بازدید 10096

در پنج دوره مجلس، هیچ تفحصی به نتیجه نرسیده است

هر چقدر مجلس در سه سال گذشته در برابر همه موضوعات ـ چه اقتصادی و چه سیاسی و اجتماعی ـ ساکت بود، امسال صدایش بلندتر شده است. نمایندگانی که تا دیروز موضوع افزایش قیمت خودرو یا افزایش دلار برایشان بی اهمیت بود، یکباره طرفدار مردم شده و طرح‌های مسکوت مانده یک سال پیش را هم تصویب می‌کنند!
کد خبر: ۹۰۳۶۵۸
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۸ 06 June 2019

در پنج دوره مجلس، هیچ تفحصی به نتیجه نرسیده استهر چقدر مجلس در سه سال گذشته در برابر همه موضوعات ـ چه اقتصادی و چه سیاسی و اجتماعی ـ ساکت بود، امسال صدایش بلندتر شده است. نمایندگانی که تا دیروز موضوع افزایش قیمت خودرو یا افزایش دلار برایشان بی اهمیت بود، یکباره طرفدار مردم شده و طرح‌های مسکوت مانده یک سال پیش را هم تصویب می‌کنند!

به گزارش «تابناک»؛ چند وقتی است بازار استیضاح، سؤال و تحقیق و تفحص در مجلس رونق گرفته است و این گونه به نظر می‌رسد، هر چقدر زمان انتخابات مجلس نزدیک‌تر می‌شود، تکاپوی نمایندگان برای نظارت بیشتر بر کار قوه مجریه نیز بالا می گیرد.

هم اکنون چندین طرح سؤال و استیضاح روی میز پارلمان است و کمتر کمیسیونی در مجلس وجود دارد که یکی از مباحث مربوط به این موضوعات را پیگیری نکند و یک یا دو وزیر در معرض سؤال و استیضاح نباشد؛ اما همین شیوه، صدای برخی از نمایندگان را نیز درآورده است. آنان بر این باورند که امکان ندارد هیچ یک از این طرح‌ها در زمان باقی مانده از عمر مجلس به نتیجه برسد و تنها یک شو آف برای جلب نظر مردم و جذب رأی است.

البته برخی دیگر نیز اعتقاد دارند، بعضی نمایندگان از ابزار‌های نظارتی در جهت بهره برداری‌های شخصی و سیاسی استفاده می‌کنند و هر زمان که به خواسته خود برسند، در هر مرحله از طرح، امضای خود را پس می‌گیرند.

یوناتان بت کلیا در گفت‌وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: من هیچ استیضاح و سؤالی را در این مجلس امضا نمی‌کنم. نمایندگان خیلی راحت از تحقیق و تفحص صحبت می‌کنند، ولی کدام تحقیق و تفحص در پنج دوره‌ای که من در مجلس بوده ام به نتیجه رسیده است؟ در این پنج دوره، بار‌ها تحقیق و تفحص از نهاد‌های دیگر شده و چندین میلیارد پول خرج شده، ولی هیچ یک به نتیجه نرسیده است.

وی در پاسخ به این که چرا این تحقیق و تفحص‌ها به نتیجه نمی‌رسند، گفت: مشخص نیست و همیشه یک جایی مسکوت می‌ماند. من نمی‌خواهم بگویم زد و بند وجود دارد، اما سیستمی که باید درخواست را اجرا کند، از ریشه اشتباه است.

بسیاری از آیین نامه‌های ما اشتباه هستند. زمانی که در پنج دوره، حتی یک تحقیق و تفحص به نتیجه نمی‌رسد و قوه قضاییه بررسی نمی‌کند؛ هر چند شاید و مورد هم رفته، ولی باز در قوه قضاییه بررسی نشده است؛ بنابراین، زمانی که نتیجه‌ای نمی‌گیریم، جز ایجاد ناامیدی در میان مردم و کارکنان دستگاه‌ها، چیزی عاید ما نمی‌شود.

اگر تحقیق و تفحص‌ها و یا سؤالات ما از وزرا به نتیجه می‌رسید، خیلی اتفاقات می‌توانست رخ دهد که ما به این روز نرسیم؛ به عبارت دیگر، اگر مواردی که در یک تحقیق و تفحص یا سؤال یا استیضاح مطرح می‌شود، به نتیجه می‌رسیدند، حتی یک نفر هم جرأت نمی‌کرد، تخلف کند.

این نماینده افزود: من نماینده مقصرم که این گونه شده است، چون قوانینی که باید تصویب و اجرا می‌شد و یا اگر نظارت‌هایی که ما می‌کردیم، درست انجام می‌دادیم، یک وزیر نمی‌توانست کار خلاف کرده تا نفر دیگری بیاید و از وی مچ‌گیری کند. ما باید نظارت می‌کردیم و توضیح می دادیم. ما هم اکنون پرسشی مطرح می‌کنیم، ولی وقتی در صحن مطرح می‌شود، همه فریاد می‌زنند شخصی است. این‌ها باعث بی ارزش شدن شأن نمایندگی شده و ارزش مجلس را کاهش داده است.

وی در پایان یادآور شد: مردم همه چیز را از رادیو می‌شنوند، ولی از پشت پرده‌ها خبر ندارند. باید آیین نامه‌های قوی و منسجمی تصویب و همه چیز در آن پیش بینی شود و هر کس هم که خلاف کرده، باید جواب پس دهد. اکنون خیلی راحت خلاف می‌کنند و هیچ کس به آن رسیدگی نمی‌کند و همین ها باعث گستاخی در تکرار خطا می‌شود و افراد بعدی هم که می‌آیند، باز به همین رویه ادامه می‌دهند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲۰
نمایندگان فعلی و ادوار گذشته کاندید نشوند چرا که مردم دیگر به آنها رای نخواهند داد و نباید به آنها هیچ مسئولیتی را واگذار کرد چونکه امتحان خود را پس داده اند اگر واقعا میخواهند خدمتی کنند بروند در خانه بنشینند ویا در کار خانه به همسرشان کمک کنند اینطوری بزرگترین خدمت را به کشور و خانواده و خودشان کرده اند هر چند فکر می کنم به درد این کار هم نخواهند خورد و همسرشان از کمک شان ناراضی و شاکی خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۷
من به هرکی اصلاح طلب باشد رای خواهم داد.
عبدالهی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۷
متاسفانه تا نگاه سیاسی. جناحی و جهت دار باشد . همین آش است و همین کاسه. بعضی مسولان محترم که علیرغم همه خسارتهایی که وارد کرده اند به روی مبارکشان هم نمی آورند که اشتباه کرده اند. البته حواله آنها به قیامالله
به این نتیجه رسید که هیسسسس
همه طرح های سؤال و استیضاح و تحقیق و تفحص‌ها توسط بعضی از نمایندگان ابزار‌ی نظارتی است در جهت بهره برداری‌های منافع شخصی و سیاسی استفاده می‌کنند و هر زمان که به خواسته خود برسند، در هر مرحله از طرح، امضای خود را پس می‌گیرند. متاسفانه هیچ نظارتی هم از طرف مجلس و یا سازمانی به این نوع رانت وجود ندارد و دقیقا همگانی شده است . شعری معروف که میگوید : ما همگی ( نمایندگان )مدد کنیم کلاه گشاد سر این ملت کنیم یا جیب مردم خالی کنیم
نه از دولت شانس اوردیم نه مجلس
باید ببینیم رئیس جدید قوه قضاییه چه می کند
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۶
کاری نداره سابقه کارشو ببین
چون هدفشان سهم خواهی است نه روشن شدن حقایق
یک زمانی میگفتم ی چند تا از مسئولین واقعا پاکن اما تجربه بهم ثابت کرد اگه بشه قرآن رو تحریف کرد نماینده یا مسیول پاک هم پیدا میشه
کلا اگه مجلس تعطیل بشه و بودجه اش به سیلزدگان اختصاص پیدا کنه بهتره.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۶
اگر دو برابر حقوقی که به مسئولان میدن رو بگیرن فقط تو خونشون بمونن ما نجات پیدا میکنیم
بعد از ده سال تنها قانون خوبی که مجلس گذاشت همین افزایش حقوق 400 هزار تومنی بعلاوه ده درصد بود که اونم دولت به هیچ حساب کرد و اجرا نکرد. پس این مجلس بی فایده است.
تحقیق و تفحص ها هم مثل استیضاح ها شون بیشتر برای گرفتن امتیاز از دولته. مجلسی که بیست نفر از نمایندگانش خودشونو به وزارت نفت منتقل کنن دیگر معلومه چطور مجلسیه.
ریشه ی تمام این مشکلات و نارسایی ها ، بی تقوایی است.
تقوا وقتی نباشد وجدان نیست
تقوا وقتی نباشد عدل نیست
تقوا وقتی نباشد زد و بند است
تقوا وقتی نباشد حق نیست
تقوا وقتی نباشد خدا نیست
تقوا وقتی نباشد حلال نیست
تقوا وقتی نباشد زبان به راحتی به دروغ می چرخد
تقوا وقتی نباشد نامزد نمایندگی پول میدهد رای می خرد دروغ می گوید تا نماینده شود البته نه نماینده ی مردم نماینده ی اسپانسرهایش
تقوا وقتی نباشد نامزد ریاست جمهوری وعده ی دروغ می دهد تا رای بیشتری از مردم بگیرد و بعد از آن مردم فراموش می شوند
تقوا وقتی نباشد سر استیضاح وزرا معامله می شود.
تقوا وقتی نباشد به ظاهر برخی رییس و وزیر و مسول و نماینده اند ولی در واقع این دلال ها و مافیاها و اسپانسرها هستند که می گویند چه چیزی چه قیمتی دارد مردم چی بخرند چی بخورند چی چی چی و الا آخر
تقوا وقتی نباشد همین شرایطی پیش می آید که الان در آنیم.
پس ریشه ی همه ی مشکلات بی تقوایی است و این بی تقوایی انسانیت انسان را لگد مال می کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۷
تقوا نباشد عدالت منتفی است
تقوا نباشد تبعیض بیداد میکند
تقوا نباشد منافع شخصی و گروهی پیش میاید
تقوا نباشد قدرت چشم را کور میکند
اون زمانی مجلس در راس امور بود که میزان رای ملت بود.
به نتیجه نرسیدن تفحص به علت حفظ آبروی مومن است که از اوجب واجبات است ، آبروی مومن شوخی بردار نیست !!
تعطیلش کنید
بیچاره مردم!!!!!!!!︎
میشه بفرمایید در این مدت چی به نتیجه رسیده!؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار