بازدید 8483

درد دل مردم با جهانگیری در مترو

معاون اول رئیس‌جمهوری: یارانه‌های پنهان نصیب طبقات محروم شود - نباید مسئولانی را که در حال مقابله با دشمن خارجی هستند در جبهه‌های مختلف داخلی درگیر کنیم
کد خبر: ۹۰۴۷۴۶
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۰ 11 June 2019

معاون رئیس جمهوری، شهردار تهران و وزیر صمت دیروز را با مترو به محل کار خود رفتند، البته بعد از بازدید از کارخانه واگن‌سازی تهران که پر بود از تماس‌های مستقیم و بی‌واسطه با کارگران. متروسواری آنها سوژه خبرنگاران و عکاسان شد و موقعیتی برای گفت‌وگوی چشم در چشم با شهروندان. چیزی که رسانه‌ها از آن اینگونه تعبیر کردند؛ «نشستن اسحاق جهانگیری پای درد دل مردم.» اینکه آیا این همکلامی مستقیماً به مرتفع شدن دغدغه‌های شهروندانی که با معاون اول رئیس جمهوری و دیگر مقامات همراه او در مترو مواجه شده‌اند منجر می‌شود یا خیر، معلوم نیست.

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه ایران، اما چیزی که مشخص است این است که در شرایط فعلی کشور، با توجه به فاصله غیر قابل انکاری که بین مجموعه مسئولین و مقامات با مردم عادی افتاده است، این دست حضورها و رفتارها می‌تواند منجر به ایجاد تصاویر و تصوراتی مثبت‌تر و امیدبخش‌تر در جامعه شود. همین هم نیاز کشور را به تکرار این نوع رفتارها سبب می‌شود. هر چند شاید در این بین برخی ها نیز با برچسب‌های پوپولیستی با این اقدامات مواجه شوند اما سابقه این نوع رفتارها هم نشان می‌دهد همیشه بازخوردهای مثبت آن به منفی‌اش می‌چربیده.

اسحاق جهانگیری در مجموعه مقامات عالی کشور شاید اولین کسی است که در چندین نوبت با تأکید اعلام کرده هم اکنون دچار فرسایش سرمایه ‌اجتماعی شده‌ایم. سرمایه‌ای که از نظر او مانند نظر بسیاری از جامعه‌شناسان فقدانش می‌تواند خطرساز باشد. حالا خود او می‌تواند آغازگر مجموعه اقدامات نمادینی باشد برای جبران این فرسایش. اقداماتی از جنس نزدیکی و ارتباط بی واسطه‌تر مردم با مسئولین. مانند آنچه دیروز در متروی تهران رخ داد.

تصاویر مخابره شده از چهره‌های خندان شهروندان در کنار جهانگیری و سلفی گرفتن و گپ و گفت با او و قدم زدنش در میان مسافران مترو قطعاً تمام آنچه که زیر پوست جامعه ما از جنس اعتراض و انتقاد و شکایت از وضعیت موجود می‌گذرد، نیست. قطعاً هم کسی توقع ندارد این خنده‌ها و لحظات به عنوان واقعیت موجود جامعه تفسیر شود. اما با همین قطعیت هم نمی‌توان از تزریق حس مثبتی که دیدن این لحظات به شهروندان دست می‌دهد، گذشت. شهروندانی که اندک اندک باور کرده‌اند متروسواری مقامات واقعیتی مربوط به کشورهای اتحادیه اروپا است و در اینجا حتماً یک شیشه دودی ضد گلوله بین آنها و مسئولین لازم است. به همین دلیل جامعه ما اکنون بسی بیش از همه مقاطع قبلی نیازمند ارسال پیام‌ها و ایجاد تصاویر امیدبخش است. تکرار متروسواری مقامات و قدم زدن آنها در میان مردم عادی شاید خیلی از واقعیت‌ها را نتواند به صورت مستقیم تغییر دهد اما بدون شک تأثیری عمیق بر ایجاد این تصویر امیدبخش در جامعه و به وجود آمدن حسی همدلانه‌تر بین شهروندان عادی با مقامات کشور خواهد داشت. این اقدام جهانگیری دیروز در فضای مجازی هم بازتاب داشت چه آنها که این کار را پسندیده خواندند و چه آنها که آن را مایه طنز و انتقاد قرار دادند.

از جمله یکی از کاربران توئیتر که به گلایه نوشت: «گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من/ آنچه البته به جایی نرسد فریاد است.» این بیت اگر چه حکایتگر فاصله مسئولان با مردم عادی است، اما استمرار آنچه دیروز جهانگیری انجام داد حتماً در شکستن یا تعدیل کردن این قبیل تصورات تأثیرگذار خواهد بود.

یارانه‌های پنهان نصیب طبقات محروم جامعه شود

«900 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان در کشور داریم. اما صرف بیان این موضوع کافی نیست. باید در عمل چاره‌ای بیندیشیم تا این یارانه‌ها که طبقات مرفه بیشتر از آن بهره‌مند می‌شوند، نصیب طبقات محروم جامعه شود.» این مطلب را معاون اول رئیس جمهوری در جریان بازدید از کارخانه واگن‌سازی تهران عنوان کرد و به بیان برخی از برنامه‌ها و اهداف دولت پرداخت.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس جمهوری، اسحاق جهانگیری معتقد است که توانمندی‌های کشور در عبور از شرایط سخت اقتصادی قابل توجه است و امروز باید عبور از این شرایط دغدغه همه ما باشد. اما صرف حرف و گفتن کمکی به کشور نمی‌کند.

جنگ اقتصادی است، باید متحد باشیم

جهانگیری می‌گوید: «در شرایط جنگ اقتصادی و فشار همه جانبه دشمن نباید مسئولانی را که به دنبال بهره‌گیری حداکثری از توانمندی‌های داخل کشور هستند؛ علاوه بر مقابله با دشمن خارجی، در جبهه‌های مختلف داخلی نیز درگیر کنیم و فضا را برای ابتکار عمل آنان محدود کرده و ناامنی کاری برایشان ایجاد کنیم.»
معاون اول رئیس جمهوری مصداق این موضوع را وزارت نفت بر می‌شمارد و می‌گوید: «امروز وزیر نفت و کارکنان این وزارتخانه در خط مقدم مقابله در جنگ اقتصادی تمام عیار قرار دارند و باید برای تلاش هایشان احساس آرامش داشته باشند تا بتوانند حتی یک بشکه بیشتر نفت تولید و صادر کنند.»

به اعتقاد جهانگیری، امروز هر تصمیمی برای مقابله با شرایط سخت اقتصادی گرفته می‌شود، باید با حمایت همگانی اجرا شود؛ نه این که در مسیر اجرای آن اخلال شود یا حتی همان‌طور که بعضاً مشاهده کرده‌ایم در مسیر اتخاذ این تصمیمات اخلال ایجاد شود یا مشکل تراشی شود.
وی تأکید می‌کند: «می شود از دل همین شرایط سخت نیازمندی‌های توسعه کشور و معیشت بهتر مردم را تأمین کرد.»

خلق فرصت از دل محدودیت ها

«بررسی راه‌های کمک دولت به توسعه فعالیت‌های این کارخانه و توسعه قطار شهری» محور جلسه معاون اول رئیس جمهوری با رضا رحمانی، وزیر صمت، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران و پیروز حناچی، شهردار تهران و انوشیروان محسنی بند پی، استاندار تهران، در حاشیه این بازدید بود.
جهانگیری در این جلسه، تأکید کرد که اگرچه با تحریم مواجه هستیم اما هنر مدیریت خلق فرصت از دل محدودیت هاست.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به این که فرصت‌های زیادی در کشور داریم که اگر به درستی از آنها استفاده کنیم می‌توانیم از دل همین شرایط سخت کارهای ماندگاری برای کشور انجام دهیم، می‌گوید: «امروز توانمندی‌های خوبی در کشور شکل گرفته است و شاهکارهای مهندسی در گوشه و کنار این سرزمین قابل مشاهده است و کوچک انگاشتن یا نادیده گرفتن آنها ظلم به کشور است.»

باید شورای عالی صادرات فعال شود

جهانگیری با بیان این که تولید و اشتغال دو مسأله اصلی و اساسی امروز کشور هستند، توضیح می‌دهد: «شورای عالی صادرات باید فعال شود و وزیر صمت بر موضوع تسهیل صادرات غیرنفتی تمرکز کند تا موانع پیش روی صادرات غیرنفتی برطرف شود. مسکن نیز یکی دیگر از حوزه‌های پیشران تولید است که مزیت بزرگ آن این است که هیچ وابستگی و نیازی به خارج از کشور ندارد و از سوی دیگر حداقل 120 رشته صنعتی با رونق ساخت و ساز مسکن فعال می‌شوند.»

وی می‌افزاید: «توجه به صادرات غیر نفتی ضمن ایجاد اشتغال می‌تواند باعث ارز‌آوری و رونق تولید داخل شود.»
به بیان معاون اول رئیس جمهوری، حمل و نقل عمومی نیز از جمله حوزه‌های پیشران تولید است که نوسازی و توسعه آن ده‌ها مشکل کشور از جمله مصرف بالای سوخت و آلودگی هوا را حل می‌کند.

گله جهانگیری از نحوه استفاده از فاینانس مترو تهران

توسعه قطار شهری در تهران و هشت کلانشهر دیگر از موضوعات مورد توجه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بوده که در حد توان به حل مشکلات و توسعه آنها کمک شده است.
جهانگیری با اشاره به جمعیت ده میلیونی تهران می‌گوید: «توسعه قطار شهری تهران موضوعی است که حتی در صورت جدی شدن مبحث انتقال پایتخت نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد و پس از برجام یکی از موضوعات اولویت دار برای جذب منابع خارجی قلمداد شد.»

معاون اول رئیس جمهور با بیان این که عدم استفاده کامل از ظرفیت متروی تهران جفا به تهران و کشور است، ادامه می‌دهد: «بنده نسبت به این که روند بهره‌گیری از دو میلیارد یورو فاینانس تخصیص داده شده برای متروی تهران طولانی شده است، گلایه دارم و این گلایه وقتی جدی‌تر می‌شود که می‌بینیم امروز فضا برای استفاده از این ظرفیت فاینانس محدودتر هم شده است.»

معاون اول رئیس جمهوری توضیح می‌دهد: «دولت در سال ۹۵ در حدود ۲ میلیارد یورو برای توسعه و فعال‌سازی صنعت واگن‌سازی از فاینانس کشور چین اختصاص داده و ۲ هزار واگن قطار شهری طی پنج سال گذشته در اختیار حمل و نقل عمومی هشت کلانشهر کشور قرار داده شده است.»

وی با خطاب قرار دادن مدیران کارخانه واگن‌سازی تهران اظهار می‌کند: «دولت مجوزی صادر کرده که بر اساس آن شهرداری می‌تواند به میزان 50 میلیارد تومان از بدهی سازمان‌های مختلف به دولت برای پیشبرد برنامه‌های خود استفاده کند که می‌توانید این موضوع را نیز در آن برنامه جامع مورد توجه قرار دهید.»

جهانگیری نوید می‌دهد: «دولت به سهم خود به ترخیص واگن‌های مترو و نیز دریافت سفارش‌های جدید در کارخانه‌هایی مثل واگن‌سازی تهران کمک خواهد کرد و از توسعه قطار شهری در سیستم‌های حمل و نقل عمومی تهران و کلانشهرها نیز حمایت خواهد کرد. وزارت صمت نیز باید از این فعالیت‌ها حمایت کند.»

نیاز به ۴۰ هزار واگن جدید تا ۱۴۰۰

رضا رحمانی وزیر صمت نیز در این جلسه با بیان این که تا سال ۱۴۰۰ حداقل به ۴۰ هزار دستگاه واگن جدید نیاز داریم، بیان می‌کند: «باید نظام بانکی به‌طور کامل پای کار آمده و همه ظرفیت‌های کشور بسیج شوند تا از عرصه‌هایی مثل صنعت ساخت واگن برای رونق تولید بیشترین بهره را ببریم.»

همچنین محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در سخنانی با تشکر ازمعاون اول که در زمان تصدی خود در وزارت صنایع و معادن در دولت اصلاحات مجوز اولیه ساخت کارخانه واگن‌سازی تهران را صادر کرد، اظهار می‌کند: «اگر دولت از چنین مجموعه‌هایی حمایت کند، ظرفیت برای افزایش تولید و تبدیل کارخانه‌هایی مثل واگن‌سازی تهران به یک برند ملی وجود دارد.»

یک میلیارد یورو برای خرید واگن مترو تهران

انوشیروان محسنی بند پی، استاندار تهران نیز در حاشیه این دیدار می‌گوید: «۲ میلیارد یورو از سال ۹۵ برای توسعه واگن‌های مترو از محل سرمایه‌گذاری خارجی اختصاص یافته که یک میلیارد آن سهم پایتخت است.»
وی با بیان این‌که زیرساخت‌های مترو تهران توانایی حمل هفت میلیون مسافر در روز را دارد، اظهار می‌کند: «متأسفانه امروز مترو تهران به دلیل کمبود واگن فقط روزانه ۲ میلیون و ۵۰۰ مسافر را حمل می‌کند. کارخانه واگن‌سازی تهران نباید فقط با ۳۳ درصد ظرفیت تولید داشته باشد و بایستی مشکلات مالی این کارخانه مادر حل شود تا این صنعت رونق یابد.»

به گفته استاندار تهران، براساس برنامه ریزهای دولت از سال ۹۵ تا اواسط سال ۹۹ در حدود ۶۳۰ واگن به سیستم ریلی داخل شهری پایتخت اضافه می‌شود که در حال حاضر تعدادی از این واگن‌ها تحویل مترو تهران شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر