بازدید 11410
شهاب‌الدین بی‌مقدار، نماینده مردم تبریز در گفت‌وگو با «تابناک»؛

مردم تلاش می‌کنند سرمایه خود را حفظ کنند/ دولت پس از زلزله و سیل، برداشت‌هایی از بانک مرکزی داشت که به گرانی دامن زد

چند وقتی است، بهای ارز در بازار‌ها روند صعودی به خود گرفته است، به گونه ای که در اواخر هفته گذشته، دلار به کانال ۱۲ هزار تومان نیز وارد شد، ولی با وجود کاهش قیمت ارز ـ که روند آن حداقل از سه هفته پیش آغاز شده ـ بازار‌های دیگر هیچ واکنشی به آن نداشته و حتی در برخی موارد، شاهد افزایش قیمت اقلام نیز هستیم!
کد خبر: ۹۰۳۹۸۸
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸ 08 June 2019

خروج ترامپ از برجام را پیش‌بینی کرده بودیم؛ اما کاری نکردیم!/ مردم تلاش می‌کنند سرمایه خود را حفظ کنند/ دولت پس از زلزله و سیل، برداشت‌هایی از بانک مرکزی داشت که به گرانی دامن زدچند وقتی است، بهای ارز در بازار‌ها روند صعودی به خود گرفته است، به گونه‌ای که در اواخر هفته گذشته، دلار به کانال ۱۲ هزار تومان نیز وارد شد، ولی با وجود کاهش قیمت ارز ـ که روند آن حداقل از سه هفته پیش آغاز شده ـ بازار‌های دیگر هیچ واکنشی به آن نداشته و حتی در برخی موارد، شاهد افزایش قیمت اقلام نیز هستیم!

به گزارش «تابناک»؛ کارشناسان دلایل گوناگونی برای این موضوع می‌آورند، ولی بیشتر اقتصاددان‌ها بر این باورند که بی اعتمادی عمومی به سیاست‌های اقتصادی دولت، باعث شده تا بازار در خصوص کاهش قیمت ارز سکوت کند و واکنشی از خود نشان ندهد.

اما در این میان، برخی نمایندگان مجلس اعتقاد دارند که دلیل گرانی‌ها بی‌ارتباط با سیاست‌های خارجی کشور نیست و اگر امروز قیمت ارز در حال کاهش است، به دلیل کم شدن تنش‌ها در منطقه است و شاید بخشی از آن نیز مربوط به کم شدن تنش بین ایران و آمریکا باشد.

البته برخی دیگر نیز دلیل گرانی‌ها را دخالت‌های دولت در سیستم اقتصادی می‌دانند و بر این باور هستند که تصمیم‌گیری‌های آنی و یا دستورالعمل‌های خلق‌الساعه و مواردی از این‌ دست، باعث به‌هم‌ریختگی در بازار‌ها شده است.

شهاب‌الدین بی‌مقدار، نماینده مردم تبریز در گفت‌وگو با تابناک اظهار داشت: اقتصاد یک علم است و من در نامه‌ای هم که به سران قوا نوشتم، به این موضوع اشاره کردم و گفتم که اقتصاد زور و دستور بردار نیست.

وی گفت: زمانی که ما قبول می‌کنیم اقتصاد یک علم است، باید با آن علمی برخورد کنیم؛ اما متأسفانه علیرغم اینکه ما این شرایط را پیش‌بینی کرده بودیم و از قبل، رئیس‌جمهور شدن ترامپ را می‌دانستیم و در واقع پیش بینی از اوضاع داشتیم، کاری نکردیم. من همان زمان گفتم که موضوع را شوخی نگیرید و اگر امروز صنایع و نفت ما تحریم شود، فلج می‌شویم. موضوع FATF و مواردی از این دست برای ما شاید لازم شود، اگر لازم است مذاکره‌ای صورت گیرد، زمینه ی آن را آرام فراهم کنید؛ اما هیچ یک از این کار‌ها انجام نشد و سیاست خارجی باعث شد تا ما بار دیگر تحریم شویم.

وی گفت: البته گرانی‌ها چند دلیل دارد، که یکی از آن‌ها روانی است. مردم به ‌هر حال نگران هستند و احتمال وقوع جنگ یا تحریم‌های بیشتر را می‌دهند و تا آنجا که می‌توانند برای حفظ پول خود تلاش کرده و هر چیزی را که قابل خریداری است، تهیه می‌کنند؛ خرید دلار و سکه و طلا نمونه‌هایی از این تلاش‌هاست که باعث به‌هم‌ریختگی در بازار‌ها می‌شود. همچنین به سیستم اعتماد ندارند و گفته‌های مسئولان را برعکس تعبیر می‌کنند و حاضر نیستند به حرف مسئولان گوش دهند.

وی در ادامه یادآور شد: متأسفانه از سوی دیگر، ما ایرانی‌ها این فرهنگ را داریم که وقتی کالایی گران می‌شود، به جای آنکه از خرید آن خودداری کنیم تا قیمت‌ها تعادل پیدا کند، برعکس به بازار‌ها هجوم می‌بریم و همان میزانی هم که در بازار هست را نیز خریداری و احتکار می‌کنیم؛ اما از آنجایی که سیاست‌های ما پیش‌بینی‌نشده بود و محدودیت‌های ارزی زیادی هم داریم و از سوی دیگر دولت اجازه تجارت آزاد را نیز سلب و واردات و صادرات را هم دستوری کرده، تأثیر خود را در دامن زدن به گرانی‌ها گذاشته است.

این نماینده مجلس افزود: مشکل دیگر ما وجود نقدینگی بالا در جامعه است، اگر پول در جامعه وجود نداشته باشد، در زمان رکود نباید شاهد تورم باشیم، اما ما الآن هم رکود داریم و هم تورم. البته دولت کار‌هایی هم کرده که باز به گرانی دامن زده است، به نظر می‌رسد دولت بعد از حادثه زلزله و سیل برداشت‌هایی از بانک مرکزی داشته که این خود به موضوع نقدینگی دامن زده و باعث برخی گرانی‌ها شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار