بازدید 16191
منابع آگاه عنوان کردند؛

«نزار زاکا» جاسوس آمریکایی ـ لبنانی زندانی در ایران آزاد شد

در چند روز گذشته خبر‌های زیادی پیرامون آزادی «نزار زاکا» جاسوس آمریکایی ـ لبنانی که در سال ۲۰۱۵ توسط سازمان اطلاعات سپاه دستگیر شد، منتشر شده است. در همین رابطه، خبر‌ها و گزارش‌ها حاکی از آن است که توافق نهایی برای آزادی زاکا حاصل شده و وی به زودی از طریق حزب الله به دولت لبنان تحویل داده می‌شود.
کد خبر: ۹۰۴۵۳۱
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹ 10 June 2019

در چند روز گذشته خبر‌های زیادی پیرامون آزادی «نزار زاکا» جاسوس آمریکایی ـ لبنانی که در سال ۲۰۱۵ توسط سازمان اطلاعات سپاه دستگیر شد، منتشر شده است.

به گزارش «تابناک»؛ در همین رابطه، خبر‌ها و گزارش‌ها حاکی از آن است که توافق نهایی برای آزادی زاکا حاصل شده و وی به زودی از طریق حزب الله به دولت لبنان تحویل داده می‌شود.

در همین رابطه، خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه خبر تحویل نزار زاکا، جاسوس آمریکایی-لبنانی به حزب الله لبنان را تأیید و اعلام کرد که این اقدام ظرف چند ساعت آینده انجام خواهد گرفت.

گزارش ها همچنین حاکی از آن است که موافقت ایران با آزادی زکا در چارچوب روابط حسنه جمهوری اسلامی ایران با دولت لبنان و به درخواست مقامات ارشد لبنانی، از جمله شخص رئیس جمهور این کشور انجام گرفته است. بر این اساس، ایران با توجه به روابط نزدیک با بیروت در چارچوب محور مقاومت، با این درخواست موافقت کرده است. 

«نزار زاکا» جاسوس آمریکایی-لبنانی در ایران آزاد شد

لازم به ذکر است، نزار زکا، شهروند لبنانی مقیم آمریکا در شهریور ۹۴ در ایران بازداشت و بنا بر اعلام مقام‌های قضایی ایران به اتهام جاسوسی به ده سال حبس و پرداخت ۴.۵ میلیون دلار جریمه نقدی محکوم شد.

چندی پیش، «میشل عون» رئیس‌جمهوری لبنان در جلسه پرسش و پاسخ در کاخ «بعبدا» درباره پرونده «نزار زکا» گفته بود: «از زمان دستگیری زکا در تهران نامه‌ها و درخواست‌هایی را دریافت و با خانواده او دیدار کردم و مذاکراتی برای تبادل وی انجام دادم که موفقیت‌آمیز نبود. هنگامی‌که برآورد کردم دیگر به صلاح نیست موضوع او طولانی شود، ‌اقدام کردم؛ ‌چرا که نزار پیش از آنکه یک آمریکایی باشد، یک شهروند لبنانی است و نباید او را تنها گذاشت. به همین دلیل با حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران صحبت کردم و او هم پاسخ داد».

وی افزود: بنابراین ژنرال «عباس ابراهیم» مدیرکل اداره امنیت لبنان را که مرد چنین مأموریت‌هایی است،‌ موظف کردم او را از تهران به بیروت بازگرداند.

عون تأکید کرد که از زمان و نحوه بازگشت نزار زکا به لبنان خبر ندارد و باید منتظر گذشت زمان بود. بنابراین، هر گفته یا نوشته‌ای را که مغایر با این حقایق باشد، نپذیرید که هیچ مبنایی ندارد.

«دیلی استار» شنبه گذشته در گزارشی نوشته بود، نزار زکا که از سال ۲۰۱۵ در زندان ایران به سر می‌برد، ظرف ۴۸ ساعت آینده وارد بیروت خواهد شد.

«ماجد دیماشکیه»، وکیل نزار زاکا هم روز چهارشنبه در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس این خبر را تأیید کرده و گفته بود، زمینه آزادی او به دلیل میانجی‌گری مقام‌های ارشد لبنانی از جمله «میشل عون» رئیس‌جمهور و «سعد الحریری» نخست‌وزیر این کشور فراهم شده است.

براساس این گزارش، «جبران باسیل» وزیر امور خارجه لبنان با آغاز ماه مبارک رمضان در نامه‌ای به همتای ایرانی خود خواستار آزادی این شهروند لبنانی به مناسبت این ماه و عید فطر شده بود.

از سوی دیگر، سه تبعه لبنانی بازداشت شده در امارات پس از آزادی، روز یکشنبه با هواپیما به کشورشان بازگشته و وارد فرودگاه بین‌المللی بیروت شدند.

خبرگزاری لبنان با اعلام این خبر گزارش کرد که «محسن قانصو»، «علی فواز» و «جهاد فواز‌الدین» پس از آزادی در امارات، دیشب وارد فرودگاه بین‌المللی رفیق حریری در بیروت شدند.

«نزار زاکا» جاسوس آمریکایی-لبنانی در ایران آزاد شد

برخی رسانه‌های لبنانی نیز گزارش دادند که دو تبعه دیگر لبنان به نام‌های «حسین زعرور» به دلیل تأخیر در ارائه مدارک سفر، امروز دوشنبه به لبنان سفر خواهد کرد و یک نفر دیگر به نام «مصطفی کریم» بنا به خواست خود به کشور دیگری سفر می‌کند.

بر اساس این گزارش، امارات این اتباع لبنانی را سال گذشته به اتهام تشکیل «باند تروریستی» وابسته به حزب‌الله لبنان بازداشت کرده بود.

برخی از ناظران، آزادی این سه تبعه لبنانی وابسته به حزب الله را بی ارتباط با آزادی نزار زاکا نمی دانند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار