بازدید 4118

کدام کالاهای وارداتی بیشترین تورم را داشتند؟

کد خبر: ۹۰۲۶۹۶
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۰ 01 June 2019

افزایش حدود ۴۰ درصدی شاخص قیمت کالاهای وارداتی متاثر از رشد قیمت ۲۰ گروه کالایی است که در این میان صنایع شیمیایی بیشترین رشد را داشته‌اند.

به گزارش ایبِنا، براساس گزارش مرکز آمار، شاخص قیمت کالاهای وارداتی ریالی، ۱۳۹۰=۱۰۰ در فصل زمستان سال ۱۳۹۷ برابر ۱۴۹۹.۱ است که نسبت به پاییز ۹۷ معادل ۳۹.۹ درصد رشد داشته است. همچنین تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۲۰۳.۳ درصد و تغییرات چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم) ۱۱۱.۴ درصد بوده است.

شاخص قیمت کالاهای وارداتی دلاری (۱۳۹۰=۱۰۰) نیز در فصل زمستان سال ۱۳۹۷ برابر ۳۱۰.۵ است که نسبت به پاییز ۹۷ معادل ۱۲.۳ درصد رشد داشته است. تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۳۳.۵ درصد و تغییرات چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم) ۱۵.۹ درصد بوده است.

افزایش ۳۹.۹ درصدی شاخص قیمت‌ها در فصل زمستان ۹۷ نسبت به پاییز همان سال متاثر از رشد قیمت ۲۰ گروه کالایی است که در این میان محصولات صنایع شیمیایی با ۵۰.۶ درصد رشد، بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند.  شاخص قیمت ماشین‌آلات و وسایل مکانیکی و ادوات برقی نیز با ۴۹.۳ افزایش همراه بوده که دومین گروه از نظر افزایش قیمت محسوب می‌شود.

شاخص قیمت گروه دستگاه‌های اپتیک و عکاسی نیز از نظر افزایش قیمت در جایگاه سوم بین ۲۰ گروه کالایی قرار دارد و با رشد ۴۶.۵ درصدی همراه بوده است. محصولات نباتی نیز در این بازه زمانی رشد قیمت بالایی را تجربه کرده‌اند و با ۳۸.۸ درصد افزایش قیمت در جایگاه چهارم قرار دارند.

همچنین فلزات معمولی با ۱۵.۸ درصد افزایش، مصنوعات از سنگ، گچ و سیمان با ۱۵.۷ درصد، محصولات معدنی با ۱۴.۴ درصد، کالاها و مصنوعات گوناگون با ۱۳.۸ درصد، مواد نسجی و مصنوعات آن با ۱۳.۳ درصد، مواد پلاستیکی با ۱۲.۴ درصد و اشیای هنری و کلکسیونی با ۱۱.۳ درصد گروه‌هایی بوده‌اند که شاخص قیمت آنها رشدی دورقمی را تجربه کرده است.

براساس گزارش مرکز آمار، شاخص گروه «وسایل نقلیه زمینی، هوایی، آبی و ...» ۸.۵ درصد، شاخص گروه «خمیر چوب یا سایر مواد الیافی سلولوزی و ...» ۴.۵ درصد، شاخص گروه «کفش، کلاه، چتر آفتابی و ...» ۳ درصد، شاخص گروه «چربی‌ها و روغن‌های حیوانی یا نباتی و ...» ۲.۷ درصد، شاخص گروه «چوب، اشیاء چوبی، زغال چوب و ...» ۱.۵ درصد، شاخص گروه «محصولات صنایع غذایی و ...» ۱.۵ درصد و شاخص گروه «مروارید طبیعی یا پرورده، سنگ‌های گرانبها و ...» ۱.۳ درصد رشد داشته است.

بر این اساس گروه‌های «حیوانات زنده و محصولات حیوانی» و همچنین «پوست خام، چرم، پوست‌های نرم و ...» نیز با ۰.۹ درصد رشد کمترین میزان رشد شاخص را داشته‌اند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر