بازدید 3339
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس

تصمیم‌گیری برای نرخ ارز ترجیحی اواخر خرداد خواهد بود

کد خبر: ۹۰۴۶۲۶
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۸ 10 June 2019

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: اگر کارکرد بازار متشکل فراتر باشد بطوری که همه حواله‌ها به این بازار بیایند، می‌توان با یک نرخ واحد تصمیم‌گیری کرد و این نرخ واحد باعث کاهش تقاضا و افزایش عرضه شده که به طور طبیعی کاهش نرخ ارز را در پی خواهد داشت.

محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد آخرین تصمیم در مورد وضعیت نرخ ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی گفت: هنوز دولت و مجلس در این مورد تصمیمی نگرفته‌اند اما باید توجه داشت که مردم برای کالاهای اساسی همان قیمت بازار آزاد را می‌پردازند و حتی براساس گزارش بانک مرکزی نرخ تورم کالاهای اساسی به مراتب بیشتر از کالاهای غیراساسی است و این موضوع عجیبی در اقتصاد ایران است.

وی افزود: بنابراین اختصاص ارز 4200 تومانی برای کالاهای گران هیچ توجیهی ندارد و حذف یا عدم حذف آن تاثیری در انتفاع مردم نخواهد داشت و تنها تبدیل به رانتی شده است که هر چه زودتر باید نسبت به آن تصمیم‌گیری شود. از همین روی قرار است دولت  و مجلس در  پایان خرداد ماه در این مورد جمع‌بندی جدیدی داشته باشند.

وی ادامه داد: باید تصمیم بگیریم نرخ ارز ترجیحی 4200 تومانی با همین سیستم توزیع تدوام داشته باشد یا با همان نرخ، سیستم توزیع تغییر کند. همچنین سناریوهای دیگر می‌تواند  استفاده ترکیبی از نرخ نیمایی و ترجیحی و یا حذف ارز 4200 تومانی و پرداخت مابه التفاوت آن باشد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس افزایش یارانه نقدی را بعید دانست و افزود: سهمیه‌بندی کالاهای اساسی و استفاده از کارت هوشمند در قانون بودجه آمده است بنابراین برای به کارگیری این ظرفیت مجلس الزام زمانی به دولت تعیین نکرده است و اختیار آن دست دولت است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس بازار متشکل ارزی را مقدمه‌ای برای راه‌اندازی بورس ارز دانست و افزود: یکی از پیش‌بینی‌های ما این است که با راه‌اندازی بازار متشکل ارزی، بازارهای جانبی مانند نرخ سامانه نیما حذف شوند اما بانک مرکزی می‌گوید تنها معاملات اسکناس در این بازار صورت خواهد گرفت که در این صورت تاثیری در نرخ ارز نخواهد گذاشت.

وی خاطرنشان کرد: اگر کارکرد بازار متشکل فراتر باشد بطوری که همه حواله‌ها به این بازار بیایند، می‌توان با یک نرخ واحد تصمیم‌گیری کرد و این نرخ واحد باعث کاهش تقاضا و افزایش عرضه شده که آن نیز طبیعتا کاهش نرخ ارز را در پی خواهد داشت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر