بازدید 19536

تحرکات خطرناک عربستان و آمریکا در منطقه علیه ایران/ سفرای ایران در جهان عرب بیدار می‌شوند؟!

عربستان سعودی که در سالیان اخیر تلاش‌های زیادی برای کاهش نفوذ ایران در منطقه انجام داده و نشست‌ها و اجلاس‌های زیادی را نیز در همین راستا برگزار کرده، با دعوت از کشور‌های عربی و اسلامی، نشستی را با هدف ایجاد اجماع منطقه‌ای علیه ایران به مدت دو روز در مکه برگزار می‌کند؛ نشستی که از پنجشنبه آغاز شده و تا جمعه (فردا) ادامه خواهد داشت.
کد خبر: ۹۰۲۵۴۰
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۳ 30 May 2019

عربستان سعودی که در سالیان اخیر تلاش‌های زیادی برای کاهش نفوذ ایران در منطقه انجام داده و نشست‌ها و اجلاس‌های زیادی را نیز در همین راستا برگزار کرده، با دعوت از کشور‌های عربی و اسلامی، نشستی را با هدف ایجاد اجماع منطقه‌ای علیه ایران به مدت دو روز در مکه برگزار می‌کند؛ نشستی که از پنجشنبه آغاز شده و تا جمعه (فردا) ادامه خواهد داشت.

به گزارش «تابناک»؛ «عادل الجبیر» وزیر مشاور دولت عربستان سعودی در امور خارجی روز پنج‌شنبه نشست‌های «مکه» را پیامی به ایران توصیف کرد، اما گفت ریاض تلاش می‌کند از درگیری نظامی با ایران اجتناب شود.

الجبیر که در آستانه آغاز نشست سران شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب در شهر مکه با شبکه «بی‌بی‌سی» گفت‌وگو می‌کرد، درباره اهداف این نشست‌ها گفت: «فکر می‌کنم زمانی که رهبران شورای همکاری خلیج [فارس] در این نشست گردهم آیند و زمانی که رهبران اتحادیه عرب در این نشست گردهم آیند، در مورد یک مسأله موضع خواهند گرفت؛ آن هم غیرقابل قبول بودن رفتار ایران در منطقه است. این بیانیه‌ای قدرتمند خطاب به مردم ایران و جهان خواهد بود، مبنی بر اینکه سیاست‌های ایران قابل قبول نیست.»

او در پاسخ به این که آیا عربستان سعودی و متحدان این کشور برای درگیری نظامی با ایران آماده می‌شوند، گفت: «به صراحت گفته‌ایم که خواستار جنگ و تشدید تنش نیستیم، اما در عین حال به صراحت هم گفته‌ایم که ادامه ستیزه‌جویی ایران علیه ما و متحدانمان در منطقه را هم تحمل نمی‌کنیم. جهان این موضع را روشن کرده است و تعداد زیادی از کشورها اقدامات ایران را محکوم کرده‌اند. ایران، به واسطه اقداماتش، تحریم است.»

تحرکات خطرناک عربستان و آمریکا در منطقه علیه ایران/ سفرای ایران در جهان عرب بیدار می شوند!؟

الجبیر در توجیه اقدامات آمریکا در منطقه گفت: «فکر می‌کنم در مورد خارج کردن دیپلمات‌های آمریکایی از عراق، این آمریکایی‌ها هستند که باید توضیح دهند، اما تصور می‌کنم این کار به واسطه تهدیدی بود که آن‌ها از جانب شبه‌نظامیان متحد ایران در بغداد احساس کردند و می‌خواستند اطمینان یابند که دیپلمات‌هایشان در امنیت هستند.»

وی افزود: «در ارتباط با افزایش حضور نظامی در منطقه، آمریکا مهمترین متحد راهبردی ماست و مانند دیگر کشورها در این منطقه منافعی دارد و می‌خواهد اطمینان یابد اگر ایرانی‌ها کار نابخردانه‌ای انجام دهند، توان و ظرفیت پرداختن به آن در منطقه وجود داشته باشد. هیچ‌کس جنگ نمی‌خواهد و رئیس‌جمهور [دونالد] ترامپ به صراحت این موضوع را اعلام کرده و عربستان سعودی هم در این مورد صریح بوده است. به ایرانی‌ها توصیه می‌کنیم محتاط بوده و خویشتنداری به خرج دهند و از مواضع تهدیدآمیزی که گرفته‌اند، عقب بنشینند.»

وی در پاسخ به این که چقدر اوضاع منطقه خطرناک است، گفت: «این برهه‌ای حساس در تاریخ منطقه ماست... ما بارها گفته‌ایم که خواهان جنگ نیستیم و می‌خواهیم به هر قیمت که شده از آن دوری کنیم. اگر ایران می‌خواهد اوضاع به شرایط عادی بازگردد، باید به این تحولات توجه کند.»

الجبیر در مورد برخی گزارش‌ها مبنی بر اینکه عربستان سعودی به دنبال تحریک ایران است، گفت: «این درست نیست، جنگ برای همه در این منطقه خسارت‌بار است و می‌خواهیم به هر قیمت، از آن دوری کنیم و به صراحت هم این را اعلام کرده‌ایم. اما توپ در زمین ایران است.»

نمایشی به سبک نتانیاهو و هیلی

پایگاه ایندیپندنت عربی که از سوی افراد نزدیک به مقام های سعودی اداره می‌شود، به نقل از برخی منابع، از به نمایش درآمدن آنچه لاشه موشک‌های ایرانی خوانده می‌شود و نیز پهپادها و سلاح‌هایی خبر داد که گروه انصارالله بوسیله آن به شهرها و سرزمین های عربستان سعودی حمله کرده است. طبق ادعای این پایگاه، از جمله ادوات نمایش داده شده به بازدیدکنندگان در نشست مکه، موشک ایرانی «برکان» است که به سوی مکه و فرودگاه ریاض شلیک شده بود.

سعودی ها همچنین در نمایش ضد ایرانی خود، پهپادهایی را به نمایش درآوردند که ادعا شده با آنها تأسیسات اقتصادی و زیربنایی عربستان هدف گرفته شده‌اند. اینها، علاوه بر مانیتور بزرگی است که برای نمایش برخی فیلم‌های کوتاه در این خصوص در آن محل قرار داده شده است.

تحرکات خطرناک عربستان و آمریکا در منطقه علیه ایران/ سفرای ایران در جهان عرب بیدار می شوند!؟

ایندیپندنت عربی همچنین اعلام کرد این نمایشگاه در ورودی سالنی قرار دارد که پادشاهان، رؤسای کشورها، هیأت های اعزامی و همراهانشان از نیروهای دیپلماتیک، امنیتی و رسانه‌ای برای شرکت در نشست مکه از آنجا عبور می‌کنند. همچنین ترکی بن صالح المالکی، سخنگوی رسمی نظامی ائتلاف سعودی در کمتر از یک دقیقه، محتوای ادوات نمایش داده شده را برای آنها شرح می دهد.

در ادامه ذکر چند نکته اساسی است؛

نخست: سازمان همکاری اسلامی از ایران برای حضور در این نشست دعوت کرد؛ اما عربستان تصمیم سازمان همکاری اسلامی را وتو کرد و به مانند آنچه در شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب شاهد بوده ایم، ریاض نشان داد که نهادهایی همچون سازمان همکاری اسلامی، شورای همکاری خلیج فارس موجودیت مستقلی ندارند و بیش از هر چیز بر اساس ملاحظات و منافع سعودی ها اداره می شوند. کما اینکه، قطر و برخی دیگر از کشورهای عربی و اسلامی نیز بارها نسبت به یکجانبه گرایی عربستان در این نهادهای عربی و اسلامی واکنش نشان داده اند.

دوم: نشست مکه، بی ارتباط با پیشبرد طرح «معامله قرن» نیست. سوق دادن افکار عمومی جهان اسلام و عرب به سوی تهدید ایران و کاهش حساسیت ها و توجهات به معامله قرن و مفاد آن، احتمالا هدفی است که از سوی محور عربستان دنبال می شود؛ طرحی که بدون تردید با واکنش جدی جهان اسلام مواجه خواهد شد و زمینه های لازم برای تقویت قدرت بازیگری ایران در منطقه را فراهم می کند؛ لذا، تا زمان اعلام طرح معامله قرن، باید شاهد هر رخداد غیرمنتظره ای در منطقه باشیم.

سوم: احتمالا همراه با نمایش سعودی ها در مکه، باید شاهد نمایشی دیگر از سوی آمریکا در شورای امنیت باشیم. به طوری که، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید، پنج‌شنبه بار دیگر ایران را عامل انفجارهای اخیر در چند نفتکش در نزدیکی بندر «فجیره» امارات عربی متحده معرفی کرد و گفت، واشنگتن به زودی مدارک نقش ایران در این حادثه را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه می‌کند. لذا، باید شاهد افزایش فشارها بر ایران در هفته های آتی باشیم.

چهارم: همزمان با این تحرکات (با هر هدف مشخصی)، لزوم هشیاری ایران از اهمیت زیادی برخودار است. اینکه چه باید کرد و چگونه باید به اتهامات پاسخ داد، ضروری به نظر می رسد. با توجه به تمرکز عربستان بر کشورهای عربی و اسلامی برای اجماع سازی ایران، فعال بودن دیپلماسی رسانه ای کشور در جهان اسلام ضرورت جدی دارد. به نظر می رسد، سفرای ایران در کشورهای عربی و اسلامی باید از بی تحرکی و بی تفاوتی خارج شوند و با درک درست تحولات اخیر، از تریبون ها و رسانه های این کشورها برای از بین بردن جوسازی های محور عربستان استفاده کنند. در واقع، در شرایطی که عربستان تلاش می کند صدای واحدی را در منطقه علیه ایران ایجاد کند، سکوت سفرا و دیپلماسی رسانه ای ما می تواند هزینه زا باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۳۰
سفرا و نمایندگان دیپلماتیک ما در بیشتر کشورها فقط حقوق بگیرند حقوق دلاری. متاسفانه تفکر انقلابی و منافع ملی در سفارتخانه ها دیده نمیشه
لازم بود در مورد نقش عربستان در یمن، نقش عربستان در ۱۱ سپتامبر ، نقش عربستان در صحنه سازی های بین المللی علیه ایران، نقش عربستان در قتل انسان های بی گناه و ... کمی حرف بزند
برای محو آل سعود از تاریخ همان یمن کافیست.
اخوی چرا هذیان میگی ؟شما فکر میکنی کشورهای اسلامی با این همه اختلاف و گرفتاری بیکار هستند که دنبال چند نفر شترسوار راه بیفتند؟برادر نگران نباش هیچ غلطی نمی توانند بکنند انها که سهل است اربابشان هم نمی تواند
اول انقد جو گیر نشید اینا از اول علیه ما ائتلاف داشتن حالا از ترسشون دور هم جمع شدن
عادل جبیر غلط کرده بااربابانش
در طول تاریخ سرزمین حجاز مورد تجاوز قرار نگرفته است ،حتی در زمانهای پیش از اسلام ، آیا این یک راز است ؟ در صورتیکه مردم سرزمین حجاز در ۱۴ قرن پیش همهٔ خاورمیانه ،و شرق اروپا را مورد تجاوز قرار دادند ، در جنگهای صلبی ،و لشکر کشیهای اروپاییان ،و حتی امپراتوری عثمانی شهرهای مکه ،و مدینه ،و جده ،و طایف از تعرض مصون بوده ؟ چرا ،، اکنون نیز با اینهمه جنایتهای آل سعود ، همهٔ کشورها بنوعی متحد سعودیها هستند ،چرا ؟ و در رابطه با اسراییل ،و فلسطین ، در طی این چهل سال عملکرد حکومت ایران به سود اسراییل ،و به زیان فلسطینیان بوده است ،، بنوعی خرابی لبنان ،و بیروت عروس خاورمیانه هم ناشی از عملکرد حکام ایران میباشد ‌و اینهمه فساد ،و تباهی ،و فقر جامعهٔ ایران هم از همین سیاست نشأت میگیرد ؟ در صورت وقوع جنگ این کشورهای منطقهٔ خاورمیانه است که عقب مانده ،و تضعیف میشوند ؟،که در آنصورت ، همهٔ کشورهای نفت خیز باید صد سال دیگر نفت را به اروپاییان ،و امریکاییان ،و سایرین بدهند ، تا وضعیت کنونی برسند ؟،،
تحلیل درستی شده مبنی‌بر ضرورت فعال بودن سفرای کشور در استفاده مناسب از رسانه های کشورهای عربی در خصوص خنثی سازی اقدامات عربستان
میگه : "در ارتباط با افزایش حضور نظامی در منطقه، آمریکا مهمترین متحد راهبردی ماست، آمریکا مانند دیگر کشورها در این منطقه منافعی دارد و می‌خواهد اطمینان یابد که اگر ایرانی‌ها کار نابخردانه‌ای انجام دهند، توان و ظرفیت پرداختن به آن در منطقه وجود داشته باشد."

باید در جواب گفت : در ارتباط با افزایش حضور نظامی در منطقه،ایران مهمترین متحد راهبردی سوریه و برخی دیگر است، ایران مانند دیگر کشورها در این منطقه منافعی دارد(منطقه ماست ) و می‌خواهد اطمینان یابد که اگر زورگویان و نوچه هایشان کار نابخردانه‌ای انجام دهند، توان و ظرفیت پرداختن به آن در منطقه وجود داشته باشد.
تابناک عزیز لطفا اینو هم درج کن :
اصلا بهتر است خوب اطلاع رسانی شود که اگر به ایران حمله شود اصلا تنگه هرمز را نمیبندیم بلکه عربستان و امارات رو با خاک یکسان میکنیم ....
اینو مسئولان با صدای بلند بگویند.
این جلسات همزمان با حضور بولتون در منطقه است. عربستان که در دنیا و حتی آمریکا هر روز بیشتر به درب بسته میخورد حال برای نشان دادن قدر و قیمت خود به ارباب دست به مانور جلساتی زده و جناب بولتون (که در مراتب قدرت و مشروعیت از یک نماینده کنگره هم کمتر اما حد اعلی لابی عربستان است!)هم از سوی عربستان به ریاست عالیه و لیدر کشورهای عربی و اسلامی منسوب شده و جلسات تحت نظرات ایشان به پیش می رود. فاعتبرو یا اولی الابصار. مسلمین و اعراب ببینند که نوکری و بندگی، میتواند خادمین حرمین را به کجا بکشاند. عربستان امروز اشدا بینهم و رحما الکفار شده است. این جلسات برای کشورهای اسلامی نیست بلکه برای مانور دهی و قدرتنمایی در نزد کشورهای غربی و بخصوص آمریکا است. آل سعود میخواهد به غربی‌ها بگوید که هر چند شما ما را به هیچ نمیگیرید (ظرف چند روز گذشته به دومین کشتی عربستان هم در مارسی اجازه بارگیری مهمات به مقصد عربستان ندادند) اما ببینید که ما چه مشروعیت و محبوبیتی در بین اعراب و مسلمین داریم. پس شما را بخدا ما را از درگاهتان نرانید ، بودن ما بهتر از نبودنمان است و ما روزی به کار شما می‌آییم.
اگرسفرا خواب هستند اجازه بفرمایید به خواب خوش فرو روند و بیدارشان نکنید.
تابناک محترم کمی هم تعقل خوب است و از گزافه گویی بدور باشید مگر می شود سفیر ی که باید بروز باشد از اتفاقاتمنطقه در خواب باشد .هرچند که اگر ایناه را ننویسد پس چگونه سایت خود را از خبر پر کنید .کار شما هم نشود مثل مصاحبه گرفتن ازمرحوم همسراقای نجفی .فقط سوژه مهم نیست . مهم انجام دین بر گردن شما مهم است .که باید به نحو احسن انرا انجام دهید
روزی میرسه شما و ارباب نامشروع تان(اسرائیل) را برای همیشه به زباله دونی تاریخ میفرستیم
تا موقعي در نماز جمعه شعار مرگ داده مي شود اين مناقشات به شكل هاي مختلف ادامه مي يابند و ملت نجيب ايران هزينه آن را با گوشت و پوست و استخوان خود پرداخت كرده و مي كنند
مطمئنا هيچ يك از مقامات اين فشار را درك نمي كنند و به آن وقعي نمي گذارند
تازه بیدار هم نشدید. کمی بیشتر فکر کنید ببینید قطعنامه پایانیشان چه بود و چه کشورهایی آنرا امضا کردند. فردا روز قدس است و تقریبا 90 درصد مشکلات ما با دنیا بر اساس همین حمایت از فلسطین است ولی رییس آنها ببینید در جلسه چه گفته و چگونه به ایران تاخته حتی قطع روابط. بعدی عراق است ببینید این کشور دوست و برادر در زمانی که مردم خودمان سیب زمینی گیرشون نمیاد چون صادر میشود به عراق، در جلسه سران عرب چکار کرده اند و چه گفته اند. باز به معرفت قطر که ما قبلا با آنها رفتار خوبی نداشتیم و البته آنها هم نداشتند.
مسئولین بیدار وشوید ببینید روی کی و کجا سرمایه گزاری میکنید. ببینید همانهایی که دل برایشان میسوزانید با ما و کشور ما چه میکنند.
ظاهرا این خواب خیلی سنگین است و تا سیل نبردشون بیداری در کار نیست.
این سعودیهای کاوشیرده است که خودشان آنهمه هزینه ایکه برای خریدتسلیحات کرده اندچرانمی گویندبرای چیه،شیطان بزرگ اینهاراتحریک میکند اینها هم تحقیرمیشوندوهم ازشیطان بزرگ میلیاردها دلارخریدنظامی میکنندوهم درمنطقه ایران راعامل ناامنی میدانند.
مشیت الهی چیز دیگری است خداوند اراده فرموده عصر حاضر عصر اضمحلال جبهه کفر باشد هر حرکتی از ناحیه آن به فرصت تبدیل شده ضمیمه پیشرفت و تعالی جبهه اسلامی را فراهم می سازد
مسولین خوابن
نمایش لاشه های موشک و برگزاری نشست در شهر مکه انسان را به یاد قرآن سر نیزه کردن معاویه می اندازد که با این عمل عربستان می خواهد از طریق برانگیختن احساسات سران کشورها و القای اینکه ایران خطری برای شهر مقدس مکه از طریق موشک است شرکت کنندگان در نشست را متقاعد به تصمیمات خصمانه محکم تر در مقابل ایران کند.
ایران هم باید پیش دستی کرده و نسبت به حملات تروریستی عربستان در اهواز و چابهار به شورای امنیت شکایت کند
اصلا چیزی بنام عربستان وجود ندارد اینها همگی دست نشانده های آمریکا هستند.
اولا لطفا فوری نظرات مدردم را درج کنید دوما بایستی فوری به سران کشور های اسلامی که جمع شده اند پیام داد که آنها اول امریکا ومتحدانش در منطقه را که باعث مشقات بسیار برای مردم مسلمان ایران شده اند از این تحرکات باز دارند بعد بقیه مسایل قابل حل است
آهان !!!! حمله به نفت کش های امارات و عربستان و حمله به تاسیسات نفتی عربستان تحرکات خطرناک نیست؟
از چند سال پیش که عربستان شروع به تهدید ایران و منافع ایران کرد قاطعانه از طرف ایران پاسخی دریافت نکرد و حتی هیچگاه مستقیما نام عربستان به میان اورده نشد و همین امر باعث نفوذ بیشتر عربستان در منطقه شده است .
مگر سفير كاره اي هست ؟
بحرین به ما چه ربطی داره؟
عربستان زیادی داره حرف میزنه
اوضاع خاورمیانه روز به روز بدتر میشه خدا به خیر کنه
با سلام.مانیکه صدام کویت را یکروزه اشغال کرد و به فکر ورود به خاک عربستان هم بود، خبرنگاری از وی پرسید چرا بر خلاف جنگ با ایرانیها لباس نظامی نپوشیده ای؟ صدام پاسخ داد: در جنگ با ایرانیها با مردان می جنگیدم اما اکنون در مقابل خود مردی نمی بینم! حالا تو مرد کوچک پشت سر بزرگتر خودت قایم شدی و پیاز و روغن آش رو با گند گویی هایت زیاد میکنی! اگر هم الان رجز میخوانی نه بدلیل حضور بزرگترت در منطقه است، بلکه صرفاً به این دلیل است که ایران اعلام کرده که نه قصد مذاکره دارد و نه تصمیم به جنگ. الغرض اینکه صدام شما رو خوب می شناخت
عربها هم حق دفاع از خود دارند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها