور ما رعیت مقصرید
مقصر اصلی مردم هستند که هنوز باهم به اتحاد نرسیدن تا یک کمپین را تا آخرش ادامه بدهند و مثل همیشه همه چیز را قربانی منافع شخصی خود میکنند.
اگه یکی دوتا از این مدیرهای خودرو ساز که از سران اصلی مافیای خودرو هستند رو اعدام و چند تا از افرادی که جیره خوار این مافیای خودروسازی هستند رو محاکمه کنید همه چیز درست میشه، وزیر صمت رو هم باید استیضاح کرد. تو مملکتی که به خون پاک شهدا مدیونه و هنوز یه عده جون برای حفظ اسلام به عنوان مدافع حرم شهید میشن، این برازنده نیست که دوتا شرکت که با سرمایه همین ملت نفس میکشه اینجور خون مردم رو بمکند و هر روز هم طلبکار باشه که داریم ضرر میدیم و به دادمون برسید. پس کی میخواد به داد ملت ایران برسه
مردم ما چه گناهی کردن که باید این آشغالها رو بخرند و بقیه کشورهای اطراف اینچنین ماشین های با کیفیتی داشته باشن این بود آرمانهای پیشرفت آخه تا ک .........ی ؟؟؟؟
عاملان گرانی خودرو یعنی مسئولین شرکت های خودرو ساز بزرگترین خیانت را به مردم نمودند تورم زیاد شدو.........باید تنبیه شوند واین حیانت شان در تاریخ ثبت می شود
سپردن قیمت خودرو به خودروسازها در یک بازار انحصاری اشتباه بزرگ مجلس بود که بهای آن را مردم پرداحت کردند
مجلس در بهم ریختگی همه مسائل جامعه مقصر درجه اول است.
در بهم ریختگی قیمت مسکن رهن و اجاره خانه قیمت ماشین
خلاصه در بهم ریختگی و افزایش قیمت همه چی .
لوازم خانگی خوراک و...
مجلس چه باشد و چه نباشد هیچ تفاوتی ندارد.
در برابر این همه بهم ریختگی اختلاسهای هزار میلیاردی و... همه قوا از جمله نمایندگان مجلس مسئولیت دارند و باید به مردم پاسخگو باشند که نیستند.
یه تقاضا از دولت خدوم هم هست و این درخواست قشر ضعیف و مظلوم مستاجر هست که رئیس جمهور به هم استانداران دستور بدهند که فضاهایی را جهت برپایی چادر در اطراف شهرها اختصاص دهند. البته چادر هم در اختیار مردم قرار دهند. چاره ای جز این راهکار نیست مردم توان پرداخت اجاره ندارند.
اجاره ها بسیار بالا و صد در صد افزایش نسبت به سال قبل دارند.
پارسال هم که شاهد جهش قیمتها نسبت به سال ۹۶ بودیم.
راستی وزرا و مدیران کشور علاوه بر دریافت حقوق های نجومی چه کار دیگری انجام میدن؟
خواهشها به مردم گزارش بدن.
یه درخواست دیگه اینکه سایتهایی مثل دیوار و شیپور و دیگر سایتها را ببندید . ادامه فعالیت این سایتها خیانت به مردم است.
برادر گرامی بهتر است شما سوژه دیگری را برای جلب رای در انتخابات بر گزینید .در شرایط حاضر توانایی و عدم توانایی مردم در زمینه خرید خودرو اولویت پنجاه مملکت است و اگر مردم خودروی شخصی هم نداشته باشند هیچ اتفاقی نمی افتد .شما اگر خیلی زرنگی برو مشگل نایاب شدن امپول انسولین،شیر خشک بچه و داروی شیمی درمانی را حل کن خودرو پیش کش
دلاراخرهفته دیگه بارد fatf میره روی ۱۶۰۰۰ تومان هرکی الان بخره بردکرده
مگه مجلسی هم وجود دارد؟
چقدر از خودرو می نویسید! چقدر نمایندگان به فکر مردم هستند! مگر دغدغه ی من جوان، فقط خودرو است؟
هر وسیله ای چند برابر شده است و هیچکس درباره اش نمی نویسد.
بازتاب هم شده سخنگوی خودرو!
من می توانم بدون خودرو زندگی مشترکم را آغاز کنم اما یکی بیاید بگوید بدون یخچال و تلوزیون و اجاق گاز و امثال آن هم می توان؟ بدون خانه می توان؟
یخچالی می خواستم بخرم بود 3 میلیون تومان، حالا شده 15 میلیون اما متاسفانه نمایندگان محترم مجلس فقط گرانی خودرو را می بینند!
خودرو نخواستیم، اگر واقعا به فکر مردم هستید، مشکل مسگن و لوازم ضروری یک زندگی را پیگیری و حل کنید.
دیگه تا کی میخواید دست رودست بزارید.وه دلالان بی انصاف و چه خودروسازان داخلی داره نهایت سواستفاده را از این وضعیت میکنم.تورا خدا به داد مردم برسید یه کم حداقل شما نمایندگان به فکر مردمتون باشید.واردات را آزاد کنید بزارید این دوشرکت داخلی
انتخابات نزدیکه و همه توو مجلس طرفدار مردم شدن. خودرو مگه از دیروز گرون شده؟ یک سال و نیم هست که قیمتا فضایی شده الان یادشون اومده باید به نفع مردم کار انجام بشه؟
دیگه تا کی میخواید دست رودست بزارید که ایران‌خودرو و سایپا هر کاری دلشون میخواد می‌کنن.تورا به خدا یه مقدار. به فکر مردم باشید.شما واردات آزاد کنید ببینم چطور این دوشرکت قیمتهارا میارن پایین.به خدا کمرمون شکست مگه شما نمایندهای ما نیستید.
دراین دوسال شوکهای سیاسی که ازخارج کشور برایران وارد می شد خوب رفع شده و ارز دولتی هم که از بیشتر کالاها حذف شده خوب الان وقتش که دیگه دولت دست از یک سری دلالیها از بازارها بردارد تا قیمتها درسراشیبی و ملت یه نفس راحت بکشند به خدا جای دوری نمیره همین ملت بیچاره خودمانند بهشان نیاز دارید اقایان سیاسی
مجلسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسس؟
کدام؟
کی؟
کجا؟
براساس قانونهای خوب و محکم مجلس کشور به ورطه سقوط افتاده و دایم توپ در زمین دولت می اندازد ایا وقت ان نرسیده که تغییراتی در مجلس از ریاست تا پایین داده شود بسیار وحشتناک شده خودروسازان تبعیت از هیچ قانونی نکردند نه وزرا در طول 40سال زورشان به خودروسازان داخلی رسیده و نه نمایند گان مجلس توانستند کاری بکنند اینقدری این خودروسازان هم با خودروهایی که تحویل میدهند و هم با قیمتهایی که خودشان برای خودروهاشان میزنند که در هیچ جای دنیا چنین قانونی ندارند خیانت به ملت ایران نکردند بدون اغراق اگر دولت محترم واردات خودرو را ازاد میکرد با تعرفه های منطقی بعد مشخص میشد که 2درصد از تولیدات خودرو سازان بفروش نمیرفت اقایان مگر همین خودوسازان کل جمعیت ایران را تشکیل میدهند که شما ها هیچ عکس الملی را انجام نمیدهید کل خودروسازان جمعیتشان شاید به 0.5 درصد هم نرسد شماها 40سال است که حدود 99.5 درصد جمعیت ایران را فدای 0.5 درصد جمعیت خودروسازان کردید اگر هم خودروسازان تعطیل هم بشود مانند هزارانکارخانه که درشان بسته شد و اسمی از انها هم هیچ کس در طول این 40 سال نبرد میشود مثل انها چطور میشود چهل سال است خون ملت مکیده شد ایا بس نیست 0.
خودروساز نگو دلال بگو
انقد پشتشون گرمه که هر کار میخوان میکنن
از این مجلس چیزی عاید مردم نخواهد شد.
جااان !!!!!آشفته بازار خودروووووو ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بهتره بگید آشفته بازار حلبی
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
حلبیسازاندازان
خواستم خواهش كنم بخشى از رسانه خود را به تبليغات ضد بطرى ها و ظروف پلاستيكى بدهيد كه امروزه در تمامى عطارى ها و كارخانجات در سطح وسبعى مورد استفاده قرار مى گيرد و باعث انواع بيمار ها در ميان هم وطنان مى شود از جمله سرطان ، عقب افتادگى هاى ذهنى و الى آخر كه بعد نيست در عين حال تحقيقات گسترده داخل خارج صورت گيرد البته با كار شما خيلى ها ضرر خواهند كرد كه سعى خواهند كرد موجه نشان دهند ظروف پليمرى را ، با اطلاع رسانى دراز مدت و هميشگى چندين كار صواب را انجام مى دهيد ، اول جان هم وطنان را نجات مى دهيد ، دوم جان حيوانات و آبزيان را نجات مى دهيد، سوم محيط زيست را سلامتر مى كنيد و آخر غم و غصه را به حداقل مى رسانيد ، جدى بگيريد تا نسل هاى آينده از خيلى بيمارهاى مهلك رها شوند ،
جلوگيرى از هواى آلوده و مصرف كودهاى شيميايي در كشت كارها هم بسيار بسيار مهم است ،
بنظرتون خیلی سخته این قانون رو دور زدن؟
دوخودروساز میان سالی سه تا خودرو هیبریدی درست میکنند بعد به بهانه حمایت از تولید داخل قانون شما کنار گذاشته میشود!!!
در مجلسی را که قانون وضع میکند ومجری به ان اهمیتی نمیدهد را باید بست
چه میکنه این لابی
هفته دیگراخرین مهلت تصویب FATF هست که قطعا تصویب نخواهدشد و نتیجه اش هم جهش دلاربه بالای ۱۶۰۰۰ تومان وسقوط بورس به زیر۲۰۰ هزارواحد درمرحله اول و ۱۵۰ هزارواحد تا۱۸ تیر(مرحله دوم خروج ازبرجام) خواهدبود توقبه کارشناسب: دلاربخرید وسهامتونو سریع بفروشید !
باسلام
خودروسازان حداکثر سو استفاده راازشرایط به نفع خود کردن و به مردم ظلم کردن. ومتاسفانه نه قوه قضاییه ونه سازمان حمایت از مصرف کنندگان در این زمینه کاری نکردن. بعنوان نمونه ...خودرو سال ۹۶ پول خودرو ها رااز مردم گرفته و حالا بعد دوسال می خواهد خودروها را حتی بیشتر ازقیمت روز محاسبه کند وبدهد وسازمان حمایت از مصرف کنندگان هم حمایت کرده. یا ... که ارز ۴۲۰۰ گرفته وخودرو رابه قیمت قطعی فروخته گفته بیش از یک خودرو باید به قیمت روز پول بدهند. در حالیکه این افراد فیش خود را به مردم بدبخت فروختن . و در زمان ثبت نام همچین شرطی نبوده است. این موضوع نیز موجب اختلاف زیاد بین مردم شده است. از تابناک تقاضا داریم که همچون گذشته این موضوع را پیگیری کند.
همه باتقوا شدن و به ناگهان از کوتاهی هاشون سخن می‌رانند اونم نزدیک انتخابات!
خدایا چه نماینده های خوبی داریم ما
ایران خودرو خودش روی نمایندگان مجلس نفوذ دارد خود نماینده گان نمی گذارند طرح اجرا بشه
لعنت خدا به کسانی که ماشینهاشون همینجوری آژیر می‌کشه و دزد گیرشون صدا می‌کند و خودشان معلوم کجا هستند ما فقط نفرین میکنیم اعصاب همه را داغون کردن

اداره راهنمایی و رانندگی فکری بکار این ماشینها بکند که همینجور دزد گیرشون آژیر می‌کشد و صاحبانشان نیستن

بیاین با جرثقیل این ماشینها را ببرند وقتی چند نفر جریمه شدن بقیه رعایت میکنند
این مجلس را به توپ ببندند بازم کمه
حرف حرف و فقط حرف. همه بی گناه هستند مشکل اصلی گویا مردمند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر