بازدید 16324

چرا آمریکا از شروط و مواضع خود در برابر ایران عقب نشینی کرد؟

پس از پشت سرگذاشتن تنشی خطرناک میان تهران و واشنگتن در چند ماه اخیر، در چند هفته گذشته شاهد نرم شدن موضع مقامات آمریکایی در برابر ایران بوده ایم. به نحوی که ترامپ چندی پیش اعلام کرد که تنها از ایران می خواهد سلاح هسته ای نداشته باشد و پمپئو هم روز یکشنبه با عقب نشینی از شروط 12 گانه خود، اعلام کرد که برای مذاکره بدون پیش شرط با ایران آمادگی دارد.
کد خبر: ۹۰۳۰۸۵
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۱ 02 June 2019

زمانی که دونالد ترامپ در آمریکا روی کار آمد و مقاماتی نظیر جان بولتون و مایک پمپئو که به دیدگاه های ضد ایرانی مشهور هستند، اطراف وی قرار گرفتند، شاهد فشار حداکثری بر ایران بوده ایم و آن ها همواره پیش شرط هایی برای مذاکره با ایران را مطرح کرده اند.

به گزارش تابناک، با این حال،پس از پشت سرگذاشتن تنشی خطرناک میان تهران و واشنگتن در چند ماه اخیر، در چند هفته گذشته شاهد نرم شدن موضع مقامات آمریکایی در برابر ایران بوده ایم. به نحوی که ترامپ چندی پیش اعلام کرد که تنها از ایران می خواهد سلاح هسته ای نداشته باشد و پمپئو هم روز یکشنبه با عقب نشینی از شروط 12 گانه خود، اعلام کرد که برای مذاکره بدون پیش شرط با ایران آمادگی دارد.

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در نشست خبری مشترک با «ایگنازیو کاسیس» وزیر امور خارجه سوئیس در «برن» تأکید کرد که واشنگتن برای مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران آمادگی دارد.

پامپئو در آغاز این کنفرانس خبری در توجیه تحریم‌های آمریکا علیه ایران مدعی شد که مشکلات ایران نه به واسطه تحریم‌های آمریکا بلکه به واسطه رژیم 40 ساله جمهوری اسلامی بوده است.

وزیر خارجه آمریکا در حالی از آمادگی واشنگتن برای مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران صحبت کرد، که در ادامه همچنان بر تلاش‌های آمریکا در خصوص آنچه که تغییر رفتار ایران خواند، تأکید کرد.

چرا آمریکا از شروط و مواضع خود در برابر ایران عقب نشینی کرد؟

پامپئو تصریح کرد که واشنگتن همچنان به تلاش‌های خود برای تغییر اساسی فعالیت‌های بدخواهانه ایران و سپاه پاسداران ادامه خواهد داد.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات امروز مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر آمادگی بدون پیش شرط ایالات متحده برای مذاکره با ایران گفت: برای جمهوری اسلامی ایران بازی با کلمات و بیان اهداف پنهانی در قالب کلمات جدید ملاک عمل نیست؛ بلکه تغییر رویکرد کلی و رفتار عملی ایالات متحده آمریکا در قبال ملت ایران ملاک است که تاکید آقای پامپئو مبنی بر تداوم کارزار فشار حداکثری بر ایران نشان دهنده تداوم رویکرد نادرست قبلی است که لازم است اصلاح شود.

آنچه واضح است اینکه آمریکا از مواضع خود در برابر ایران یک عقب نشینی آشکار داشته است. حال این پرسش مطرح می شود که چرا آمریکایی ها از مواضع خود در برابر ایران عقب نشینی کرده اند؟

در همین رابطه رضا نصری کارشناس سیاست خارجی و حقوق بین الملل نوشته است: تعدیل موضع آمریکا چهار عامل دارد:

-موفقیت‌های منطقه‌ای ایران

-مهار نسبی تاثیر تحریم‌ها (نسبت به آنچه آمریکا انتظار داشت)

-انزوای تدریجی «تیم B» (که ⁧ ظریف ⁩ در ایجاد آن نقش برجسته‌ای داشت)؛

-و برتری سیاسی، حقوقی و اخلاقی ⁧ ایران ⁩ در صحنه بین‌المللی.

‏از نظر نصری، حفظ و تداوم هر چهار عامل فوق برای کاهش فشارهای آمریکا ضروری است.

بدون تردید بی نتیجه ماندن تلاش های آمریکا برای عقب راندن از مواضع منطقه ایش یکی از عواملی است که منجر به تعدیل مواضع آمریکا در برابر ایران شده است.

از طرفی، سیاست گذاران آمریکایی به صورت جدی به دنبال گسترش تحریم ها و در ادامه ایجاد شورش در ایران بود. مسئله ای که در راستای اثرگذاری بر ایران از درون بود اما با موفقیت همراه نشد.

از طرف دیگر، عدم همراهی اروپا، روسیه، چین و جامعه جهانی با سیاست های آمریکا علیه ایران را نیز بایستی یکی از فاکتورهای اصلی عقب نشینی آمریکا از مواضع خود در برابر ایران شد. کما اینکه، نزدیک ترین متحدان آمریکا هم حاضر به همراهی با آمریکا علیه ایران نشدند.

پامپئو اردیبهشت سال گذشته دوازده شرط برای ایران مطرح کرد که اگر توافق جدیدی صورت بگیرد ایران باید این موارد را رعایت کند:

اول ایران باید گزارش کاملی از ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای خود به آژانس انرژی بین المللی اتمی ارائه کند و چنین اقداماتی را به طور دائم و کامل کنار بگذارد.

دوم ایران باید غنی سازی اورانیوم را به طور کامل کنار بگذارد و به دنبال بازفرواری پلوتونیوم نرود که شامل بستن راکت آب سنگین می‌شود.

سوم ایران باید به آژانس انرژی اتمی دسترسی کامل برای بازرسی از تمامی سایت‌های کشور را بدهد.

چهارم ایران باید برنامه‌های موشک‌های بالستیک خود را متوقف کند و توسعه و آزمایش موشک‌های با قبالیت حمل کلاهک هسته‌ای را نیز متوقف کند.

پنجم ایران باید تمام شهروندان آمریکایی و متحدانش که در ایران یا زندانی هستند یا مفقود الاثر هستند را آزاد کند.

ششم ایران باید حمایت از گروه‌های حزب الله، جهاد اسلامی و حماس را متوقف کند.

هفتم ایران باید حاکمیت عراق را به رسمیت بشناسد و اجازه خلع سلاح، شبه نظامیان شیعه را بدهد.

هشتم ایران باید حمایت از حوثی‌های شیعه در یمن را متوقف کند و به سمت یک مصالحه سیاسی در یمن برود.

نهم ایران باید تمام نیرو‌های نظامی خود از سوریه را خارج کند.

دهم ایران باید دست از حمایت از طالبان و گروه‌های تروریستی در افغانستان بردارد.

یازدهم ایران باید به حمایت سپاه قدس از گروه‌های تروریستی و شرکای شبه نظامی خود پایان بدهد.

دوازدهم ایران باید رفتار‌های تهدید کننده علیه همسایگان خود را کاهش بدهد، چرا که بسیاری از آن‌ها متحدان آمریکا هستند. این مساله شامل تهدیدات ایران برای نابودی اسرائیل و شلیک موشک به خاک عربستان و امارات متحده عربی نیز می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۴۶
آمریکابازی همراه با سرگرمی همیشگی مردم
احیانا ما نرم نشدیم ؟
ایران و آمریکا مذاکره نخواهند کرد. یعنی مذاکره مفید و موثر نخواهند داشت. زیرا ایران نمی خواهد تن به مذاکره ای بدهد که می داند به قیمت خیلی یا حتی تمام توان دفاعیش تمام خواهد شد. ایران ادای مذاکره را درمی آورد.
فقط ادمهای ساده لوح فریب این اقدامات امریکارامیخورند ویه عده این وسط هیجانزده شده ودلارهایشان رامفت ازدست میدهند والبته بعداپشیمان میشوند
اگرمذاکرات پرهیاهوی امریکاباکره جواب دادمذاکره احتمالی امریکاباایران هم جواب خواهدداد!!!
عقب نشینی می کنند ولی باز دوباره بر می گردند به روال قبل
این چیزها زیاد دیدیم
وقتی رهبرصراحتااعلام میکنند که مذاکره بااین دولت امریکاسم مضاعف است دیگراحدی نبایدجرات کندازمذاکره سخن بگوید
مذاکره با آمریکا هیچ جذابیتی نداره. میخوان توان دفاعی ما رو بدون دادن هیچ امتیازی بگیرن. اگه قبلا میگفتن سیاست چماق و هویج، الآن دیگه شده سیاست چماق و چماق. باید بهشون گفته شه برین همون برجام رو اجرا کنین. از طریق سخنگوی وزارت خارجه هم بهش باید جواب داد، نه مسئول رده بالاتری.
فریب نخوریم ---بهتر بگم خودمان را فریب ندهیم.
امریکاه یک قدم کوتاه نیامده --هروقت تحریم برداشته شود انگاه کوتاه امده
به مرگ گرفتن و به تب راضی شذن است -
الان زمان کوتاه امدن نیست .
تفسیر اشتباه و عجولانه ایست باید منتظر بود
شما بهش میگید عقب نشینی اما در اصل تغییر تاکتیک با همان هدف قبلی یعنی فشار بیشتر بر ایران است.

بهتر است بزرگان نظام فکری برای مذاکرات عادلانه کنند و اگر راهکاری ندارند به آراء عموم ملت احترام بگذارند
از کجا معلوم همین مردم به مذاکرات نه بگویند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
دوست عزیز مگر مذاکره نکردیم ؟مگر 5کشور دیگر که اکثرا از اعضای شورای امنیت هستند زیر ان را امضا نکردند ؟مگر شورای امنیت ان را تایید نکرد ؟ چه شد؟
که حالا بخواهیم مذاکره کنیم ایا رویه ای که امروز
امریکا در پیش گرفته اسمش مذاکره ای ست؟ با امریکا فقط باید با زبان مقاومت صحبت کرد و لاغیر
ماکه چیزی از عقب نشینی وسازش ونرمش نمیبینیم...هرروز بدتر از دیروز
یک کلمه شکست خورد
چون آمریکا میخواد بهانه خوبی برای شروع جنگ داشته باشه. وگرنه ایران و آمریکا میدونن که اومدن ایران به میز مذاکره تنها به معنی تسلیم کامل ایران هستش. در هر حال ایران راهی جز تسلیم هم ندارد. در جنگ که شکست میخورد و ادامه روند کنونی هم تنها به فروپاشی حکومت می انجامد
تنها علتش انتخابات آمریکا هست . ترامپ دنبال اینه که رو انتقاد هایی که بهش میشه سرپوش بذاره حالا چه با مذاکره با ایران یا کره شمالی
چون روزنامه كيهان جلوى انها ايستاد
اصلا به این کاری ندارم که مدیریت بومی ما به تنهایی کار صدتاتحریمو میکنه..ولی نمیتونم باور کنم آمریکاییها هم اینقد خل و چل باشن که یه بار۱۲تا شرط بزارن یه بار هم بگن بدون پیش شرط..من فکر میکنم ما هیچ وقت یادنگرفتیم طوری کشورو جمع کنیم که نه با رفع تحریم ها و نه باتحریم های شدید یه حرکت منسجم وعادی داشته باشه.
امریکا از شروطش عقب نشینی نکرده. تو مذاکره همش را مطرح می کنه.
ایران روسیه و چین تو یه بلوک سیاسی هستن و فشارهای آمریکا در حالی که با اغلب کشورهای مهم مشکلات تجاری داره.نمیتونه خیلی فلج کننده باشه.بیشتر مصرف داخلی داره.به نظرم مسيولین تو این شرایط باید مراقب افرادی باشند که در داخل از آب گل آلود ماهی میگیرن و کمبودهای مقطعی درست می کنن.
فقط می خواد مردم فکر کنن که با مذاکره ایران بهشت میشه و این مسئولین هستن که موافقت نمی کنن.
ایران در موقعیت ضعیفی در مقابل آمریکا قرار داره و مذاکره در چنین شرایطی خودکشی است.
جا نزدن ايران در مقابل فشار قابل تحسين است
مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا می خواهی شرافت مان کنار بگذاریم، تا تو و شرکای منطقه ای برای ما ابوبکر البغدادی بیاورید؟؟؟؟
چون که امریکا تحریم کرده و ما تحریم شدیم نه امریکا،
تنها راه نجات کشور اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
1- مذاکره با آقای ترامپ برای دفع تهدیدات خارجی،
2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی
تابناک عزیز
ایالات متحده از مواضع خود عقب ننشته است بلکه فرصتی دیگر برای ما قائل شده تا به تفاهم برسیم بدون اینکه به کشورهای مفت خور مثل روس و چین و اروپا امتیاز بدهیم. این از بزرگ منشی ابرقدرت یکه تاز مثل آمریکاست. اگر قدر این فرصت را ندانید در آینده مجبور به نوشیدن جام زهر دیگری بدتر از قطع نامه 598 خواهید شد. این خط این هم نشان
پاسخ ها
محمد محمدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
دوست عزیز. همه کشورها به فکر منافع خود هستند. شما اگر کسی مفتی چیزی بهت بده نمیگیری؟ آمریکا هم دنبال باجش هست
نزدیک انتخابات آمریکاس، بعد انتخابات باز روز از نو روزی از نو
نباید تا انتخابات حرف از مذاکره باشه
همین فرمون برید جلو
چرا آمریکا از شروط و مواضع خود در برابر ایران عقب نشینی کرد؟

در متن چند دلیل برای این موضوع ذکر شد ، اما به یک نکته احتمالی اشاره ای نشد .اینکه آمریکایی ها با کوتاه آمدن از شروط مذاکره در واقع توپ مذاکره نکردن و عواقب بعدی اون رو به زمین ایران انداختند و برای خودشون وجه عقلایی و منطقی و عدم جنگ طلبی دست و پا کردن ؟
بندهای 1تا 4 ناموس ماست، سر ناموسمان باکسی گفتگو نمیکنیم.
فعلأ که عقب نشینی نکرده است اگر عقب نشینی میکرد به برجام برمیگشت.
خواسته بگه بابا عقلا ومسئولین کمی بخاطر ملتشون کوتاه بیایند ؟//
حالا وقتشه ما واسه اونا شرط بذاریم
جان بولتون باید جاشو به جان کوچیکه بده
پمپئو باید بره به جاش پمپ باد بیاد
ملانیا باید تو مذاکرات حضور داشته باشه
ترامپ هم مدل موهاشو عوض کنه
همه دلایلی که گفته اید قبلا هم وجود داشت اما آنچه تنشها را کاهش داده مذاکرات پنهانی فعلی است.
البته من هم مانند بسیاری از هموطنانم امیدی ندارم که وضعیت بهبود پیدا کنه. نهایتا باز مثل این همه سال اندکی به سمت زندگی میریم و بعد چند سال باز بسوی مرگ
این دشمنان سرزمینم اثر دیگری نداشته. امیدوارم اندک دلسوزان مانده کاری بکنند؛
زیاد ذوق زده نشوید که ترامپ اگاهانه و عالمانه دارد بازی میکند و برای اثبات ادعای خودش به دنیا و منطقه که ایران اهل منطق و مذاکره نیست
دقیقا مهره شطرنج را خوب حرکت داده و الان نوبت بازی کیش و مات است و متاسفانه ایکاش این را حداقل درست بازی کنیم و برای مذاکره مستقیم با آمریکا اعلام آمادگی کنیم .
والا قطعا کیش و مات شده ایم و خلاص .
عقب نشینی؟؟؟؟؟
اکثر این شرطها رو میشه عملی کرد و اصلا به نفع خودمونه!
نمیشه گفت عقب نشینی کرد ، چون به فرض اینکه مذاکره ای هم صورت بگیره ، معلوم نیست آمریکا در آن مذاکره خواهان چه چیزهایی است .

مطمئناً آن 12 شرط را خواستار خواهد بود .
چون اربابش اسرائیل دستور داد چون میخوان با پنبه سر ببرن شد اوباما
آمریکا همیشه مذاکره را برای تحمیل خواسته های خودش می خواهد حالا چه مذاکره ی با پیش شرط باشد چه بدون پیش شرط. آنها هدفشان از مذاکره همیشه دستیابی به خواسته هایشان با کمترین هزینه است. معنی این که خواستار مذاکره هستند این نیست که برای طرف مقابل احترام قائل شده اند و یا حقی برای او قائل هستند. می خواهند هزینه های خود را کم کنند. همین!
باسلام
میخواستم فقط عرض کنم آمریکا باکمک اروپا میخواهند برجام حفظ وفشار حداکثری برای تغیر سایر عملکرد ایران استفاده بکنند وقتی میبینند برجام درحال به خطرافتادن هستش این عقب نشینی را درکنار اروپا انجام میدهند مرسی
عقب نشينى اقاى پمپئوبطور حتم ناشى از احساس خطر بزرگى بوده است كه ادامه سياست شان درايران براى انها ببارمى اورد وانهم چيزى جزحذف دوستان وحاميان امريكا اريكه قدرت دركشور نبود براى حفظ انها ناچار شدند كوتاه بياينند ولى اين اقدام به حفظ انها كمكى نخواهد كرد
اینایی که گفتین روی پرده است ، پشت پرده چه خبره ؟؟؟؟؟!!!
فقط ادمهای ساده لوح وزودباورفریب لفاظی های ترامپ و دارودسته اش رامیخورند و دچارهیجان شده ودلارهایشان رامفت ازدست میدهندوفقط زمانی متوجه اشتباهشان میشوند (حداکثردوماه دیگه) که بدنبال عدم تصویب لوایح اف ای تی اف واحرای مرحله دوم خروج ازبرجام قیمت دلار بسرعت افزایش خواهدیافت وانموقع دیگرپشیمانی راسودی نیست !!!
تجربه نشون داده اونا با مذاکره بهتر از ما امتیاز می گیرند برای همینم دنبال مذاکره هستند
امریکا یک حرف را به شکلهای مختلف بیان میکند امریکا از وضعیت فعلی که ایران زیر تحریم های سنگین است استقبال میکند امریکا از یک درگیری نظامی استقبال میکند ولی علاقه ای به مذاکره تدارد و فقط ژست آن را میکیرد برای افکار عمومی ایران و جهان
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی